Madonna lázadó élete – 3. rész: „Életemben nem láttam ennyire figyelemre méltó jelenséget”

9 perc

2023.12.09. 15:00

Madonna több mint popsztár. Amióta az 1980-as évek elején színre lépett, folyamatosan borzolja a kedélyeket, sorra dönti a tabukat, kísérletezik a legkülönfélébb műfajokkal és minden alkotásában megújul. Táncos, énekes, színész, zeneszerző, filmrendező, stílusikon, politikai és melegjogi aktivista, szókimondó feminista. Generációk ízlését és világlátását befolyásolta, nők millióinak tanította meg, hogyan vállalják fel a vágyaikat és a véleményüket. Mary Gabriel lebilincselő memoárjában korunk egyik, ha nem a legnagyobb női bálványának életútját mutatja be a detroiti évektől a szupersztárrá válásig. A könyvet különösen izgalmassá teszi, hogy a szerző Madonna karrierjét nem popzenei vákuumban ábrázolja. A HVG Könyvek által kiadott biográfiából több részt is bemutatunk itt a hvg360-on.

Mary Gabriel: Madonna – Egy lázadó élet
A könyvet ide kattintva megrendelheti a kiadótól. A hvg360-on megjelent részleteket itt olvashatja.

Madonna már a második kislemezén dolgozott, miközben az „Everybody” még javában dübörgött. A Sire bevonta a projektbe Reggie Lucas nehézsúlyú R&B producert, aki több női énekes slágereinek készítésében is közreműködött már. Ő volt Roberta Flack „The Closer I Get to You” és Stephanie Mills Grammydíjas „Never Knew Love Like This Before” című számainak az egyik producere.

Mark Kamins, a botcsinálta, kezdő producer és Reggie, az öreg róka között zongorázni lehetett a különbséget. Madonnának bőven volt mit tanulnia a lemezkészítésről, és Reggie a tudása átadásával és művészeti fejlesztéssel is tudott neki segíteni. „Zenei iránymutatásra volt szükségem. Olyasvalaki után áhítoztam, aki korábban fekete énekesnőkkel dolgozott. Olyan után, aki megadja a szükséges lendületet. […] Úgy éreztem, az ő zenei tudása és az én friss energiám jól passzolna egymáshoz” – vallotta be. Lucas szerint „amikor a Warner Brothers felhívott, hogy dolgozzak Madonnával, kettőnk közül én voltam a nagy szám. Utólag már nevetségesnek tűnik, de én tapasztalt szakember voltam, ő meg egy senki […] A magas pozíciókban ülők legtöbbje nem értette és nem kedvelte Madonnát. Nyilvánvaló volt, hogy idegenkednek a bohémságától”.

Nem úgy, mint az „Everybody”, Madonna második kislemeze két dalt tartalmazott. Az A oldalon egy saját szerzeményt („Burning Up”), a B oldalon pedig Lucas számát („Physical Attraction”). A borítótervet Martin Burgoyne készítette, Madonnáról készült grafikus portrésorozatából. Az illusztrációt Andy Warhol, a The Rolling Stones 1978-as Some Girls című albuma és képregények ihlették. Érdekes módon, a borító azáltal, hogy megmutatta Madonna különböző arcait, előrevetítette a pályájára jellemző állandó megújulásait.