szerző:
hvg.hu

A Volkswagen, a Mercedes-Benz és a BMW dízel modellekkel akarják meghódítani az amerikai piacot. A VW Jetta TDI például már el is nyerte az év Legjobb zöld autója kitüntetést Amerikában. A kísérlet méltányolandó, ám Los Angeles és San Francisco közötti útvonalon szinte képtelenség megtankolni az autót. Igaz, a dízelt nem is kell.

A San Francisco-i Larry Gardini – akinek jelenleg egy nyolchengeres motorral hajtott Chevrolet Silveradója van gondolkodott már azon, hogy be kellene szereznie egy dízel autót.

- Rá kellett azonban jönnöm, hogy sokkal drágább lenne nekem egy dízel, főleg most, hogy a benzinárak is egyre csak csökkennek – nyilatkozta a Die Welt riporterének. Az olyanok, mint Larry - vagyis az átlag amerikaiak - problémát jelentenek a német autóiparnak, amelynek bajban lévő képviselői dízelfronton akarják meghódítani a tengerentúli piacot. Ilyenkor a díjak nem sokat segítenek, éppen úgy, ahogy a tesztvezetési lehetőségek sem.

Los Angelestől San Franciscóig és vissza, összesen 1200 kilométer a távolság. A TDI modellek, amelyekből a VW évente negyvenezret kíván eladni az USA-ban, probléma nélkül megteszik ezt a távolságot, hiszen átlagosan 100 kilométeren 5,2 litert fogyaszt. Aki pedig betartja az előírt legmagasabb sebességet – vagyis a 112 kilométer/órát – az akár öt liter alatt is tarthatja az átlagfogyasztást száz kilométerenként. A gázolaj drágább ugyan, de még így is kevesebbe kerül a zöldebb Jetta tankolása, mint a benzines modelleké. A tankolás ugyanakkor nem egyszerű Kaliforniában. Az amerikai kutak 42 százaléka kínál csak olyan dízel üzemanyagot, amelyek a VW, a Mercedes és a BMW új járműveibe jó.

Az új, környezetkímélőbb közös nyomócsöves, részecskeszűrős dízel autókhoz úgynevezett kettes gázolaj kell. Los Angelesben pedig viszonylag ritka az olyan benzinkút, ahol ezt a fajta üzemanyagot árulják. Átlagosan a kutak felénél kapható. San Franciscóban szintén hasonló a helyzet. A város nem éppen takarékosságáról híres, így az autósoknak igazán nagy türelemmel kell rendelkezniük, ha kettes dízelt akarnak. Emiatt pedig a Jettát a nagy benzinfalók mögé helyezik a sorban a praktikusság szempontjából. Ráadásul az amerikaiak nagy része, vagy nem ismeri a dízelt, vagy egyszerűen nem szereti. Szerintük a nagy kamionok járnak ilyennel, aki magára valamit is ad, az csakis benzines személyautót vásárol.

A VW, a Mercedes-Benz és a BMW szóvivői azonban remélik, hogy ez a nézet hamarosan változni fog. A három cég most azon van, hogy minél szélesebb körben megismertessék a dízel előnyeit és új vevőket szerezzenek. Az Audi is csatlakozott hozzájuk. Az Amerikába exportált autókhoz 1300 dolláros bónuszt kínálnak, ráadásul megpróbálják meggyőzni a környezetvédelem mellett kiálló hírességeket is, használják a német, környezetbarát autókat.

Kaliforniában rengeteg filmsztár japán, vagy amerikai gyárak hibridmodelljeivel jár. Az elektromos és benzines autók keveréke pillanatnyilag kedveltebb, mint a dízel, annak ellenére, hogy hosszú távon a dízel takarékosabb.

A német gyártók az Európában is engedélyezett dízel motorokat viszik Amerikában, mert csak így tudnak megfelelni az USA-ban érvényben lévő komoly kibocsátási előírásoknak.

A németek felkészültek arra, hogy elérjék azokat a szigorú nitrogénoxid értékeket, amelyek öt tagállamban érvényesek. Köztük Kaliforniában és Massachusetts-ben, ahol a legtöbb autót adják el. Ám a jó időzítésből pillanatok alatt rossz lett: épp, hogy elérte a német trió – több évnyi munka után – a küszöbértékeket, amikor megváltoztatták azokat. Amikor a Mercedes egy évvel ezelőtt bemutatta a Bluetec modelljeit, a benzin gallonja (3,78 liter) 5 dollárba került, (vagyis mai áron számolva 250-260 forint literenként). Az amerikai autósoknak ez maga volt a katasztrófa. Éppen ezért úgy tűnt, hogy a dízel technológia jó öltet, és talán 2015-re az autóknak legalább 15 százaléka ilyen lesz. Ma azonban a benzin alig több mint a fele a tavalyinak, így az energiatakarékos autóknak nem nagy jövőt jósolnak.

A welt.de cikkében szereplő Larry Gardini a csökkenő benzinár miatt naponta több mint 170 kilométert is megtehet, mégis havonta legalább 300 dollárral kevesebbet költ benzinre, mint korábban. Ráadásul a VW Jetta TDI 21 ezer 990 dollárba kerül (4,4 millió forint), ami fölveszi a versenyt a Toyota Prius hibridmodelljével (22 ezer dollár). Ám a benzines, 2,5 literes, öthengeres Jetta csak 19 ezer 990 dollárba kerül. És ha ehhez hozzávesszük, hogy a benzin sokkal olcsóbb, mint a gázolaj – gallononként 1,50 dollár a különbség – akkor talán érthető, miért nem akarnak az amerikaiak áttérni a környezetkímélő megoldásra.

Legyen HVG pártoló tag!

Köszönjük a több mint 4000 tagnak és támogatónak, akik idáig 45 millió forinttal segítették munkánkat.
2019-ben is olyan exkluzív sztorikat fogunk olvasóinknak bemutatni, mint tavaly a kamupártok pénzlenyúlásai, Lázár János bécsi videójának háttere vagy a szlovákiai újságírógyilkosság magyarországi szálai.
Ha önnek is fontos a minőségi újságírás, csatlakozzon!
Köszönjük a több mint 4000 tagnak és támogatónak, akik idáig 45 millió forinttal segítették munkánkat.
2019-ben is olyan exkluzív sztorikat fogunk olvasóinknak bemutatni, mint tavaly a kamupártok pénzlenyúlásai, Lázár János bécsi videójának háttere vagy a szlovákiai újságírógyilkosság magyarországi szálai.
Ha önnek is fontos a minőségi újságírás, csatlakozzon!
hvg.hu Autó

Berezelt az európai autópiac, ám a Golf verhetetlen

A JATO Dynamics, a világ egyik vezető autóipari piackutatójának beszámolója szerint az európai újautó-piac 7,8 százalékkal (1,227941 millió járművel) esett vissza 2008 folyamán 2007-hez képest. A csökkenés május óta folyamatosan jellemezte a piacot. A márkák között továbbra is a VW Golf vezet.

hvg.hu Autó

Kik vesznek és miért Magyarországon oldtimer autót?

A veterán autók, azaz az oldtimerek immár Magyarországon is egyre népszerűbbek. Az idős járművek birtoklása és használata sok helyen szinte „klubtagságiként” szolgál. A Prémium Autó Plusz 2009 cikke.

hvg.hu Autó

Fogyókúrás terepjárók kisnyugdíjasoknak

Sok autógyártó ezentúl összkerékhajtás nélkül is kínálja modelljeit, mert a felmérések szerint a vevők számára a kompakt kategóriában az offroad teljesen lényegtelen kérdés.

hvg.hu Autó

Akar ingyen autót? Menjen Németországba

Németországban a 9 évnél öregebb autókra bevezetett roncsautó-prémiummal új lehetőségek nyílnak azok előtt, akik új autót vennének. A kedvezménynek köszönhetően már 5000 euró (1,45 millió forint) alatti összegért is új autóhoz juthatnak a németek. A gazdaság fellendítésére hasonló intézkedéseket vezettek be Görögországban, Olaszországban és Spanyolországban és tervezik Ausztriában is.

hvg.hu Autó

A legócskább kifogások, amiket a rendőröknek mondunk

Túl gyors volt, nem látta a zöld Skodát, csak a villanás térítette észhez. A legtöbb autós járt már így. Sokan – a kifogásokat illetően – igen kreatívak tudnak lenni. A német közlekedési hatóság összegyűjtötte a legjobb kifogásokat.

MTI Autó

Alkotmányjogász: elszúrták a szmogriadót, büntethetik az autóst

Közlekedési szabálysértés miatt a rendőr nem büntetheti és nem is róhatja meg azt az autóst, aki a fővárosban elrendelt szmogriadó idején nem tartja be az előírást, amely szerint páros napokon csak a páros, páratlan napokon csak a páratlan rendszámú autók közlekedhetnek. A levegő védelméről szóló kormányrendelet szerint ugyanakkor egy speciális - az objektív felelősséghez hasonló - közigazgatási felelősség terheli az intézkedésnek nem engedelmeskedő autóst is - mondta el Kolláth György alkotmányjogász.

EP-választások: nem jön össze a kétharmad a Fidesznek

EP-választások: nem jön össze a kétharmad a Fidesznek

A Huawei azt ígéri, az új telefonja újraírja a szabályokat, mert ennek már éppen itt van az ideje

A Huawei azt ígéri, az új telefonja újraírja a szabályokat, mert ennek már éppen itt van az ideje

Furmintos hétvége

Furmintos hétvége

Serena Williams is benézett Meghan Markle babaváró bulijába, aztán együtt vacsoráztak

Serena Williams is benézett Meghan Markle babaváró bulijába, aztán együtt vacsoráztak

19 százalékkal Navracsics a legrosszabb uniós biztos

19 százalékkal Navracsics a legrosszabb uniós biztos

Jogosítvány nélkül is vezethető apró városi villanyautót mutatott be a Citroën

Jogosítvány nélkül is vezethető apró városi villanyautót mutatott be a Citroën