Tetszett a cikk?

A távol-keleti természeti katasztrófa, majd az ennek nyomán az energiaellátásban bekövetkező súlyos problémák az egész világ gazdaságára kihatnak. Különösen érintett az autóipar. Magyarországon mennyire érezhetjük majd ennek a következményeit? Drágulnak az autók?

A Japánban bekövetkezett földrengés, az azt követő szökőár, majd a mindezek nyomán bekövetkezett nukleáris üzemzavar és az abból fakadó energiaszolgáltatási nehézségek oly sok minden mellett az autóipart is érzékenyen érintették. A problémák nem korlátozódnak a japán gyártású gépkocsikra, hiszen a szigetország beszállítói a világ majd’ minden autómárkájának szállítanak komponenseket, főként elektronikus alkatrészeket, illetve akkumulátorokat, különösen a modern elektromos és hibrid hajtású járművekbe szánt, speciális egységeket. Leginkább ez utóbbiaknak köszönhető az a piaci pánikhangulat, amely a tengerentúlon már kezd kialakulni: akadozó átadásokról, alkatrészhiányról, magasba szökő árakról beszélnek vásárlók és elemzők egyaránt. De vajon a magyar vásárlók számára is kézzel fogható problémákat okozhatnak a japán katasztrófa gazdasági utórezgései? Erről kérdeztük a hazai autóipar és -kereskedelem érintett szereplőit.

Magyarország három nagy autóipari gyártóüzemét eltérő mértékben érintették az események. Az Audi Hungaria Motor Kft. győri üzemében minimális számban használnak fel japán eredetű alkatrészeket, Czechmeister Mónika sajtóreferens tájékoztatása szerint náluk egyáltalán nem okozott fennakadást a szigetország beszállítói iparának akadozása. Elhanyagolható mértékű hatásról számoltak be Szentgotthárdon; a General Motors Powertrain-Magyarország Kft. csupán néhány olyan alkatrészt épít be gyártmányaiba, amelyek Japánból származnak, az ebből fakadó, néhány darabos kiesést azonban át tudták strukturálni, és kézben tartják a helyzetet, tudtuk meg a vállalat kommunikációs vezetőjétől, Légrádi Edittől, aki elmondta, nagyjából két hétre előre látják, hogy mi várható, és ezen belül nem számítanak váratlan eseményekre. Ugyanígy nem számolt be egyébként sürgető problémákról a szintén japán tulajdonú Bridgestone tatabányai gyárának képviselője, működésükben egyedül az exportpiacok felé irányuló szállításban esetleg felmerülő zavarok okozhatnak fennakadást.

Müller Judit

Értelemszerűen kevésbé egyszerű a helyzet az esztergomi Suzuki gyárban. Érdekes módon nem is annyira a hajóval érkező fődarabok – motor, sebességváltó – okozhatnak gondokat, hiszen ezekből például éppen a földrengést megelőzően indult útnak egy szállítmány, azaz legalább két hónapra biztosított a gyártás – igaz, jelenleg még mindig állnak a japán gyártósorok, tehát a későbbiekben még várhatók akadozások, leállások. Sürgetőbb problémát jelentenek viszont bizonyos elektronikai komponensek, amelyekből a gyorsabb légi szállítás miatt mindössze kéthetes forgókészlettel rendelkezik a gyár. A helyzetet más beszállítói körök mozgósításával, a gyártás átcsoportosításával kezelik, a pillanatnyi információk szerint sikeresen, tájékoztatott Ruska Viktória kommunikációs vezető, hozzátéve, hogy az esztergomi üzem beszállítói köre harmadában magyar, és csak az alkatrészek ötöde származik Japánból.

A cikk folytatásában kiderül, terveznek-e drágulást a hazai importőrök.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Biró Csongor Autó

Száz kilométer egy ezresből, avagy egy elektromos autó sikertörténete

A 100 százalékban elektromos üzemű Nissan Leaf lett az év autója Európában. A modell hazai bemutatása kérdéses, csak reménykedhetünk, hogy 2013 után útjainkon is látjuk. A legrangosabb európai díj 48 éves történetében most volt az első alkalom, hogy a kitüntetést egy elektromos hajtású autó nyerte el. A párizsi díjkiosztón a hvg.hu is jelen volt.

Biró Csongor Autó

Története legjobb eredményét érte el az Audi, a hazai dolgozók is jól járnak

2010-ben 1 092 411 autót szállított ki az ügyfeleknek az ingolstadti gyártó, nyeresége 3,34 milliárd euróra rúgott. Ez a tavalyi eredményhez képest 15, illetve 18,8 százalékos bővülést jelent. A vállalat hatékonysága is jelentősen nőtt, az egy dolgozóra jutó eredményrészesdés átlagosan 6513 euró a német telephelyeken. 2011-ben 1,2 millió járművet tervez eladni az Audi, közte több ezer Győrben újonnan gyártott RS3 Sportbacket.

Autó

Mennyit kell várni az új autóra?

A magyar autópiac siralmas helyzetét rontja, hogy a nem készleten lévő, gyártásból megrendelt új autókra hónapokat kell várni. Az Autómenedzser.hu annak járt utána, mi ennek a jelenségnek az oka, illetve egyes márkáknál és típusoknál milyen hosszú idő, míg megérkezik a kifizetett autó.

hvg.hu Itthon

Meghátrált a Centrum egy büntetés behajtása elől

Tilosban parkolva kapott bírságot a Centrum Parkoló Rendszer Kft.-től Asztalos Tibor, holott nem a parkolás, hanem a KRESZ szabályait szegte meg. A Centrum végül elismerte, hogy a büntetést kifogásoló panaszosnak igaza volt.

Biró Csongor Fókusz

Nyári gumi: 13 kérdés, 13 válasz

A tél elmúltával nem csupán a szervezetünk, a házunk, a kertünk, hanem az autónk is igényli a törődést, a karbantartást és a szükséges idényfeladatok ellátását. Egy autósnak a tavaszi nagytakarításon kívül a gumicserére is figyelmet kell fordítania.

Biró Csongor Autó

Durvult a KRESZ – a legfontosabb változások

Január 1-jétől több ponton megváltozott a KRESZ, így például már nem előzhetnek a 7,5 tonna össztömeget meghaladó teherautók az autópályákon, valamint a kétszer kétsávos autóutakon reggel hat és este tíz óra között. Az Országgyűlésben december 20-án több, a közlekedést érintő jogszabály-módosítást fogadtak el.

Autó

Jó irányba halad az autóipar?

Európában és Észak-Amerikában a céljárművekre, a feltörekvő piacokon, például Kínában a biztonságos, alacsonyabb költségű autókra van növekvő fogyasztói igény – a globális gépjármű-ágazati szereplők így válaszoltak arra, hogyan lehet legjobban megfelelni a drámai módon változó képnek. A KPMG globális autóipari felmérésében piacvezető autóipari cégek vezetőit kérdezték az új kihívásokra adott válaszaikról, innovációs törekvéseikkel és egy kialakuló értéklánccal kapcsolatos terveikről az elkövetkező öt évre vonatkozóan.