Szorulnak miatta

A megcélzott komp helyett a vízbe hajtó autós, falubéli zsákutcában bennszorult kamion, gyalogösvényen sárba ragadó taxis – efféle hírek garmadája jelzi, hogy nemcsak a mobiltelefon, hanem a GPS-ként emlegetett navigációs készülék is rossz irányba befolyásolhatja a vezetők agyműködését.

  • HVG HVG
Szorulnak miatta

Bár magát a bajt az esetek jelentős részében emberi figyelmetlenség okozza, az újabb készülékek már hangosan figyelmeztetik gazdájukat, hogy „hajts fel a kompra”, amiből következik, hogy célszerű megállni, ha nincs ott a hajó – kommentálta a HVG kérdésére a hónap eleji, sérülés nélkül végződött németországi vízbe esős hírt Gyürk András, a Navi-Gate budapesti ügyfélszolgálatának vezetője.

Nehéz helyzetben vannak a kamionosok, akik a személyautóknak szánt navigációs szoftverekkel bajba kerülhetnek. Angliában és Ausztriában tavalyelőtt táblákat tettek ki azokon a helyeken, ahol teherautók többször is beszorultak. A svájci rendőrség arra panaszkodik, hogy a Gotthárd-alagút és Bern között a teherautósok meggondolatlanul letérnek az autópályáról a rövidebbnek jelzett útra, nem sejtvén, hogy ott ezer méterrel följebb kerülnek, és a Brünig-hágónál akár hóláncra is szükségük lehet. A navigációs készülékek, és leginkább a hozzájuk való térképek gyártói mostanában kezdik piacra dobni a kamionos útbaigazítókat, amelyek már figyelmeztetik a sofőrt az alacsony hidakra, szűk utakra, járhatatlan szakaszokra. Az ilyen szoftverekkel szerelt készülékek másfél-kétszer annyiba kerülnek, mint szokványos társaik – mondta Gyürk –, és Amerika után most már kezdenek terjedni Európában is. Példa erre a TomTom egyik készüléke, amelybe betáplálhatóak a kamion méretei és súlya, így a gép nem viszi rossz – vagy bírságveszélyes – utakra a járművet.

A világsajtót bejáró rémtörténetek jelentős része az úti cél rossz programozásából adódik. Egy török kamionsofőr állítólag a Spanyolország déli csücskében fekvő Gibraltár helyett az angliai Gibraltar Point természetvédelmi parknál landolt, egy svéd turistapár Capri szigete helyett Carpiban, egy északolasz iparvárosban találta magát, egy német nagymama a dániai komp kikötője, Puttgarden helyett a Rügen-szigeti Putgarten városkába érkezett. További, bár kisebb hatótávolságú hibalehetőséget vázolt Banga Zsuzsanna, a Mio magyarországi marketingmenedzsere: a térképadatbázis adatait a szoftver másképp értelmezi, mint az emberi logika. Amikor például járdaszigetet jelez, azt a szoftver „jobbra tarts”-ként értelmezi, vagy ha kanyarodik a főútvonal, nem a „tovább egyenesen” parancsot adja ki, hanem fordulásra biztatja gazdáját. Komolyabb bajt okozhat, ha nem frissítik a térképeket, márpedig a TomTom becslése szerint minden évben a világ úthálózatának 15–40 százaléka megváltozik. Ahol például a főutat korábban alárendelt út keresztezte, ott akár balesetbe torkollhat a „hajts tovább egyenesen” utasítás az időközben kiépített körforgalomban – különösen sötétben vagy ködben. A készülékek többsége viszont egyelőre nem képes a térképek önműködő frissítésére. A tulajdonosnak kell gondolnia erre, és többnyire fizetnie is érte.