szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Miközben zajlik a világ legnagyobb sivatagi ralija Dél-Amerikában, a verseny névadó helyszínén most ért véget a legább annyira embert és gépet próbáló verseny az Africa Eco Race. Ráadásul szép magyar sikerrel.

A 2008-as, terrorfenyegetettség miatt lefújt Dakar-rali után az érintett országok nem szerettek volna tereprali-futam nélkül maradni. A korábbi Dakar-győztes legendák, például Hubert Auriollal, valamint René Metge közreműködésével életre hívták az új versenyt, a klasszikus útvonalon futó Africa Eco Race-t. Az idei, ötödik évre bejelentett 200 induló azt jelzi, a verseny egyre szilárdabb lábakon áll.

Az összecsapáson negyedszer induló magyar alakulat december 27-én kelt útra: a gépátvételt és az ünnepélyes rajtceremóniát a dél-franciaországi Saint-Cyprienben tartották, majd onnan indulva több mint 7 ezer kilométert teljesítettek, Marokkóban és Mauritániában összesen kilenc szelektív szakaszon – az első menetet a hajó késői érkezése miatt törölték – csatáztak a stopperrel és a riválisokkal, mielőtt elérték a hét közepén a célállomást, a szenegáli fővárost, Dakart.

A magyarokat képviselő Qualisport kamionos egységnek a többiekhez hasonlóan az utolsó napra már csak az élvezet jutott. A legnagyobb afrikai tereprali-verseny értékelésébe már nem számított bele az utolsó etap: pedig a Kovács Miklós pilóta, Czeglédi Péter navigátor és Tóth Tamás vezető szerelő alkotta hármas repesztette a legjobb kamionos időt.

A versenyről készült képek galériában.
qualisport.hu

Az Africa Eco Race volt a májusban bemutatott új, 1100 lóerős Scania versenykamion első bevetése Afrikában: júliusban az új szerkezet gyermekbetegségeit sikerült kiküszöbölniük az oroszországi Selyemút-ralin, így a kamion végig megbízhatóan üzemelt a fekete kontinensen, a beállításokkal kapcsolatos tapasztalatok hiánya azonban rányomta bélyegét a Qualisport szereplésére.

A gárda főként a marokkói sziklás, köves szakaszokon küszködött, a futómű helyes beállításait keresgélő egylet számára kétségkívül ez volt a verseny legnehezebb része. Később, a mauritániai dűnéken és homokos szakaszokon már könnyebben boldogultak, a Scania kezelhetősége ott már érezhetően jobbá vált.

Végül a nyolc kamionnal elrajtoló kategóriában a 4. helyen zártak a műfaj meghatározó csapatának számító gyári Kamaz-különítmény szupertehetsége, Anton Shibalov, a kamionok csatáját az előző két évben domináló Tomás Tomecek, valamint az MAN által patronált portugál pilótanő, Elisabete Jacinto mögött. A kilenc szelektív szakasz során produkált 45 óra 37 perc 22 másodperces összidő az autós-kamionos összesítésben – ezen a versenyen ilyen is van – az értékelt eredménnyel záró 40 egység között a 8. helyre volt elegendő.

Qalisport.hu

Kovács Miklós a Scania pilótája szerint ez volt az eddigi legnehezebb versenyük itt, Afrikában. „Iszonyatosan sokat küzdöttünk, Marokkó ugyanis rafinált terep, az ottani pályákra borzalmasan nehéz belőni a futóművet, ha előtte nem jártunk még ott. Mauritánia határozottan jobban sikerült, ott már érezni lehetett, hogy napról napra jobban kijövünk egymással a kamion és mi hárman. 2009-ben a 3. helyen végeztünk, 2010-ben megnyertük a kamionos kategóriát, 2011-ben kiestünk, tavaly nem indultunk, most pedig a 4. helyen végeztünk. Úgy érzem, nincs okunk a szégyenkezésre, és immáron biztosan tudjuk, hogy bőven van lehetőség a kamionban és a csapatban is.”

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!