
Hogyan utazik a magyar? Meglepő eredményeket hozott a felmérés
All-inclusive vagy félpanzió? Közel a forgalmas városközponthoz és a legnépszerűbb látványosságokhoz vagy inkább a legfélreesőbb helyen? Panorámaterasz vagy medence? Azt gondolnánk, ezek a legfontosabb kérdések, amelyek felmerülnek bennünk akkor, amikor az ideális szálláshelyet keressük. De meglepődnénk, ha tudnánk, hogy a szálláskeresők jelentős hányadának nem ez a legfontosabb szempont.
Köszönhetően a digitális és technológiai „bumm”-nak, életünk szinte minden területén átalakultak szokásaink, sőt, számos helyzetben teljesen új rutinokat is kialakítottunk. Az okostelefonok, a mobil- és internet miatt szinte mindent, azonnal el tudunk intézni az online térben, legyen szó a bevásárlásról, ebédrendelésről vagy épp egy szállás lefoglalásáról.
Utóbbi esetében a szálláskeresési szokások is megváltoztak: ma már természetes, hogy a kiadó és szabad szálláshelyeket összegyűjtő weboldalakon nemcsak a szálláshelyről nézhetünk meg képeket, de tájékozódhatunk az elérhető szolgáltatásokról, és nem utolsó sorban részletes értékeléseket olvashatunk a szálláshelyek minőségéről is.

Az átalakult fogyasztási szokások pedig a szolgáltató szektor szereplőit is arra késztették, hogy ők maguk is „átalakítsanak”: ma már nem az a legfontosabb – hiszen ez alapfeltétel a szállás jellegéből adódóan –, hogy van-e külön fürdőszoba, esetleg parkolási lehetőség vagy kávéfőző. A szállások kiválasztásakor a többség – tízből hat ember megnézi azt is –, mit írnak az utazók a net minőségéről az értékeléseikben. Ha van elérhető és jó minőségű internet a szálláson, akkor minden információt néhány kattintással megszerezhetünk, legyen szó a legjobb éttermekről, a belépőjegyek áráról vagy akár a kerékpárbérlési lehetőségekről. A home office, a digitális oktatás és a négy fal közötti kikapcsolódás időszakában mindannyian fokozottan megtapasztaltuk, mekkora jelentősége van a szélessávú internetelérésnek a hétköznapokban. Sokan a nyaralás alatt sem szeretnének elvonulni a világtól, tájékozódnak a napi hírekről, használják a közösségi oldalakat, zenét hallgatnak online, esetleg a nap végén sorozatokat néznek.
A lakosság háromnegyede nyaralás során is ragaszkodik a jó minőségű internethez, sőt, 38 százalékuknál szóba sem jöhet olyan szállás, ahol nincs megfelelő netkapcsolat – derült ki a Telekom és a Szállás.hu közös kutatásából. |
Tegyük fel a költői kérdést: miért fontos a jó minőségű internet? Ahány utazó, annyi utazási-tervezési szokás, azonban manapság már egyre többen csak a szálláshelyet foglalják le, és programot csak azután terveznek, amikor már a helyszínen elfoglalták a szobákat. „Három dologban voltunk biztosak: szeretnénk néhány napot a Zemplénben tölteni, a kutyánkat sem szeretnénk otthon hagyni, a programszervezést pedig csak helyben, az internetről tudjuk megoldani” – mondja Katalin, aki idén családjával Füzéren nyaralt. „A vírushelyzetre való tekintettel szinte az utolsó pillanatban derül ki, hogy mikor tudunk utazni, így nem volt idő pontos tervezésre. Olyan szállást kerestünk, ahol van wifi-hálózat és az értékelések jók. Végül egy nagy kertes családi ház felső szintjét béreltük ki egy hétre, és hála az elérhető internetnek, mindenki számára megtaláltuk a tökéletes kikapcsolódást. Túráztunk, fürdőztünk, megnéztük a környék kulturális látnivalóit, és a két fiunk legnagyobb örömére a Zempléni Kalandparkban is eltöltöttünk egy teljes napot.”
„A belföldön utazók átlagosan egynegyede valamilyen speciális igény alapján kezdi a keresést a Szallas.hu kínálatából. Az utóbbi két évben jelentősen megnövekedett az igény a vezeték nélküli internetszolgáltatással ellátott szálláshelyek iránt, 2018-ról 2020-ra több mint 71%-kal nőtt azon felhasználók száma, akik kifejezetten wifis szállást kerestek az oldalon a szűrőfeltételek beállításával” – mondta Pardi Dorina, a Szallas.hu Zrt. senior brand marketing menedzsere. |
„Közel harminc éve foglalkozom turizmussal, így napi szinten tapasztalom, hogy a szálláskeresőknek melyek a legfontosabb szempontok” – mondja Zoltán, aki a Balaton északi partján üzemeltet családi panziót feleségével. „A 90-es évek elején szinte minden házban lehetett egy-egy kiadó szobát találni éjszakára, elég volt csak végighajtani az utcán kocsival, akár szóban is útbaigazítottak mindenkit. Ma már nevetnem kell, ha az akkori állapotokra gondolok.”

Elmondása szerint ma a jó szállás egyet jelent a jó minőségű, elérhető internettel. „Ma már minden szobában ott van az éjjeliszekrényen a wifi-jelszó, hiszen ha nem így lenne, akkor biztos vagyok benne, hogy minden vendégünknek ez lenne az első kérdése, miután megérkezik.” Zoltán megjegyezte, hogy az elsők között volt a helybéli szállásadók közül, aki wifi-hozzáférést biztosított a kiadó szobákban, és kiemelt figyelmet fordított arra, hogy ezt a hálózatot folyamatosan fejlessze. „Ma már a panzió egész területén, bárhol rá lehet csatlakozni a wifire, és a hálózat akkor is stabilan működik, ha teltházasak vagyunk, és egyszerre akár 20 eszköz is kapcsolódik a hálózatra.”
A több mint 3700 fő megkérdezésével, augusztus elején készült online felmérésben* a megkérdezettek több mint háromnegyede, 77%-a válaszolta azt, számára fontos, hogy a kiválasztott szálláshelyen legyen jó minőségű internet, 52%-uk számára pedig a netelérés egyenesen döntő szempont. A válaszadók 38%-a kifejezetten aszerint választ szállást az utazásai során, hogy van-e internetelérés. |
Az elmúlt időszak tapasztalataira építve azt is fontos megjegyezni, hogy a digitális munkavégzésnek köszönhetően a cégek nagy része már nem köti az irodához munkavállalóit, sokan szívesen helyezik át munkaállomásaikat belföldi nyaralóhelyekre. Mindezek miatt a szálláshelyeken még fontosabbá, és a szállást keresők részéről alapelvárássá vált a jó netélmény, amihez a szállásadói oldalon két dolog szükséges: vezetékes előfizetés és megfelelő wifi eszköz. Hiszen nyaralás során még segíthet a mobilinternet, ha esetleg nincs, vagy épp akadozik a wifi, azonban a távmunkához ez nem elegendő: stabil internetkapcsolat nélkül ezt senki nem kockáztatja meg.
„A Telekom intenzíven fejleszti a gigaerős Tettek hálózatát, és a nagy sávszélességű, extragyors internetet a szállások egyre szélesebb körében is elérhetővé teszi. Felismerve a belföldi turizmus népszerűségét és fontosságát, a Szallas.hu-val együttműködve a szállásadóknak speciális ajánlatot dolgoztunk ki, mely segíti és támogatja őket a fejlesztésben. Végre megtehetik, hogy a digitális fejlesztések révén bővítsék forgalmukat, új szintre emeljék a vendégélményt, és üzletileg is erősödjenek” – mondta Szabó Béla Attila, a Telekom márkakommunikációs igazgatója.
Az elmúlt időszakban mindannyian megtapasztaltuk, hogy milyen fontos a napi teendőinkben a stabil, megbízható net. Most a belföldi kikapcsolódásra vagy természetközeli távmunkára vágyók már a szállásokon is úgy netezhetnek, ahogyan azt megszokták. A Telekom és a Szallas.hu együttműködése nyomán a leendő szállásfoglalók könnyen és kényelmesen szűrhetnek a gigaerős Telekom nettel felszerelt szállásokra a Szallas.hu oldalán, ezzel is segítve a döntésüket. Szórakozás vagy távmunka, pont, mint otthon. Csak nem otthonról. |
Az oldalon elhelyezett tartalom a Magyar Telekom megbízásából készült, a cikket egy független szerkesztőség írta, előállításában és szerkesztésében a hvg.hu szerkesztősége nem vett részt.