szerző:
Tetszett a cikk?

Mert nincs is belőle. Ez az új Twingo legalább kilépett az autógyárak mai komfortzónájából.

A Renault 5 a ’70-es,’80-as évek egyik legjobb kisautója volt, el is adtak belőle vagy 3 millió darabot. Az első Twingo a ’90-es éveket határozta meg, sokak szerint még ma is lehetne ugyanazt forgalmazni, annyira működött az a kisautó.

A világ azonban jelentősen megváltozott és furcsa módon a városi miniautók mostohagyerekké váltak. A gyártók felől a kicsi kocsin, kicsi a profit és még csak nem is veszik őket. A vevők felől meg nem igazán olcsók ezek az autók. Pedig micsoda remek kis autók ezek.

A harmadik generációnál tart a Renault Twingo, amely most megint kisebb forradalmat csinál. Farmotoros, hátsókerék-hajtású, méghozzá ötajtós autónak álmodták meg. Ráadásul a külsejéért egy magyar felelős, Wittinger Csaba személyében. Ilyen paraméterekkel máris jelentős előnnyel indult a szakma szemében az új Twingo. A bemutatón az is kiderült, jogos-e a megelőlegezett bizalom.

Képgaléria.
D.P.

A mérhető előnyök azonnal jelentkeznek egy hátra helyezett motorú autónál. Kapásból nagyobb a tér, ugyanis a kerekek mehetnek a sarkokba, alig van túlnyúlás. Ráadásul az első kerekek elfordulási szöge is lényegesen nagyobb lehet. Az új Twingo esetében például 45 fokban is állhatnak az első kerekek, amivel 8,6 méteres átmérőjű körön fordul a kocsi. Nagyjából el is lehet felejteni a macerás „Y-t” a megforduláshoz.

Ahol előny van, ott persze megoldandó hátránynak is kell általában lennie. Itt az ütközésvédelem az első és a gyártási költség második, a nagyobb probléma. A másodikat a Renault egy szövetséggel oldotta meg. A franciák oda-vissza tulajdonosai egymásnak a Daimlerrel és a szövetség gyakorlati megvalósulásaként az új Smarttal összességében közel 70 százaléknyi közös alkatrészen osztozik az új Twingo.

Az első felvetést, az ütközésvédelmből is jól vizsgázott a Twingo, a 2014-es átdolgozott EuroNCAP szerinti négy csillagra tört, ami a minikategóriában előkelőnek számít.

A formai jegyeket illetően, majd mindenki eldönti tetszik-e vagy sem, de az új Twingon sok jópofa részlet van. Hátulról a kiöblösödőnek tűnő fenékrész visszaidézi a Renault 5 GT-t, vagy ott a hátsó ajtók kilincse, amely az ajtók sarkába költözött, amitől sportosabbnak, háromajtósnak tűnik az autó. De ilyen az első ütköző elemen lévő LED-es nappali fény két köröcskéje is, ismerős az ős Twingoról. Bent is sorakoznak a budget-autós, mégis szimpatikus megoldások. A zsanéros hátsóablak, a nagyméretű uzsidoboz a váltó előtt, a hátsó ajtó behúzója, a piktogramos műanyaggal. Egyébként, a csomagtér valóban nem jelenős méretéhez (188 liter) ezek, a kabinban elrejtett, plusz tárolóhelyek még hozzáadnak 52 liternyit. A jelszó nagy általánosságban is a személyre szabhatóság, mert ez a kulcsszó manapság a kisautóknál. Hogy mennyire vidám autónak szánják, az jól mutatja, nem is lehet szürkében megvenni, hiába is az a legnépszerűbb szín az európai autók közt.

Képgaléria.
D.P.

A kocsiba beülve egyébként azonnal feltűnik a magas üléspozíció, meglepően rálátni a forgalomra. Ez nyilván döntés kérdése volt, szem előtt tartva a várható vevői arányokat. A motorválasztéknál sem estek túlzásba, vagy ilyet, vagy olyat kap a kedves ügyfél. Mindkettő benzines, háromhengeres, 900 illetve 1000 köbcentisek. A különbség csupán a turbó. Az alapmotor, az egyliteres 70 lóerős, míg a csak csúcsfelszereltségű szinttel kapható változat 90 lóerős.

A 70 lovas szívómotorral az autó városban szépen boldogul, az áttételek az ötfokozatú váltóban elég hosszúak pörgetni kell némi dinamizmusért, de így sem fogunk belepréselődni az egyébként kagyló formájú ülésekbe. A városból kiérve pedig majd átgondoltan kell egy-egy előzést bevállalni. Az átlagos teljesítményért, a 91 Nm-es nyomatékért cserébe, a fogyasztását 4,2 literre ígéri a gyártó 100 kilométerenként.

Teljesen más karakter a 90 lovas turbós, amelynek 135 Nm a maximális forgatónyomatéka már izgalmasan mozgatja az alig 900 kilogrammos kasztnit. Itt már megvan az élmény is, amely nem csak a praktikus helykihasználást jelenti egy hátsókerék-hajtású autónál.

A kocsi a műszerezettségét, gondolva a fiatal célközönségre, okostelefonos applikáción keresztül oldották meg. Az alapszoftver R&GO névre hallgat és lényegében a rádió feletti univerzális dokkolóba kell a mobilunkat berakni az elindításához. Innentől a mobilunk képernyőjén fut a navi, a telefon, a multimédia, vagy akár a fordulatszámmérő is itt jeleníthető meg. A magasabb felszereltségi csomagban persze kérhető beépített info/szórakozatató center is. A Renault R-Linkkel egy 7 colos folyamatos internetkapcsolat képes multimédia kijelzős egységet vásárolhatunk.

D.P.

Nehéz megítélni előre a Twingo sikerét,  pedig az árait illetően nem sokkoló a kisautó. A 2,59 millió forinttal startoló 70 lóerős Life változatból nyilván a klíma (amit nem is lehet bele konfigurálni) és a villanyablakok fognak legjobban hiányozni. A Zen változat a középszint, alapból az említett R&GO rendszerrel 2,85 milliótól indul, míg a szériában klímás, bőrkormányos, könnyűfém felnis, tempomatos Intens verzió 3,2 milliós vételárról kezd. Aki pedig a bugit is akarja vezetés közben, a turbósért 3,5 millió forintos alapárral számolva kezdjen konfigurálni.

Kövesse az Autó rovatot a Facebookon!
A rovat vezető cikkei negyedórával hamarabb kikerülnek a közösségi oldalra, mint a hvg.hu-ra.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!