szerző:
automenedzser.hu

A Hummer egy ikon. Amerikai sportolók, rap- és tévésztárok legkedveltebb autója. Rajongói klubja van, rengeteg filmben szerepelt. Mindezt egy osztrák testépítőnek, Arnold Schwarzeneggernek köszönheti. Európát nehezen hódította meg a monstrum, Nagy Britanniába például csak januártól forgalmazzák, igaz, a legvisszafogottabb H3-as változatot. Nálunk mindhárom típus kapható. A legolcsóbb nettó 12 millió, a legdrágább nettó 35 millió. Türelem, ne rohanjanak, az ünnepek alatt kifogyott a hazai készlet.

A hetvenes évek végén az amerikai hadsereg vezetése ráébredt, hogy túlságosan sokféle jármű végzi a szokásos napi feladatokat, gazdaságtalanul és ésszerűtlenül. Egy egyszerű felépítésű járműcsaládról álmodoztak, amely az alapfeladatok ellátásán túl lehetővé teszi különleges küldetések végrehajtását is. Nem számított sem az ár, sem a fogyasztás. Pályázatot írtak ki.

A háború szülte 

Az Alpha-hím 14 éves
A Jeep katonai részlegéből kinőtt AM General 1983-ra készítette el a nagytestű ragadozó első prototípusait. A hadsereg tesztjein jól szerepeltek, a katonai döntéshozóknak tetszett, így a pályázat nyerteseként 1985-ben hadrendbe is állították őket. Az új terepjárót, amely a tankok nyomvonalán is tud közlekedni, HMMWV-nek (High Mobility Multipurpose Wheeled Vehicle, azaz több célra felhasználható, fokozott terepjáró képességű járműnek) nevezték el. Az egyszerűség kedvéért Humvee-nek keresztelték, később ebből jött a Hummer elnevezés.

1983 elején az amerikai hadsereg 55 ezret rendelt belőle, mintegy 1,2 milliárd dollár értékben. A tizenötféle konfigurációt öt év alatt tudták leszállítani. 1989-ben egy újabb rendelést kapott a gyár, ezúttal több mint 33 ezer járműre. 2000-ig 140 ezer katonai terepjáró készült az Indiana államban, Mishawakában található gyárban. 2002 elején újabb nyolcvanezres igény futott be a legújabb verziókból. Napjainkban az USA hadereje, Dánia, Luxemburg, Belgium, Izrael, Lengyelország és Egyiptom alkalmazza.

[[ Oldaltörés: Iraki cégautók (Oldaltörés) ]]

Azonos mechanikai alapokon (váz, rugózás, meghajtáslánc, motorházfedél, főbb karosszéria elemek) öt különböző felépítmény készülhet, köztük szállító/csapatszállító, fegyveres, és mentőautó.

Kabrió Afganisztánban
Az M998 szállító-csapatszállító a legnépszerűbb Humvee verzió, mivel a bevetés helyszínen is könnyen átalakítható és variálható. Alapvetően kétszemélyes pick-up nagy raktérrel. A vezető és a mellette utazó személy fölött vászontető van. A hátsó nyitott vagy vászontetővel lezárt részen eszközök szállíthatók, illetve átalakítva, a két hosszanti szélső padon további nyolc személy utazhat teljes felszereléssel. A másik változatnál négy személy utazhat a fülkében, ekkor a rakfelület lecsökken. Az acélvázú ajtókat vászon borítja. Nincs fegyverzete. Terhelhetősége 1250 kg.

Az M1025 fegyveres változatot fémtetővel és üvegszál-erősítésű műanyagból készült ajtókkal szerelik. A tető formája lehet hátul lecsapott vagy szögletes. Az ajtókon levő ablak polikarbonátból készül. A szélvédő golyóálló műanyag. A kerekek kilőtt gumival is használhatók. A tetőre erősített fegyver 360 fokban forog. Fel lehet szerelni rá páncélzatot is. Ez csak a kisebb tűzerejű lövedékek ellen nyújt védelmet.

Az M997 mentőautó kétféle változatban készül. A kisebb esetében a sofőrön kívül hordágy és 3 beteg fér el, a nagyobb változatnál a hosszabb és magasabb hátsó résznek köszönhetően a kétfős személyzeten kívül négy hordágy és 8 beteg szállítható. Ez utóbbi változatban légkondicionáló, fűtés és generátor is van. Alappáncélzattal rendelkeznek. Ilyeneket rendelt a lengyel hadsereg is.

Humvee 1114 harcállásban
Az M1113, M1114 verziók új fejlesztések. A szomáliai és az 1991-es Öböl háborúban szerzett tapasztalatok alapján az 1995 tájékán megjelent típusokat erősebb erőforrással, páncélzattal látták el. Az eredeti HMMWV-t egy 150 lovas V8-as 6,2 literes dízelmotorral szerelték fel. Ehhez tartozott egy TH-400-as háromsebességes automata váltó és egy NPG 281 állandó összkerékhajtást biztosító erőátviteli rendszer 2,61:1 aránnyal. Torziós differenciálmű, 85 literes tank, független kerékfelfüggesztés, két részből álló felnik és Good Year Wrangler RT/II gumik voltak a főbb felszerelési jellemzők. A hadsereg nagyobb terhelhetőséget akart, ezért 1991-ben megjelent az M1097 jelű modell 2200 kg terhelhetőséggel és megnövelt vontatási képességgel. Ennek az új, A2-aljelű sorozatai már új motort kaptak: 170 lóerős V8, 6,7 literes dízelt, elektronikus vezérlésű négysebességes automata váltóval. Ezek a járművek már rendelkeznek központi guminyomás-szabályozó rendszerrel (CTIS). A jármű terhelt önsúlya 5150 kg. A C130-as helikopterekbe 4, a C141-be 6, a C17-be 10, a C5-be 15 Humvee fér el.

[[ Oldaltörés: Ingyen reklám a CNN közvetítésével (Oldaltörés) ]]

Páncélozott és kíméletlen
A Hummer első komoly érdemeit az öbölháborúban szerezte. A katonai beavatkozás a CNN hírtelevízió segítségével a világhírnevet is meghozta számára. A sikerre való tekintettel a civilek is érdeklődni kezdtek a teherautó iránt, élükön a terminátorral, Arnold Schwarzeneggerrel, aki venni akart magának egyet. Kérését elutasították, de a piaci igényekhez alkalmazkodva kifejlesztették a katonai jármű polgári változatának prototípusát, ami 1992-ben készült el. Az AM General csak ekkorra tudta elvégezni a környezetvédelmi és biztonsági teszteket. A törésteszt meglepő eredménnyel zárult. Az óránként 62 kilométeres sebességgel betonfalnak ütköző Hummer alig rongálódott meg, viszont a betonfal darabokra tört.

A kormányzó kicsinyei között
A tesztelések alatt Schwarzenegger újra felkereste a céget, nem minden érdek nélkül, mert megvette a Hummer teljes gyártási jogát. A civil változat forgalmazását 1993-ban kezdték meg. Először a nyolcszemélyes wagon, majd a kétajtós pick-up és a négyajtós hardtop jelent meg. 1998-tól már kapható volt a ponyvatetős opentop kivitel is. 1999 végén újabb modellel bővült a kínálat. Korlátozott mennyiségben megjelent a slantback csapott hátú kivitel. Ez hasonlít legjobban a katonai felfegyverzett verziókhoz. Amerikában a rendőrség, az erdészet, a mentősök, és a tűzoltóság is rendszeresítette. Az első polgári változatot Schwarzenegger vehette meg.

H1 adatlap
Hossz: 4686 mm
Magasság: 1905 mm
Szélesség: 2197 mm
Alvázmagasság: 406 mm
Tengelytáv: 3302 mm
Nyomtáv: 1819 mm
Kapaszkodóképesség: 60 %
Oldalazóképesség: 40%
Fordulási sugár: 8,1 m
Lépcsőmászás: 560 mm
Gázlómélység: 762 mm
Teljesítmény: 300 lóerő
Legnagyobb nyomaték: 705 Nm
Fordulókör átmérője: 16,2 m
A Hummer teherautó, de luxusautó kényelmével szerelték fel. Az alapfelszereltség része az ABS, cédés rádiómagnó 8 hangszóróval, elektromos ablakemelők, központi zár riasztóval, központi keréknyomás-szabályozó, légkondícionálás, fűtött elektromos tükrök, első, hátsó szélvédők, fejtámlás plüss ülések, segéd üzemanyagtank, szervokormány, tempomat, vízleeresztés az utastérben stb., de lehet rendelni cédétárat, csörlőt 5400 kg teljesítménnyel 800 ezerért , fellépő küszöb (300 ezer forint), páncélozás, laposan is használható kerekek (300 ezer), tetőfényszórók (250 ezer), országúti kerekek, fűtött bőrülések (500 ezer), + két pótkerék (500 ezer). A legjobban felszerelt változat 34 millió 270 ezer forintba (+ ÁFA) kerül.

[[ Oldaltörés: Kibírja az ejtőernyős ugrást is (Oldaltörés) ]]

A sivatagi ralikon is jól szerepel
A karosszéria 4686 mm hosszú, tükrök nélkül 2197 mm széles és 1905 mm magas. A tengelytáv 3302 mm, a nyomtáv 1819 mm. A Humvee tervezésénél meghatározó volt, hogy a hadszínterekre a járműveket rendszerint légi úton juttatják el, gyakran ejtőernyővel. A karosszériát úgy alakították ki, hogy bírja ki a becsapódást és a talpára érkezzen, akárcsak a macska. Mindkét tengely tekercsrugóra támaszkodó kettős trapézkaros felfüggesztéssel csatlakozik az alvázhoz, amelyet hidraulikus lengéscsillapító egészít ki. Az 1,92:1 végáttétel a kerékagyak felső részén található, emiatt a féltengelyek és a trapézkarok feljebb kerültek, ami növeli a kocsi terepjáró képességét. A biztonsági gumiabroncsok érdekessége, hogy öt cellára osztott tömör gumigyűrűt tartalmazó kerekek nyomása tengelyenként szabályozható az utastérből. Lapos gumival akár 32 kilométert megtehetünk 50 kilométer/órás sebességgel.

Nincs előtte akadály
Gyakorlatilag mindenen átmegy, két tényező korlátozza csak a Hummerek mozgását. A nagy súly és a szélesség. A Hummert eredetileg sivatagi hadviselésre fejlesztették ki. Gyorsan kellett haladnia sivatagi homokban is. A széles karosszériája miatt Európában sok erdei úton egyszerűen nem fér el. Gyakori probléma, hogy a nagy súly miatt az autó belesüllyed a sárba, majd széles alvázával felül a dagonyában, ilyenkor lehet hasznos az 5400 kilós teherre méretezett csörlő, amit 800 ezer forintért adnak a Hummerhez.

[[ Oldaltörés: A brutális tesó (Oldaltörés) ]]

H2 akcióban

Nem katonai célra, de a Humvee formáját megtartva, a GM kifejlesztette a Hummer H2-t. A brutális autó három éve Magyarországon is kapható. Alapvető különbség a H1 és a H2 között, hogy a H2-nek nincs köze az Öböl-háborúban híressé vált katonai monstrumhoz. A H2 egy alapjaiban új autó, amelyet civileknek fejlesztett ki a gyár. Lényeges eltérés a két autó között, hogy feleannyiba kerül, mint a Humvee civil változata. A kisebb Hummer kifejlesztésénél a General Motors a Chevrolet Tahoe műszaki alapjaihoz nyúlt vissza. A gyártónak azért volt szüksége az újabb típusra, mert amíg a méregdrága H1-esből jó, ha 1000 darabot eladnak egy évben, addig a H2-esből ennek az ötvenszerese is elkel. Az autó természetesen sokat változott, bár külsejében még mindig egy monstrum, belső értékei már személyautósak. Természetesen a két autó élettartama sem azonos. A H1 elhasználódási ideje a forgalmazó elmondása szerint 15 év kemény harctéri körülmények között.

Luxushangulat
a monstrumban
A grandiózus méretektől eltekintve a H2 utasterének berendezése akármelyik amerikai autóból is származhatna. A jellegzetes szürke-fekete műanyagok, a zöld háttérvilágítás és a széles, bordázott elektromos mozgatású ülések hasonlóan festenek a Chrysler PT Cruiser vagy a Chevrolet Camaro belsejében is. Csak egy másik dimenzióban. A markos belső kilincsek, a robusztus váltókar és a vaskos kapaszkodók emlékeztetnek, hogy az autók kormányzójával (vagy a kormányzó autójával) van dolgunk. A GM konszern legerősebb motorjainak egyikét kapta meg a H2. A Vortec nyolchengeres lökettérfogata 5967 köbcenti. A maximális teljesítmény 5200-as percenkénti fordulaton 316 lóerő. A legnagyobb nyomaték 486 Nm 4000-nél. Ám a motor így is küzd a háromtonnás óriással. Gyorsításkor félelmetesen hörög, a benzinkútnál pedig követelőzik (megfontolt használattal városban 20 litert zabál), így nagyon nem érdemes meghajtani. Alaphelyzetben a nyomaték 40 százaléka jut az első kerekekre, hat tizede hátra. A központi differenciálművet lezárva fele-fele arányban küldi a differenciál a nyomatékot a két tengelyre.

H2 adatlap
Hossz: 4620 mm
Magasság: 1977 mm
Szélesség: 2063 mm
Tengelytáv: 3118 mm
Nyomtáv: 1763 mm
Kapaszkodóképesség: 60 %
Végsebesség: 180 km/h
Teljesítmény: 322 LE
Természetesen a H2 összkerekes. A kerekek tapadásvesztését külön kipörgésgátló akadályozza meg. Elméletileg egyetlen tapadó kerékkel is továbbjuthat az autó. Hóban, sárban vagy homokban érdemes leengedni a gumikat, mivel így nagyobb felületen fekszik fel az abroncs és jobb a kapaszkodó-képesség. A guminyomás a csomagtartóból kivezetett tömlővel és az alapáras kompresszorral újra megnövelhető.

[[ Oldaltörés: Kategóriájában versenyképes a H3 (Oldaltörés) ]]

A legkisebb is számít
A H3 kisebb és kompaktabb, mint fivérei (H1 és H2), de ennek dacára a hétköznapok csatáiból biztosan győztesen kerül majd ki. 2003 júniusában jelentek az első hivatalos kémfotók a legkisebb modellről, amely a Chevrolet Blazer/S10 szériát felváltó Colorado alapjaira épült, örökölve a H1 és H2 katonás formatervét. A szériatípus bemutatójára a 2004-es detroiti autókiállításon került sor. A járművet 2005-től forgalmazzák, itthon is kapható. A H3 személyautós dimenziót képvisel. Nem sokkal szélesebb, mint egy VW Golf, hossza 4,742 méter. Saját tömege 2132 kiló, a vontatmánya pedig maximum 2 tonnányi lehet, amivel a 3,5 literes, soros hathengeres, 220 lóerős, 305 Nm-es benzinmotor elboldogul. Végsebessége 200 kilométer/óra.

H1-tapasztalatok másodkézből

Kipróbálni nem volt alkalmam, ezért mások véleményére kell hagyatkoznom. A szerencsések a www.hummer.hu oldalon olvasható írásokban arról számoltak be, hogy folyamatosan riadt és behódoló tekintettekkel találkoztak. Városi forgalomban mindenhová előzékenyen beengedik az autót, nem akar senki sem kötözködni ezzel a szörnyeteggel, még a buszok is jobbnak látják, ha félrehúzódnak. Elsősorban az autó sávnyi, 2,48 (tükrökkel együtt) méteres szélessége nyomaszthatja az előtte haladókat.

Bár hatalmas a Hummer, a beszállás mégsem egyszerű, mert egy fellépő csövön keresztül lehet bejutni az egész magasan lévő kaszniba, és az ajtó nyílását nem éppen hosszú embereknek tervezték. A helykínálat óriási, négy ember is elférne egymás mellett. Ülések helyett azonban hatalmas pult helyezkedik el, amelyre a fegyvereket lehet felszerelni. A passzív biztonság érdekében a fékezést blokkolásgátló segíti, ami hasznos lehet a 3,3 tonna megállításához. Légzsákok viszont nincsenek a Hummerben, hárompontos övek meg az autó merevsége védi meg az utasokat.

[[ Oldaltörés: Itthon elkapkodják (Oldaltörés) ]]

A magyar utakon közel száz Hummer fut, többségük H2-es, a legújabb és immár emberi léptékű H3-as forgalmazása nemrég kezdődött meg. Az importőr nem tudott bemutató autóval szolgálni, az ünnepekre mindent elvittek. Állítják, hogy a kereskedelmi igazgatónak még a saját használatú H2-esétől is meg kellett válnia az egyik pénzes ügyfél kedvéért.

– Magyarországon 2001-től forgalmazzuk a márkát – mondta el Domján Gábor, a Hummer Hungary Kft. kereskedelmi vezetője –, korábban az európai és a hazai szabályok miatt nehézkes volt behozni a járműveket. A hátsó fényvisszaverő, köznyelven macskaszem, például nem lehetett magasabban 60 centinél, miközben a Hummer hátsójának legalacsonyabb pontja is magasabb ennél. Talán madzagon kellett volna lelógatni?

Hummer nettó árak

Felszereltségtől függően
H1: 30-35 millió forint
H2: 18-20 millió forint
H3: 12-14 millió forint

A szabályok szerencsére megváltoztak, így ma nem jelent gondot a forgalombahelyezés. Itthon a H2-es a legnépszerűbb, a H1-re kicsi a fizetőképes kereslet, aki ennyi pénzt szán terepjáróra, az valószínűleg mást vesz. Ebből a típusból is van itthon néhány, de számuk nem haladja meg a 10 darabot, pedig van hazai szerviz, az alkatrészárak átlagosak, az autókban műszer jelzi, hogy a használatnak megfelelően, mikor kell karbantartásra jelentkezni. A magyar vevők általában státusszimbólumként veszik, nem terepjáró képességei miatt. Ahogy az importőr fogalmazott: – Divatautó lett, akinek van rá pénze, megveszi.

Hummer-klón Keletről

Az orosz Hummer
A GAZ 2975, azaz a Tigris, brutális megjelenésű orosz Hummer-klón, nemcsak felépítésben és jellegében emlékeztet a tengerentúli kollégájára, de külseje szinte egy az egyben megegyezik a Hummerrel. Mindenen átmegy, fölmegy a legdurvább emelkedőkön, nem lehet előtte akadály. A mozgatóerőt egy 5,9 literes, hathengeres dízelmotor biztosítja, a három verzióból a leggyengébb 180 lovas, de akad 215 lóerős változat is. A forgatónyomaték 687 Nm-ig képes teljesíteni, ráadásul már 1500-as percenkénti fordulatszámtól. A végsebességek hajtáslánctól függően 125 és 140 km/h körül alakulnak. A jármű alapára 65 ezer dollár, ami jóval elmarad az amerikai 100 ezer dollar fölötti indulóárától.

… és Nyugatról

Az olaszok is megpróbálják
A 2005-ös bolognai autószalonon a Fiat különleges tanulmányt mutatott be: a 4,2 tonnás Oltre a Hummerek ellenfele lehet. A járművet a haszonjárművekben és teherautókban erős Iveco egyik alvázára építették, hossza 4,87, szélessége 2,2, magassága 2,05, míg tengelytávja 3,23 méter. Külsőre Hummer-másolat, ugyanazok a szögletes, elnagyolt vonalak jellemzik, mint a nagy amerikait. A tanulmány ötszemélyes, hátulján egy kisebb platót is kialakítottak. A héttonnás össztömegig terhelhető monstrumot háromliteres, 185 lóerős common rail dízel mozgatja, amelynek 456 Nm-es maximális nyomatéka hatsebességes automata váltón keresztül szabadul a kerekekre. Csúcssebessége 130 kilométer/óra, a Fiat adatai szerint oldalirányban 40, hosszirányban 80 százalékos lejtő sem fog ki rajta.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.
automenedzser.hu Autó

Hova tűntek a régi szép autónevek?

Ferrari Testarossa. Lamborghini Diablo. Dodge Viper. Ford Thunderbird. Chevrolet Corvette. Pontiac Firebird. Ford Mustang. Szép emlékek. Hová tűntek az ütős márkanevek? Az autógyártók milliókat áldoznak a beszélő nevekért, ám új autóik sokszor nyelvi zsákutcába hajtanak.

MTI Világ

Csökkentik az amerikai hadsereget Irakban

Két harcoló dandárral csökkenti jövő tavasszal az Egyesült Államok Irakot megszálló egységeit – jelentette be Donald Rumsfeld védelmi miniszter az iraki Fallúdzsában.

hvg.hu Gazdaság

Terepre, jégre, sivatagi homokba

Dubaiban mutatják be a Mercedes kishaszonjárműve, az Unimog U 500 exkluzív, hétköznapokra, szabadidős- és sporttevékenységre is egyaránt alkalmas terepjáróját.

hvg.hu Világ

Amerikából jön az új sportos terepjáró

Chevrolet Captiva néven forgalmazzák az első dízelüzemű Chevroletet Európában. Az öt- és hétüléses kivitelben kapható sportos terepjáró márciusban, Genfben mutatkozik be.

Megkezdődött a Móricz Zsigmond tér környékének kiürítése bomba hatástalanítása miatt

Megkezdődött a Móricz Zsigmond tér környékének kiürítése bomba hatástalanítása miatt

Van egy ország, ahol most majdnem minden ember adata kiszivárgott

Van egy ország, ahol most majdnem minden ember adata kiszivárgott

Újabb erdőtüzek keletkeztek Görögországban, a legjelentősebb Athén közelében

Újabb erdőtüzek keletkeztek Görögországban, a legjelentősebb Athén közelében

Nagyjából húsz luxusút árában van ez az osztályon felüli lakókocsi

Nagyjából húsz luxusút árában van ez az osztályon felüli lakókocsi

Mától Budapesten a Legóból készített 1:1 méretarányú, működőképes Bugatti

Mától Budapesten a Legóból készített 1:1 méretarányú, működőképes Bugatti

Kukával törte be egy Váci utcai órabolt kirakatát, de elfogták a rendőrök – videó

Kukával törte be egy Váci utcai órabolt kirakatát, de elfogták a rendőrök – videó