Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"8879a74b-04b4-4408-b597-29c66bcccee7","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A fideszes publicista Magyarországot félti és a Tisza EP-képviselője ellen szervez szombatra tüntetést, amelyen felszólal Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter is.","shortLead":"A fideszes publicista Magyarországot félti és a Tisza EP-képviselője ellen szervez szombatra tüntetést, amelyen...","id":"20250411_bayer-zsolt-automata-telefonhivas-toborzas-tuntetok-tisza-part-kollar-kinga","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8879a74b-04b4-4408-b597-29c66bcccee7.jpg","index":0,"item":"6d93ae60-12f4-462a-b349-e0e0b34a72d9","keywords":null,"link":"/itthon/20250411_bayer-zsolt-automata-telefonhivas-toborzas-tuntetok-tisza-part-kollar-kinga","timestamp":"2025. április. 11. 15:19","title":"Bayer Zsolt automata telefonhívással toborozza a tüntetőket a Tisza EP-képviselője elleni tüntetésére, amelyen felszólal Gulyás Gergely is","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"770fa722-4dde-449c-87dc-6252309a04f4","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Az Európai Bizottság 90 napig még nem vezeti be a tagállamok által jóváhagyott ellenvámokat az USA-val szemben, hogy „teret biztosítson a tárgyalásoknak”. Pedig ezeket az ellenvámokat nem a Trump által 90 napra felfüggesztett vámok, hanem a korábbi (fel nem függesztett) amerikai acél- és alumíniumvámok miatt élesítették volna.","shortLead":"Az Európai Bizottság 90 napig még nem vezeti be a tagállamok által jóváhagyott ellenvámokat az USA-val szemben...","id":"20250410_Brusszel-enged-Trumpnak-90-napig-jegeli-az-ellenvamokat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/770fa722-4dde-449c-87dc-6252309a04f4.jpg","index":0,"item":"caafd16f-e653-4117-bed6-76803c509e71","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250410_Brusszel-enged-Trumpnak-90-napig-jegeli-az-ellenvamokat","timestamp":"2025. április. 10. 13:41","title":"Brüsszel enged Trumpnak, 90 napig jegeli az ellenvámokat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"32c08e28-4083-46af-aaf8-9487efebe5a9","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Az amerikai tőzsdei ralit ébredés után Európa is követte, beleértve a budapesti tőzsdét. A forint nagyot erősödött, miután Trump bejelentette, hogy elhalasztja a globális vámháborút, reggel azonban a magyar deviza visszagyengült.","shortLead":"Az amerikai tőzsdei ralit ébredés után Európa is követte, beleértve a budapesti tőzsdét. A forint nagyot erősödött...","id":"20250410_Magyarorszag-Trump-vamtanca-utan-botlott-a-forint-ugrott-a-tozsde","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/32c08e28-4083-46af-aaf8-9487efebe5a9.jpg","index":0,"item":"08329628-47c9-4549-a3e3-af2668a20cfc","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250410_Magyarorszag-Trump-vamtanca-utan-botlott-a-forint-ugrott-a-tozsde","timestamp":"2025. április. 10. 09:50","title":"Magyarország Trump vámtánca után: botlott a forint, ugrott a tőzsde","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5a078437-76c2-48cf-844a-e0dd6a11e6b5","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A pilóta felkészültsége és a repülőgép állapota mellett a cégvezetés minősége is számít, ha csökkenteni akarja a repülőgép-balesetek valószínűségét – állapítja meg egy friss, a Corvinus Egyetem részvételével zajlott nemzetközi kutatás, amelyben több száz légitársaságot vizsgáltak.","shortLead":"A pilóta felkészültsége és a repülőgép állapota mellett a cégvezetés minősége is számít, ha csökkenteni akarja...","id":"20250411_biztonsagos-repules-legitarsasagok-vallalatiranyitas-penzugyi-szemelyi-jellemzok-vizsgalata","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5a078437-76c2-48cf-844a-e0dd6a11e6b5.jpg","index":0,"item":"b37eb53e-2674-4870-969b-c64e347a3ef0","keywords":null,"link":"/tudomany/20250411_biztonsagos-repules-legitarsasagok-vallalatiranyitas-penzugyi-szemelyi-jellemzok-vizsgalata","timestamp":"2025. április. 11. 11:03","title":"Szeretné elkerülni a repülőbaleseteket? Érdemes figyelni a jelekre","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c5c09375-f8bc-4b01-9494-c53e6c788719","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Az orosz hirdetések magas fizetéssel, belépési bónusszal és macsó szöveggel csábítanák a kínaiakat a hadseregbe. ","shortLead":"Az orosz hirdetések magas fizetéssel, belépési bónusszal és macsó szöveggel csábítanák a kínaiakat a hadseregbe. ","id":"20250410_orosz-video-toborzas-kina-hadsereg-ukrajna","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c5c09375-f8bc-4b01-9494-c53e6c788719.jpg","index":0,"item":"75ecbab8-90ab-4876-9058-4fe23e1bc881","keywords":null,"link":"/vilag/20250410_orosz-video-toborzas-kina-hadsereg-ukrajna","timestamp":"2025. április. 10. 16:26","title":"„Meg akarod mutatni, milyen erős vagy?” – Az oroszok videókon toboroznak kínaiakat a hadseregükbe","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"843a95fd-9fc3-49c9-ba8a-5fbe53d4da2f","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A többi intézménytípusban is hasonló korban vannak a pedagógusok, sőt a szakszervezetek szerint lehet, hogy a gimnáziumokban még idősebb generáció tanít.","shortLead":"A többi intézménytípusban is hasonló korban vannak a pedagógusok, sőt a szakszervezetek szerint lehet...","id":"20250410_Otven-evnel-idosebb-a-tanarok-fele-az-altalanos-iskolakban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/843a95fd-9fc3-49c9-ba8a-5fbe53d4da2f.jpg","index":0,"item":"6fcc9800-e12b-45cc-95e3-4c0c2d9e26a6","keywords":null,"link":"/itthon/20250410_Otven-evnel-idosebb-a-tanarok-fele-az-altalanos-iskolakban","timestamp":"2025. április. 10. 07:27","title":"Ötven évnél idősebb a tanárok fele az általános iskolákban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d522326b-4b36-4087-89e7-03a8a9ca799a","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Kósa Lajos – aki annak idején kijelentette, hogy a jegybanki alapítványokba tolt pénz „nem közpénz” – most, hogy botrány van az alapítványok körül, úgy látja, érezték, hogy valami nem stimmel, de nem tehettek semmit, mert az Európai Központi Bank nem hagyta. Ezzel együtt úgy látja, most alaposan ki kell vizsgálni, mi történt, és ha valóban loptak a közből, az illetőt el kell ítélni, mert lopni tilos. ","shortLead":"Kósa Lajos – aki annak idején kijelentette, hogy a jegybanki alapítványokba tolt pénz „nem közpénz” – most...","id":"20250411_Kosa-Lajos-az-MNB-botranyrol-el-kell-kapni-el-kell-itelni-akarhogy-hivjak-Matolcsy-Adam-vagy-mas-mert-lopni-tilos-kozbol-meginkabb","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d522326b-4b36-4087-89e7-03a8a9ca799a.jpg","index":0,"item":"faa5bc33-6b2a-4693-8a07-c005f7b407f9","keywords":null,"link":"/itthon/20250411_Kosa-Lajos-az-MNB-botranyrol-el-kell-kapni-el-kell-itelni-akarhogy-hivjak-Matolcsy-Adam-vagy-mas-mert-lopni-tilos-kozbol-meginkabb","timestamp":"2025. április. 11. 12:45","title":"Kósa Lajos az MNB-botrányról: „El kell kapni, el kell ítélni, akárhogy hívják, Matolcsy Ádám vagy más, mert lopni tilos, közből méginkább”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c6e3d365-59c4-4fd9-8649-30c4eae4c1aa","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A felfrissített Peugeot e-208 hatótávja meghaladja a 430 kilométert.","shortLead":"A felfrissített Peugeot e-208 hatótávja meghaladja a 430 kilométert.","id":"20250410_nagyobb-hatotavval-tamad-a-legujabb-elektromos-peugeot-208","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c6e3d365-59c4-4fd9-8649-30c4eae4c1aa.jpg","index":0,"item":"1b0e5a0b-24ac-4902-8833-edd8f47873f5","keywords":null,"link":"/cegauto/20250410_nagyobb-hatotavval-tamad-a-legujabb-elektromos-peugeot-208","timestamp":"2025. április. 10. 07:21","title":"Nagyobb hatótávval támad a legújabb elektromos Peugeot 208","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Kik vesznek és miért Magyarországon oldtimer autót?
szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
A veterán autók, azaz az oldtimerek immár Magyarországon is egyre népszerűbbek. Az idős járművek birtoklása és használata sok helyen szinte „klubtagságiként” szolgál. A Prémium Autó Plusz 2009 cikke.
Minket is meglepett, de a cikk írásakor az egyik népszerű használtautós weboldalon több mint tízezer 30 év feletti személyautót találtunk. Ezek jelentős része persze roncsként kínálkozott, de azért szép számmal sorakoztak köztük a gyári nívót megőrző, valamint felújított és a munka elismerését szolgáló muzeális minősítéssel rendelkező gépjárművek.
A Magyar Veteránautós és Motoros Szövetség (Mavamsz) szigorúan szabályozott feltételrendszer alapján működő minősítő bizottságai a legalább 30 éves (egészen pontosan a 30. évüket már betöltött) gépjárműveket minősíthetik hivatalosan „muzeális jellegű járműnek”. Bár elvárás a gyári vagy ahhoz közeli minőséget, de ma már a főegységek eredetisége sem alapfeltétel, így a típus azonos cseredarabokkal is át lehet jutni a minősítési szűrőn. Kötött rendszer alapján a járművek valamennyi részegységét vizsgálják, s ha történt felújítás, annak a minőségét is pontozzák. Sok apró hiba sem lehet, mert könnyen a léc alá csúszhat a portéka, és persze vannak szarvashibák: például az évjáratra nem jellemző fejlettebb elektromos rendszer, netán az önindító beépítése is bukást hozhat, sőt, egy nem gyári sportfelni is kizáró okként szerepelhet.
Noha a minősítés nem egyszerű, sokaknak igen fontos lehet, hiszen már az üzemeltetés során is néhány kedvezmény kapcsolódik hozzá, azonban leginkább a külföldön vásárolt példányoknál van jelentősége. 2006 végéig az idős autókat ugyanis kizárólag muzeális minősítéssel lehetett forgalomba helyezni, az ilyen elismeréssel nem rendelkezők csupán „alkatrészként” szolgálhattak. Azóta persze változott a rendszer, ám a minősítés nélküli koros autók a lehető legrosszabb környezetvédelmi besorolásba esnek, és csak súlyos regisztrációs díj megfizetése ellenében állíthatók itthon forgalomba. A muzeális minősítést megszerző példányokra azonban nem kell regisztrációs díjat fizetni, ezért az olditmerüket külföldön vásárlók rendszerint a hosszú és macerás, de szerencsés esetben OT rendszámmal végződő honosítást választják.
A muzeális autók egyébként a hétköznapi közlekedésben semmilyen hátrányos megkülönböztetésre nem számíthatnak, mind külföldön, mind belföldön a hétköznapiakkal azonos szabályrendszer szerint közlekedhetnek. Fontos, hogy zöldkártya-mentességet élveznek, így nem kell aggódniuk a kipufogógázok miatt. Az üzemeltetésük akár olcsónak is mondható, az OT rendszámmal ugyanis mentesülnek a korábbi súly- vagyis a mai teljesítményadó megfizetése alól, és kedvezményes kötelező, illetve casco biztosításra számíthatnak. A kötelező biztosítások gyakorlatilag tizedáron köthetők, a kedvezmény pedig közel azonos a minősítéssel nem rendelkező, de 25 évnél idősebb, egyes biztosító társaságok által „veterán jellegűnek” ítélt példányokra is.
A veteránozás persze nem a spórolásról szól. Bár egy-egy szalonképes veteránautó már 2-3 millió forintért is kapható, ám az összeg akár százszorosát is érheti egy idős négykerekű. Az autók zömének az ára amúgy 5-30 millió forint közötti, s rendszerint az életkorral és az állapottal egyenesen, a modell példányszámával és a futásteljesítménnyel fordítottan arányos. A tulajok többsége valóban hobbiautóként, rendszerint nem is rossz körülmények között tartja kedvencét. A veteránok döntő hányada garázsban áll, és ha nincs saját kocsitároló, az autószerelmesek akár tekintélyes összegeket is képesek fizetni azért, hogy kincsük ne a szabad ég alatt álljon. Ez persze természetes, az értékes ritkaságokat óvni kell. Az igazi szakértők autójuk teljes modelltörténetét ismerik, tisztában vannak azzal, ha egy kiegészítő, apróság hiányzik vagy nem az évjáratnak megfelelő az autójukon. Hogy ezen a „tűrhetetlen állapoton” változtassanak, naphosszat képesek bújni az internetet, vagy akár többnapos utazásra is hajlandóak, hogy egy-egy nagyobb külföldi börzén megtalálják az áhított alkatrészeket.
Ha pedig valaki pénzkeresési szándékkal vág a veteránozásba, hamar csalódhat, szenvedély nélkül ez bizony nem megy – állítják a szakik. Egy felújítás mindig rejteget előre nem látható buktatókat, igazi profit csak a sokadik példány, vagyis a rutinszerzés után várható.
Az első nagyszabású veterán kiállítás, az Oldtimer Expo, 2007 tavaszán nyílt egy hosszított hétvégére a budapesti Vasúttörténeti Parkban. A szép felhozatalt a még az év őszén, Budaörsön rendezett Oldtimer Show múlta felül. Szerencsére mindkét bemutató tovább tudott lépni, s idén tavasszal az Oldtimer Expo a szokott helyszínen, ám bővebb kínálattal jelentkezett, az Oldtimer Show viszont újított: október végén a budapesti Syma csarnokban nyitott egy hétvégére. Míg a kiállítások inkább a külvilág felé szólnak, a veterános világ a belső köreinek is bőven tartogat rendezvényeket. Ma már az autójukat csak örömből, megfontoltan hajtók és az azokkal kőkeményen versenyezni kívánók is találhatnak alkalmat a szereplésre.
A talán leghiggadtabb, szinte önszerveződő, évről évre megrendezésre kerülő esemény a Veterán autóklub oldtimer túrája, amelyen a résztvevők valamilyen vidéki bázisról indulva a környék nevezetességeit tekintik meg, miközben féltett kincseiket is megtekinttetik a helyiekkel. Már verseny hangulatú, de csak az autók szépségét mérő rendezvény a hévízi Lotus-Retro Mobil Concours d’Elegance. A hétvége sokrétű: van benne sétakocsikázás és a tulajok előadásaival tarkított tárlat is, a zárás a szakmai zsűri és a közönség díjainak átadása.
Persze az is talál programot, aki komolyabban is versenyezne oldtimerével. Akadnak különálló versenyek, mint amilyen a Mavamsz által indított Klasszikusok Országos Bajnoksága vagy például az Oldtimer Szuperkupa sorozat. Ez az úgynevezett „1/100-as” versenysorozat 2006-ban indult, s a részvételnek egyetlen feltétele van csupán: a legalább 30 éves jármű érvényes műszaki vizsgája. A versenyek mérési pontjaihoz rajtidő szerint egy ismeretlen útvonalon, itiner alapján kell eljutni a megadott szintidő alatt. A túl korán érkezők a helyszínen bevárhatják idejüket, a késők azonban büntetőpontot kapnak. Az igazi megmérettetés az 1/100-as szakaszoké: azokat századmásodperc pontossággal kell időre teljesíteni a természetesen akkor olvasandó nyomvonalon. Alapszabály, hogy digitális stopper csak büntetéssel használható, a veteránokhoz természetesen mechanikus időmérő illik!
Január ötödikén éjfélkor lezárult az a szavazás, amelyen a hvg.hu és az autómenedzser.hu olvasói eldönthették, szerintük melyik a 2008-ban általunk kipróbált autók közül a legjobb. Idén kilenc kategóriában mérettek meg a tesztautók, a legtöbb szavazatot begyűjtő kocsi lett 2008 tesztautója. Játékunkban közel tízezer szavazat született. Az első tízben két Skoda, két Saab és két Mazda is helyet kapott, ám az "Az év tesztautója 2008" szavazás nyertese a Lexus LS600hL lett. A második helyen holtversenyben a Fiat 500 és a Saab 9-3 osztozik, harmadik az Opel Zafira.
A forgalom drasztikus csökkenésével számolnak idén az autókereskedők. A visszaesés évek óta tart, 2008-ban 10 százalékos volt a zuhanás, 159 ezer új személyautót és 31 ezer haszonjárművet adtak el. Nem voltak kelendők 2008-ban a klasszikus terepjárók, a mini- és a kisautók, illetve a buszok. Bővült, illetve szinten maradt a 4x4-es autók, a prémium terepjárók, a prémiumautók, a középkategóriás személyautók, valamint a 3,5-5 tonna közötti és a 15 tonna fölötti haszonjárművek piaca.
A JATO Dynamics, a világ egyik vezető autóipari piackutatójának beszámolója szerint az európai újautó-piac 7,8 százalékkal (1,227941 millió járművel) esett vissza 2008 folyamán 2007-hez képest. A csökkenés május óta folyamatosan jellemezte a piacot. A márkák között továbbra is a VW Golf vezet.
Egyre több öreg - jó három évtizede nem gyártott - farmotoros Ikarus busz bukkan fel az oldtimerrendezvényeken. A veterán járművek gyűjtői gyakran Németországban szerzik be a roncsokat, és több millió forintot is áldoznak a felújításra.
A gazdag nyugat-európai országokétól jócskán elmaradó magyarországi oldtimerkultusz mindinkább a tehetősek szórakozásává válik - mégis lendületesen nő az aktív veteránosok tábora.
A frissen letakarított, vagy leszórt út is csúszós lehet. Vezetéstechnikai szakemberek óva intenek attól, hogy havas, jeges úton fékezésnél, vagy kanyarodásnál csak és kizárólag az automatikus stabilizáló és blokkoló rendszerekre (ABS, ASR, ESP) hagyatkozzunk.