Méltó helyen lesz a fotográfiai múzeum, elsőként járhattunk a felújításra váró épületben
A Városligeti fasor két múzeummal gazdagodik: a Kőrössy-villában már látogatható a tulajdonos Zsolnay-gyűjteménye, a szomszédos telken, Klösz György fotográfus egykori villáját pedig Fotográfiai Múzeummá alakítják át.
Hiába halmoztak fel többen is elképzelhetetlen vagyonokat a rendszerváltás után, és születtek a műtárgypiac létrejöttével komoly műgyűjtemények, egyelőre többnyire láthatatlanok, és tulajdonosaik nem követik a nagy elődök, mint Ráth György vagy Hopp Ferenc példáját, akiknek villája ma múzeum. Kevesek sajátja ugyanis, hogy a gazdagságukat megosszák a közzel, ahogy a társadalom is bizalmatlan a kultúraközvetítői szerepbe kerülő (új)gazdagokkal szemben. Nem alaptalanul. Hol van már Kovács Gábornak, a Kogart alapítójának állami támogatással épített kortárs gyűjteménye? A délkelet-ázsiai tárgyakból „aranymúzeumot” nyitó Zelnik Istvánról pedig kiderült, hogy szélhámos volt.
Hiába álmodott Kovács Gábor és Zelnik István magánmúzeumot az Andrássy útra, kudarcot vallottak. Zelnikről kiderült, hogy szélhámos, Kovács gyűjteménye szétesőfélben, a Kogart Galériának otthont adó ottani villájába a minap Mészáros Lőrinc egyik cége fészkelte be magát.
Szabó András üzletember elegánsan, kevés felhajtással és ígérgetéssel lépett színre, amikor nemrégiben megnyitotta a Városligeti fasorban található ResoArt Villának nevezett egykori Kőrössy-villát, benne Zsolnay-gyűjteményével. A szocializmusban befutott, majd a privatizációból meggazdagodott mérnök (lásd alább Mindig megtalálja című keretes írásunkat) némi irigységgel csodálta első felesége szüleinek Zsolnay-porcelánokkal teli polgári otthonát, és elhatározta, ő is teremt ilyet magának. A Városligeti fasorban álló Kőrössy-villát és a szomszédos Klösz-villát 1996-ban szerezte meg. A kormány a Duna Televíziónak keresett székházat, és Szabó felajánlotta a tulajdonában lévő Nikex Nehézipari Külkereskedelmi Vállalat központját, cserébe pedig a két villát kérte. Ezekben rendezte be cége, a Resonator főhadiszállását, a közös kertet gyűjteménye bronzszobrai díszítik.
A Zsolnay-kiállítás a Kőrössy-villában
Fazekas István
A fasor legszebb villáját 1899-ben Kőrössy Albert Kálmán a saját családjának tervezte. Ez volt az első jelentős szecessziós épülete, és sokak szerint fő műve is egyben. Gazdag zsidó kereskedő- és bankárcsaládból származott, megrendelői körének egy része a felső tízezerből került ki. Sikeres építész volt, nevéhez fűződik a Hungária körúti Tündérpalota és a mai Kölcsey Ferenc Gimnázium épülete is. Az 1910-es évek végére mégis felhagyott az önálló tervezéssel. Építési vállalkozóként, bankok igazgatósági tagjaként és részvényeseként a főváros egyik leggazdagabb embere volt, idejének jó részét Temesvár melletti birtokán töltötte, ahol 1919-ben rövid időre letartóztatták.
Közben budapesti villájában hadikórházat rendezett be saját költségén, majd azt kiutalták egy tüzértisztnek, aki eladogatta személyes tárgyait. A második világháború után internálták, 1955-ben tüdőrákban halt meg. A Németvölgyi temetőben volt az ideiglenes nyughelye, ám amikor a sírkertet felszámolták, családja már rég Mexikóban élt, ezért nem akadt hozzátartozó, aki az áthelyezést kérvényezte volna a családi kriptába, így az építész sírhelye eltűnt.
„A rendszerváltásnak három pillére kell legyen: a jogállam helyreállítása, az állami bűnszervezet, továbbá az orosz csatlósviszony felszámolása” – hangsúlyozza Magyar Bálint szociológus, a maffiaállam-elmélet kidolgozója, aki szerint a rezsimváltó ellenzék igazi szűk keresztmetszete Magyar Péter személye.
A Tisza Párt elnöke reagált Orbán Viktor interjújára, amelyben a miniszterelnök azon kesereg, hogy Varga Judit, Magyar volt felesége már nincs a politikában.