Kapronczay Stefánia: Az oktatási tiltakozásoknak túl kell menniük az iskola falain
A Nem volt gyerekszobája mondást gondolatban érdemes kiegészíteni az osztályteremmel, ami legalább annyira meghatározó egyéni és társadalmi szinten. Jövő kedd, január 31-e a szolidaritás napja, ezen a napon azt kérik a pedagógus szakszervezetek a többi szakszervezettől, polgároktól és civil szervezetektől, hogy fejezzék ki elégedetlenségüket a közoktatás romló állapota, a tanárok megbecsültségének hiánya miatt. Ha a tiltakozások és akciók helyszínei elszakadnak az iskoláktól, az megmutatja, hogy az oktatás helyzete az élet minden területére kihat. Vélemény.
„Nem volt gyerekszobája”, gyakran így fejezzük ki, ha valaki faragatlan, a másikat nem tiszteletben tartva viselkedik. Az osztályterem legalább ennyire szimbolikus jelentőségű társadalmunkban. Az oktatás minőségének egyéni boldogulásra gyakorolt hatását tanulmányok sora mutatta ki, de nem csak a saját gyerekeink vagy általában a jövő generáció boldogulása miatt fontos minden polgár számára az oktatás helyzete.
Az osztályterem meghatározza azt is, hogy milyen országban élünk, például, hogy tudunk-e egymással tisztelettel, a másik szempontjait figyelembe véve bánni. Az életünk során egy sor összetett problémával nézünk szembe, ezek megoldása szempontjából
kulcskérdés, hogy tudunk-e egymással vitatkozni, egymás szempontjaira figyelemmel lenni.
Akinek ez túl elvont, gondoljon csak egy egyszerű kormányablak ügyintézésre: nagyrészt két ember kommunikációján múlik, hogy sikerrel járunk-e. A ma felnőttjeit munkáltatóként is érintheti a közoktatás helyzete: amikor nehezen találunk olyan embert, aki a tudása mellett képes például új helyzetekhez alkalmazkodni, jól kommunikálni, akkor az átalános iskolánál érdemes elkezdeni keresni az okokat. Az osztályterem a felnőtt életben való boldogulásra és a közösségben való működésre elsősorban nem a tananyag leadásával, hanem készségek átadásával tud felkészíteni.
Szentkuti Károly: A falvak hallgatnak vagy fellázadnak a birodalom ellen?
Egy múzeumigazgatóból lett általános iskolai tanár a falusi pedagógusok helyzetéről, közoktatásról, a változtatás lehetőségéről. Vélemény.