szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

A munkáltató csak akkor követheti műholdas helymeghatározó eszközzel (GPS) a tulajdonában vagy bérleményében lévő gépkocsi mozgását, ha ahhoz megkapta a járművel közlekedő munkavállalója önkéntes és tájékozott hozzájárulását - közölte az Országgyűlési Biztos Hivatala szerdán.

Jóri András adatvédelmi biztos szerint a nyomkövető rendszer ebben az esetben is csak a munkaidő alatt működtethető - olvasható a közleményben. Az ombudsmanhoz egy cég egyik dolgozója fordult kérdésével, amelyből kiderült: a vállalkozás GPS-rendszert szerelt be járműveibe, amelyeket a dolgozók kötetlen munkaidejükben használnak. A kötetlen munkaidő ténye azonban megnehezíti, hogy különbséget tegyenek az autók hivatalos és magáncélú használata között. A munkavállalók nem írtak alá olyan munkaszerződés-módosítást, amelyben hozzájárultak volna a GPS-adatok lekérdezéséhez.

Állásfoglalásában a biztos leszögezte, hogy a GPS-rendszerből származó adatot a gépjárművet vezető, illetve a járműben tartózkodó személy személyes adatának kell tekinteni. Személyes adat pedig a törvény értelmében csak akkor kezelhető, ha ahhoz az érintett hozzájárult, vagy ha azt a törvény elrendeli.

Az adatkezelésnek ezen kívül meg kell felelnie a célhoz kötöttség és az arányosság elvének is. Ez azt jelenti, hogy az érintett hozzájárulásával logisztikai célból meg lehet határozni a jármű helyzetét. Csak azokat a dolgozókat lehet azonban ilyen módon követni, akiknek ellenőrzése a munkakörükből következően valóban elengedhetetlen, és az ellenőrzés nem valósítható meg más, enyhébb jogkorlátozással járó módon.

Jóri András felhívta a figyelmet arra, hogy minden esetben szükséges a munkavállaló önkéntes és tájékoztatáson alapuló hozzájárulása, amit az adatkezelővel kötött szerződés is tartalmazhat. Munkaidő után azonban ilyen személyes adatot a munkáltató nem kezelhet. Ezért a biztos egy lehetséges megoldásként azt ajánlja, hogy a munkaeszközként és magáncélra is használható járműveket szereljék fel egy kapcsolóval, amellyel a GPS szükség esetén kikapcsolható, vagy éppen üzembe helyezhető - áll a közleményben.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Prizma

GPS-csúsztatás

Október 25-én hajnalban pár centiméterrel arrébb csúszott Magyarország.

hvg.hu Tech

Készül a Holdon használható GPS

A NASA több mint egymillió dollárt költ egy olyan navigációs rendszer kifejlesztésére, amelynek segítségével a 2020-as Hold-misszió során tájékozódhatnak majd az űrhajósok a Föld kísérőjének felszínén.

hvg.hu Tech

Katasztrófautat is ismer a mentőknek adományozott GPS

A napokban adta át a TMS Kft. az Országos Mentőszolgálatnak azt a tíz darab Altina navigációs készüléket, amelynek legújabb változata - a nemrégiben bemutatott A800-as - vész esetén speciális üzemmódban irányítja a mentőegységeket a balesetek helyszínére.

hvg.hu Tech

Hogyan vásároljunk GPS-t?

Nem is olyan régen a GPS még luxuscikknek számított, az árak csökkenésével viszont már idén karácsonykor is egyre többen szeretnék navigációs berendezésre cserélni a papírtérképet. A boltok polcai telis-tele vannak ilyesfajta készülékekkel, így nem könnyű választani. Összegyűjtöttük azokat a szempontokat, amelyekre mindenképpen érdemes odafigyelni, ha nem akarunk „bevásárolni”.

Bari Máriusz Tech

Kölcsönzött GPS az új öko-temetőben

Július elsején nyílik az ausztrál Új-Dél-Wales első öko-temetője. Az elhunytakat itt lebomló, környezetbarát koporsókba helyezik egy védett koalamenedék gumifái közé - a sírhelyek pontos megtalálásához azonban már műholdas navigációs készülékek kellenek.

Itthon

Saját GPS-márka az LCP Systemstől

Iconx márkanéven új GPS-márkát kíván meghonosítani a piacon a mobil navigációs eszközértékesítések vezetője, az LCP Systems Kft. A cég új termékeiről Hegedűs Viktor elmondta, hogy az iconX két navigációs készülékkel a G300 és G400-as névre kereszteltek jelentkezik jövő hétfőtől az üzletekben. A cégvezető szerint nehéz a navigációs piacon életben maradni, mert szinte hetente jelennek meg új, időnként kétes minőségű PNA-k.