HVG Extra Business
HVG Extra Business
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

A munkáltatói márkaépítés (az employer branding) az egyik fontos útja annak, hogy megtaláljuk és megtartsuk a kiváló szakembereket, lehetővé téve ezzel a vállalat növekedését.

A technológiai fejlődés és az iparági átalakulások minden szektort érintenek, így az utóbbi években gyökeres változások történtek a munkaerőpiacon is. Ma már nem a munkáltatói, hanem a munkavállalói oldal van lépéselőnyben, ezért a cégek mindent megtesznek azért, hogy magukhoz vonzzák és megtartsák a szakképzett jelölteket.

„Ma Magyarországon körülbelül 80 ezer betöltetlen állás van. Ezért aztán ha egy cég versenyelőnyhöz akar jutni, tudatosan foglalkoznia kell a munkáltatói márkájával” – mondja Radnai-Tóth Judit tanácsadó, aki a Talentbrand alapítójaként munkavállalói élménytervezésben kialakításában segíti az ügyfeleit.

Az employer branding üzleti célt támogat

Ha egy cég ma értékes munkaerőt szeretne, a biztos anyagiakon kívül élményt is kell nyújtania. És nemcsak a kiválasztási folyamat során, hanem előtte, közben és utána is.

A munkáltatói márkaépítés a munkavállalót állítja a középpontba, ám mégiscsak a vállalat üzleti céljait hivatott támogatni. Ha a vállalat megítélése jó, akkor több terméket ad el, több lesz a profit, szívesebben mennek oda dolgozni az emberek, hatékonyabb lesz a termelés, garantált a növekedés.

A márkaépítés során a vállalatnak olyan hiteles cég képét kell kialakítania magáról, ahová szívesen kötődnek a munkavállalók, és ami iránt elkötelezettek lehetnek – ez pedig visszahat a növekedés esélyeire is.

A munkáltatói márka építése az egész cég feladata

Ahhoz, hogy a kialakítani kívánt kép valóban működőképes legyen, a vállalatoknak átfogó stratégiára van szükségük. Ehhez szükség van a HR, a marketing, a kommunikációs részleg, az üzemeltetési csapat és szinte az összes dolgozó bevonására is.

De, mint minden hasonló elhatározás esetén, a folyamat itt is a vezetőséggel kezdődik. A stratégia csak akkor lesz ugyanis igazán eredményes, ha ők is támogatják.

Radnai-Tóth Judit szerint ezen kívül szükség van olyan dedikált szakemberre (vagy inkább csapatra) is, akinek (amelynek) megvan a megfelelő szakmai tudása ahhoz, hogy hosszú távú employer branding stratégiát alakítson ki és valósítson meg.

Hogyan lehet tudatosan tervezni?

Célszerű többféle szemszögből is kielemezni a vállalat megítélését. Érdemes megvizsgálni, miként látják és értékelik a céget a vezetők, a dolgozók, valamint azok a szakemberek, akiket a vállalat szeretne bevonzani. Azt is meg kell nézni, hogy a konkurencia hogyan és milyen képet fest magáról, valamint hogy ez mennyire vonzó a célcsoport számára.

„Térképezzük fel a munkavállalói életciklus szakaszait és a hozzájuk kapcsolódó élményeket, hogy feltárjuk a nagyobb problémákat” – javasolja Judit. Helyesnek tartaná, ha a vállalati döntéshozók visszajelzést kérnének mindenről, hogy lássák, hol érdemes újratervezni, mi tér el a folyamatban az ígért és a megélt élménytől. Megkérdezhetjük a dolgozókat, hogyan érezték magukat a kiválasztásnál, mit hiányoltak, minek örültek, a jelentkezésnél mi volt összhangban az elvárásukkal, mit gondolnak a teljesítményértékelésről, és milyen volt beilleszkedni a csapatba.

Ha levontuk a megfelelő következtetéseket, készen állunk meghatározni a számunkra jó stratégiát. Csökkenteni tudjuk az ígért és a valós élmények közötti különbséget, ki tudjuk emelni azokat a vállalati értékeket, amelyekhez érzelmi szálon is kapcsolódhatnak a leendő dolgozók. Mindezek tudatában alkossuk meg azt a hiteles, vonzó, a fogyasztói márkával összehangolt munkáltatói márkaígéretet, amely aztán az egész vállalati márkaépítési stratégia és a kommunikáció alapja lesz – javasolja a szakértő.

Szlafkai Éva cikkét teljes terjedelmében a HVG Extra Business 2019/3-as számában olvashatja el.

Bármelyik szervezet meg tudja mondani, mit csinál, de azt csak kevesen tudják világosan megfogalmazni, miért csinálják. Simon Sinek vezetés és marketing-tanácsadó a világformáló vezetők cselekedeteit tanulmányozva felismerte, hogy azért tudták inspirálni a környezetüket, mert ösztönösen a miérttel kezdtek. Sinek e meglátásból felépített modellje mentén egész szervezeteket lehet elindítani. A szerző új könyvét itt rendelheti meg kedvezménnyel.  

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.
HVG Extra Business Business magazin

„Hiába a csocsóasztal, ha a főnök sosem száll be”

A csocsóasztal akár kontraproduktív is lehet, kismamákból válhat a legelkötelezettebb munkaerő, a vezetőknek pedig kulcsszerepük van a munkavállalói élményben – állítja Bakos Réka, a Kincentric vezető tanácsadója. A cég 2018-ban elsőként végzett kutatást Magyarországon a munkavállalói élményről; az idei eredményekbe mi is beleshettünk.

HVG Extra Business Business magazin

Ezért fontos a munkahelyi "cimborálás"

Kávékupon, sárkányhajózás, virágcsokor – ez is segít, de ennél többet, sőt napjainkban egyre többet kell tenni azért, hogy a munkavállalók befogadva érezzék magukat a cégnél.

Ha ezt megnézi, meg fogja érteni, mennyire kicsik is vagyunk

Ha ezt megnézi, meg fogja érteni, mennyire kicsik is vagyunk

 Ennyi hosszú hétvégénk lesz jövőre

Ennyi hosszú hétvégénk lesz jövőre

Az én hetem: Krusovszky Dénesnek van ötlete, kit lőjünk fel az űrbe

Az én hetem: Krusovszky Dénesnek van ötlete, kit lőjünk fel az űrbe

"Zacher Gábor a védőszentünk” – popdal készült a toxikológusról

"Zacher Gábor a védőszentünk” – popdal készült a toxikológusról

Gyermekpornográfia miatt körözött ír férfit kaptak el Budapesten

Gyermekpornográfia miatt körözött ír férfit kaptak el Budapesten

Michelisz Norbert világkupa-győztes a WTCR-ben

Michelisz Norbert világkupa-győztes a WTCR-ben