Raben Group
Raben Group
Tetszett a cikk?

Ez a csaknem faékegyszerűségű találmány szinte felforgatta az egész világgazdaságot, forradalmasította a logisztikát, de még a szállítási eszközök, árucikkek formatervezésére is hatással van. És persze, hogy a franciák még ezzel is különcködnek.

Nem is gondolnánk, mekkora szerepet játszik a raklap – ez az elsőre egyszerű tárgy – az áruszállítás történetében: a logisztikai egyik legfontosabb szereplője, lehetővé teszi az áruk biztonságos szállítását és raktározását. Szinte nincs is olyan tárgy, használati eszköz a környezetünkben, amelyet – vagy legalábbis annak alkotóelemét, alkatrészét vagy nyersanyagát – legalább egyszer ne szállítottak volna ezen azért, hogy gyorsan és biztonságosan eljusson hozzánk, fogyasztókhoz.

Raklaphoz a bögrét

A svéd lakberendezési óriás IKEA a klasszikus példa arra, mennyire fontos ma a raklap mérete a logisztikában. A szinte mindenki által ismert IKEA-s bögrét ugyanis háromszor kellett újratervezniük a dizájnereknek a vezetőség kérésére, mire elnyerte végleges formáját. De nem a kényelmetlen fogása vagy egy kávés fókuszcsoport elégedetlensége miatt: kiderült, hogy egy raklapra csak 864 termék fér, míg az újratervezéssel 2200. Ezzel 60 százalékot spóroltak a szállítmányozási költségeken.

Bár színtiszta véletlen, az EUR paletta egészen elképesztő karrierje is svéd „tervezőknek” köszönhető, méghozzá a Svensson fivéreknek, Ivarnak és Torenak, akik a gyümölcsszállításban használt ládákból merítették az ihletet. De ne rohanjunk ennyire előre a történelemben…

Már az ókori Egyiptomban is?

Néhány magyar forrás szerint már az ókorban használtak raklapokat, bár erre nem találtunk egyértelmű bizonyítékot. (Szerintünk sokkal valószínűbb, hogy egyszerűen csak összekeveredtek a kifejezések, angolul ugyanis a palette és pallett szavak nagyon hasonlítanak. Az ókori Egyiptomban valóban használhattak palettát, ez azonban a szemfesték kikeverésére használt ovális lemez volt). Annyi bizonyos, hogy a logisztika – igaz kezdetleges szinten – ebben a korban jelent meg, amikor az akkori kereskedők saját költségükre, általában hajóval küldték a célállomásra termékeiket. Az viszont tény, hogy a 19. században már rendszeresen használtak raklapokat.

A sikersztori kezdete

Az igazi áttörést az 1937-ben feltalált gázüzemű villás targoncák elterjedése, valamint a II. világháború kirobbanása hozta meg. Dr. Erna Risch, a Chicagói Egyetem professzora szerint a második világégés talán legnagyobb innovációja a targoncák mellett éppen a paletták tömeges használata volt. Az addigi elhanyagolható mennyiségű raklapból hirtelen több tízmillióra volt szükség az Egyesült Államokban, főleg a Csendes Óceáni hadszíntérre történő folyamatos utánpótlás-szállítás miatt. A háborúnak „köszönhetjük” a bármely oldalról felemelhető raklapot is, mely Norman Cahners, az amerikai haditengerészet tisztjének újítása volt. Ez az aprónak tűnő változtatás megfelezte a berakodási időt. Az USA – kivételesen – nem sáfárkodott túl jól a háború után a felhalmozott értékes szállítóeszközzel: egyfajta békeosztalékként Ausztráliában hagyott 60 ezer raklapot és rengeteg targoncát. Ők pedig éltek is a lehetőséggel, a kormány ugyanis 1945-ben létrehozott egy raklapgyártó és forgalmazó céget (CHEP), mely ma már a tengerentúli raklappiac 90 százaléka felett rendelkezik.

Puzzle helyett egységes méretek

Egészen 1961-ig, mivel nem voltak egységes méretű paletták Európában, minden berakodás – akár hajóra vagy vonatra – egy óriási puzzle játékra hasonlított, ami persze nem volt túl hatékony. Éppen ezért Európai Vasutak Szövetsége (UIC) megbízást adott ki egy szabványosított, közös raklaptípus bevezetésére, amit végül a ma már jól ismert, Svenssonék által tervezett EUR raklap nyert el. Ez az amerikai társához képest erősebb, könnyebb és tartósabb volt. Az egységesítésnek köszönhetően tizedére csökkent a berakodási idő, ezért sikerének hamar híre ment, és a nagy gyártók elképesztő ütemben kezdték használni az egységes raklapot. Ma már a kamionok raktereit úgy tervezik, hogy két szabvány raklap férjen el, a hajók és konténerek belsejét is ehhez igazítják, de még a pickupok platóját is ez alapján méretezik. A tervezőknek a raktárbázisok kialakításánál is ezt a szabványt kell alapmértékegységnek venni. A paletták fontosságát erősíti meg Szuha Nikolett is, a Raben Trans ügyfélszolgálati koordinátora. „A kezelt küldemények több mint 95 százaléka raklapos áru, de tekintve, hogy gyűjtő rendszerben történő szállítmányozással foglalkozunk, előfordulnak kivételek: egy 6 méter hosszú csövet, összeállított biciklit, vagy 2 méter x 4 méteres lapra szerelt állványokat nem lehet raklapra rakni.”

Vigyázat hamisítják!

Mivel rengeteg raklapra volt hirtelen szükség, megjelentek a gyengébb minőség, jellemzően könnyen penészedő hamisítványok. Ezt a problémát felismerve az EUR védjegy tulajdonosai, az európai vasutak létrehoztak egy különálló szabványügyi testületet, melynek feladata a piac folyamatos felügyelete volt, és már csak ők adhatnak ki engedélyt a jól ismert pecsétre. Az EUR raklapok mára a világ legelterjedtebb típusai lettek, hozzávetőleg 450-500 millió paletta van forgalomban. „Bizonyos szempontból sokkal egyszerűbbé tette a logisztikai szolgáltatók életét a paletta, de tekintve, hogy az EUR raklapok cserekötelesek, így azok visszaszállítása és adminisztrációja egyben többletmunkát is jelent, nem is beszélve a raklapok minőségének szubjektív megítéléséről” – mondja a Raben szakértője. „A méret nem fog a közeljövőben változni, ám az alapanyag már elképzelhető. Azt gondoljuk, hogy nem feltétlenül kell megállnunk például a fából készült raklapoknál, és nem lennénk meglepve, ha a jövőben nagyobb teret nyerne egy kemény műanyagból vagy kartonpapírból készült raklap. Ezeknek nyílván meghatározó az előállítási költségük, élettartamuk és a környezeti hatásuk."

Wikipédia

Négy raklap mind felett

Az egységesítési törekvések ellenére jelenleg négy típussal lehet találkozni. A mindig különc franciák és angolok természetesen nem álltak be a sorba, nekik van saját palettájuk.

  1. EUR raklap
    A hagyományos EUR rakodólapok az UIC* 435-2 szabványokat követve készülnek el.
    Méret: 800 x 1200 mm                Teherbírás: 1500 kg
  2. Az amerikai rakodólap
    Elsősorban Észak-Amerikában terjedt el, a tengerentúli szállításoknál találkozhatunk ezekkel.
    Méret: 48" x 40" (1010+1210 mm)          Teherbírás: 1500 kg
  3. Francia raklap
    Legtöbbször zsákos áruk szállítására használják.
    Méret: 1000 x 600 x 162             Teherbírás: 1500 kg
  4. Brit raklap
    Nevét is igazolja, hogy leginkább a szigetországban terjedt el.
    Méret: 1000 x 1200        Teherbírás: 1500 kg
Aktuális: megszűnhet a raklapcsere

Az Európai Raklap Szövetség (EPAL) elnöksége a közelmúltban döntött arról, hogy 2017. május 1. hatállyal felmondja az EPAL és a Rail Cargo Austria AG (RCA) közötti csereképességről szóló megállapodást. Ezt megelőzően a szövetség még 2014 októberében egyezett meg az RCA-val, az UIC raklap munkacsoportot irányító vasúttársasággal, hogy az EPAL Euro raklapok és az UIC/EUR raklapok egymással cserélhetők. Ez most megszűnik, ám kapkodni azért nem kell, mert a felhasználók érdekében a február végéig elkészült UIC/EUR raklapok az átmeneti időszak végéig, azaz 2021. december 31-ig továbbra is cserélhetők.

Napokkal azután, hogy letartóztattak egy iráni fegyverkereskedőt Olaszországban, az irániak őrizetbe vettek egy olasz újságírót

Napokkal azután, hogy letartóztattak egy iráni fegyverkereskedőt Olaszországban, az irániak őrizetbe vettek egy olasz újságírót

Menesztették az AC Milan edzőjét

Menesztették az AC Milan edzőjét

Egy igazi hős – Táncsics Mihály élete kész kalandregény, baloldali demokrata öröksége pedig ma is nélkülözhetetlen

Egy igazi hős – Táncsics Mihály élete kész kalandregény, baloldali demokrata öröksége pedig ma is nélkülözhetetlen

Sukoró újracsomagolva: Gyurcsány kaszinóját megfúrta a Fidesz, helyette most ifjúsági buliközpontot húznának fel

Sukoró újracsomagolva: Gyurcsány kaszinóját megfúrta a Fidesz, helyette most ifjúsági buliközpontot húznának fel