szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

120 évvel ezelőtt mutatta be Carl Benz első háromkerekű járgányát, amely szinte lépésben haladt a fa küllős kerekeken. Ma már ezek a kezdeti próbálkozások szinte hihetetlennek tűnnek, főleg, ha ezt az alapmodellt összehasonlítjuk a kéttonnás Mercedes-Benz S500-al, amelyik akár 250 kilométer/órás sebességgel is tud haladni. Hiába az erős motorok, ezt a teljesítményt a gumik fejlesztése nélkül nem érhették volna el.

© www.focus.de
A modern autógumik komplex felépítésűek, hiszen extrém terheléseket kell kibírniuk. Az abroncs váza, illetve maga a futófelület is sok külön rétegből áll. Ha a gumi keresztmetszetét nézzük, akkor a következő rétegeket tudjuk megkülönböztetni:

Karkasz: A mintázott gumiból álló futófelület és a teherhordó váz alkotja a karkaszt. A kettő között található még egy párnaréteg, az oldalfalakon azonban ez hiányzik. A radiál építésű gumiabroncsokat "radial" vagy "R" jelöléssel látják el. Ez a leginkább elterjedt gumiabroncsfajta.

Váz: Belülről a gumiabroncs szilárdságát a vázszerkezete adja, amelyet elsősorban szövet-textilbetétek - gumírozott kordszövet rétegek - alkotnak, de nagyobb igénybevételű abroncsok acélbetéteket is tartalmaznak.

© Autómenedzser
Öv: A teherhordó vázra kerül fel a gumi alakját biztosító öv, vagy pánt. Ennek anyaga változó: legtöbbször acél szálakból, vagy műselyem szövetből, esetleg ezek keverékéből felépülő réteg, amely futófelület stabilitását biztosítja.

Oldalgumi: Az oldalgumi a leginkább igénye vett köpenyrész, ezért fontos a benne felhasznált gumi strapabírása. Az oldalgumit kopás ellen bordázattal látják el.

Légzáró réteg: A gumiabroncs légtartását biztosítja.

Peremszerkezet: Fő alkatrésze a nagyszilárdságú acélból készülő huzalkarika.

Huzalkarikák: A gumiabroncsot a nagy szakítószilárdságú, gumibevonatú acélszálakból álló, úgynevezett perem huzalkarikák szorítják a keréktárcsához.

Futófelület: Mintával ellátott futófelület, amely biztosítja a gumiabroncs feszes illeszkedését a kerékpánton.

Mintaárok: Mintaelemek a futó gumiban (mintaárok: negatív mintarész, mintaelem: pozitív mintarész).

Fontos rövidítések
Tubeless (TL): Tömnlő nélkóli gumiabroncs beépített légzáró réteggel.
Tube Type (TT): Csak belső tömlővel használható gumiabroncs.
TWI: Tread Wear Indicator: Futófelületi kopásjelző, a hatóságilag megengedett minimális 1,6 milliméteres mintázatmélységet mutatja.
Szelep: A kerékpántra rögzítve (tömlő nélküli) vagy a tömlőbe vulkanizálva, a gumiabroncs levegővel való felfújását vagy a levegőnyomás ellenőrzését teszi lehetővé.
Szelepvédő sapka: Védi a szelep szerkezetét a szennyeződéstől és  nedvességtől. A szelep tömítése érdekében elengedhetetlen.

Sebességindex
235/45 ZR 17 94 Y
Legnagyobb sebesség 300 km/h
Előírás szerinti maximális sebesség.
Terhelhetőségi jelzőszám: 94 = 670 kg/gumiabroncs 270 km/h sebesség esetén.
10 km/h sebességemelkedés esetén 5 százalékkal csökken a terhelhetőség,  a gumiabroncs nyomásának előírt értékéről a gumiabroncs és a gépkocsi gyártója megállapodik.
A gumiabroncs oldalfalán található jelölések
A gumiabroncs gyártója (Gyártmány)
 Mintázat jelölése
 Gumiabroncs-szélesség mm-ben
 Keresztmetszeti viszonyszám (abroncs magasságának és szélességének aránya százalékban H/B)
 Radiál gumi
 Kerékpánt átmérő hüvelykben
 Terhelési index (Li)
 Sebesség index (Si)
 Tömlő nélküli gumiabroncs
 Gyártási idő (XX=hét, XX=év, utolsó két számjegy)
 Kopásjelző (1,6 mm TWI)
 Kiegészítő jelölés megnövelt terhelhetőségű gumiabroncsokhoz
 Téli alkalmazhatóság jelölése téli és négy évszakos gumiabroncsokhoz
 

Ránk számíthatsz – mi is számítunk Rád!

A koronavírus korunk legnagyobb krízise, melyben szó szerint létfontosságú a hiteles forrásból való tájékozódás. A HVG-ben ebben a helyzetben is elhivatottan teszünk eleget küldetésünknek: pontos, tényszerű és független tájékoztatást biztosítunk olvasóinak.

Arra kérünk támogasd munkánkat, hogy a nehéz körülmények között is naprakész információval szolgáljunk neked.

Ránk számíthatsz – mi is számítunk Rád!

A koronavírus korunk legnagyobb krízise, melyben szó szerint létfontosságú a hiteles forrásból való tájékozódás. A HVG-ben ebben a helyzetben is elhivatottan teszünk eleget küldetésünknek: pontos, tényszerű és független tájékoztatást biztosítunk olvasóinak.

Arra kérünk támogasd munkánkat, hogy a nehéz körülmények között is naprakész információval szolgáljunk neked.
hvg.hu Autó

Miért kötelező a téli gumi?

Bármilyen jó autóról, bármilyen bámulatos teljesítményéről, menettulajdonságairól is legyen szó, azzal tisztában kell lennünk, hogy a legtöbb esetben a leggyengébb láncszemet a gumi jelenti a rendszerben.

hvg.hu Autó

Hét fok alatt kell a téli gumi

Bár még néha kisüt a nap és csak hajnalban van csípős hideg, lassan itt az ideje, hogy minden autós felszerelje járművére a téli gumikat. A hét foknál hidegebb időben ugyanis a nyári gumiabroncsok komoly rizikót jelentenek. Nézzük a leggyakrabban feltett kérdéseket.

hvg.hu Autó

Téligumi-teszt: melyik gumit ne vegyük meg?

Az ADAC német autóklub ismét tesztelte a legújabb téligumikat. A minőségi vizsgálatok során hat modell hiányos, rossz minősítést kapott. Különösen a Ceat, a Linglong, a Tigar, a Marshal, a Nankang és a Wanli márkájú olcsó gumik lehetnek veszélyesek nedves, télies úton.

Mit tehet, aki nem vagy csak nagyon nehezen jut most hitelhez?

Mit tehet, aki nem vagy csak nagyon nehezen jut most hitelhez?

Meghalt Pep Guardiola koronavírusos édesanyja

Meghalt Pep Guardiola koronavírusos édesanyja

Eljött a nap, amikor már Orbán is maszkban tájékozódik

Eljött a nap, amikor már Orbán is maszkban tájékozódik