Nagy Mártonnal a háttérben fenyegeti a Temut és társait a lengyel e-kereskedő óriás, az Allegro

7 perc

2024.09.11. 07:00

2024.09.11. 09:08

Az egyik legnagyobb európai e-kereskedő cég, a lengyel Allegro augusztusban hirdette meg partnerei számára a magyarországi piacra lépés lehetőségét, így várhatóan már ősszel, a karácsonyi szezon előtt megjelenhet a hazai piacon. De hogyan jutott el odáig, hogy domináns szereplője legyen az európai e-kereskedelmi szektornak?

Az Ebayhez, az Amazonhoz, vagy éppen a román Emaghoz hasonlóan működő lengyel e-commerce piactér a kontinensen a legnagyobbak közé tartozik: több mint 150 ezer (döntő többségében lengyel) kereskedő található rajta, akik 130-150 millió terméket kínálnak a felületen. Az Allegro vásárlói bázisa 2017 óta több mint megkétszereződött, 2023-ban 20 millió vásárlója volt, akik évente közel 450 millió rendelést adnak le az oldalon keresztül. A csoport Lengyelországban a piactér mellett ár-összehasonlító oldalt is üzemeltet Ceneo néven, és az elmúlt években a csomagkiszállítási és csomagautomata szegmensben is megvetette a lábát, például 2022-ben megvette a lengyel X-press Couriers, valamint a cseh WeDo szolgáltatót.

Az Allegro 2021 végén jelentette be, hogy felvásárolta a cseh alapítású Mall-csoportot, amely Magyarországon is jelen van, ugyanakkor nincs a 10 legnagyobb, hazánkban is működő e-kereskedelmi oldal között. A Mall akvizíciójával gyakorlatilag piacot vásároltak Csehországban és Szlovákiában, vélhetően nehézkesebbnek tartották volna saját erőből elindulni ebben a két országban. A felvásárlással Horvátországban is meg tudták vetni a lábukat, ahol az e-kereskedelmi piacon eddig egyik szereplő sem tudott domináns pozícióra szert tenni, de megjelentek Szlovéniában is a Mimovrste online webáruház bekebelezésével.

Az agresszíven terjeszkedő „régiós Amazon” számára tehát logikus döntés lenne belépni a magyar piacra is (ezt egyébként 2022-ben egyszer már bejelentette, de abból nem lett semmi), hiszen a lakosság egyre nagyobb hányada vásárol e-kereskedelmi oldalakról.

A Covid elején igazán nagyra nőtt Emag dominanciáját (amely korábban szintén próbált terjeszkedni, és 2019-ben megszerezte az addig magyar kézben lévő Extreme Digital elektronikai webáruházat) 2022 vége óta letörték a szuperolcsó árakkal operáló kínai webáruházak, mint a Temu, a Shein vagy az Aliexpress. Az Emag 2020-ról 2021-re 59 milliárd forintról 90-re növelte a bevételét, de 2022-ben már csak 78 milliárd, tavaly pedig mindössze 61 milliárd forint volt a cég forgalma.

Augusztus végén a Forbes számolt be arról először röviden, hogy az Allegro egy belső hírlevélben tudatta a partnereivel, hogy első körben augusztus 19-ig jelentkezhetnek a magyarországi értékesítésre. Ehhez meg kellett jelölniük a termékköröket, illetve forintban is meg kellett adni a termékek árát. Az Allegro hivatalosan továbbra sem kommunikálja a piacra lépés dátumát, de korábban szó volt szeptemberi indulásról, de ennek az esélye egyre távolibbnak tűnik, és a hazai szakemberek inkább úgy vélik, az e-kereskedelem legforróbb időszakában, a novemberi Black Fridayt is felölelő karácsonyi szezonra várják az Allegro megjelenését.

Vaterázó Allegro