A légi társaság: épp most költözik be a pilótafülkékbe és az utasok zsebébe az, ami mindent megváltoztat

9 perc

2024.10.28. 13:30

Rá lehet-e bízni a mesterséges intelligenciára a légtér forgalmának irányítását? Mire lehet számítani, ha az adatgazdag iparágakban jellemzően lubickoló technológia beszivárog a fedélzetre és a repterekre? Az első adatok beszédesek – ahogy a korlátozások is.

63 százalékkal kevesebb ­kidobott étel

Csak laikusként tűnik egyértelműnek, hogy annyi ételt kell betárazni a fedélzeten, ahányan jegyet váltottak a repülőjáratra. A KLM adatai szerint utazási osztálytól függően 3–5 százalék között van azok aránya, akik valamilyen ok miatt nem jelennek meg a beszállításnál. A holland légitársaságnál erről ma már a Meals On Board System nevű rendszer készít kalkulációt, és frissíti folyamatosan, egészen a járat indulása előtti huszadik percig. Az MI-alapú megoldással pontos becslés adható arra, hogy melyik osztályon hány utasra lehet számítani, és a kiszolgálásukra mennyi étel alapanyagát kell beszerezni, majd ezekből a fogásokat elkészíteni és a fedélzetre vinni. A KLM közlése szerint az MI segítségével 63 százalékkal kevesebb ételhulladék keletkezik. A legszembetűnőbb változás az interkontinentális utakon látszik, ahol járatonként átlagosan 2,5 adaggal kevesebbet kell kidobni. Ez azt jelenti, hogy évente a teljes járathálózaton mintegy 111 tonnányi étel elkészítése spórolható meg.

KLM
HVG Ai4 – mesterséges intelligencia / 2024. ősz
Megjelent a HVG mesterséges intelligenciával foglalkozó kiadványának negyedik száma. Itt olvashatja.

Bejövő hívás repülő üzemmódban

Robot hívhatja fel a Wizz Air utasait, ha valami gond adódik a járatukkal. Ameliának hívják – a női repülés úttörőjeként számontartott amerikai Amelia Earhart után –, és sokat segíthet az idén nyáron tapasztalt légi káoszhoz hasonló helyzetek menedzselésében. A chatbot egyenként tárcsázza fel a problémás járat utasait, és nevükön szólítva őket személyre szabott információt ad a foglalás állapotáról és a kialakult helyzetről. Ezt követően három opciót kínál fel nekik: ingyenes átfoglalást a leghamarabb induló járatra, amelyen van szabad hely; a jegyár visszafizetését, illetve annak 120 százalékos visszatérítését Wizz-pontok formájában. Igény esetén a chatbot elvezeti az utast az aktuális (repülőtéri) tartózkodási helyéről a legközelebbi illetékesig, akitől segítséget lehet kérni. Más országokban – azaz jellemzően a visszaúton – fellépő késés vagy törlés esetén Amelia a környékbeli szálláslehetőségekről is szól. Az MI az első kapcsolatfelvételt követően nem sokkal újból felhívja az utast, hogy megbizonyosodjon róla, megoldódott-e a probléma. A hangos chatbot Magyarországon is elérhető, de egyelőre csak angol nyelven lehet vele beszélgetni. Hamarosan magyarul, arabul és más nyelveken is megtanul.

AGP / Arthur Widak