A hetvenes évek végén az amerikai hadsereg vezetése ráébredt, hogy túlságosan sokféle jármű végzi a szokásos napi feladatokat, gazdaságtalanul és ésszerűtlenül. Egy egyszerű felépítésű járműcsaládról álmodoztak, amely az alapfeladatok ellátásán túl lehetővé teszi különleges küldetések végrehajtását is. Nem számított sem az ár, sem a fogyasztás. Pályázatot írtak ki.
A háború szülte
Az Alpha-hím 14 éves |
A Jeep katonai részlegéből kinőtt AM General 1983-ra készítette el a nagytestű ragadozó első prototípusait. A hadsereg tesztjein jól szerepeltek, a katonai döntéshozóknak tetszett, így a pályázat nyerteseként 1985-ben hadrendbe is állították őket. Az új terepjárót, amely a tankok nyomvonalán is tud közlekedni, HMMWV-nek (High Mobility Multipurpose Wheeled Vehicle, azaz több célra felhasználható, fokozott terepjáró képességű járműnek) nevezték el. Az egyszerűség kedvéért Humvee-nek keresztelték, később ebből jött a Hummer elnevezés.
1983 elején az amerikai hadsereg 55 ezret rendelt belőle, mintegy 1,2 milliárd dollár értékben. A tizenötféle konfigurációt öt év alatt tudták leszállítani. 1989-ben egy újabb rendelést kapott a gyár, ezúttal több mint 33 ezer járműre. 2000-ig 140 ezer katonai terepjáró készült az Indiana államban, Mishawakában található gyárban. 2002 elején újabb nyolcvanezres igény futott be a legújabb verziókból. Napjainkban az USA hadereje, Dánia, Luxemburg, Belgium, Izrael, Lengyelország és Egyiptom alkalmazza.
[[ Oldaltörés: Iraki cégautók (Oldaltörés) ]]
Azonos mechanikai alapokon (váz, rugózás, meghajtáslánc, motorházfedél, főbb karosszéria elemek) öt különböző felépítmény készülhet, köztük szállító/csapatszállító, fegyveres, és mentőautó.
Kabrió Afganisztánban |
Az
M998 szállító-csapatszállító a legnépszerűbb Humvee verzió, mivel a bevetés helyszínen is könnyen átalakítható és variálható. Alapvetően kétszemélyes pick-up nagy raktérrel. A vezető és a mellette utazó személy fölött vászontető van. A hátsó nyitott vagy vászontetővel lezárt részen eszközök szállíthatók, illetve átalakítva, a két hosszanti szélső padon további nyolc személy utazhat teljes felszereléssel. A másik változatnál négy személy utazhat a fülkében, ekkor a rakfelület lecsökken. Az acélvázú ajtókat vászon borítja. Nincs fegyverzete. Terhelhetősége 1250 kg.
Az M1025 fegyveres változatot fémtetővel és üvegszál-erősítésű műanyagból készült ajtókkal szerelik. A tető formája lehet hátul lecsapott vagy szögletes. Az ajtókon levő ablak polikarbonátból készül. A szélvédő golyóálló műanyag. A kerekek kilőtt gumival is használhatók. A tetőre erősített fegyver 360 fokban forog. Fel lehet szerelni rá páncélzatot is. Ez csak a kisebb tűzerejű lövedékek ellen nyújt védelmet.
Az M997 mentőautó kétféle változatban készül. A kisebb esetében a sofőrön kívül hordágy és 3 beteg fér el, a nagyobb változatnál a hosszabb és magasabb hátsó résznek köszönhetően a kétfős személyzeten kívül négy hordágy és 8 beteg szállítható. Ez utóbbi változatban légkondicionáló, fűtés és generátor is van. Alappáncélzattal rendelkeznek. Ilyeneket rendelt a lengyel hadsereg is.
Humvee 1114 harcállásban |
Az M1113, M1114 verziók új fejlesztések. A szomáliai és az 1991-es Öböl háborúban szerzett tapasztalatok alapján az 1995 tájékán megjelent típusokat erősebb erőforrással, páncélzattal látták el. Az eredeti HMMWV-t egy 150 lovas V8-as 6,2 literes dízelmotorral szerelték fel. Ehhez tartozott egy TH-400-as háromsebességes automata váltó és egy NPG 281 állandó összkerékhajtást biztosító erőátviteli rendszer 2,61:1 aránnyal. Torziós differenciálmű, 85 literes tank, független kerékfelfüggesztés, két részből álló felnik és Good Year Wrangler RT/II gumik voltak a főbb felszerelési jellemzők. A hadsereg nagyobb terhelhetőséget akart, ezért 1991-ben megjelent az M1097 jelű modell 2200 kg terhelhetőséggel és megnövelt vontatási képességgel. Ennek az új, A2-aljelű sorozatai már új motort kaptak: 170 lóerős V8, 6,7 literes dízelt, elektronikus vezérlésű négysebességes automata váltóval. Ezek a járművek már rendelkeznek központi guminyomás-szabályozó rendszerrel (CTIS). A jármű terhelt önsúlya 5150 kg. A C130-as helikopterekbe 4, a C141-be 6, a C17-be 10, a C5-be 15 Humvee fér el.
[[ Oldaltörés: Ingyen reklám a CNN közvetítésével (Oldaltörés) ]]
Páncélozott és kíméletlen |
A Hummer első komoly érdemeit az öbölháborúban szerezte. A katonai beavatkozás a CNN hírtelevízió segítségével a világhírnevet is meghozta számára. A sikerre való tekintettel a civilek is érdeklődni kezdtek a teherautó iránt, élükön a terminátorral, Arnold Schwarzeneggerrel, aki venni akart magának egyet. Kérését elutasították, de a piaci igényekhez alkalmazkodva kifejlesztették a katonai jármű polgári változatának prototípusát, ami 1992-ben készült el. Az AM General csak ekkorra tudta elvégezni a környezetvédelmi és biztonsági teszteket. A törésteszt meglepő eredménnyel zárult. Az óránként 62 kilométeres sebességgel betonfalnak ütköző Hummer alig rongálódott meg, viszont a betonfal darabokra tört.
A kormányzó kicsinyei között |
A tesztelések alatt Schwarzenegger újra felkereste a céget, nem minden érdek nélkül, mert megvette a Hummer teljes gyártási jogát. A civil változat forgalmazását 1993-ban kezdték meg. Először a nyolcszemélyes wagon, majd a kétajtós pick-up és a négyajtós hardtop jelent meg. 1998-tól már kapható volt a ponyvatetős opentop kivitel is. 1999 végén újabb modellel bővült a kínálat. Korlátozott mennyiségben megjelent a slantback csapott hátú kivitel. Ez hasonlít legjobban a katonai felfegyverzett verziókhoz. Amerikában a rendőrség, az erdészet, a mentősök, és a tűzoltóság is rendszeresítette. Az első polgári változatot Schwarzenegger vehette meg.
|
Hossz: 4686 mm Magasság: 1905 mm Szélesség: 2197 mm Alvázmagasság: 406 mm Tengelytáv: 3302 mm Nyomtáv: 1819 mm Kapaszkodóképesség: 60 % Oldalazóképesség: 40% Fordulási sugár: 8,1 m Lépcsőmászás: 560 mm Gázlómélység: 762 mm Teljesítmény: 300 lóerő Legnagyobb nyomaték: 705 Nm Fordulókör átmérője: 16,2 m |
A Hummer teherautó, de luxusautó kényelmével szerelték fel. Az alapfelszereltség része az ABS, cédés rádiómagnó 8 hangszóróval, elektromos ablakemelők, központi zár riasztóval, központi keréknyomás-szabályozó, légkondícionálás, fűtött elektromos tükrök, első, hátsó szélvédők, fejtámlás plüss ülések, segéd üzemanyagtank, szervokormány, tempomat, vízleeresztés az utastérben stb., de lehet rendelni cédétárat, csörlőt 5400 kg teljesítménnyel 800 ezerért , fellépő küszöb (300 ezer forint), páncélozás, laposan is használható kerekek (300 ezer), tetőfényszórók (250 ezer), országúti kerekek, fűtött bőrülések (500 ezer), + két pótkerék (500 ezer). A legjobban felszerelt változat 34 millió 270 ezer forintba (+ ÁFA) kerül.
[[ Oldaltörés: Kibírja az ejtőernyős ugrást is (Oldaltörés) ]]
A sivatagi ralikon is jól szerepel |
A karosszéria 4686 mm hosszú, tükrök nélkül 2197 mm széles és 1905 mm magas. A tengelytáv 3302 mm, a nyomtáv 1819 mm. A Humvee tervezésénél meghatározó volt, hogy a hadszínterekre a járműveket rendszerint légi úton juttatják el, gyakran ejtőernyővel. A karosszériát úgy alakították ki, hogy bírja ki a becsapódást és a talpára érkezzen, akárcsak a macska. Mindkét tengely tekercsrugóra támaszkodó kettős trapézkaros felfüggesztéssel csatlakozik az alvázhoz, amelyet hidraulikus lengéscsillapító egészít ki. Az 1,92:1 végáttétel a kerékagyak felső részén található, emiatt a féltengelyek és a trapézkarok feljebb kerültek, ami növeli a kocsi terepjáró képességét. A biztonsági gumiabroncsok érdekessége, hogy öt cellára osztott tömör gumigyűrűt tartalmazó kerekek nyomása tengelyenként szabályozható az utastérből. Lapos gumival akár 32 kilométert megtehetünk 50 kilométer/órás sebességgel.
Nincs előtte akadály |
Gyakorlatilag mindenen átmegy, két tényező korlátozza csak a Hummerek mozgását. A nagy súly és a szélesség. A Hummert eredetileg sivatagi hadviselésre fejlesztették ki. Gyorsan kellett haladnia sivatagi homokban is. A széles karosszériája miatt Európában sok erdei úton egyszerűen nem fér el. Gyakori probléma, hogy a nagy súly miatt az autó belesüllyed a sárba, majd széles alvázával felül a dagonyában, ilyenkor lehet hasznos az 5400 kilós teherre méretezett csörlő, amit 800 ezer forintért adnak a Hummerhez.
[[ Oldaltörés: A brutális tesó (Oldaltörés) ]]
H2 akcióban |
Nem katonai célra, de a Humvee formáját megtartva, a GM kifejlesztette a Hummer H2-t. A brutális autó három éve Magyarországon is kapható. Alapvető különbség a H1 és a H2 között, hogy a H2-nek nincs köze az Öböl-háborúban híressé vált katonai monstrumhoz. A H2 egy alapjaiban új autó, amelyet civileknek fejlesztett ki a gyár. Lényeges eltérés a két autó között, hogy feleannyiba kerül, mint a Humvee civil változata. A kisebb Hummer kifejlesztésénél a General Motors a Chevrolet Tahoe műszaki alapjaihoz nyúlt vissza. A gyártónak azért volt szüksége az újabb típusra, mert amíg a méregdrága H1-esből jó, ha 1000 darabot eladnak egy évben, addig a H2-esből ennek az ötvenszerese is elkel. Az autó természetesen sokat változott, bár külsejében még mindig egy monstrum, belső értékei már személyautósak. Természetesen a két autó élettartama sem azonos. A H1 elhasználódási ideje a forgalmazó elmondása szerint 15 év kemény harctéri körülmények között.
Luxushangulat a monstrumban |
A grandiózus méretektől eltekintve a H2 utasterének berendezése akármelyik amerikai autóból is származhatna. A jellegzetes szürke-fekete műanyagok, a zöld háttérvilágítás és a széles, bordázott elektromos mozgatású ülések hasonlóan festenek a Chrysler PT Cruiser vagy a Chevrolet Camaro belsejében is. Csak egy másik dimenzióban. A markos belső kilincsek, a robusztus váltókar és a vaskos kapaszkodók emlékeztetnek, hogy az autók kormányzójával (vagy a kormányzó autójával) van dolgunk. A GM konszern legerősebb motorjainak egyikét kapta meg a H2. A Vortec nyolchengeres lökettérfogata 5967 köbcenti. A maximális teljesítmény 5200-as percenkénti fordulaton 316 lóerő. A legnagyobb nyomaték 486 Nm 4000-nél. Ám a motor így is küzd a háromtonnás óriással. Gyorsításkor félelmetesen hörög, a benzinkútnál pedig követelőzik (megfontolt használattal városban 20 litert zabál), így nagyon nem érdemes meghajtani. Alaphelyzetben a nyomaték 40 százaléka jut az első kerekekre, hat tizede hátra. A központi differenciálművet lezárva fele-fele arányban küldi a differenciál a nyomatékot a két tengelyre.
|
Hossz: 4620 mm Magasság: 1977 mm Szélesség: 2063 mm Tengelytáv: 3118 mm Nyomtáv: 1763 mm Kapaszkodóképesség: 60 % Végsebesség: 180 km/h Teljesítmény: 322 LE |
Természetesen a H2 összkerekes. A kerekek tapadásvesztését külön kipörgésgátló akadályozza meg. Elméletileg egyetlen tapadó kerékkel is továbbjuthat az autó. Hóban, sárban vagy homokban érdemes leengedni a gumikat, mivel így nagyobb felületen fekszik fel az abroncs és jobb a kapaszkodó-képesség. A guminyomás a csomagtartóból kivezetett tömlővel és az alapáras kompresszorral újra megnövelhető.
[[ Oldaltörés: Kategóriájában versenyképes a H3 (Oldaltörés) ]]
A legkisebb is számít |
A H3 kisebb és kompaktabb, mint fivérei (H1 és H2), de ennek dacára a hétköznapok csatáiból biztosan győztesen kerül majd ki. 2003 júniusában jelentek az első hivatalos kémfotók a legkisebb modellről, amely a Chevrolet Blazer/S10 szériát felváltó Colorado alapjaira épült, örökölve a H1 és H2 katonás formatervét. A szériatípus bemutatójára a 2004-es detroiti autókiállításon került sor. A járművet 2005-től forgalmazzák, itthon is kapható. A H3 személyautós dimenziót képvisel. Nem sokkal szélesebb, mint egy VW Golf, hossza 4,742 méter. Saját tömege 2132 kiló, a vontatmánya pedig maximum 2 tonnányi lehet, amivel a 3,5 literes, soros hathengeres, 220 lóerős, 305 Nm-es benzinmotor elboldogul. Végsebessége 200 kilométer/óra.
H1-tapasztalatok másodkézből
Kipróbálni nem volt alkalmam, ezért mások véleményére kell hagyatkoznom. A szerencsések a www.hummer.hu oldalon olvasható írásokban arról számoltak be, hogy folyamatosan riadt és behódoló tekintettekkel találkoztak. Városi forgalomban mindenhová előzékenyen beengedik az autót, nem akar senki sem kötözködni ezzel a szörnyeteggel, még a buszok is jobbnak látják, ha félrehúzódnak. Elsősorban az autó sávnyi, 2,48 (tükrökkel együtt) méteres szélessége nyomaszthatja az előtte haladókat.
Bár hatalmas a Hummer, a beszállás mégsem egyszerű, mert egy fellépő csövön keresztül lehet bejutni az egész magasan lévő kaszniba, és az ajtó nyílását nem éppen hosszú embereknek tervezték. A helykínálat óriási, négy ember is elférne egymás mellett. Ülések helyett azonban hatalmas pult helyezkedik el, amelyre a fegyvereket lehet felszerelni. A passzív biztonság érdekében a fékezést blokkolásgátló segíti, ami hasznos lehet a 3,3 tonna megállításához. Légzsákok viszont nincsenek a Hummerben, hárompontos övek meg az autó merevsége védi meg az utasokat.
[[ Oldaltörés: Itthon elkapkodják (Oldaltörés) ]]
A magyar utakon közel száz Hummer fut, többségük H2-es, a legújabb és immár emberi léptékű H3-as forgalmazása nemrég kezdődött meg. Az importőr nem tudott bemutató autóval szolgálni, az ünnepekre mindent elvittek. Állítják, hogy a kereskedelmi igazgatónak még a saját használatú H2-esétől is meg kellett válnia az egyik pénzes ügyfél kedvéért.
– Magyarországon 2001-től forgalmazzuk a márkát – mondta el Domján Gábor, a Hummer Hungary Kft. kereskedelmi vezetője –, korábban az európai és a hazai szabályok miatt nehézkes volt behozni a járműveket. A hátsó fényvisszaverő, köznyelven macskaszem, például nem lehetett magasabban 60 centinél, miközben a Hummer hátsójának legalacsonyabb pontja is magasabb ennél. Talán madzagon kellett volna lelógatni?
|
Felszereltségtől függően H1: 30-35 millió forint H2: 18-20 millió forint H3: 12-14 millió forint |
A szabályok szerencsére megváltoztak, így ma nem jelent gondot a forgalombahelyezés. Itthon a H2-es a legnépszerűbb, a H1-re kicsi a fizetőképes kereslet, aki ennyi pénzt szán terepjáróra, az valószínűleg mást vesz. Ebből a típusból is van itthon néhány, de számuk nem haladja meg a 10 darabot, pedig van hazai szerviz, az alkatrészárak átlagosak, az autókban műszer jelzi, hogy a használatnak megfelelően, mikor kell karbantartásra jelentkezni. A magyar vevők általában státusszimbólumként veszik, nem terepjáró képességei miatt. Ahogy az importőr fogalmazott: – Divatautó lett, akinek van rá pénze, megveszi.
Hummer-klón Keletről
Az orosz Hummer |
A GAZ 2975, azaz a Tigris, brutális megjelenésű orosz Hummer-klón, nemcsak felépítésben és jellegében emlékeztet a tengerentúli kollégájára, de külseje szinte egy az egyben megegyezik a Hummerrel. Mindenen átmegy, fölmegy a legdurvább emelkedőkön, nem lehet előtte akadály. A mozgatóerőt egy 5,9 literes, hathengeres dízelmotor biztosítja, a három verzióból a leggyengébb 180 lovas, de akad 215 lóerős változat is. A forgatónyomaték 687 Nm-ig képes teljesíteni, ráadásul már 1500-as percenkénti fordulatszámtól. A végsebességek hajtáslánctól függően 125 és 140 km/h körül alakulnak. A jármű alapára 65 ezer dollár, ami jóval elmarad az amerikai 100 ezer dollar fölötti indulóárától.
… és Nyugatról
Az olaszok is megpróbálják |
A 2005-ös bolognai autószalonon a Fiat különleges tanulmányt mutatott be: a 4,2 tonnás Oltre a Hummerek ellenfele lehet. A járművet a haszonjárművekben és teherautókban erős Iveco egyik alvázára építették, hossza 4,87, szélessége 2,2, magassága 2,05, míg tengelytávja 3,23 méter. Külsőre Hummer-másolat, ugyanazok a szögletes, elnagyolt vonalak jellemzik, mint a nagy amerikait. A tanulmány ötszemélyes, hátulján egy kisebb platót is kialakítottak. A héttonnás össztömegig terhelhető monstrumot háromliteres, 185 lóerős common rail dízel mozgatja, amelynek 456 Nm-es maximális nyomatéka hatsebességes automata váltón keresztül szabadul a kerekekre. Csúcssebessége 130 kilométer/óra, a Fiat adatai szerint oldalirányban 40, hosszirányban 80 százalékos lejtő sem fog ki rajta.