szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Hatékonyan csökkentheti a repülőgépek üzemanyag-fogyasztását, ha sirályalakjuk van – derítette ki egy amerikai és dél-afrikai mérnökökből álló csapat.

Szélcsatornás kísérletekben az enyhén hajlított szárnyakkal ellátott gép esetében nagyobb volt a felhajtóerő, és kisebb a légellenállás. Geoffrey Spedding, a Dél-Kaliforniai Egyetem professzora szerint számításba kell venni azt a lehetőséget, hogy nagymennyiségű fosszilis üzemanyagot pazarol el a világ azáltal, hogy a repülőgépek alakja eltér az optimálistól, ezért szükségszerű alternatív modellek kifejlesztésével foglalkozni - írja a Der Standard című osztrák lap internetes kiadása.

A kísérletek során Spedding Joachim Huyssennel, a dél-afrikai Észak-déli Egyetem kutatójával működött együtt. Céljuk egy erős felhajtóerőt generáló, ezáltal bőven terhelhető és a lehető legkisebb légellenállásba ütköző repülőgépforma kifejlesztése volt. A teszteket három lépésben végezték el. Először a nagy szárnyakat alakították ki, majd ehhez jött a hosszúkás törzs, amelyet végül farokrésszel egészítettek ki.

A mérnökök a kísérletekben bebizonyították, hogy a viszonylag rövid, sirályéhoz hasonlatos farok különösen jól képes ellensúlyozni a törzs aerodinamikai hátrányait. Ezen kívül az enyhén hajlított szárnyalak bizonyult ideálisnak. Az eredmény az lett, hogy az egész konstrukció meglehetősen hasonlít egy tengeri sirályra. A kutatók úgy jutottak el ide, hogy a kísérletek elején nem is gondolták, hogy a madárszerű test lesz az optimális.

Más kérdés, hogy a sirályszerű alak a gyakorlatban is megállja-e a helyét. A valóságos repülőgép-konstrukcióknak ugyanis – egyebek között – gazdasági és pszichológiai irányelveknek is meg kell felelniük.

Reagáltak Balog Zoltánék az ingatlanmutyis vádakra: pénz helyett kapták a hegyvidéki telket

Reagáltak Balog Zoltánék az ingatlanmutyis vádakra: pénz helyett kapták a hegyvidéki telket

Visszatér a színpadra Horváth Lajos Ottó és Szász Júlia, akik a Nemzeti Színházban lezuhantak a díszletről

Visszatér a színpadra Horváth Lajos Ottó és Szász Júlia, akik a Nemzeti Színházban lezuhantak a díszletről

Egynapos sztrájk kezdődött 13 német repülőtéren, 3400 járatot töröltek

Egynapos sztrájk kezdődött 13 német repülőtéren, 3400 járatot töröltek

„Ez a fickó nem ismer lehetetlent" – Igor Levit az egyik leggyilkosabb versenyművet is előadja a Müpában

„Ez a fickó nem ismer lehetetlent" – Igor Levit az egyik leggyilkosabb versenyművet is előadja a Müpában