Összesen három európai cég szerepel a világ 100 legjobbja között

A Boston Consulting Group május elején megjelent globális Value Creators ranglistájának élmezőnybe egy közép-kelet-európai vállalkozás sem fért be, pedig bőven vannak a régióban is nagyon jól teljesítő cégek. Az eheti hírlevélben Juhász László, a BCG Kelet-Európáért felelős szenior partnere a nemzetközi piaci sikerek hátterét vizsgálja.

Összesen három európai cég szerepel a világ 100 legjobbja között

A BCG Value Creators kutatása alapján a nemzetközi sikerhez négy (plusz egy) tényező kell:

  • világos stratégia és hosszú távú tervezés,
  • működési kiválóság,
  • tehetségvonzás és -megtartás, illetve
  • innováció.

Ezek az értékteremtési képességek univerzálisak – egy világos stratégia, mély szakértelem, és egy elkötelezett, agilis csapat bárhol a világon sikeres lehet, de persze nem árt a plusz egy tényező sem: a jó időzítés és a szerencse. Valódi versenyelőnybe olyan vállalkozások kerülhetnek, amelyek képesek túllépni a hazai piacokon és több országban tudnak fenntarthatóan értéket teremteni. Ez nem kis feladat, és túl is mutat egy-egy vállalat erőforrásain:

a sikerhez tudatosan kell fejleszteni a régió versenyképességi forrásait: a sikeres terjeszkedéshez elengedhetetlenül fontos a megbízható és támogató hazai szabályozási és piaci háttér megteremtése is.

Felzárkózás és lendületvesztés


A közép-kelet-európai régió országai (Csehország, Horvátország, Szlovákia, Szlovénia, Lengyelország és Románia és Magyarország) történelmi felzárkózáson mentek át. Az egy főre jutó GDP a régióban 1990-ben mindössze az EU átlag 27 százalékát tette ki, mára pedig már a 45 százalékát – derül ki a BCG és a Világbank elemzéseiből. 2000 és 2024 között a régiós országok – 2015-ös euro árfolyammal számolva, reálértéken évente átlagosan 3,1 százalékos GDP növekedést értek el, ami a két és félszerese az eurózóna növekedési ütemének. A hét vizsgált régiós országba évente átlagosan 55 milliárd euró külföldi tőke áramlott be, ebből 17 milliárd érkezett az Unióból. Éves szinten a terület éves külkereskedelmi többlete 26 milliárd euró volt, az összesített exportvolumen pedig 730 milliárd euróra rúgott.

A régióban az egy órára vetített bérköltség 2005 és 2025 között 330 százalékkal emelkedett – míg ugyanebben az időszakban a termelékenység csak 51 százalékkal nőtt, a munkaképes korú népesség és a munkanélküliségi ráta alapján számított munkaerő tartalék pedig 70 százalékkal csökkent. A munkabér és a foglalkoztatás emelkedése örvendetes, ugyanakkor mára a nagy mennyiségben elérhető és relatíve olcsó munkaerőre alapozó felzárkózás tartalékai kimerültek. Ennek fő oka, hogy lecsökkent a bevonható munkaerőtartalék, és beszűkült az olló a termelékenység és a bérköltség-emelkedés között.

Új versenyképességi források kellenek

Ahogyan már említettük a versenyképesség alapja a költséghatékonyság, az erős innovációs képesség, a magas hozzáadott érték, a tehetségek bevonzása és megtartása. Sajnos pont ezek azok a területek, amelyeken a régió lemaradásban van – a K+F (kutatás-fejlesztés) költések területén az elmaradás az EU nyugati felétől 58 százalékos, a közepes és csúcstechnológiájú ipar részesedése a feldolgozóiparon belül 11 százalékkal marad el a nyugatitól, míg az úgynevezett globális tehetségversenyképességi index alapján a régió hátránya 15 százalékos.

Az Európai Beruházási Bank (EIB) jelentése szerint Magyarország az innováció területén továbbra is komoly kihívásokkal küzd. Az első és talán legkritikusabb tényező, hogy a vállalati szektor arányosan is keveset költ kutatás-fejlesztésre. A magyar cégek K+F kiadásai GDP-arányosan csak az 1 százalékot közelítik, miközben Nyugat-Európában ez ennek a kétszerese. A hazai vállalkozások háromnegyede a teljes beruházásának kevesebb mint 1 százalékát fordítja innovációra – és ez nem kedvez a tudásalapú növekedésnek. A helyzetet nehezíti a tehetséghiány. A régióban a STEM-végzettséggel rendelkező diplomások aránya Magyarországon az egyik legalacsonyabb, miközben a vállalatok a növekedés gátjaként legtöbbször a képzett munkaerő hiányát említik.

A fiatal, jól képzett munkavállalók egy része külföldre távozik – jellemzően Németországba, Ausztriába vagy Hollandiába –, és ha haza is térnek, akkor is nehezen illeszkednek vissza

a hazai munkaerőpiacra. Emellett a statisztikai adatok azt vetítik előre, hogy 2050-ig a 25–64 éves korosztály létszáma várhatóan 20 százalékkal fog csökkenni. További gátló tényező Magyarországon a vállalat-egyetem együttműködés gyengesége. A magyar cégek mindössze 5 százaléka működik együtt egyetemekkel innovációs projektekben, ami messze elmarad a régiós átlagtól. Mindemellett az itthoni vállalatok nehezen férnek hozzá a kockázati tőkéhez. Bár az elmúlt években Magyarország is részesült ilyen régiós forrásokból, a magyar startup-ökoszisztéma még mindig nem elég fejlett ahhoz, hogy nemzetközileg is versenyképes cégeket skálázzon. A régiós versenytársak – például Észtország vagy Lengyelország – jóval nagyobb szeletet hasítanak ki ebből a térből.

Összességében azt látjuk, hogy az innovációs teljesítmény nem egyetlen tényezőn múlik, hanem azon, hogy ezek az elemek – tőke, tudás, tehetség, partnerségek – rendszerszinten összeérnek-e. Ha ez nem így van, akkor az egyéni kezdeményezések elakadnak. Viszont ha ezeket egyszerre erősítjük – a már említett szabályozási és piaci háttér megteremtése után –, lehet esély arra, hogy a hazai értékteremtés valóban nemzetközi szintre emelkedjen.

Legyél Heineken
Nézzünk egy nemzetközi bajnokot, először a talán mindenki által jól ismert Heinekent. Hollandiában az 1900-as években több mint 200 sörfőzde üzemelt, a 2000-es évekre ezek száma 20 alá csökkent. A Heineken viszont világsikereket ért el: 190 országban van jelen, a bevétele 90 százaléka külföldről származik, exportbevétele meghaladta a 10 milliárd eurót, és évente 500 millió euró feletti adót fizet.
A cég elsőként alkalmazott tiszta élesztőt a gyártás során, ma pedig száznál is több start-uppal működik együtt, elsősorban a csomagolási és a logisztikai fejlesztések területén. A cég több ezer magasan képzett szakembert foglalkoztat és sikeres alumni hálózatot üzemeltet. Vonzó tőkepiaci szereplő és globális márkaként építi Hollandia imázsát – minőség és vállalkozó szellem –, és mint tudjuk, a cég néhány éve már a Marson is ott van.

Régiós cégek globális címlapokon


A nemzetközi sikerhez több út vezet. Az egyik ilyen a globális értékláncok, ökoszisztémák részeként működő integrált helyi leányvállalatok példája: ezek specializált beszállítók, gyártó-egységek, akár szolgáltatóközpontok (SSC) a Bosch-tól a Samsungon át az Audiig vagy a Suzukiig, de említhetjük a Microsoftot és az IBM-et is.

A második kalapba a terjeszkedő, világhódító lokális bajnokok tartoznak, amelyek erős hazai alapokra építkezve haladnak organikusan vagy felvásárlásokkal. Ilyen játékos a magyar MOL, az OTP, a Richter és a Videoton, a lengyel Orlen olajipari cég, a horvát élelmiszeripari Podravka, vagy a szlovén high tech elektronikával foglalkozó Kolektor.

A harmadik út a globálisan építkező innovátoroké, ilyen a magyar BioTechUSA, a Hell és a Graphisoft, a szlovák Eset IT biztonsági cég, a cseh Avast kiberbiztonsági cég vagy a lengyel CCC, Kelet-Európa legnagyobb cipőkereskedője.

Magyarországon a Bosch 1999-ben autóipari vezérlő-elektronikai gyártóként jelent meg, mára viszont 18 ezer alkalmazottja van és ebből 3 900 dolgozik K+F területen. 350 milliárd forintnál is több beruházást valósítottak meg az országban, itt működik a második legnagyobb fejlesztőközpontjuk és a magyar részleg az első a világon a Bosch csoporton belül a kéziszerszám-gyártás és az autóipari elektronika területein.

A külföldi felvásárlással való globális terjeszkedés egyik kiemelkedő példája a Dacia. Az egykor lesajnált márkát 1999-ben vette meg a Reanult. Akkoriban évi 55-70 ezer Dacia készült, 2024-ben 676 ezer járművet értékesítettek összesen 40 országban. Eközben a Renault 2,2 milliárd eurót fektetett be a cégbe, bővítette a gyártókapacitást, a modellpalettát és sikeresen átpozícionálta a márkát a megbízható, jó ár-érték arány kategóriába.

Az OTP az erős hazai alapokra építette a régiós stratégiáját, akvizíciókkal terjeszkedett – ahogyan azt a cseh üdítőital cég, a Kofola vagy a Podravka is tette. A 60 éves szlovén Kolektor nemzetközi növekedése mérnöki kompetenciára és specializált technológiai területen megszerzett kiválóságra épült. A vállalatcsoport bevétele meghaladja az 1,1 milliárd eurót és mára a Európa egyik vezető hajtáslánc-alkatrész gyártója, jelentős régiós infrastruktúra-kivitelező és egyebek mellett kiemelkedő innovátor az ipari mesterséges intelligencia területén.

A Sparta Praga társtulajdonosa és elnöke, valamint a West Ham United igazgatója és főrészvényese, a cseh Daniel Křetínský által vezetett cseh EPH cégcsoport története egy másik sikersztori. A EPH jelen van az energiaiparban az ipari termelésben, a médiában, a logisztikában és a postai szolgáltatások piacán is. A 2024-ben 23,3 milliárd eurós árbevételű cégcsoportba tartozik egyebek mellett a GLS csomagszállító cég is. Křetínský egyik legutóbbi dobásaként megvásárolta a brit királyi postát, a VIII. Henrik által alapított Royal Mailt. A cseh milliárdos olyan iparágakban lát lehetőséget, amiket mások már leírtak – szerinte ezek lassabban tűnnek el, mint sokan gondolnák. A stratégia bejött, igaza lett, megragadta a kínálkozó lehetőségeket – és nyert. Křetínský az európai portfólióépítés mestere.

Továbblépés


A már elért nemzetközi sikerek ellenére ma az a helyzet, hogy Nyugat-Európában a régió top 120 cégének a 74 százaléka helyi központú nemzetközi játékos – míg Közép-Kelet-Európában ez az arány csak 27 százalékos. Nyugaton a vezető cégek 16 százaléka egy nagy multi leánya, míg nálunk a 31 százalékuk. A belföldre fókuszáló vezető cégek aránya 10, illetve 41 százalékos a két régióban.

Jól látható tehát, hogy a kelet-közép-európai régiónak ki kell lépnie a termelési/szolgáltatási központ szerepéből és a nagyobb hozzáadott érték felé kell elmozdulnia: globálisan működő, innováció-vezérelt, független vállalatokat érdemes építeni.

A régió sikeres nagyvállalatai: nem sprint, hanem maraton
1: A sikeres cégek mernek nagyot álmodni, de nem vakmerők – a növekedés mindig stabil alapokra, jól felmért lehetőségekre épül.
2: Mindegyikük szűk, jól behatárolható területen vált kiemelkedővé, és csak ezután terjeszkedett.
3: A nyertes vállalatok nemcsak a termékfejlesztésben, hanem üzleti modellben, működésben, kommunikációban is újat tudtak mutatni.
4: Nem a helyi logikát akarták exportálni, hanem globális igényekre válaszoltak, régiós erősségekkel.

Ugyanakkor látni kell a realitásokat is: a helyi adottságok nehezíthetik a nemzetközi érvényesülést. A kis, széttöredezett piacok – mint amilyen a magyar is –, gyakran nem teszik lehetővé a méretgazdaságosság elérését. Ráadásul bizonyos iparágakban kulturális, nyelvi- vagy ízlésbéli különbségek is korlátot szabhatnak a növekedésnek. A megoldást a harmonizált, egységes piacok és skálázható működés jelenthetik. Azok a cégek tudnak sikeresen nemzetközivé válni, amelyek nemzetközi standardok szerint gondolkodnak, és képesek üzleti modelljüket több piacon is alkalmazni – a helyi értékek megtartása mellett.

A sikerhez világosan kell érteni, mi az a – hazai piacon már megszerzett – képesség, ami a nemzetközi siker alapja lehet. Magasra kell célozni. A sikeres példák mutatják, hogy a nyugati versenytársak igenis elérhetők, a régiós cégek is vezető szerepet tölthetnek be a magas hozzáadottértékű területeken. A nemzetközi sikerekhez viszont elengedhetetlen a kezdetektől fogva a tudatos stratégiai szándék – az üzleti tervtől a szervezeti felépítésig európai szemléletre van szükség. A siker érdekében befektetésekre és stratégiai innováció kell, hogy az adott vállalat a tehetségek számára vonzó lehessen.

A cikk szerzője Juhász László, aki több mint két évtizeden át vezette a BCG regionális központként – Délkelet-Európáért és Romániáért is – felelő budapesti irodáját. 2024-ben nevezték ki Kelet-Európáért felelős szenior partnernek, ő irányítja a cseh, szlovák és lengyel működést.

Nyitóképünk illusztráció. Fotó: Martin Bertrand / Hans Lucas / Hans Lucas via AFP

Tetszik, amit olvasol?


Ez a hírlevél csak egy a sok közül. A hvg360-on 10+ hírlevél közül választhatsz. Ezeket egyfelől szakmájukban kiemelkedő szerzők írják például a befektetés, a menedzsment vagy a viselkedéstudomány területeiről, másfelől a HVG sokat látott újságíróit követhetitek: érdekes összefüggések adatokon keresztül, változó világunk jogi értelmezése, személyes történetek közéletről női szempontból, szemérmetlen dömpingű kultúrajánlat és külföldi sajtószemle.
FELIRATKOZOM >>

A hírlevél a HVG és a Boston Consulting Group együttműködésében támogatott tartalomként jött létre.