SEAT
SEAT
Tetszett a cikk?

Habár manapság egyre nagyobb népszerűségnek örvendenek a különböző, hybrid hajtású autók, mégis rengeteg, általános érvényűnek vett tévedés van a fejekben a modellekkel kapcsolatban a tölthetőség kérdésétől a hatótávon át a szervizelésig. Papp Zoltán, a SEAT márkát importáló Porsche Hungaria Kft. márkaigazgatóját kérdeztük.

Mielőtt mélyebben belemerülnénk a témába, tegyünk egy picit rendet a fejekben, mert a különféle elektromos hajtás-változatokat a szakemberek értik, a laikusok számára azonban nem feltétlenül egyértelmű, hogy mi a különbség egy „mezei” hybrid és egy plug-in hybrid között? Utóbbi miért jobb választás?

Papp Zoltán: A Plug-in Hybrid járművekben egy teljes értékű elektromos hajtás található a belsőégésű motor mellett, ami az elektromos hálózatról tölthető. A hálózati energia lehetőséget biztosít arra, hogy a jármű villanymotorjával 50-80 km-t is meg lehessen tenni. A hybrid technológia nem teszi lehetővé a folyamatos, nagyobb hatótávolságú haladást.

Az átlagos autósok nagyjából 15-50 kilométert vezetnek egy nap, ezt hogyan tudják optimalizálni, milyen trükkökkel lehet a fogyasztást a minimumra szorítani?

P.Z.: A fenti hatótáv esetében a PHEV (Plug-in Hybrid) technológia optimális megoldást jelent. Amennyiben minden nap feltöltjük az akkumulátort, akkor minden nap meg tudunk tenni 50 km-t a villanymotorral, míg hosszabb távra még mindig rendelkezésre áll a belsőégésű motor. Megtakarításunk így jelentős lehet: 7 liter / 100 km-es átlagfogyasztást és 20 kWh/100 km-es energiafogyasztást feltételezve a megtakarítás 7 x 363 =2541 Ft aránylik a 20 x 37,5 =750 Ft-hoz, ami azt jelenti, hogy minden 100 km-re 1971 Ft megtakarítás jut.

Szükség van-e bármi extra tudásra annak, aki most tervezi hybrid autó vásárlását? Gondolok itt magára a jármű kezelésére vagy épp a különféle, az új technológiákkal kapcsolatos adatok, információk ismeretére?

P.Z.: Az ismeretek ezzel kapcsolatban nem bonyolultak és a használat során is megtanulható. Az autó egyébként intelligens módon kapcsol a villanyról belsőégésűre szinte oda sem kell figyelni. Csak folyamatosan kell töltenünk az optimális működést elősegítendő. Csak azt tapasztalja a használó, hogy amennyiben rendelkezésre áll energia az akkuban, akkor azt használja elsősorban az autó, majd, ha ennek híján vagyunk, átkapcsol a benzin üzemmódra. Természetesen a hajtásmódokat a vezető is változtathatja.

Az elektromos hajtás hatótávjával kapcsolatban különféle mérési módszerek vannak, melyik ezek közül a legelfogadottabb?

P.Z.: A WLTP vizsgálati mód az Európában elfogadott mérés, melynek során egy meghatározott cikluson vezetik végig az autót és határozzák meg a fogyasztását. Minden mérés azonban az egyes felhasználók profiljától távol lehet, hiszen nem mindegy, hogy hegyen-völgyön, sík terepen, városi forgalomban araszolva, vagy autópályán használjuk az autót. A villamos hajtással (is) rendelkező autók elsősorban városi és ingázó feladatokra valók. Az utóbbi időben pedig sorra jelennek meg nagy akkukapacitással rendelkező villanyautók, melyekkel akár hosszabb utak is megtehetők.

Ha a fenntarthatóság vagy a környezettudatosság szóba kerül, általában a károsanyag-kibocsátást szokás emlegetni. Az új hibrideknél azonban már kérdés, hogy az akkumulátorok gyártása nem jelent-e nagyobb környezeti terhelést, mint például egy belső égésű motorral szerelt autó használata?

Az akkuk gyártása is folyamatosan fejlődik és egyre kevesebb károsanyag-kibocsátással jár. A gyártók folyamatosan fejlesztenek és nyomás alatt is vannak a szabályzók miatt. Egy autó karbonlábnyomát a gyártás és a használat együttese határozza meg. Ha - túlnyomó részt - zöld energiát töltünk az elektromos autónkba, akkor biztosan kisebb a villanyautó vagy PHEV lábnyoma, mint a belsőégésű társaié.

Az új SEAT Leon e-hybrid 100%-ig elektromosan fut és csak akkor vált benzines hajtásra, amikor lemerült az akkumulátor.

 

A SEAT e-Hybrid előnyei:

  • Az átlagos elektromos vagy hibrid autókhoz képest az e-Hybrid nagyobb hatótávolságot és rugalmas töltési lehetőséget biztosít
  • Az elektromos motor fékezéskor újratöltődik, így messzebbre juthat
  • Akár 60km megtétele is teljesen károsanyag-kibocsátás mentes lehet
  • Használja ki teljesen az elektromos motor külső tölthetősége által biztosított előnyeit
  • Otthon vagy akár útközben, a plug-in e-Hybrid modellt könnyen és gyorsan feltöltheti:100%-os töltöttség 3 óra alatt a Wallbox segítségével, 100%-os töltötség 6 óra alatt normál hálózati töltés segítségével

Az elektromos és hybrid autók egyik nagy vonzereje az állami támogatás és a zöld rendszám. Ezek meddig maradhatnak még az ajánlatok részei, mikor várható ezeknek a kedvezményeknek a megszüntetése?

P.Z.: Az európai államok helyesen ismerték fel, hogy katalizátorai kell legyenek a zöld megoldásoknak. Az autók „zöldítése” a zöld rendszám miatt nagyon látványos, de az ipar egyéb területein is folynak energiamegtakarítási projektek, többször sokkal nagyobbak is mint a közlekedésben. Az autók oldalán a zöld támogatások addig maradhatnak fenn, amíg a környezetet támogató megoldások jelentősen drágábbak, mint a hagyományosak. Az átlag felhasználó nehezem mozdul a drágább ámde zöldebb megoldások felé, pláne, ha még többet is kell érte fizetni. Ezért segít az állam támogatásokkal és egyéb adózási előnyökkel.

©

Az elektromos autókkal kapcsolatban az alacsonyabb szervízigény az egyik nagy érv. Mi a helyzet a hibridekkel, ezekre is jellemző az EV-autók tartóssága?

P.Z.: Nincs még elég tapasztalatunk ahhoz, hogy pontos képet adjunk tartósságról. Amit tudunk, hogy a használat is megváltozik egy EV autó megvásárlásakor. Egy EV kevesebbet fut, mint a füstös társai, így kevésbé van kitéve a nagy futás által okozott hibáknak, vagy kopásnak. Másfelől pedig a villanymotor sem olajat, sem karbantartást nem igényel és biztosan többet bír.

Egy cég számára megérheti hibrid autókkal feltölteni a céges flottát? Milyen előnyökkel járhat ez a vállalkozás számára?

P.Z.: Csak abban az esetben lehet megtakarításokkal számolni, ha a töltés a cégnél és lehetőleg a használó lakókörnyezetében is megoldott. A PHEV járművek az akku miatt nehezebbek, mint a belsőégésűek, ha nem használják a villanymotort, akkor többet fogyasztanak a többletsúly miatt. Az előnyök tehát a folyamatos töltés által biztosíthatók.

Spanyol márkához híven a SEAT számára elsődleges szempont, hogy a vevői igények kiszolgálása mellett, túlmutatva a mindennapok funkcionalitásán, autóival egyediségre törekedjen. A Volkswagen Csoport tagjaként mindezt a legmagasabb minőségi és technológiai követelmények teljesítése mellett képes nyújtani. Széles modellválasztékával, kiemelkedő dizájnjával, versenyképes feltételeivel és megbízhatóságával a SEAT valódi alternatívát kínál a flottapiacon. Az ügyfeleknek testre szabott megoldások kínálnak a tanácsadástól kezdve egészen a gépkocsik teljes futamidejére vetített költségek optimalizálásáig.

Ma már egyre több autóban van internet-kapcsolat, vagy annak a lehetősége. Milyen információkhoz juthatnak hozzá a digitális világért rajongó sofőrök? Milyen veszélyei lehetnek ennek?

P.Z.: Minden internetes rendszer lehet sérülékeny, ámde a beavatkozás, hekkelés az autós rendszerekbe nem vonzó, mert nincsen közvetlen haszna. A gyártók nagyon ügyelnek az autók védelmére, külön fejlesztő csapatok foglalkoznak ezzel a területtel. Az új megoldásoknak azonban sokkal nagyobb előnyei vannak, mintsem veszélyeket tartogatnának. Mindenkit bíztatok az új megoldások kipróbálására! Az autók egyre jobban gyorsulnak, -ez kifejezetten igaz az EV és PHEV modellekre- egyre több szolgáltatást kínálnak, egyre biztonságosabbak és egyre könnyebb őket vezetni. Nem utolsó sorban a kibocsátásuk is folyamatosan csökken. Érdemes felkészülni az autó által nyújtott élményekre!

A tartalom a Porsche Hungaria Kft. / SEAT megbízásából, a HVG BrandLab produkciójában készült. A cikk létrehozásában a HVG hetilap és a hvg.hu nem vett részt.  

Biztató hírek Párizsból: újra kinyit az Eiffel-torony

Biztató hírek Párizsból: újra kinyit az Eiffel-torony

Szerbiában is tesztelik az orosz vakcinákat

Szerbiában is tesztelik az orosz vakcinákat

A Moderna is elindította koronavírus-vakcinája engedélyezési folyamatát az USA-ban és Európában

A Moderna is elindította koronavírus-vakcinája engedélyezési folyamatát az USA-ban és Európában