szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

120 évvel ezelőtt mutatta be Carl Benz első háromkerekű járgányát, amely szinte lépésben haladt a fa küllős kerekeken. Ma már ezek a kezdeti próbálkozások szinte hihetetlennek tűnnek, főleg, ha ezt az alapmodellt összehasonlítjuk a kéttonnás Mercedes-Benz S500-al, amelyik akár 250 kilométer/órás sebességgel is tud haladni. Hiába az erős motorok, ezt a teljesítményt a gumik fejlesztése nélkül nem érhették volna el.

© www.focus.de
A modern autógumik komplex felépítésűek, hiszen extrém terheléseket kell kibírniuk. Az abroncs váza, illetve maga a futófelület is sok külön rétegből áll. Ha a gumi keresztmetszetét nézzük, akkor a következő rétegeket tudjuk megkülönböztetni:

Karkasz: A mintázott gumiból álló futófelület és a teherhordó váz alkotja a karkaszt. A kettő között található még egy párnaréteg, az oldalfalakon azonban ez hiányzik. A radiál építésű gumiabroncsokat "radial" vagy "R" jelöléssel látják el. Ez a leginkább elterjedt gumiabroncsfajta.

Váz: Belülről a gumiabroncs szilárdságát a vázszerkezete adja, amelyet elsősorban szövet-textilbetétek - gumírozott kordszövet rétegek - alkotnak, de nagyobb igénybevételű abroncsok acélbetéteket is tartalmaznak.

© Autómenedzser
Öv: A teherhordó vázra kerül fel a gumi alakját biztosító öv, vagy pánt. Ennek anyaga változó: legtöbbször acél szálakból, vagy műselyem szövetből, esetleg ezek keverékéből felépülő réteg, amely futófelület stabilitását biztosítja.

Oldalgumi: Az oldalgumi a leginkább igénye vett köpenyrész, ezért fontos a benne felhasznált gumi strapabírása. Az oldalgumit kopás ellen bordázattal látják el.

Légzáró réteg: A gumiabroncs légtartását biztosítja.

Peremszerkezet: Fő alkatrésze a nagyszilárdságú acélból készülő huzalkarika.

Huzalkarikák: A gumiabroncsot a nagy szakítószilárdságú, gumibevonatú acélszálakból álló, úgynevezett perem huzalkarikák szorítják a keréktárcsához.

Futófelület: Mintával ellátott futófelület, amely biztosítja a gumiabroncs feszes illeszkedését a kerékpánton.

Mintaárok: Mintaelemek a futó gumiban (mintaárok: negatív mintarész, mintaelem: pozitív mintarész).

Fontos rövidítések
Tubeless (TL): Tömnlő nélkóli gumiabroncs beépített légzáró réteggel.
Tube Type (TT): Csak belső tömlővel használható gumiabroncs.
TWI: Tread Wear Indicator: Futófelületi kopásjelző, a hatóságilag megengedett minimális 1,6 milliméteres mintázatmélységet mutatja.
Szelep: A kerékpántra rögzítve (tömlő nélküli) vagy a tömlőbe vulkanizálva, a gumiabroncs levegővel való felfújását vagy a levegőnyomás ellenőrzését teszi lehetővé.
Szelepvédő sapka: Védi a szelep szerkezetét a szennyeződéstől és  nedvességtől. A szelep tömítése érdekében elengedhetetlen.

Sebességindex
235/45 ZR 17 94 Y
Legnagyobb sebesség 300 km/h
Előírás szerinti maximális sebesség.
Terhelhetőségi jelzőszám: 94 = 670 kg/gumiabroncs 270 km/h sebesség esetén.
10 km/h sebességemelkedés esetén 5 százalékkal csökken a terhelhetőség,  a gumiabroncs nyomásának előírt értékéről a gumiabroncs és a gépkocsi gyártója megállapodik.
A gumiabroncs oldalfalán található jelölések
A gumiabroncs gyártója (Gyártmány)
 Mintázat jelölése
 Gumiabroncs-szélesség mm-ben
 Keresztmetszeti viszonyszám (abroncs magasságának és szélességének aránya százalékban H/B)
 Radiál gumi
 Kerékpánt átmérő hüvelykben
 Terhelési index (Li)
 Sebesség index (Si)
 Tömlő nélküli gumiabroncs
 Gyártási idő (XX=hét, XX=év, utolsó két számjegy)
 Kopásjelző (1,6 mm TWI)
 Kiegészítő jelölés megnövelt terhelhetőségű gumiabroncsokhoz
 Téli alkalmazhatóság jelölése téli és négy évszakos gumiabroncsokhoz
 

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

hvg.hu Autó

Miért kötelező a téli gumi?

Bármilyen jó autóról, bármilyen bámulatos teljesítményéről, menettulajdonságairól is legyen szó, azzal tisztában kell lennünk, hogy a legtöbb esetben a leggyengébb láncszemet a gumi jelenti a rendszerben.

hvg.hu Autó

Hét fok alatt kell a téli gumi

Bár még néha kisüt a nap és csak hajnalban van csípős hideg, lassan itt az ideje, hogy minden autós felszerelje járművére a téli gumikat. A hét foknál hidegebb időben ugyanis a nyári gumiabroncsok komoly rizikót jelentenek. Nézzük a leggyakrabban feltett kérdéseket.

hvg.hu Autó

Téligumi-teszt: melyik gumit ne vegyük meg?

Az ADAC német autóklub ismét tesztelte a legújabb téligumikat. A minőségi vizsgálatok során hat modell hiányos, rossz minősítést kapott. Különösen a Ceat, a Linglong, a Tigar, a Marshal, a Nankang és a Wanli márkájú olcsó gumik lehetnek veszélyesek nedves, télies úton.