Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"312f1bc1-49f4-47f1-9c0c-2e981aed7b2d","c_author":"Bedő Iván","category":"360","description":"Annie Jacobsen könyve a nukleáris világháborúról hátborzongatóan részletes, de Észak-Koreáról, a képzeletbeli világégés kirobbantójáról keveset tud. Az a kevés is nagyon ijesztő.","shortLead":"Annie Jacobsen könyve a nukleáris világháborúról hátborzongatóan részletes, de Észak-Koreáról, a képzeletbeli világégés...","id":"20241227_atomhaboru-Annie-Jacobsen-Eszak-Korea-alagutrendszer","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/312f1bc1-49f4-47f1-9c0c-2e981aed7b2d.jpg","index":0,"item":"a91cc251-acb4-4f15-970b-f31f59f0edfb","keywords":null,"link":"/360/20241227_atomhaboru-Annie-Jacobsen-Eszak-Korea-alagutrendszer","timestamp":"2024. december. 27. 14:30","title":"Egy atomháborút kevesen élnének túl, de Észak-Korea vezetője köztük lenne. A világ legnagyobb alagútrendszerében","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"bce06a1c-50ab-4733-8ef2-34b3aadcecdc","c_author":"hvg.hu","category":"hvgkonyvek","description":"A technika egy pszichológus házaspár, Arthur és Elaine Aron kutatási programjából származik, akik a szoros párkapcsolatok vizsgálata során fedezték azt fel. Részlet Robert B. Cialdini szociálpszichológus Hatás című könyvéből.","shortLead":"A technika egy pszichológus házaspár, Arthur és Elaine Aron kutatási programjából származik, akik a szoros...","id":"20241228_Ha-szerelmes-akar-lenni-barkibe-tegye-ezt","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bce06a1c-50ab-4733-8ef2-34b3aadcecdc.jpg","index":0,"item":"81b463fd-9080-4056-ac06-eb7363cf3712","keywords":null,"link":"/hvgkonyvek/20241228_Ha-szerelmes-akar-lenni-barkibe-tegye-ezt","timestamp":"2024. december. 28. 19:15","title":"Ha szerelmes akar lenni bárkibe, tegye ezt!","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c28eae6b-97fa-408f-ba4e-8552bd40c586","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Frank-Walter Steinmeier utat nyitott az előrehozott választásnak.","shortLead":"Frank-Walter Steinmeier utat nyitott az előrehozott választásnak.","id":"20241227_bundestag-feloszlatas-frank-walter-steinmeier","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c28eae6b-97fa-408f-ba4e-8552bd40c586.jpg","index":0,"item":"19fe8c97-dcc4-493b-b5f9-b55beb791d06","keywords":null,"link":"/vilag/20241227_bundestag-feloszlatas-frank-walter-steinmeier","timestamp":"2024. december. 27. 11:54","title":"Feloszlatta a törvényhozást a német államfő","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8e2020cc-9457-485e-89ed-70b243c52d35","c_author":"Iványi Blanka","category":"360","description":"Már több közvélemény-kutatásban megelőzi a Tisza Párt a Fideszt, az online térben pedig köröket ver az új ellenzéki vezető a miniszterelnökre. A kérdés már csak az, kitarthat-e a lendület a következő választásig, és a NER-gépezet nagyágyúival is felveszi-e a versenyt Magyar Péter. HVG-Ténytár.","shortLead":"Már több közvélemény-kutatásban megelőzi a Tisza Párt a Fideszt, az online térben pedig köröket ver az új ellenzéki...","id":"20241227_hvg-partpreferenciak-2024-magyar-orban-fidesz-tisza-dk","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8e2020cc-9457-485e-89ed-70b243c52d35.jpg","index":0,"item":"a652f0f5-3aae-4142-8408-cb668d8337c1","keywords":null,"link":"/360/20241227_hvg-partpreferenciak-2024-magyar-orban-fidesz-tisza-dk","timestamp":"2024. december. 27. 09:30","title":"Magyar kontra Orbán: Lassult a Tisza áradása, de így van esély rá, hogy 2026-ban megelőzze a Fideszt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c5af54b1-5e73-4a39-a7c0-52377afbc287","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Rigó Csaba Balázs szerint nem azért kezdtek el vizsgálódni Mészáros Lőrinc exvejénél, mert Mészáros Lőrinc exveje szakított Mészáros Lőrinc lányával.","shortLead":"Rigó Csaba Balázs szerint nem azért kezdtek el vizsgálódni Mészáros Lőrinc exvejénél, mert Mészáros Lőrinc exveje...","id":"20241228_GVH-elnok-Meszaros-Lorinc-exveje-lenyegeben-sajat-magat-buktatta-le","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c5af54b1-5e73-4a39-a7c0-52377afbc287.jpg","index":0,"item":"581c094a-0788-4ab9-b0b6-2029f21baa63","keywords":null,"link":"/kkv/20241228_GVH-elnok-Meszaros-Lorinc-exveje-lenyegeben-sajat-magat-buktatta-le","timestamp":"2024. december. 28. 09:19","title":"GVH-elnök: Mészáros Lőrinc exveje lényegében saját magát buktatta le","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"22c06025-90af-4d38-a58b-ad651de37020","c_author":"Csendes-Erdei Emese","category":"360","description":"Európában elsőként Pesten, 1872-ben jött létre gyakorlógimnázium, ahol az egyetem utolsó éveiben járó tanárjelöltek gyakorlati tapasztalatot szerezhettek a tanításban. Az ELTE Trefort Ágoston Gyakorló Gimnázium elődje sok mindenben megelőzte a korát, újszerű pedagógiai módszereiket azonban a kezdetben sokan kétkedve fogadták. Mohay Péter, az iskola matematikatanára szerkesztésében a közelmúltban jelent meg <em>A Trefort szellemisége</em> c. könyv, melyből az is kiderül, miért nem hatékony a frontális oktatás és miért volt szokatlan a kézfogás tanár és diák között a 19. században. ","shortLead":"Európában elsőként Pesten, 1872-ben jött létre gyakorlógimnázium, ahol az egyetem utolsó éveiben járó tanárjelöltek...","id":"20241228_trefort-gyakorlo-gimnazium-oktatas-tortelenek-mohay-peter","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/22c06025-90af-4d38-a58b-ad651de37020.jpg","index":0,"item":"05e5f238-97ab-4d16-8aa8-7714c2480246","keywords":null,"link":"/360/20241228_trefort-gyakorlo-gimnazium-oktatas-tortelenek-mohay-peter","timestamp":"2024. december. 28. 11:00","title":"Ne legyen a cél, hogy szeressék a diákok - mitől népszerű egy tanár most, és mitől volt 150 évvel ezelőtt?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8ad68e23-62e7-4e1b-8603-b85264a8a565","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Az év végéhez közeledve egyre másra jelennek meg a visszatekintések, összefoglalók. Az év legjobb, leginnovatívabb kütyüire is érdemes visszatekinteni, igaz, ki-ki más eszközöket tart annak. Az alábbi összeállítás azonban nem akárhonnan, hanem a világ egyik legbefolyásosabb online építészeti, belsőépítészeti dizájnmagazinjától, a Dezeentől érkezett.","shortLead":"Az év végéhez közeledve egyre másra jelennek meg a visszatekintések, összefoglalók. Az év legjobb, leginnovatívabb...","id":"20241228_dezeen-dizajnmagazin-osszeallitasa-az-ev-leginnovativabb-kutyui","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8ad68e23-62e7-4e1b-8603-b85264a8a565.jpg","index":0,"item":"b869e621-d981-4acf-a73b-3165aba42f95","keywords":null,"link":"/tudomany/20241228_dezeen-dizajnmagazin-osszeallitasa-az-ev-leginnovativabb-kutyui","timestamp":"2024. december. 28. 20:03","title":"Ezek az év leginnovatívabb kütyüi a világ egyik legbefolyásosabb dizájnmagazinja, a Dezeen szerint","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7a80af61-0ee2-4db1-8e10-a5d26ed80ec0","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A magyarországi vásárlásoknak hála Oroszország még mindig több vezetékes gázt ad el az EU-ba, mint Kínába.","shortLead":"A magyarországi vásárlásoknak hála Oroszország még mindig több vezetékes gázt ad el az EU-ba, mint Kínába.","id":"20241228_Magyarorszag-habzsolja-az-orosz-gazt","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7a80af61-0ee2-4db1-8e10-a5d26ed80ec0.jpg","index":0,"item":"6330f17e-d740-4a00-ab5e-8bcdfd76c34a","keywords":null,"link":"/gazdasag/20241228_Magyarorszag-habzsolja-az-orosz-gazt","timestamp":"2024. december. 28. 12:23","title":"Magyarország habzsolja az orosz gázt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Az év kifejezése állítólag az "aputest", ami elvileg arra vonatkozik, hogy ötszázalék testzsír és 40 felett is lehet sportos valaki. Ennek elég találó analógiája a Peugeot 308 GT. Egy 205 lóerős, nem túlgyúrt kompakt, amelynek viszont egyáltalán nem kell szégyenkeznie, ha valakivel ki kell állni meccselni.
Van vélhetően az az üzletileg is kimutatható réteg – főleg tőlünk nyugatabbra -, akik nem vágynak a GTI-s, R-es, AMG-s, M-es, RS-es autók teljesítménycsúcsaira, csak arra, hogy néhány évet letagadhassanak saját maguknak is a korukból, amikor az autójukba ülnek.
Az úgynevezett kompakt élményautók tökéletesen szolgálják ki ezt az igényt, ráadásul kívülről nem sok minden árulkodik, arról, hogy egy sima kompakttal van dolgunk. A valódi „hothach-kategória”, ami manapság egyre inkább 300 lóerő környékére tolódik teljesítményben, már más világ. A Peugeot-nál is a 308 GTI már 270 lóerős, míg a nálunk járt GT változat inkább egy alfaja ennek a világnak. Szerencsére egy ilyen, alig elvadított szériamodell is komoly élményeket tud adni.
Képgaléria - helyszín a Kakucsring
D.P.
A kiindulási pont a Peugeot 308-as, ami tavaly az év autója lett. A turpisság ott van a GT-esetében, hogy itt még a visszafogott látványelemek többsége is csak díszlet. Ott vannak mindjárt a feltűnő kipufogóvégek, amelyek valójában csak díszítések, szó sincs duplakivezetésű csonkokról, valójában a GT is a leghétköznapibb módon a baloldal aljára eregeti a füstöt. A futómű egy centis ültetése sem feltűnő, sokkalta inkább a 18-colos kerekek, amelyekre még így, télvíz idején is csak a 225/40-es méretű gumik mennek fel. És pszichológiai fegyver a négy helyen elhelyezett GT felirat , a kis vörös vonással.
D.P.
A kabinban a 308-asnál behozott koncepció – a csupasz középkonzol, nagy 9-colos érintőképernyővel – természetesen megmaradt. Igaz, a döntés, hogy ilyenre állt át a Peugeot, még mindig véleményes. Az biztos, hogy a nyomógombok nélküli központi kijelző sima felületére mindig rá kell pillantani, hogy éppen mit is szeretnénk. Szokni, kell.
Akárcsak a kis kormányt, hiszen a műszerfal adatait fölötte átnézve kell olvasni. Egyedi ötlet, nem vitás, és még a sport modell miatt sem fogják felrúgni a koncepciót, mégis úgy érezni, hogy pontosabban lehetne vezetni a kocsit nagyobb, de leginkább jobb szögben álló/állítható kormánnyal. A finoman sportos belső, a kárpit vörös varrásai a bőrős üléseken és az ajtóbetéteken ugyancsak jelentősen hozzájárulnak a sportos hangulathoz. Az ülés különben inkább kényelmes, mint sportos, viszont annak első osztályú: masszázzsal, hűtéssel, fűtéssel. A hátsó hely megfelelő egy felnőttnek, ha viszont kisebb gyerekek vannak, akiknek gyerekülés kell, akkor már szűkös a hely.
Helyszín a Kakucsring.
D.P.
De ha valaki egy Peugeot 308 GT mellett dönt, mégis csak az a legfontosabb, hogy az rendesen megy. A váltó melletti sport gomb megnyomására a műszerfali órák vörösre váltanak, és a fordulatszám-mérő is megteszi szokásos önellenőrzését, figyelem: a szokásoktól eltérően jobbról-balra. A motorhang-szintetizátor programot vált, morgós sportkipufogóssá válik minden. Sőt, a műszerfali kijelzőn megjelennek a tudományosan sportos vezetőket kiszolgáló információk, az adott pillanatban leadott teljesítmény, nyomaték és a turbó feltöltésének értéke. És hogy ne csak humbug legyen az egész, a kormányérzet is keményebbre vált, a gázpedál-elektronika pedig agresszívebben pörgeti a fordulatszámot. Nem kétséges, ilyen körítés mellett már sokkal izgalmasabb nekivágni egy kis betyárkodásnak.
A 308 GT ráadásul - az előbb felsorolt show-elemek mellett - kifejezetten kellemes partner dinamikailag is. Az 1.6 literes THP-turbomotor, amely már annyi változatában megmutatta magát, most is elismerésre méltóan teljesít. Ez a motor dolgozik többek között a második generációs MINI Cooper S-ben, az 1-es BMW-kben, a konszerntárs Citroen DS3 Racing-jében, de a korábbi Peugeot RCZ-ben is - mindegyikben apróbb vagy nagyobb eltérésekkel 200 lóerő környéki teljesítménnyel. A 308 GT esetében ez 204 lóerőt jelent, 285 Nm-es nyomatékcsúccsal, amely adatoknál több - így, viszonylag jól hangszerelve - nem is kell a korábban körülírt, jellemzően negyvenes éveiben járó célcsoportnak.
D.P.
Ez a motorcsalád ma is meg tudja mutatni, hogy nem véletlenül volt jó pár éven át a világ legjobbjának választott erőforrása a maga kategóriájában, azaz az 1.4-1.8 literes benzinesek közt. A turbósított, közvetlen-befecskendezéses és változó szelepvezérlésű négyhengeres, sportosra hangolva, élénken mozgatja az 1200 kilós Peugeot 308 GT-t. A hatfokozatú manuális váltót, jókora gombbal a tetején, dobálni is kell, mert a rugalmassága igazán az 1750-es értéknél jön elő. A teljesítményt 2500-as fordulat felett érezni rendesen, és nagyjából 5000-es fordulat fölött már bőven váltani kellett.
A hivatalos adatokat – legalábbis gyorsulást tekintve - zokszó nélkül teljesíti, a 0-100 km/h-s gyorsulás 7,6 másodperc alatt biztosan megvan, és dinamikában is 6 másodperckörüli időtartam elég a 80-120-as ugráshoz. Kétszáz lóerő nagyjából az a határ is, amikor még külön, speciális differenciálmű-megoldások nélkül úgy mozog az autó, hogy ne sok bizonytalankodást okozzon vezetőjének. Már megrántja kicsit a kormányt hirtelen gyorsításkor, de csak annyira, hogy az erejét mutogassa, zavarba viszont nem hoz. A futóműve kemény és butácska kicsit, mégis talán a peres gumik okolhatók inkább azért, hogy a keresztbordás utakon erősen felüt. A kanyarokban is ki lehet kicsit hozni a nyugalmából a GT-t, amelynek "el-el könnyül a hátulja". A csomagnak talán ez a leggyengébb része, köszönhetően a teljesen egyszerű hossz-lengőkaros felfüggesztésnek.
D.P.
És végül a fogyasztás: hiába van jó hatással a teljesítményre a kettős mechanizmusú turbómotor, itt ez már nem annyira üdvös. A több mint tíz liter száz kilométeren, egyértelműen sok manapság.
Mindent összevetve, a 308 GT-ben benne van az a harmónia, amiért hosszú távon is használható autó. Megvan a napi használatot jól segítő kulcsnélküli nyitás-zárás-indítás, LED-fényszorók, első-hátsó parkolóradarokkal. Ezért az alapból is magas felszereltségért 7,5 millió forintot kell fizetni – esetünkben az extrákkal növelt ár már jóval 8 millió forint feletti -, ami erős összevetésre ösztönözheti a célcsoportját a klasszikus konkurencia, a Volkswagen Golf GTI, vagy az új Renault Megane GT, és még inkább a KIA Cee’d GT csoporttal szemben. Mindenesetre, ha most nem is jön össze egy ilyen, amennyiben ez az autó még 6-8 év múlva is "egyben van", akkor remek választás lesz a kis izgalomra vágyó autósok körében. Vélhetően, addigra elenyésző felára lesz egyébként is, egy jobban felszerelt, de csak „sima” 308-assal szemben.
Még több autós tesztért lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.
Luxus életvitele és szolgája molesztálása miatt került a hírekbe Hilarion, aki annak idején három hónap alatt kapta meg a magyar állampolgárságot, ám idén nyáron forró lett a lába alatt a talaj.