Nemzetközi lapszemle: A magyar benzinársapka hatása az, hogy lassan kifogy az üzemanyag a kutakról
A magyar kormány azért vezetett be hatósági árat a benzinre, hogy enyhítse az emberek terheit, ám a lépés végzetesnek bizonyul az energiaválság kellős közepén, írja a Die Welt. Válogatásunk a világlapok cikkeiből.
Neue Zürcher Zeitung: Kína kellemes üzleti partner Közép-Kelet-Európában
Érdekes ellentmondásra hívja fel a figyelmet a lap a Budapest-Belgrád vasútvonal korszerűsítése kapcsán: a pálya mindkét oldalon teljesen sík terepen fut, a szerbeknél azonban a 183 kilométer hosszú szakasz kiépítése 1,2 milliárd euróba kerül és óránként 200 kilométeres sebességet tesz lehetővé. Magyar területen 166 kilométer a távolság a főváros és a határ között, a költségek mégis kétszer akkora összeget emésztenek fel, 2,2 milliárdot, pedig a szerelvények legfeljebb csak 160 kilométerrel haladhatnak majd.
A magyarázat nem túl bonyolult: a magyar részen a munkát egy kínai-magyar konzorcium végzi Mészáros Lőrinc égisze alatt, aki Orbán Viktor bizalmasa és gyorsan megszedte magát. A kormány titokban tartja a beruházásra vonatkozó tanulmányokat és szerződéseket. Az ellenzék nem győzte bírálni az Országgyűlésben a tervet, a bíróság elrendelte a dokumentumok nyilvánosságra hozatalát. A hatalom azonban vonakodik.