Január elsejétől pénzbírságra számíthatnak az egyesült államokbeli Oregonban autózók, ha vezetés közben mobiltelefonáláson kapják őket. Iowában viszont továbbra sem büntetik a volán mögött maroktelefonról cseverészőket, a szigorító javaslatot a múlt héten utasították el a törvényhozók. És nem Iowa az egyetlen állam az USA-ban, ahol a mobilozó sofőröknek legfeljebb akkor kell következményekkel számolniuk, ha balesetet okoznak: a tagállamok közel felében még csak nem is fontolgatják a szigorítást. Bár azt húsz államban tiltják, hogy a sofőr sms-eket írogasson vezetés közben, a fél kézzel – netán állcsúccsal – tartott telefonon való cseverészést mindössze hét tagállamban, valamint a fővárosban büntetik. Pedig a telefonálgató amerikai sofőrök évente 600 ezer kisebb-nagyobb balesetet okoznak, amelyek 2600 esetben halállal végződnek.
Európa legtöbb országában drákói a szigor az amerikai gyakorlathoz képest. Noha a svéd utakon nem tiltják a vezetés közbeni mobilozást, máshol nem szabad kihangosító vagy fülhallgató nélkül telefonálni. Tavaly ráadásul mintegy harminc európai országban megduplázták a büntetéseket (a mai taksa 50–160 euró). A legtöbbet Hollandiában, Norvégiában és Olaszországban kell fizetni – számolt be a német Verivox internetes magazin.
Vezetés közben üzeneteket küldeni veszélyesebb, mint ittasan vagy drogok hatása alatt a volán mögé ülni – figyelmeztettek tavaly a közutak biztonságát kutató brit Transport Research Laboratory munkatársai. Tanulmányuk szerint az sms-ező sofőrök a részegeknél háromszor, a marihuánát fogyasztóknál pedig másfélszer lassabban reagálnak az aszfalton adódó helyzetekre. Nagy-Britanniában ezért tavaly óta (az ittasan karambolozókhoz hasonlóan) 4–7 éves börtönre számíthatnak azok, akik sms-ezés közben okoznak közúti szerencsétlenséget.
Martin Cooper, az első tömeggyártású maroktelefon amerikai tervezője már az 1970-es években felhívta a Michigan állambeli vizsgálóbizottság figyelmét, hogy a volán mögötti csevegés csökkenti a reakcióidőt és elvonja a sofőr figyelmét. Gyanakvását – mint a New York Times című amerikai napilapnak a múlt héten felidézte – saját tapasztalatai táplálták: a mobilozás miatt nemegyszer túlhajtott azon a kijáraton, amelyiken el akarta hagyni az autópályát. A feltaláló már négy évtizeddel ezelőtt javasolta kollégáinak, hogy az akkor még téglányi méretű (és súlyú) készülékekbe építsenek a vezetés közbeni tárcsázást megakadályozó billentyűzárat. Az ötlet azonban meglehetősen népszerűtlen volt, ő pedig – mint mondta – azért nem erőltette, mert nem feltételezte, hogy az utak kisvártatva tömve lesznek figyelmetlen sofőrökkel.
A gyártók sem akarták a saját üzletüket korlátok közé szorítani, hiszen először épp az ügyes-bajos dolgaikat száguldás közben intéző vállalati cápákat célozták meg: a mobiltelefont ekkor még autótelefonnak (car phone) hívták. Az olcsó(bb) mobilok tömeggyártásának hajnalán például az egyik – akkoriban még státusszimbólumnak számító – maroktelefon plakátjának a volán mögött elegáns öltönyben feszítő üzletembere azzal hivalkodik, hogy óránként 55 mérföldes (közel 90 kilométeres) sebességgel is tud a titkárnőjének diktálni. A reklámhadjárat meghozta a gyümölcsét, a mobilszolgáltatók az autótulajdonosoknak köszönhették bevételük háromnegyedét.
Az USA útbiztonsági felügyelete már az ezredforduló környékén arra jutott, hogy a volán mögötti telefonálás veszélyei az ittas vezetésével vetekszenek, de a kutatásokat idén nyárig nem hozták nyilvánosságra. Jelentésük a máshol ma már általános szigorúbb szabályozást is kevesli. A szakértők szerint ugyanis a mindkét kezet szabaddá tevő technikai újdonságok semmivel sem csökkentik a volán mögötti telefonálás veszélyeit, mert – mint mondják – elsősorban maga a csevegés vonja el a sofőr figyelmét. Erre is van megoldás: ha valaki kocsikázás előtt nem kapcsolja ki a mobilját, egy új, a telefon és a gépkocsi GPS-ével összehangolt szolgáltatás segítségével az összes bejövő hívását letiltják, és csak akkor válik ismét elérhetővé, ha a jármű megáll. A szolgáltató pedig üzenetet küld a hívó félnek, hogy a hívott szám tulajdonosa épp vezet.
BALÁZS ZSUZSANNA