szerző:
Mészáros Sándor
Tetszett a cikk?

Sokszor közel járt idén a Forma-1-es Mercedes istálló ahhoz, hogy kitörjön a háború Lewis Hamilton és Nico Rosberg között, eddig azonban a dörzsölt főnököknek valahogyan mindig sikerült gatyába rázni a gárdát. A Belga Nagydíjon a brit és a német átlépett egy lélektani határt, amely után borítékolható: igazi puskaporos csatározásra lehet számítani a vb-cím két fő várományosa között az évad hátralevő részében.

Az évad eddigi részében a Hamilton és Rosberg közötti, csapatutasításoktól mentes küzdelem volt a legfőbb izgalomfaktor. A csillagos márka vezetése soha nem is rejtette véka alá, hogy küldetésnek tekintik a showcsinálást, egészen addig, amíg a két versenyző észszerű keretek között képes erre: egyetlen kérésük volt csupán, hogy ne legyen ütközés, csapaton belüli összetűzés miatt lehetőleg ne veszítsenek pontokat, futamgyőzelmeket.

Noha az ilyesfajta hozzáállás a Forma-1-ben általában megbosszulja magát, s volt is jónéhány necces helyzet az évad korábbi futamain, a Toto Wolff csapatfőnök, Paddy Lowe technikai igazgató és Niki Lauda által alkotott triumvirátus valahogyan mindig kibulizta, hogy ne fajuljanak el a dolgok.  Spa-Francorchamps-ban, a futam 2. körében történt ütközéses incidenssel a menedzsment rémálma vált valóra: a versenyzők megszegték a szabályt és olyan helyzetet teremtettek, amely újabb győzelmet eredményezett az egyetlen, talán kihívónak mondható riválisnak, a Red Bull színeit képviselő Daniel Ricciardónak, ráadásul biztosan hazavágja az eddig mesterségesen fenntartott  békét is.

Mercedes: Spában tényleg kitört a háború
Mercedes

Wolff a Mercedes motorhome-jában, gondterhelt arccal ismerte el, hogy az eddig követett filozófia ezen a futamon elbukott és szemléletváltásra van szükség az éllovas alakulatnál: „Mindannyian rajongók vagyunk és mindenki máshoz hasonlóan mi is imádjuk, amikor versenyeznek egymással, éppen ezért engedtük is, hogy ez tegyék. Ma viszont ennek a filozófiának a végére értünk, mert a Mercedes értékes pontokat veszített és nem akarjuk Abu Dhabiban az egyéni vagy a konstruktőri vb-címet elveszíteni pusztán azért, mert túlságosan rajongtunk a versenyzésért. Mindenki ostobának nézne bennünket a szezon végén, ha ez bekövetkezne” – fogalmazott a szakvezető, aki arra azonban nem volt hajlandó válaszolni, hogyan próbálják elejét venni a kialakult háborús helyzetnek.

Míg a paddockban sokan máris azt emlegetik, hogy a tavaly kényszernyugdíjazott Ross Brawn irányítói képességei és tapasztalatai nagyon hiányoznak, többen kapásból rávágják, hogy talán a brit szakember jelenléte sem javítana a helyzeten. A legendás szakvezető tavaly, a Maláj Nagydíjon szívfájdalom nélkül bevetette a csapatutasítás intézményét Rosberggel szemben, amely jelenleg gyaníthatóan mindkét versenyzőnél kiverné a biztosítékot, tovább vadítva a belviszályt. Olyanok is vannak, akik szerint célszerű lenne a régi, első kanyaros szabályhoz folyamodni, amely szerint azé a prioritás a futamra, aki elsőként ér az első kanyarhoz, de sokan mérget is mernének venni arra, hogy Hamilton és Rosberg ezzel kapcsolatban is nemtetszésének adna hangot. Wolff pusztán annyit volt hajlandó elárulni, hogy „kiábrándítónak” tartaná, ha a csapat kénytelen lenne beszüntetni az érdemi versenyzést a két pilóta között, a lehetséges megoldásokról azonban pusztán annyit mondott, hogy „több eszköz” áll a különítmény rendelkezésére…

Noha Wolff jobbára gondterheltnek tűnt, Lauda – aki egyébként rögtön a futam leintése után kíméletlenül bírálta Rosberget, mondván, „ilyesminek nem lenne szabad történnie rögtön a 2. körben” – megpróbált optimizmust sugallni. A háromszoros vb-első leszögezte:  „Tisztába fogjuk tenni ezt az ügyet. Az emberek hibáznak, ez része mindannyiunk életének, de alaposan át kell beszéljük a történteket, hogy megtaláljuk a módját annak, hogy ilyen eset, ennyire ostoba formában többé ne fordulhasson elő.”

Nico Rosberg
Mercedes

Az ügy rendezésének első lépéseként, nagyjából egy órával a futam után, a motorhome-ban össze is parancsolták az összes érintetett. Arról senki nem volt hajlandó beszélni, hogy ott mi hangzott el, a kedvenceit általában túlmagasztaló és a szent cél érdekében akár hangulatkeltésre is hajlamos brit sajtó megszellőztette, hogy a kizárólag számukra tartott sajtóértekezleten Hamilton kimondta: Rosberg az ominózus megbeszélésen kerek-perec elismerte, hogy szándékosan tette, amit tett. Noha ez futótűzként terjedt el a világban, érdemes egy csipetnyi sóval kezelni az ügyet: egyrészt azért, mert Hamilton nagyon jól tudja, hogy milyen pszichikai előnyt képes kicsikarni azzal, hogy ezt-azt szivárogtat az általában túlságosan is lelkes honfitárs újságíróknak, másrészt érdemes belegondolni abban, hogy Rosberg – ha szándékosan tette is azt, amit tett – miért ismerné be főnökei és az eset kárvallottja előtt a szándékosságot. Említést érdemel, hogy a kora esti órákban a Mercedes már hivatalos úton is magyarázkodásba kezdett: a csapat szóvivője hangsúlyozta, hogy Hamilton rosszul értelmezte Rosberg szavait…

Rosberg egyébként - akinek sajtóértekezletén a hvg.hu is jelen volt - a csapat többi tagjához hasonlóan semmit nem árult el arról, hogy mi hangzott el a belső értekezleten, azt ugyanakkor újfent leszögezte:  ha újrafutnák a versenyt, akkor is megpróbálkozna az ominózus előzéssel, amely szerinte – és a sportfelügyelők szerint is - szokványos versenybalesethez vezetett. „Nem éreztem túlságosan kockázatosnak a kísérletet. Volt egy lehetőségem, DRS nélkül is sokkal gyorsabb voltam és megpróbáltam. Nem belülről, mert ott nem volt lehetőség, hanem kívül próbálkoztam. Miért kellett volna várnom? Miért ne próbáltam volna meg?” – fogalmazott a 2. helyezése, valamint Hamilton kiesése után a bajnoki ponttáblázatot csapattársát 29 ponttal megelőzve vezető német. A brit sajtóhad persze ekkor sem kímélte a németet, aki kapott egy kérdés, hogy miért nem ismeri el a hibát, miért nem ismeri el a szándékos balesetokozást, ám erre a pilóta csak annyit felelt, hogy „elfogadja” az újságíró véleményét, de nem ért egyet azzal.

Daniel Ricciardo: a boldog győztes
Red Bull

A puskaporos Mercedes-belháború legnagyobb nyertese kétségkívül a pályafutása harmadik diadalát arató Ricciardo volt, aki a csillagosok kálváriájából profitálva életben tartotta már talán nem is annyira halovány bajnoki esélyeit. A Red Bullhoz az idei évre a Toro Rossótól előléptetett energiaitalos tehetség már korábban is hangsúlyozta, hogy az idei szabályok értelmében duplapontos évadzáró erősen motiválja és a futamot követő hivatalos sajtóértekezleten ezt ismét megerősítette.

„Ha Abu Dhabi előtt ötven ponton belül leszek, akkor igen, de addig még sok futam van hátra” – felelte a Rosberghez képest 64, Hamiltonhoz képest 35 pontnyi hátránnyal a ponttáblázat 3. helyén állomásozó ausztrál arra a kérdésre, hogy lát-e esélyt a bajnoki cím megszerzésére. „Matematikai esélyem még tényleg van, így természetesen folytatjuk a harcot. A mai nagy nap volt, mert egy olyan pályán sikerült sok pontot rabolnunk, amelyről előzetesen úgy tűnt, hogy nem lesz kedvező számunkra. A legfontosabb az, hogy előre tekintsünk és húzzunk hasznot az olyan helyszíneken, ahol jók lehetünk. „

A Forma-1-es világbajnokság következő fordulója az évad utolsó európai állomása, az Olasz Nagydíj lesz Monzában, a versenynaptár leggyorsabb helyszínén, ahol szeptember 5-7-én csatázik majd a mezőny.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!