Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"372098ba-3f28-4f5d-b70d-c1a81ef16c39","c_author":"MTI/hvg.hu","category":"vilag","description":"Nagy erőkkel zajlik a mentés a Ronald Reagan nemzeti repülőtér közelében. Nem tudni, vannak-e túlélői a balesetnek","shortLead":"Nagy erőkkel zajlik a mentés a Ronald Reagan nemzeti repülőtér közelében. Nem tudni, vannak-e túlélői a balesetnek","id":"20250130_utasszallito-repulogep-katonai-helikopter-utkozes-washington","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/372098ba-3f28-4f5d-b70d-c1a81ef16c39.jpg","index":0,"item":"5ab95744-4ada-429c-a5eb-bff43baabceb","keywords":null,"link":"/vilag/20250130_utasszallito-repulogep-katonai-helikopter-utkozes-washington","timestamp":"2025. január. 30. 05:28","title":"Összeütközött a levegőben egy utasszállító repülő és egy katonai helikopter Washingtonban, többen meghaltak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"63cb0b24-0a31-4d72-91da-561e54d7d2c4","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Kivételezett helyzetben van a kutya az állatvilágban: az ember legjobb barátjaként emlegetik, és nem is véletlenül. Történetek ezrei keringenek a kutyák odaadásáról, hűségéről, ragaszkodásáról. Finn kutatók pedig azt is kimutatták, hogy az ebeknek még a szívverésük is összhangban lehet szeretett gazdijukéval.","shortLead":"Kivételezett helyzetben van a kutya az állatvilágban: az ember legjobb barátjaként emlegetik, és nem is véletlenül...","id":"20250129_kutya-es-gazdaja-szivveres-pulzus-szinkronba-kerulhet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/63cb0b24-0a31-4d72-91da-561e54d7d2c4.jpg","index":0,"item":"dc1ead3a-ebeb-4fea-9aa0-4491994656a0","keywords":null,"link":"/tudomany/20250129_kutya-es-gazdaja-szivveres-pulzus-szinkronba-kerulhet","timestamp":"2025. január. 29. 08:03","title":"Egy igazán különös kapcsolat tud kialakulni a kutyák és gazdáik szívverése között","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9199daa6-91e1-468c-afe1-81ed3048388e","c_author":"HVG","category":"elet","description":"A 21 éves modellnek nem lehetett jó napja: kifogyott a repülőgépből az üzemanyag, ezért kényszerleszállást kellett végrehajtaniuk, és miután a rendőrök átvizsgálták a gépet, 359 kilogramm kokaint találtak.","shortLead":"A 21 éves modellnek nem lehetett jó napja: kifogyott a repülőgépből az üzemanyag, ezért kényszerleszállást kellett...","id":"20250130_Kenyszerleszallas-utan-57-milliard-forint-erteku-kokainnal-bukott-le-a-boliviai-szepsegkiralyno","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9199daa6-91e1-468c-afe1-81ed3048388e.jpg","index":0,"item":"ebccbd6d-6094-49af-99a0-5f33f1b47ffa","keywords":null,"link":"/elet/20250130_Kenyszerleszallas-utan-57-milliard-forint-erteku-kokainnal-bukott-le-a-boliviai-szepsegkiralyno","timestamp":"2025. január. 30. 20:16","title":"Kényszerleszállás után 5,7 milliárd forint értékű kokainnal bukott le a bolíviai szépségkirálynő","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d1b0f8a0-1799-439b-8836-1277ea654700","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"„Szigorúak a környezetvédelmi előírások, világszínvonalú eszközök vizsgálják az értékeket. Debrecenben és környékén mindenki biztonságban van!” – írja a miniszter.","shortLead":"„Szigorúak a környezetvédelmi előírások, világszínvonalú eszközök vizsgálják az értékeket. Debrecenben és környékén...","id":"20250129_Videoban-nyugtatgatja-a-debrecenieket-Navracsics-a-kornyekbeli-gyarak-biztonsagossagarol","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d1b0f8a0-1799-439b-8836-1277ea654700.jpg","index":0,"item":"98560a89-6d55-429c-9032-a994e9adfef3","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250129_Videoban-nyugtatgatja-a-debrecenieket-Navracsics-a-kornyekbeli-gyarak-biztonsagossagarol","timestamp":"2025. január. 29. 12:41","title":"„Mindenki biztonságban van!” – videóban nyugtatgatja a környékbeli gyárak miatt aggódó debrecenieket Navracsics Tibor","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3104f57d-ed1a-4d90-8cd8-3f3f3640db93","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Brit kutatók az 1980-as évek óta rögzítik a tengerek felszínének hőmérsékletét, és kiderült, az elmúlt negyven évben 400 százalékkal gyorsult a melegedés üteme.","shortLead":"Brit kutatók az 1980-as évek óta rögzítik a tengerek felszínének hőmérsékletét, és kiderült, az elmúlt negyven évben...","id":"20250129_globalis-felmelegedes-tenger-felszin-homerseklet-klimavaltozas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3104f57d-ed1a-4d90-8cd8-3f3f3640db93.jpg","index":0,"item":"96ef0011-a6bb-48b5-a6e8-7ef114b9fa81","keywords":null,"link":"/tudomany/20250129_globalis-felmelegedes-tenger-felszin-homerseklet-klimavaltozas","timestamp":"2025. január. 29. 20:03","title":"Megdöbbentő mértékben melegszik a tengerek felszíne, már kongatják a vészharangokat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8af792a9-8d02-4bf0-ad1a-ba9b534be0ba","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A többség nem sieti el ezt a teendőt. ","shortLead":"A többség nem sieti el ezt a teendőt. ","id":"20250129_eves-matrica-vasarlas-2025","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8af792a9-8d02-4bf0-ad1a-ba9b534be0ba.jpg","index":0,"item":"c723fad0-aa4a-48a2-adfc-cca68fe8061e","keywords":null,"link":"/cegauto/20250129_eves-matrica-vasarlas-2025","timestamp":"2025. január. 29. 14:50","title":"Több mint kétmillió autós most is az utolsó pillanatokra hagyja az éves matrica vásárlást","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6232ee07-7322-43cf-874e-1e534288d42c","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Hadházy Ákos szerint a NAV először elutasította a feljelentését, de a panasza után mégis nyomozást indítottak.","shortLead":"Hadházy Ákos szerint a NAV először elutasította a feljelentését, de a panasza után mégis nyomozást indítottak.","id":"20250129_hadhazy-akos-integritas-hatosag-nav-gondosora","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6232ee07-7322-43cf-874e-1e534288d42c.jpg","index":0,"item":"258089a6-852c-4079-a0c0-71c41a3a6b07","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250129_hadhazy-akos-integritas-hatosag-nav-gondosora","timestamp":"2025. január. 29. 14:37","title":"Hadházy: Az Integritás Hatóság és a NAV is vizsgálja a Gondosóra-ügyet","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"103c5d80-0dd7-46d7-bbf7-cd7fa49fe425","c_author":"Köves Gábor","category":"360","description":"Tóth Lászlóval, a magyar építésszel nem tud betelni Hollywood. Brady Corbet filmjét, A brutalistát tíz Oscar-díjra jelölték, és ebből jutott a feleséget játszó Felicity Jonesnak és Guy Pearce-nek is, aki Van Burent, a pénzembert alakítja. A két színészt egy online kerekasztal-beszélgetésen kérdezhettük.","shortLead":"Tóth Lászlóval, a magyar építésszel nem tud betelni Hollywood. Brady Corbet filmjét, A brutalistát tíz Oscar-díjra...","id":"20250129_brutalista-Felicity-Jones-Guy-Pearce-interju-Oscar-jeloles","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/103c5d80-0dd7-46d7-bbf7-cd7fa49fe425.jpg","index":0,"item":"48ab9203-b4a0-4436-a25d-0817c021e427","keywords":null,"link":"/360/20250129_brutalista-Felicity-Jones-Guy-Pearce-interju-Oscar-jeloles","timestamp":"2025. január. 29. 17:30","title":"„Óriási segítség volt, hogy A brutalistát Budapesten forgattuk” – interjú az Oscarra jelölt Felicity Jonesszal és Guy Pearce-szel","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Azt hiszem, hogy álmodok. A kezemben egy vaskos papírköteg, a címlapja szerint egy diplomamunka és a TMC-ről, annak elméleti és gyakorlati kérdéseiről szól. Ez eddig nem lenne meglepő, de mindezt egy fiatal, csinos lány írta. Ráadásul most itt van velem a magyar szolgáltató Trafficnav irodájában, és személyesen mutatja meg a boszorkánykonyhát, ahol a technika mai állása szerint a leghasznosabb útinformációs adatok készülnek.
További képek a galériában
Busánszky Lajos
A TMC, azaz a Traffic Message Chanel ugyanis egy valósidejű szolgáltatás, ami közvetlenül a navigációs készülékekhez juttatja el az adatokat. Indulás előtt ugyan felhívhatjuk, megnézhetjük az Útinform vagy a Fővinform honlapját, hallgathatjuk a rádióban az esetleges figyelmeztetéseket, de mindez kevés lehet. Elég csak megkérdezni egy Budapesten rendszeresen közlekedőt, és ő hosszú történeteket tud mesélni arról, hogy milyen kacifántos időkben tud bedugulni a városnak egy-egy része. Arról nem is beszélve, hogy a navigációs készülékek gyártóinak a térképfrissítései nem tudják követni az alkalmi, vagy éppen hosszabb időre elhúzódó útjavításokat, tereléseket, lezárásokat. A TMC ilyen esetekben tökéletes segítő. Én azóta gondolok nagy-nagy hálával a rendszerre, amikor egy Navigon készülék München környékén elárulta, hogy azért nem mozdul a sor a négysávos autópályán, mert előttünk húsz kilométerrel felborult egy veszélyes anyagokat szállító kamion, és harminc kilométeres körzetben nincs is olyan út, ahol ne lenne órási dugó. Így nem várakoztam bután, étlen-szomjan, a légkondicionálót drága benzinnel etetve az autóban, hanem lesurrantam az utolsó, még elérhető kijáraton, és ugyan autóztunk vagy százötven extra kilométert, de idejében hazaérkeztem.
Szóval a TMC remek dolog, rá lehet szokni, én olyan útvonalakon is bekapcsolom érte a navigációt, amit akár csukott szemmel is meg tudnék tenni, ráadásul a működtetése felhasználó oldaláról igazán bolondbiztos. Vagy azt kapcsoljuk be a készüléken, hogy automatikusan újra tervezzen, ha valami bonyodalom támad az útszakaszon, vagy ezt mi magunk tehetjük meg, a szerkezetünk csak jelzi, hogy milyen információ érkezett, és ránk bízza a döntést, hogy újraterveztetünk vagy sem.
Busánszky Lajos
Na de honnan érkeznek a jelek? Az első lépést itt a Trafficnav irodájában teszik meg. A számítógépen megadják egy adott esemény kezdő és végpontját, a jellegét, majd nyomnak egy entert. A jel innen egy komoly szerverfarmra jut, onnan pedig a Magyar Rádióhoz. Ott ezt a rövid, mindössze 37 bites kódot szépen beteszik a többi közé, majd kisvártatva kisugározzák az MR2, a Petőfi regionális frekvenciáján. Ebből a hallgató nem észlel semmit, ugyanis a TMC az egy másik hárombetűs rendszerre, az RDS-re épül. Ez, a Radio Data Service az, amin keresztül, ha erre felkészített a rádiónk, olvashatjuk a kijelzőjén, hogy mi a neve az éppen hallgatott adónak, mi a telefonszáma, e-mail címe, éppen melyik előadónak melyik zeneszáma szól. A TMC üzenetet azonban nem, ugyanis ez a 37 bites adat nem szöveges információ, hanem egy kód, amit csak a vételére képes navigációs készülékek tudnak feldolgozni.
Ráadásul nem is egyformán. A hazai TMC elindulásakor meglehetősen nagy részletekre bontották az ország útjait, és mivel minden üzenethez meg kell adni kezdő és végpontot, így nem lehetett igazán pontos a rendszer, egy útfelbontást akár több tíz kilométeren át tartó akadálynak is látszódhatott. A Trafficnavnál szerencsére folyamatos a fejlődés, a ma használt útfelbontás sokkal részletesebb, de ez nem biztos, hogy minden TMC-t használó számára egyértelműen ki is derül.
Busánszky Lajos
A szolgáltatás ugyan itthon ingyenes, de azért ára van. Ezt a Trafficnav nem az egyedi felhasználóval, hanem a digitális térképek vagy a készülékek gyártóival fizetteti meg. Ők adnak azért pénzt, hogy egyáltalán a hazai TMC adatbázis bekerüljön a rendszerükbe. Ez természetesen idő, és utána még az is szükséges, hogy mindez frissüljön a régi navigációs rendszereken, ami bizony már pénzbe is kerülhet a végfelhasználónak. Ennek az eredménye, hogy kis túlzással ahány felhasználó, annyiféle hazai TMC-t ismer. Vannak, és sajnos a legtöbb gyárilag beépített rendszer is ilyen, ami még semmit sem tud arról, hogy itthon már működik ez a szolgáltatás, másoknál alapszinten segít, míg a legszerencsésebbeknél már majdnem annyit tud, mint Nyugat-Európában.
A majdnem annak szól, hogy a Trafficnav még bőven a fejlődés elején jár, főleg ami az adatok megszerzésének a módját illeti. Természetesen követik a Fővinform és az Útinform jelentéseit, van egy 5000 autós flotta mozgását követi monitor rendszerük, de a legfontosabb a Dugóvadász, vagyis a 061-802 6595-ös telefon, ahol mi magunk jelenthetjük be a látott és a TMC által nem jelölt közlekedési helyzeteket. Ez még gyorsabb és sokrétűbb lehet, mint a fixen telepített webkamerák, amiket szintén figyelnek a Trafficnav munkatársai (TMC térkép élőben).
A számítógépek előtt ülve kiderült, hogy a rendszer rettentő gyors és meglepően rugalmas. Ugyan előre programozott események közül válogathat a kezelő, így nem akadály, hogy sárlavinát jelezzen egy adott útszakaszon, vagy éppen arra hívja fel a figyelmünket, hogy ott éppen golfverseny zajlik. A rendszernek ezt a részét, a jelzés kiadását nem automatizálták, bár egyes részeit lehetne, de nem árt az emberi ellenőrzés. A működési sebesség így is briliáns. Az asztal szélén, a kontroll céljára használt GPS készülékeken látszott, hogy az üzenet elküldése után fél perccel már ott virított a riasztás a kijelzőn.