Raben Group
Raben Group
Tetszett a cikk?

A németeknél fontos a referencia, a franciákkal délelőtt találkozzunk, a románok szeretnek hosszasan beszélni... Utánajártunk, hogy mire kell ügyelni egy üzleti tárgyaláson a magyar vállalkozók számára kihagyhatatlan európai piacokon.

Szinte hétről-hétre kapjuk a híreket, éppen melyik új egzotikus, távoli országgal sikerült kereskedelmi szerződést kötni, de Magyarország legfontosabb exportpiaca továbbra is Európa. A teljes kivitel 85 százaléka az öreg kontinensen realizálódik, 2016 első hat hónapjában összesen 46 100 millió euró értékben. A legnagyobb felvevő Németország, de a romániai kivitel is nagyobb, mint a teljes amerikai kontinensé. Minden helyi piacnak vannak sajátosságai, és azok ismerete nélkül nagyon nehéz hatékonyan működni. Gyakran az ügyfelek nem nézik jó szemmel a külföldi céget, bizalmatlanok és nem érzik stabilnak az együttműködést. Erre jönnek még néha a történelmi, etnikai ellentétek… A gyorsabb és hatékonyabb nemzetközi kapcsolat megteremtéséhez ismernünk kell a tárgyalási és üzleti kultúrát. Nézzük is sorra, mit kell tudnunk a legfontosabb célországok szokásairól.

Forrás: ksh.hu

  • Németország, Ausztria
    A németeknél, osztrákoknál fontosak a referenciák, az adott típusú üzletben szerzett, dokumentálható tapasztalat. Például egy autóipar szektorban működő cégnek, ha szállítási szolgáltatást ajánlunk neki, első kérdése az lesz, hogy milyen más autóipari cégnek dolgozunk/dolgoztunk már. Ilyenkor hiába mutatunk híres neveket a portfoliónkban, ha azok más szektorban tevékenykednek. Természetesen ugyanez vonatkozik más iparágakra is.
  • Románia
    Ha egy román partnerrel tárgyalunk, soha ne szakítsuk félbe! Ahogy az ott dolgozók fogalmaznak: keleti szomszédaink szeretik hallgatni a hangjukat, szívesen (és sokat) beszélnek. A meeting nagy részében nem is akarnak üzletről hallani, szívesen csevegnek például a hobbijukról. Fontos, hogy ne oktassuk ki a partnerünket és ne próbáljunk erővel megegyezést kicsikarni, mert nem fog működni. Nagy előny, ha olyan munkatárs tud menni, aki beszéli a nyelvet, valamint egy kis ajándék is nagyot tud lendíteni az együttműködésen.
  • Franciaország
    Az üzleti megbeszélést egy francia partnerrel mindig délelőttre szervezzük, de 9-nél ne korábbra. A tárgyalásokon szeretik, ha a lényeget mondjuk el, mindezt logikusan, érvekkel alátámasztva, pontról pontra haladva. Meghallgatják a „körítést”, a sztorizást is, nem vágnak közbe, de nem sok esélyünk lesz az üzletre. Aki járt már valaha a galloknál az tudja, hogy nagyon szeretik a saját nyelvüket… Persze a legtöbb üzletember már beszél angolul is, de sokkal közelebb kerülünk hozzájuk, ha franciául tárgyalunk
  • Csehország, Szlovákia
    A csehek és a szlovákok nagyon kötődnek a formális titulusokhoz: ha valaki mérnök, akkor azt a neve részévé teszi, az szerepel a névjegykártyáján és így is mutatkozik be: „Kovács János mérnök vagyok.” Különösen  a csehek nagyon nehezen tegeződnek, még a huszonéves fiatalemberek is magázzák egymást. A cseh partner számára a nyitottság és az átláthatóság a legfontosabb. Ha azt érzi őszintén és hosszú távon akarunk vele üzletelni, akkor nyert ügyünk van.
  • Litvánia
    Litvániában fontos, hogy időben, sőt inkább hamarabb érkezzünk a tárgyalásra, és ne vigyünk ajándékot az első találkozásra. A litvánok visszafogottak, nem mutatják ki az érzelmeiket és nem bíznak meg abban, aki hevesen gesztikulál. A legnagyobb tiszteletlenségnek élik meg, ha belevágnak a szavukba. Bár kézfogással köszönnek, más testi kontaktust (hátlapogatást, vállveregetést) nem szeretnek.

Fontos a helyi képviselet

A kezdeti tárgyalásokon nagyon jól jönnek a felsorolt praktikák, azonban a multinacionális vállalkozások szinte kivétel nélkül azt állítják, hogy hosszú távon csak helyi képviselettel lehet sikeresen működni. „Feltétlenül versenyelőnyt jelenthet, hogy 11 országban vannak tagvállalataink, akikkel közösen tudjuk megcélozni a partnereket. Ők ismerik a helyi sajátosságokat és segíthetik a kommunikációt” mondja Bulla Márton, a Raben Trans European Hungary Kft. szállítmányozási vezetője. „Ha ezen a 11 országon kívül szeretnénk elérni ügyfeleket, akkor megpróbáljuk a magyar vonatkozást megtalálni. Határokon átívelő kapcsolatépítés, együttműködve a saját tagvállalatainkkal – ez a kulcs.” Azon európai országokban például, ahol a Rabennek nincs saját képviselete, ott partnerek segítségével végzik a tevékenységüket. Ez azonban sohasem összehasonlítható azzal, amikor egy cégcsoport, illetve annak egységei jelen tudnak lenni leányvállalattal vagy saját képviselettel az adott országban. „Ezért tartjuk kiemelten fontosnak a folyamatos terjeszkedést. Ennek érdekében 2016 őszén megnyitottuk romániai tagvállalatunkat, az első ütemben Bukarest és Arad központokkal.”

Csökkenő különbségek

Nagyon hasonlóan tud gondolkodni egy-egy lengyel, német vagy olasz kolléga, hiszen egyre csökken a valós kulturális távolság. A legfontosabb az adott partner és az ő személyes preferenciáinak feltárása és a helyi piac ismerete. Általánosságban elmondható, hogy az eddig pejoratív ’kelet-európai’ jelző mára kezd eltűnni a köztudatból, mert mind a magyar, mind a román üzletek kapcsán azt tapasztaltuk, hogy erősen felzárkóztunk a nyugat-európai országokhoz. Horváth Tamás, a Raben ügyfélszolgálati vezetője hozzáteszi: "Globálisan kell gondolkodni, és minél jobban kiterjeszteni a vállalkozás tevékenységét. Ezzel egy időben azonban, ha valaki arra koncentrál, amiben igazán jó – legyen ez akár egy földrajzi fókusz pl. csak Közép-Kelet Európa vagy egy kiválasztott tevékenység pl. csak közúti szállítmányozás – akkor magasabb szolgáltatási színvonalat tud állandósítani és ezzel nagyobb üzleti előnyöket tud szerezni."

Az oldalon elhelyezett tartalom a Raben Group közreműködésével jött létre, a cikket egy független szerkesztőség írta, előállításában és szerkesztésében a hvg.hu szerkesztősége nem vett részt.

Rohamrendőrök verték szét a szerb közmédia épületéhez szervezett diáktüntetést Belgrádban

Rohamrendőrök verték szét a szerb közmédia épületéhez szervezett diáktüntetést Belgrádban

Titokzatos csádi fintechguru alapított céget Magyarországon, de olyan tevékenységre, amelyre nem is képes

Titokzatos csádi fintechguru alapított céget Magyarországon, de olyan tevékenységre, amelyre nem is képes

100 napig élt titán műszívvel egy ausztrál férfi, míg várt a donorszervre

100 napig élt titán műszívvel egy ausztrál férfi, míg várt a donorszervre

Minden eddiginél precízebb ez az új kínai robot, videón a képességei

Minden eddiginél precízebb ez az új kínai robot, videón a képességei