Nagyon megérzi a turizmus, hogy a SZÉP-kártya egyfajta Erzsébet-utalvány lett

12 perc

2022.06.28. 04:30

Több dolog adhat okot az optimizmusra a Covid után újból erőre kapó hazai turizmusban, de olyan tényezőből is bőven akad, amelyik rontja az ágazat helyzetét a különadóktól az élelmiszerboltokba áramló SZÉP-kártyás bevételekig. Erről is beszélt a hvg.hu-nak Kovács Balázs, aki lassan harminc éve dolgozik az idén ötvenéves, 14 szállodából álló Danubius Hotelsnél, 2017 óta a cég vezérigazgatójaként. A szakemberrel beszélgettünk arról is, hogy drágának számít-e Magyarország és hogy miért nehéz a fővárosban hazai turistákkal pótolni az elmaradó külföldieket.

hvg.hu: Alighogy véget ért a Covid, jött a háború. Hogyan lehet ilyen környezetben működni?

Kovács Balázs: A turizmusra azt szokták mondani, hogy a béke iparága, hiszen bármi történik, azt megérezzük: ha vulkáni hamu esik Izlandnál, ha az árfolyam nem úgy alakul, ha háború van a szomszédban, ha recesszió van, ezek mind-mind nagyon gyorsan hatnak. A magánemberek, ha szorosra kell húzni a nadrágszíjat, a nyaralást előbb elengedik, mint bármi mást. Ez persze változóban van, egyre inkább az a vélekedés, hogy az utazással járó kikapcsolódás alapszükségletté válik. Látjuk egy demokratizálódását az utazásoknak a szállodaiparban azzal, hogy a globális fejlesztéseknél a világ meghatározó láncai minden egyes vevőtípusra, minden egyes élethelyzetre újabb márkát, albrandet dolgoznak ki, hiszen mindenféle igényre van egy termék a polcon. És ott van még az Airbnb, amivel nem az a bajunk, hogy van, hiszen nem lenne jó, ha csak luxusszállodák lennének, hanem a magyarországi szabályozatlanság az, ami egyenlőtlenséget szül. De ugyanezt a demokratizálódást láthatjuk a fapados légitársaságok megjelenésével, hiszen anyagilag sokkal szélesebb rétegek számára vált elérhetővé az, hogy felüljenek a repülőgépre és elmenjenek valahová.

hvg.hu: Ehhez képest éppen egy fapados légitársaság vezetője tiltakozik a leghangosabban a kormány által bevezetett extra adó miatt. Az, hogy a légitársaságok az utasokra terhelik az extraprofitadót, ami növelheti a repülőjegyárakat, befolyásolhatja Budapest népszerűségét a külföldi turisták körében?

K. B.: Természetesen. Minden költségnövekedés, amit a fogyasztó elszenved, versenyhátrányt okozhat. A távol-keleti és amerikai vendégek elmaradása miatt most még hangsúlyosabban támaszkodunk az európai vendégkörre. Közülük sokan érkeznek fapados légitársaságokkal Budapestre, így a repülőjegyárak emelkedése befolyásolhatja a népszerűségünket.

Ryanair-balhé: A „handabandázás" mögött húsba vágó kérdésekről kellene dönteni

A kivérzett földi kiszolgálócégeket ugráltatva szedné be a kormány a földbe állt légitársaságokra kirótt különadót, amelyet végül persze az utasok fizetnek meg. Az állam 30 milliárd forintért tartja a markát egy masszívan veszteséges ágazatnak.

hvg.hu: Térjünk egy kicsit vissza a Covidhoz, hiszen ott nem egy bizonytalanságról volt szó, hanem egy teljes lenullázódásról, ahogy Orbán Viktor is említette még az első hullám kezdetén: "a turizmusnak kampó". De hogyan zajlott ez és hogyan tért vissza az élet az ágazatba?