szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Alaposan felháborodtak a Forma-1 rajongók, amikor a világbajnokság nyári szünetében kiderült, hogy a legendás monzai aszfaltcsíkon, az Autodromo Nazionalén leaszfaltozzák az emblematikus kanyar, a Parabolica bukóterét. A hétvégi Olasz Nagydíj előtt az FIA kiáll a változtatás mellett és több versenyző is szükségesnek minősíti a változtatást.

Mint ismeretes, a Parabolica a régi idők hírnöke, így nem meglepő módon rendkívül népszerű a fanatikusok körében, akik egyfajta zarándokhelyként tekintenek az ominózus kanyarra. Bár a pályarész jellege nem változik, a többség szerint mostantól már nem lehet igazi bátorságpróbának tekinteni: egy esetleges kicsúszás esetén a korábbi kavicságy akár a verseny végét is jelenthette, míg az aszfaltozott bukótérnek köszönhetően mostantól akár korrekcióra is lehetőség lesz egy-egy hiba esetén.

Parabolica: leaszfaltozták a legendás kanyar bukóterét
©

Noha a változtatást elsősorban az szülte, hogy Monza jövőre a Superbike-világbajnokság mezőnyét is fogadni szeretné, Charlie Whiting, a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) technikai delegátusa, a Forma-1-es futamok állandó versenyigazgatója a napokban elárulta: az F1-es pilóták részéről is megfogalmazódott a Parabolica melletti bukótér leaszfaltozásával kapcsolatos igény.

„A kavicságy 35 százalékát leaszfaltozták. Ezt biztonsági okok miatt az FIA és a versenyzők is kérvényezték, hiszen ez szinte minden egyes versenypályán így van, ahol Forma-1-es futamok vannak. Természetesen tudjuk, hogy mostantól a pályaelhagyás nem lesz annyira vészes, de ezt az árat meg kell fizetnünk a jobb biztonság érdekében. Ez egy olyan ár, amelyet a versenyzők szerint és szerintem is érdemes megfizetni” – nyilatkozta a Parabolica bukóterének megváltoztatásával kapcsolatban Whiting az Autosport című brit szaklapnak.

Romain Grosjean, a Lotus versenyzője is azok közé tartozik, akik szerint volt értelme végrehajtani a módosítást: a francia pilóta szerint a kanyar továbbra is „rendkívül gyors és nagy kihívást jelent majd”, azonban a versenyzők számára „picivel kitolódnak a határok”.

Romain Grosjean
©

„Emlékszem, hogy régebben a Parabolicához tartva mindig ott motoszkált bennem, hogy amennyiben csak egy picivel később fékezek, előbb nagy sebességgel a kavicságyban, majd egyenesen a falban köthetek ki. Szerintem mostantól hamarabb találjuk majd meg a határokat, mert tudjuk, hogy nincs ott nagy kavicságy és nem veszítünk annyit, mint korábban” – mondta Grosjean.

Pastor Maldonado, a fekete-arany együttes másik versenyzője annyit jegyzett meg a Parabolica bukóterének átszabása kapcsán, hogy nem számít nagy változásra, mert – mint fogalmazott – „továbbra is az a lényeg, hogy minél gyorsabbnak és hatékonyabbnak kell lenni”.

A hétvégi Olasz Nagydíj helyszíne egyébként így is toronymagasan a leggyorsabb Forma-1-es aszfaltcsík. Nem meglepő, hogy sokan kíváncsiak arra, mekkora lesz az autók csúcssebessége?

Az eddigi abszolút F1-es rekord épp itt született, amikor Juan Pablo Montoya a 2005-ös olasz futamot megelőző tesztelésen 372,6 kilométer/órás sebességet repesztett az akkor még V10-es erőforrással hajtott McLarennel. A V8-as korszak utolsó szezonjában, tavaly Esteban Gutierrez 341,1 kilométer/órás csúcssebességet produkált a Sauberrel, míg az idei évre – több csapatforrás szerint is – 355 kilométer/órát valószínűsítenek a szimulációk.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!