szerző:
automenedzser.hu
Tetszett a cikk?

Az ADAC terméktesztelői hat, 12 voltos és közel 70 amperórás teljesítményű indítóakkumulátort vizsgáltak meg.

Az ADAC terméktesztelői hat, 12 voltos és közel 70 amperórás teljesítményű indítóakkumulátort vizsgáltak meg. Szomorú eredmény született: minden szempontnak csak a Moll márkájú akkumulátor felelt meg, ami azonban árban is a legdrágább.

Módszer és háttér
Mindegyik akkumulátorból öt darabot vásároltak és költséges laborvizsgálatokat végeztek velük.
Indítási képesség: kapacitás, hidegindítás
Műszaki vizsgálatok: vízfogyasztás, töltésfelvétel, rázkódásállóság, teljes lemerülés
Tartósság: ciklusállóság, korrózió

Mik a legfontosabb tulajdonságai egy akkumulátornak? Természetesen sok energiatartalék alacsony hőmérsékleten is és hosszú tartósság. Emellett fontos, hogy az autóban az extrém igénybevételt – mint az extrém hőmérsékletek, lemerülés és rázkódás – is károsodás nélkül túlélje. Ahhoz, hogy ezeket a tulajdonságokat objektíven meg lehessen ítélni, az ADAC terméktesztelők több vizsgálatot végeztek a vonatkozó normákra alapozva. Mindegyik akkumulátor modellnek például pontosan meghatározott töltési és lemerülési ciklusban és meghatározott hőmérsékleteken kellett a teljesítőképességét igazolnia. A stresszteszt a laborban minden akkumulátor esetében közel hat hónapig tartott.

Csak a Moll márkájú M3plusK2 típusjelzésű akkumulátor tudott pozitív eredményeket az egyes kritériumok többségében elérni és így megérdemelten kapta a „jó” osztályzatot az ADAC teszten. A Bosch Silver akkumulátor teljesítménye csak a második helyezéshez volt elegendő. Az indításnál és a tartósságban gyengélkedett, de még éppen megkapta az ADAC kielégítő minősítését. A tesztben résztvevő mindkét Arktis akkumulátor ugyanazokban a kritériumokban gyengélkedtek, mint a Bosch és ez még hiányos tartóssággal is párosult, és így összességében ez csak elégséges minősítésre volt elegendő. A teszt utolsó két helyezettje az Expide Premium EA 772 és a Banner márkájú Power Bull akkumulátorok. Mindkettő már a hidegindításnál elvérzett – még megközelítőleg sem nyújtották azt a teljesítményt, amit a gyártó a külső burkolaton feltüntetett. Ezzel mindkét akkumulátor diszkvalifikálta magát a további tesztmenetből és ezért a hiányos minősítést kapták.

2007-ben az aktuális teszt összes akkumulátorát már egyszer bevizsgálta az ADAC. Elszomorító volt a felismerés: sok gyártó időközben jelentősen spórol a minőségen. Ezért ADAC a jövőben is ígér rendszeres akkumulátor teszteket.

Jó tanácsok a felhasználóknak: 
- Feltétlenül nézzük át az aktuális teszteredményeket a vásárlás előtt
- Ne vásároljunk pótakkumulátort, amit nem használunk
- Lemerült akkumulátort külön töltővel és alacsony feszültségű árammal mentsük meg
- Elektrosztatikus kisüléseket kerüljük az akkumulátoroknál
- Először mindig a negatív pólust oldjuk ki és utolsónak is kössük vissza
- Az indítóakkumulátor veszélyes hulladéknak minősül, ezért a szakszerű megsemmisítésről gondoskodni kell

Az ADAC akkumulátortesztjének eredménye

Gyártó/modell

ADAC-ítélet

Indítási teljesítmény

Műszaki vizsgálat

tartósság

Súlyozás

 

30%

35%

35%

Moll M3plus

Nagyon jó

Nagyon jó

Bosch Silver

Kielégítő

Kielégítő

Nagyon jó

Elégséges

Arktis Batterie High Tech

Elégséges

Elégséges

Hiányos

Arktis Qualitätsbatterie

Elégséges

Kielégítő

Nagyon jó

Hiányos

Banner Powerbull

Hiányos

Hiányos

 -1

 -1

Exide Premium

Hiányos

Hiányos

 -1

 -1

1 a megadott hidegindítási teljesítmény nem volt elegendő, ezért nem tesztelték tovább

 

 

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

automenedzser.hu Autó

Melyik a legjobb akkumulátortöltő?

A németországi műszaki vizsgaállomásokat tömörítő szervezet (GTÜ) nyolc különböző akkumulátortöltőt vizsgált.