Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"c8ec8f22-40ce-4a9f-a06f-da04a8858cf4","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Új-Zélandon nemrég jogi személyként ismerték el a Taranaki-hegyet, és ez nem az első ilyen döntés a távoli országban. Ilyen intézkedésekre szükség van, hiszen nem tiszteljük eléggé a természetet. Litkai Gergely össze is gyűjtotte, hogy miből ért(ene) az ember, így került teljes más megvilágításba a Piroska és a farkas meséje, a három kismalac építkezési projektjei, de Tiborcz István befektetései és Deutsch Tamás bizottsági szereplése is az Európai Parlamentben. ","shortLead":"Új-Zélandon nemrég jogi személyként ismerték el a Taranaki-hegyet, és ez nem az első ilyen döntés a távoli országban...","id":"20250308_duma-aktual-termeszetvedelem-ertek-jog-video","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c8ec8f22-40ce-4a9f-a06f-da04a8858cf4.jpg","index":0,"item":"24fc556f-3a12-4ec2-aea5-afc3070bc812","keywords":null,"link":"/360/20250308_duma-aktual-termeszetvedelem-ertek-jog-video","timestamp":"2025. március. 08. 19:30","title":"Duma Aktuál: Deutsch Tamás esete a tüdőlövést kapott szárcsával","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1c24d8ad-081e-4172-a72c-c36bdab343bd","c_author":"MTI","category":"vilag","description":"Radoslaw Sikorski azt közölte: „Ha a SpaceX megbízhatatlan szolgáltatónak bizonyul, kénytelenek leszünk más szolgáltatók után nézni”. ","shortLead":"Radoslaw Sikorski azt közölte: „Ha a SpaceX megbízhatatlan szolgáltatónak bizonyul, kénytelenek leszünk más...","id":"20250310_elon-musk-radoslaw-sikorski-marco-rubio-starlink-ukrajna-haboru","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1c24d8ad-081e-4172-a72c-c36bdab343bd.jpg","index":0,"item":"8dd97461-bbcb-459d-9291-2f3886083ce1","keywords":null,"link":"/vilag/20250310_elon-musk-radoslaw-sikorski-marco-rubio-starlink-ukrajna-haboru","timestamp":"2025. március. 10. 05:53","title":"„Maradj csöndben, kisember” – üzente Elon Musk a lengyel külügyminiszternek a Starlinkről szóló vita közben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"39d2b5ec-0825-4886-a4db-b7dcf1eff6fc","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Játsszon a mesterséges intelligencia – no persze ne azért, hogy szórakozzon, hanem hogy megmutassa, mire képes. Amerikai kutatók tesztelő eszköze ezúttal a Nintendo közkedvelt Super Mario Bros. játéka volt.","shortLead":"Játsszon a mesterséges intelligencia – no persze ne azért, hogy szórakozzon, hanem hogy megmutassa, mire képes...","id":"20250308_nintendo-super-mario-bros-jatek-banchmark-mesterseges-intelligencia","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/39d2b5ec-0825-4886-a4db-b7dcf1eff6fc.jpg","index":0,"item":"2aaa186b-92e2-4a0d-b64e-31806eedb3d6","keywords":null,"link":"/tudomany/20250308_nintendo-super-mario-bros-jatek-banchmark-mesterseges-intelligencia","timestamp":"2025. március. 08. 20:03","title":"Meg kell mutatnia, mit tud? Akkor játsszon kicsit a Marióval a mesterséges intelligencia","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"86afd402-1989-436b-afdb-bbff748d77d7","c_author":"HVG","category":"360","description":"Kontinensünk lakóit nagy többségében a világos bőrszín jellemzi. Azonban ez nem mindig volt így, sőt – amire egy új kutatás rávilágít – a korábban hittnél jóval tovább laktak Európában sötét bőrű emberek.","shortLead":"Kontinensünk lakóit nagy többségében a világos bőrszín jellemzi. Azonban ez nem mindig volt így, sőt – amire egy új...","id":"20250309_hvg-europaiak-borszine-oskor","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/86afd402-1989-436b-afdb-bbff748d77d7.jpg","index":0,"item":"611ba50d-339b-4494-88cd-93abbbe3f8cb","keywords":null,"link":"/360/20250309_hvg-europaiak-borszine-oskor","timestamp":"2025. március. 09. 16:15","title":"Most bizonyították be, hogy meglepően sokáig sötét bőrük volt az európaiaknak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c6d0276f-a43a-44d0-9fc9-70a303c3da4b","c_author":"hvg.hu","category":"hvgkonyvek","description":"Kutatások szerint, ha arra kérjük az MI-t, hogy különböző karakterek bőrébe bújjon, az gyakran jobb válaszokat eredményez. Szerkesztett részlet Ethan Mollick Társintelligencia című könyvéből.","shortLead":"Kutatások szerint, ha arra kérjük az MI-t, hogy különböző karakterek bőrébe bújjon, az gyakran jobb válaszokat...","id":"20250309_Egy-titkos-fegyver-amivel-a-ChatGPT-tenyleg-hasznos-lehet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c6d0276f-a43a-44d0-9fc9-70a303c3da4b.jpg","index":0,"item":"d3a3a675-d4f1-4081-8b8c-2f7907c384ba","keywords":null,"link":"/hvgkonyvek/20250309_Egy-titkos-fegyver-amivel-a-ChatGPT-tenyleg-hasznos-lehet","timestamp":"2025. március. 09. 19:15","title":"Egy titkos fegyver, amivel a ChatGPT tényleg hasznos lehet","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a1f9d3ce-d1b0-4feb-bf5f-9bed584f2592","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Trump hajlik rá, hogy az oroszokkal szoros kapcsolatot ápoló Magyarországra küldje az amerikai katonákat – írja a brit lap.","shortLead":"Trump hajlik rá, hogy az oroszokkal szoros kapcsolatot ápoló Magyarországra küldje az amerikai katonákat – írja...","id":"20250308_Trump-amerikai-csapatokat-vonhat-ki-Nemetorszagbol-Magyarorszagra-kuldheti-oket","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a1f9d3ce-d1b0-4feb-bf5f-9bed584f2592.jpg","index":0,"item":"4a31df68-8113-4757-8ad2-dcc895b893d4","keywords":null,"link":"/itthon/20250308_Trump-amerikai-csapatokat-vonhat-ki-Nemetorszagbol-Magyarorszagra-kuldheti-oket","timestamp":"2025. március. 08. 10:10","title":"Telegraph: Donald Trump amerikai csapatokat vonhat ki Németországból, Magyarországra küldheti őket","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7098b695-27e0-401e-af4d-3cd30331d19d","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Nem rajtuk múlt, hogy nem történtek balesetek.","shortLead":"Nem rajtuk múlt, hogy nem történtek balesetek.","id":"20250310_Ket-autos-akik-ugy-kozlekednek-mintha-nem-lenne-holnap-video","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7098b695-27e0-401e-af4d-3cd30331d19d.jpg","index":0,"item":"abff3bfd-a2d5-4076-b863-78b93e8e3ee1","keywords":null,"link":"/cegauto/20250310_Ket-autos-akik-ugy-kozlekednek-mintha-nem-lenne-holnap-video","timestamp":"2025. március. 10. 08:31","title":"Két autós, akik úgy közlekednek, mintha nem lenne holnap – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"46fffde7-e672-4b02-98c3-2d40293a2d92","c_author":"Kovács István","category":"360","description":"Viking felfedezők, egykori betelepülők, norvég meteorológusok és egy hazaáruló után most Donald Trump gondolja úgy, hogy kell neki Grönland. De hogyan kerültek oda a dánok, akiké a sziget több mint 600 éve?","shortLead":"Viking felfedezők, egykori betelepülők, norvég meteorológusok és egy hazaáruló után most Donald Trump gondolja úgy...","id":"20250309_voros-erik-gronland-norvegia-dania-usa-quisling-hitler-trump","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/46fffde7-e672-4b02-98c3-2d40293a2d92.jpg","index":0,"item":"30842e8e-9e37-45f7-bc32-0046987d30eb","keywords":null,"link":"/360/20250309_voros-erik-gronland-norvegia-dania-usa-quisling-hitler-trump","timestamp":"2025. március. 09. 13:30","title":"Vörös Eriktől a norvég meteorológusokig, avagy mit keresnek Grönlandon a dánok, akiket Trump kipenderítene?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Az idei Genfi Autószalonon mutatta be a Volvo a hálózatról tölthető hibrid V60 modellt. Az autó szén-dioxid-kibocsátása kevesebb, mint 50 gramm/kilométer, fogyasztása nem több mint két liter száz kilométerenként. A 2012-től hazánkban is megvásárolható autót Berlinben a Michelin Challenge Bibendum rendezvényen próbáltuk ki.
A svéd Vattenfall energiaszolgáltatóval (megújuló energiaforrásokból termeli az elektromos áramot) szoros együttműködésben kifejlesztett autó valóságos technikai csoda: három különböző autótípus legjobb tulajdonságait egyesíti egyetlen izgalmas sportkombiban. A jármű tisztán elektromos üzemmódban akár 50 km megtételére is képes, miközben, ha kell, egy hathengeres, összkerekes dízel vehemenciájával egyenesíti ki a kanyarokat.
bcs
A hálózatról tölthető hibrid V60 első kerekeit egy öthengeres, 2,4 literes D5 turbódízel motor hajtja, amely 215 lóerős, maximális nyomatéka pedig 440 Nm. A hátsó tengelyen ERAD (electric rear axle drive – elektromos hátsókerékhajtás) rendszer működik: egy 70 lóerő leadására képes villanymotor, amely 12 kWh teljesítményű lítium-ion akkumulátorból nyeri az energiát. Az autót hatsebességes automatikus sebességváltóval szerelték fel. A tesztútra sorozatérett modellt vihettünk el, egy kisebb problémával: a szervorásegítést a hosszabb elektromos hatótáv miatt megszüntették, így a kanyarodás kész szenvedés volt a Volvóval.
bcs
A vezető egyetlen gomb megnyomásával eldöntheti, hogyan kíván vezetni. A dízel és az elektromos meghajtás együttműködését egy vezérlőrendszer szabályozza. A pure gomb használatával az autó kizárólag elektromos meghajtással üzemeltethető, és akár 50 kilométeres hatótávolságot biztosít. Tiszta módban az autó a végsőkig csak a villanymotort használja. A hybrid gomb révén egy csupán 49 gramm/kilométer átlagos szén-dioxid-kibocsátással rendelkező, rendkívül hatékony hibridautót vezethetünk. Az akkumulátor kapacitása a terep, az időjárás és a vezetési stílus függvényében eltérő. A hibrid mód az alapértelmezett az autó beindításakor. A dízelmotor és a villanymotor kombinációja optimális egyensúlyt biztosít a vezetési élmény és a környezetbarát üzemelés között. 1,9-2 literes a sajtóanyag szerint a fogyasztás, a fedélzeti számítógép 2,6 literes átlagot mutatott, az autó teljes hatótávolsága akár 1000-1200 km is lehet. A power gomb választása esetén pedig egy igazi erőgépet uralhatunk, amely 215 + 70 lóerős kombinált teljesítménnyel rendelkezik, nyomatéka a 440 Nm és plusz 200 Nm kombinációja. A sportkombi mindössze 6,9 másodperc alatt gyorsul 0-ról 100 km/h-ra. Az előttem vezető kolléga inkább az erő mocskos oldalát szerette és azt tesztelte, mennyire dinamikus a hibrid Volvo. Láthatóan teljesen elfogyasztotta az akkumulátor tartalékait. Nem ijedtem meg a feladattól, szépen, finoman, érzékien kezelve a gázpedált a rövid teszt alatt a 6 százalékos akkutöltöttségből hetet csináltam úgy, hogy még élveztem is a vezetést. Kanyarokban bekapcsoltam az elektronikus összkerékhajtást (A középkonzolon található AWD gombot megnyomva aktiválható az elektromos összkerékhajtás. A hagyományos összkerékhajtás-rendszer mechanikus erőátvitele helyett a központi vezérlőegység szabályozza a nyomaték elosztását a dízelmotorral hajtott első kerekek és a villanymotorral hajtott hátsó tengely között.), de ha lehetett, taposógáz helyett cirkáló üzemmódban haladtam.
A legoptimálisabb, ha az autóra bízzuk a takarékosságot, de dönthetünk úgy is, hogy utunk elején inkább a dízelmotort használjuk, hogy a végén, amikor a fővárosba érkezünk, a tisztán elektromos üzemet kapcsolhassuk. A fedélzeti menüben megadhatjuk a tervezett útvonal hosszát (rövid, közepes vagy hosszú). A vezérlőrendszer kiszámolja az optimális egyensúlyt a dízel és az elektromos meghajtás között a megadott távra.
bcs
A hibrid Volvo V60 hagyományos hálózati konnektorról (230 V/6 A, 10 A vagy 16 A) tölthető fel otthon, vagy egy parkolóban. A töltési idő az aktuális töltöttség szintjétől függ. 10 A-s aljzat esetén egy feltöltés körülbelül 4,5 óráig tart. A töltés időtartama 3 órára rövidül 16 A-es aljzat használatakor, míg 6 A-es aljzatok esetében 7,5 órát vesz igénybe.
Az autó áráról nincsenek még biztos információink, a Volvo munkatársai Berlinben elmondták, hogy a drága akkumulátor-technológia miatt, a V60 hibrid jóval többe kerül majd, mint a belső égésű társai, ugyanakkor fenntartási költségei kétharmaddal olcsóbb lesz azokénál.
Bár többször megcsodáltam, sőt, a párizsi év autója díjátadón bele is ültem, nem vezettem még a Nissan Leafet. Genfben csak ráköszöntem, nem izgatott, hisz tudom, nálunk évtizedek múlva sem lesz tömegautó. A berlini Michelin Challenge Bibendumon aztán újra adott volt a lehetőség, ezúttal nem hagytam ki.
Legalább ezer-ezerötszáz elektromos Smart futkározik világszerte, elsősorban a világ zöldebb, technológiai értelemben érettebb vidékein: az Egyesült Államokban, Londonban, Németországban. A berlini szállodák előtt bérelhető biciklik mellett villanykútról egyelőre ingyen tölthető Smartokat is kölcsönözhetünk. A Michelin Challenge Bibendum rendezvényen díjtalanul élvezhettük a környezetbarát autózást a kicsi kocsival.
A hidrogénes, tüzelőanyag-cellás járművek legnagyobb hátránya, hogy rövid a hatótávjuk. Nem úgy a Toyota szériagyártásra kész vízzel működő autójának, amellyel akár 690 kilométert is megtehetünk tankolás nélkül. A jövő különleges Toyotáját a Michelin Challenge Bibendum 2011 rendezvényen vezethettük.
Nagyon jó vezetni az egynégyes kis turbóval a Merivát, nem is szabad a szívót választani. Akinek nincs pénze a négytagú dízelcsaládra, vigye a 120 lovas benzinest. Bicikliszállítóval teszteltük az Opel kis egyterűjét, a Merivát.
Két éve róják Kalifornia és Németország útjait a Mercedes tüzelőanyag-cellás egyterűi. Nem vesszük észre, mert nem ott lakunk, de ha ott laknánk, akkor meg nem hallanánk: a környezetbarát autók hidrogént isznak és vizet prédikálnak, azaz nulla az emissziójuk. Berlinben, a Michelin Challenge Bibendum rendezvényen vezettük a B-osztály F-Cell változatát.
Ugyanolyan nehéz kikerülni a Passatot, mint a kupán vágott Mr. Waczaknak a náci témát a német vendégek érkezésekor. Akárhonnan nézzük, a Volkswagen Jetta egy Passat női méretben, egy olcsó Passat, light, ifjabb, bébi, netán junior. Nevezzük bárminek is, a lényeg, hogy jó kocsi, kiváló cégautónak, amit hamarosan megerősít szaporodó jelenléte a hazai flottákban.
Az Opelnél már a negyedik generációba lépett a tüzelőanyag-cellás autó. Berlinben, a Michelin Challenge Bibendum rendezvényen kipróbáltuk a hangtalan kéttonnást.
Aki elektromos autót akar, de nem golfautót vagy robogót, esetleg mopedautót, annak ma Magyarországon a Mitsubishi i-MiEV mellett a Peugeot Ion és a Citroen C-Zéro közül kell választania. Berlinben, a Michelin Challenge Bibendum rendezvényen kipróbáltuk a villanyos franciákat.
Ha szeretnénk összefoglalni, mit jelent egy francia autó a szó legszorosabb értelmében, milyen a franciás luxus és elegancia, akkor ma az 508-as Peugeot a legjobb példa rá. Igézően szép, kimondottan csendes, kényelmes, biztonságos, takarékos és megfizethető. Igazi prémium cégautó.
A rövid válasz az, hogy igen, de részletesebb válasz is van arra, hogy miként tudott Orbán Viktor kormányfő lánya egyik évről a másikra berobbanni a magyar művészetpártolók világába.