szerző:
automenedzser.hu
Tetszett a cikk?

Parázs vita alakult ki Belgiumban arról, hogy nem kellene-e a szériában gyártott személygépkocsikat is felszerelni a fekete dobozhoz hasonló adatrögzítővel. A műszer feladata az lenne, hogy adatokat rögzítsen a baleseteket megelőző történésekről, az eszköz azonban sokak szerint Big Brotherként figyelne minket utazás közben.

Az ötlet támogatói szerint a fekete doboz által rögzített információk segíthetnének a közlekedésbiztonság javításában. Az ellenzők vitatják a megoldás hatékonyságát, s némileg meglepő módon adatvédelmi és személyiségi jogi érveket sorakoztatnak fel, hangsúlyozva, hogy egy műszeres figyelő egység csupán „egy újabb törvényes eszköze lenne annak, hogy az emberek magánéletében turkáljanak”.

Adatok mindenről

Tény, hogy a fekete doboz folyamatosan regisztrálná az autó mozgásával kapcsolatos adatokat, a sebességet, a gyorsulást, a lassulást, a fékek és a lámpák, a jelzőberendezések és a biztonsági övek használatát, ezeket az adatokat azonban kizárólag a baleset okának kiderítésére használnák fel. A regisztrált paramétereket, adatokat a balesetet megelőző 30 másodperctől az azt követő 15 másodpercig vizsgálnák. Szó van olyan elképzelésről is, hogy az adatrögzítőket GPS-re kötnék, így az autó mindenkori helyzetét meghatározhatnák. Az adatrögzítő készülék alapmodelljének ára 200 euró körül lenne, a GSM- és GPS-modullal felszerelt eszköz azonban már 1000 euróba kerülne.

A belga biztosítók szövetsége, az Assuralia kételkedik az eszköz hatékonyságában és az ötlet megvalósíthatóságában, a belga autógyártókat tömörítő Febiac szövetség szerint pedig a fekete doboz nem tudja egyértelműen jelezni a vezetési hibát, vagy azt, ha a sofőr átmegy a záróvonalon, illetőleg a piroson. A Brussels Autolux taxi vállalkozás autóit több éve felszerelték hasonló eszközökkel, s a cég vezetői elégedettek a rendszerrel, a tapasztalatok szerint sofőrjeik óvatosabban vezetnek, kevesebb balesetet okoznak, ennek köszönhetően a biztosító is csökkentette a cég biztosítási díjait.

Brüsszel is foglalkozik a tervvel

Az Európai Bizottság az év elején felkérte a tagállamok rendőri szerveit, vizsgálják meg, hogy a gépkocsikba szerelt fekete doboz segíti-e a közlekedésbiztonságot és a balesetek vizsgálatát.

Ha a kipróbálás pozitív eredményt hoz, a Bizottság a miniszteri tanács elé viszi a javaslatot; s uniós jogszabály születhet, amelynek nyomán minden új autó kötelező alapfelszereltségébe beletartozik majd a fekete doboz.

euractiv.hu

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

automenedzser.hu Autó

Távolságtartó automatika a Nissantól

A Nissan bejelentette, hogy egy új távolságtartó automatikát fejlesztett ki, olyan elektronikai rendszert, amely segíti a vezetőt abban, hogy a forgalomban betartsa a követési távolságot. Arra is képes, hogy a lökhárítókba szerelt radar-érzékelőkön keresztül megállapítsa a jármű előtt és mögött haladó kocsik sebességét.

automenedzser.hu Autó

Mitől véd a törésteszt?

Az autógyártók a dizájn és a teljesítmény mellett a legtöbbet az autók biztonságára költik. De vajon eleget? Az új autók többsége legalább négycsillagos minősítést kap a hivatalos törésteszteken. A valóságban is így védenek ezek az autók?

automenedzser.hu Autó

Míg ön alszik

Az 1940-ben megálmodott önjáró autó egyelőre késik, de a legújabb fejlesztések nyomán a négykerekű már képes megelőzni a karambolt, önállóan beparkol, felébreszti az elszundikáló sofőrt, és navigációs rendszere még azokat is eligazítja, akiknek orientációs képességük nulla.

automenedzser.hu Autó

Küszöbön az intelligens autó

Magától értetődő, hogy négy légzsák, ABS, menetstabilizáló, mp3-lejátszó, kanyarkövető fényszóró, defekttűrő gumi és navigációs rendszer van az autónkban. A technikai újdonságok özönvízszerűen változtatják meg autózási szokásainkat. Íme három olyan felfedezés, amely pár év múlva benne lesz az új autókban.