szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Alaposan felháborodtak a Forma-1 rajongók, amikor a világbajnokság nyári szünetében kiderült, hogy a legendás monzai aszfaltcsíkon, az Autodromo Nazionalén leaszfaltozzák az emblematikus kanyar, a Parabolica bukóterét. A hétvégi Olasz Nagydíj előtt az FIA kiáll a változtatás mellett és több versenyző is szükségesnek minősíti a változtatást.

Mint ismeretes, a Parabolica a régi idők hírnöke, így nem meglepő módon rendkívül népszerű a fanatikusok körében, akik egyfajta zarándokhelyként tekintenek az ominózus kanyarra. Bár a pályarész jellege nem változik, a többség szerint mostantól már nem lehet igazi bátorságpróbának tekinteni: egy esetleges kicsúszás esetén a korábbi kavicságy akár a verseny végét is jelenthette, míg az aszfaltozott bukótérnek köszönhetően mostantól akár korrekcióra is lehetőség lesz egy-egy hiba esetén.

Parabolica: leaszfaltozták a legendás kanyar bukóterét
Rafaelle Marciello / Twitter

Noha a változtatást elsősorban az szülte, hogy Monza jövőre a Superbike-világbajnokság mezőnyét is fogadni szeretné, Charlie Whiting, a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) technikai delegátusa, a Forma-1-es futamok állandó versenyigazgatója a napokban elárulta: az F1-es pilóták részéről is megfogalmazódott a Parabolica melletti bukótér leaszfaltozásával kapcsolatos igény.

„A kavicságy 35 százalékát leaszfaltozták. Ezt biztonsági okok miatt az FIA és a versenyzők is kérvényezték, hiszen ez szinte minden egyes versenypályán így van, ahol Forma-1-es futamok vannak. Természetesen tudjuk, hogy mostantól a pályaelhagyás nem lesz annyira vészes, de ezt az árat meg kell fizetnünk a jobb biztonság érdekében. Ez egy olyan ár, amelyet a versenyzők szerint és szerintem is érdemes megfizetni” – nyilatkozta a Parabolica bukóterének megváltoztatásával kapcsolatban Whiting az Autosport című brit szaklapnak.

Romain Grosjean, a Lotus versenyzője is azok közé tartozik, akik szerint volt értelme végrehajtani a módosítást: a francia pilóta szerint a kanyar továbbra is „rendkívül gyors és nagy kihívást jelent majd”, azonban a versenyzők számára „picivel kitolódnak a határok”.

Romain Grosjean
Lotus

„Emlékszem, hogy régebben a Parabolicához tartva mindig ott motoszkált bennem, hogy amennyiben csak egy picivel később fékezek, előbb nagy sebességgel a kavicságyban, majd egyenesen a falban köthetek ki. Szerintem mostantól hamarabb találjuk majd meg a határokat, mert tudjuk, hogy nincs ott nagy kavicságy és nem veszítünk annyit, mint korábban” – mondta Grosjean.

Pastor Maldonado, a fekete-arany együttes másik versenyzője annyit jegyzett meg a Parabolica bukóterének átszabása kapcsán, hogy nem számít nagy változásra, mert – mint fogalmazott – „továbbra is az a lényeg, hogy minél gyorsabbnak és hatékonyabbnak kell lenni”.

A hétvégi Olasz Nagydíj helyszíne egyébként így is toronymagasan a leggyorsabb Forma-1-es aszfaltcsík. Nem meglepő, hogy sokan kíváncsiak arra, mekkora lesz az autók csúcssebessége?

Az eddigi abszolút F1-es rekord épp itt született, amikor Juan Pablo Montoya a 2005-ös olasz futamot megelőző tesztelésen 372,6 kilométer/órás sebességet repesztett az akkor még V10-es erőforrással hajtott McLarennel. A V8-as korszak utolsó szezonjában, tavaly Esteban Gutierrez 341,1 kilométer/órás csúcssebességet produkált a Sauberrel, míg az idei évre – több csapatforrás szerint is – 355 kilométer/órát valószínűsítenek a szimulációk.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!