szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Még a gyakorlott és rutinos sofőröknél is megesik, hogy néha behúzott kézifékkel indulnak el az autóval. Bár az elektronikának köszönhetően ma már ezt is ki lehet küszöbölni, a legtöbb autóban még bőven van esély a hibázásra.

Bár sokan úgy parkolnak le autójukkal, hogy a kézifék behúzása helyett csak simán sebességben hagyják a kocsit, ez nem túl szerencsés megoldás. Télen, a szabadban álló autók esetén persze igaz, hogy ez jobb megoldás, mintha befagyna a fék, ám ha a váltó rossz, könnyen lehet, hogy kiugrik a sebességből, akkor pedig csak reménykedni lehet, hogy nem történik baleset. Éppen ezért ajánlatos a kéziféket is behúzni, ám ez is magában rejti a hibázási lehetőséget.

CarThrottle

Ha valaki azt állítja magáról, hogy ő még sosem indult el úgy autóval, hogy behúzva maradt a kézifék, szinte biztosak lehetünk benne, hogy nem mond igazat. Ezt a hibát ugyanis legalább olyan gyakran elkövetik a sofőrök, mint azt, hogy a járó motorral álló autóra újra ráadják a gyújtást. Szerencsés esetben persze időben észreveszi az ember, hogy valami nem stimmel, rosszabb esetben viszont jobb, ha egyenesen a szerelő felé vesszük az irányt – írja az Autoguide.

Az elektronika által vezérelt kézifékkel persze nincs ilyen gond, de a legtöbb autóban még nem ilyen van. De mi történik, ha behúzva marad, és úgy indulunk el? Ez több tényezőtől is függhet.

Ha előzőleg csak egy-két kattanásnyira húzta be a sofőr, akkor nem lesz különösebb gond, az alkatrészek károsodásának kockázata minimális lesz. Ha azonban tövig behúzta, az már komoly problémákat okozhat. A legkönnyebben akkor lehet észrevenni a hibát, ha az autó elsőkerék-meghajtású, ilyenkor ugyanis csikorogva húzza a hátsó abroncsot a kocsi, így azonnal feltűnik, hogy valami nem stimmel.

Autoguide

Hátsókerék-meghajtás esetén már más a helyzet, ilyenkor ugyanis a motor képes legyőzni a fékeket, ami komoly kárt okozhat. A fékbetétek a súrlódástól hamar felforrósodhatnak. Ha hosszabb ideig autózunk így, az kárt tehet a mellette lévő alkatrészekben is, emellett pedig a motort is jelentős mértékben túlterheli. Kérdés persze, hogy mi számít "hosszabb időnek".

A szakemberek szerint az, ha éppen csak a háztömböt kerüljük körbe, még nem okoz túl nagy problémát, a fékek hamar visszahűlnek a normál állapotba. Ettől függetlenül könnyen lehet, hogy a fékbetét felülete már ilyenkor is "megüvegesedik", vagyis a felső vékony rétegének anyaga megváltozik. Ez általában egy rövid ideig tartó, ám nagyon magas hőhatás miatt alakulhat ki, ami csökkentheti a fékhatást. Szerencsére könnyen orvosolható, a megfelelő fékhasználat mellett ugyanis lekopik ez a réteg, de a biztonság kedvéért azért vigyük szerelőhöz az autót.

Ha viszont az autópályán, több száz kilométer megtétele után jövünk csak rá, hogy valami gond lehet, szinte biztos, hogy az autó hátsó részének búcsút mondhatunk.

Szerencsére az új autókban ma már ezt a hibát nehéz elkövetni, a sofőrt ugyanis egy jelzőfény is segíti abban, hogy ne hibázzon. Az elektronika által vezérelt kézifékek esetében még könnyebb a helyzet, ott automatikusan kiold, ha elindulunk az autóval.

A kocsival viszont nem csak ezt a hibát lehet elkövetni, hanem például azt is, hogy nem a megfelelő üzemanyagot tankoljuk bele. Hogy olyankor mi történik? Azt ezen a linken lehet megnézni.

Ha ez hasznos volt, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!