Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"8a9c2d06-7723-4d17-beb4-655ae147da80","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Meglepő mechanizmust fedeztek fel magyar kutatók: a kezelés során az emlőráksejtek „zombi” állapotba kerülve túlélik a kemoterápiát, elkerülve ezzel az immunrendszer támadását, később újra aktiválódnak, és újjáépítik a daganatot.","shortLead":"Meglepő mechanizmust fedeztek fel magyar kutatók: a kezelés során az emlőráksejtek „zombi” állapotba kerülve túlélik...","id":"20250515_mellrak-rakos-sejtek-kemoterapia-tuleles-ujabb-daganat-felfedezes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8a9c2d06-7723-4d17-beb4-655ae147da80.jpg","index":0,"item":"d1ef1174-ab4e-4baf-8292-220af77bb160","keywords":null,"link":"/tudomany/20250515_mellrak-rakos-sejtek-kemoterapia-tuleles-ujabb-daganat-felfedezes","timestamp":"2025. május. 15. 12:33","title":"„Zombiként” élik túl a rákos sejtek a kemoterápiát, majd újabb daganatot okoznak – fedezték fel magyar kutatók","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"92865ba4-23fc-4db0-9353-a1687899bcaf","c_author":"Galicza Dorina ","category":"360","description":"A Tisza Párt leültetett néhány száz roma szimpatizánst, és bemutatta, hogyan képzeli el a részvételi demokráciát.","shortLead":"A Tisza Párt leültetett néhány száz roma szimpatizánst, és bemutatta, hogyan képzeli el a részvételi demokráciát.","id":"20250515_magyar-peter-tisza-part-roma-forum-ciganysag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/92865ba4-23fc-4db0-9353-a1687899bcaf.jpg","index":0,"item":"fb02849c-52b2-4002-8773-67b8068f1c8a","keywords":null,"link":"/360/20250515_magyar-peter-tisza-part-roma-forum-ciganysag","timestamp":"2025. május. 15. 17:10","title":"Ne féljetek, cigányok, itt van a Magyar! – roma fórumot tartott a Tisza Párt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"78eed83a-7a4e-47cb-94d6-1bd2402c2726","c_author":"HVG","category":"360","description":"Komjáthi Imre, az MSZP elnöke bízik abban, hogy lehetséges együttműködni egy Dobrev Klára vezette DK-val.","shortLead":"Komjáthi Imre, az MSZP elnöke bízik abban, hogy lehetséges együttműködni egy Dobrev Klára vezette DK-val.","id":"20250515_hvg-komjathi-imre-mszp-gyurcsany-ferenc-dobrev-klara-dk-baloldal-valasztas-2026","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/78eed83a-7a4e-47cb-94d6-1bd2402c2726.jpg","index":0,"item":"e7212e35-0caa-425d-afa4-82f1d7838758","keywords":null,"link":"/360/20250515_hvg-komjathi-imre-mszp-gyurcsany-ferenc-dobrev-klara-dk-baloldal-valasztas-2026","timestamp":"2025. május. 15. 13:32","title":"„Lehetséges egy új baloldali egység, de annak fullosnak kell lennie”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4ae5a25c-7623-484f-9ae1-7f4f5720f379","c_author":"Domány András","category":"itthon","description":"A Pegasus-ügy miatt indított egyik polgári perrel kapcsolatban hozott ítéletet az Alkotmánybíróság.","shortLead":"A Pegasus-ügy miatt indított egyik polgári perrel kapcsolatban hozott ítéletet az Alkotmánybíróság.","id":"20250515_ab-pegasus-ugy-dontes-tajekoztatasi-kerelem","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4ae5a25c-7623-484f-9ae1-7f4f5720f379.jpg","index":0,"item":"86c96ed2-4eec-4230-b7d1-630d7b1f59d0","keywords":null,"link":"/itthon/20250515_ab-pegasus-ugy-dontes-tajekoztatasi-kerelem","timestamp":"2025. május. 15. 20:23","title":"Nemzetbiztonsági ügyben is csak konkrét indokkal lehet megtagadni a tájékoztatási kérelmet","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8fb02faf-6e8a-4870-8beb-ff6f016f3ec1","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Az agrárközgazdász szerint borzasztó évük lesz idén a gyümölcstermesztőknek.","shortLead":"Az agrárközgazdász szerint borzasztó évük lesz idén a gyümölcstermesztőknek.","id":"20250516_Rasko-Gyorgy-gyumolcsosok-fagykar-import","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8fb02faf-6e8a-4870-8beb-ff6f016f3ec1.jpg","index":0,"item":"e92de308-e82a-4467-81be-adba9161f9ef","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250516_Rasko-Gyorgy-gyumolcsosok-fagykar-import","timestamp":"2025. május. 16. 13:32","title":"Raskó György: A gyümölcsösök nagy része teljesen elfagyott, importra szorul az ország","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"12b8b7ed-e00c-4e50-8c60-d063ba15c2e2","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A tervezhetőség hiánya, a gyenge exportteljesítmény és a beruházások visszaesése húzza vissza a magyar gazdaságot 2025-ben.","shortLead":"A tervezhetőség hiánya, a gyenge exportteljesítmény és a beruházások visszaesése húzza vissza a magyar gazdaságot...","id":"20250516_A-CIB-szerint-jo-esetben-1-szazalek-lesz-a-GDP-novekedes-az-euro-stabilan-400-folott-maradhat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/12b8b7ed-e00c-4e50-8c60-d063ba15c2e2.jpg","index":0,"item":"87d40d38-ab09-4d2e-b36f-63e238a7aeac","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250516_A-CIB-szerint-jo-esetben-1-szazalek-lesz-a-GDP-novekedes-az-euro-stabilan-400-folott-maradhat","timestamp":"2025. május. 16. 08:56","title":"A CIB szerint 1 százalékos lesz a GDP-növekedés, az euró stabilan 400 forint fölött maradhat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c2da1a51-91a9-4141-9a77-3966c4aa067b","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Az Index birtokába jutott az ügyészség vádirata.","shortLead":"Az Index birtokába jutott az ügyészség vádirata.","id":"20250515_varga-zoltan-central-mediacsoport-ugyeszseg-vadirat-bortonbuntetes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c2da1a51-91a9-4141-9a77-3966c4aa067b.jpg","index":0,"item":"0b9be442-b621-4a7e-bb3d-6351ae7d9e76","keywords":null,"link":"/kkv/20250515_varga-zoltan-central-mediacsoport-ugyeszseg-vadirat-bortonbuntetes","timestamp":"2025. május. 15. 15:27","title":"Két és fél éves börtönbüntetést kértek Varga Zoltánra, a Central Médiacsoport tulajdonosára","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"16849e5c-0919-4b7d-8c58-ffa6e2639e59","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Az állami tulajdonban lévő Corvinus szépen keresett a részesedés eladásával. A tranzakció szerintük tovább erősíti az állam elköteleződését a telekommunikációs ágazatban.","shortLead":"Az állami tulajdonban lévő Corvinus szépen keresett a részesedés eladásával. A tranzakció szerintük tovább erősíti...","id":"20250516_4iG-reszvenyekre-csereli-a-One-ban-meglevo-reszesedeset-a-magyar-allam","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/16849e5c-0919-4b7d-8c58-ffa6e2639e59.jpg","index":0,"item":"c34cb7ad-61d2-4e1a-87b2-6851b7c59bd1","keywords":null,"link":"/kkv/20250516_4iG-reszvenyekre-csereli-a-One-ban-meglevo-reszesedeset-a-magyar-allam","timestamp":"2025. május. 16. 11:13","title":"4iG-részvényekre cseréli a One-ban meglévő részesedését a magyar állam","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Családbarát minibuszok: VW Touran és Citroen C4 Grand Picasso-teszt
szerző:
Heimer György
Tetszett a cikk?
Melyik lehet a jobb? Az 1,4 literes benzines TSI motorral és a DSG automata váltóval szerelt új Touran, vagy a Citroen C4 hosszított változata, a Grand Picasso kétliteres HDI dízelmotorral és ugyancsak automata, Aisin rendszerű váltóval? Már most eláruljuk: szerintünk a választás ízlés dolga.
A többcélú kompakt minibuszok már vagy negyedszázada robbantak be új kategóriaként, de népszerűségük ma is változatlan: eladásaiknak láthatóan nem igen árt, hogy az autósok mostanában inkább az egyterűekből és a limuzinokból összegyúrt crossover és a városi terepjáró (suv) típusaiért lelkesednek. A minibuszok vevőköre – főként a többgyermekesek – továbbra is díjazzák, hogy az unalmasnak mondott karosszéria-forma ellenére az utastér családbarát, sokféleképpen variálható. A gyártók mindezt szem előtt tartva egyre-másra újabb ötletekkel felturbózott modellekkel rukkolnak elő. Közülük mi most a tavaly piacra dobott új VW Tourant vetettük össze az európai eladási listák egyik éllovasával, a Citroen Grand C4 Picassóval.
Citroen C4 Grand Picasso - galéria
D.P.
Az új Touran is megkapta a most futó Golf-család élekkel divatosra szabott karosszéria-ruháját, de ennél lényegesebb, hogy az elődmodellhez viszonyítva jótékonyan hízott: hosszában majdnem 4,4, szélességében 1,8, magasságában pedig 1,7 méter. A volán mögött –főként széltében – már-már úgy érezni, mintha eggyel nagyobb számú kocsiban ülnénk. Belső szerelvényei, így a jól áttekinthető műszerfal, a kézre-, lábra álló kezelőszervek, vagy az igényes kárpitozás ugyancsak mind ismerősek lehetnek a Golf-sorozatból, amelyek eredményeként az elöl ülők kellő kényelemben érezhetik magukat.
Ez a kompaktokat meghaladó ergonómia a 4,6 méter hosszú, 1,9 méter széles és az 1,6 méter magas Grand Picassóról is elmondható, bár az első ülések ülőlapja a kelleténél kicsit rövidebbnek tűnt. Az viszont luxusszámba megy, hogy a sofőr megmasszírozhatja hátát az ülése melletti gombbal, a mitfárer pedig ülésének első oldalából kihajtható, ugyancsak gombnyomással szabályozható motoros puffszerűségen pihentetheti lábát. Rendhagyó a műszerpult közepén egymás felett kialakított, kék színben úszó két érintőképernyő. Azokon a vezetéshez szükséges információk, gépjármű-vezérlések hívhatók elő – így többek között a navigációs térkép látványos totálképben. Meghökkentő az automata sebességváltó kicsiny, műanyagból készült választó karocskája is, amely közvetlenül a kombinált kormánykerék alatt kinyúlva, az ablaktörlő-kar felett kapott helyet. Használatát szokni kell, de ugyanúgy kell kapcsolgatni, mint bármely más, hagyományos, a két első ülés közötti botváltót.
Citroen C4 Grand Picasso - galéria
D.P.
A Picasso unikuma azonban alighanem a tetőtérbe is belenyúló hatalmas szélvédő. Nincs még egy márka, amely e kategóriában ilyen panorámás kilátást kínál, ráadásul a sínen mozgó napellenző is eredeti ötlet. Nem gond, ha erősen szembesüt a nap. Mint egy turistabuszban, a napellenző – lehajtva, lecsúsztatva – pompásan árnyékol.
Egyterű minibuszokról lévén szó a hátsó fertály kialakítása kulcskérdés, és a tervezők láthatóan nagy súlyt helyeztek a sokféleképpen variálható kialakítására is. Mindkét modell esetében a második sor három különálló ülése, egymástól függetlenül, sínen csúsztatható és billenthető. A jókora csomagtartó (alapállásban a Tourané 695, a Picassóé 645 liter) síkjából a háttámla egy-egy gurtnijának meghúzásával felbillenthető a harmadik kétszemélyes üléssor. Csodák azonban nincsenek. Igaz, mindkét kocsi hétszemélyes, de a harmadik sor két pótülése amolyan kaloda: hosszú utazásokra kényelmetlen, ráadásul felnyitva már alig marad hely a csomagoknak.
Citroen C4 Grand Picasso - galéria
D.P.
Ugyanakkor mindkét márka furfangos mechanikát alkalmaz, hogy megkönnyítsék a tornamutatvánnyal felérő beszállást a harmadik üléssorba. Ilyenkor a második sor ajtó melletti üléseinek háttámláján lévő kar felhúzásával előrebillen a szék, a Picassónál még az üléspárna is felcsapódik, megkönnyítendő a bemászás. Ahhoz viszont, hogy leghátul ellehessen férni, a második sorban ülőknek még előre kell húzniuk ülésüket, amivel viszont a lábtér csökken. Szóval minden kompromisszumot mérlegelve, a Touran üléstechnikája némileg racionálisabbnak tűnik. A Picasso csomagterében még ide-oda hajtogatni kell mindenféle kárpitlapokat az ülésállítgatásokhoz, de ez a lényegen nem változtat: egy öttagú család számára mindkét járgány pazar utazókocsinak bizonyulhat – hosszabb távokon is. A motoros hátsó ajtón megközelíthető csomagtartón kívül még sokféle kisebb kacattároló található az utastérben. Így például a Touran utasterének tetején, középen egy hosszú, lebillenthető dobozsor húzódik, a Picasso második ülése előtti padlózatban pedig egy-egy fedeles bemélyedésbe lehet kisebb tárgyakat pakolni.
Volkswagen Touran - galéria
D.P.
Ami a kocsik gépészeti egységeit illeti, a teszt-Touranban a VW csoport jól bevált 1,4 literes TSI motorja dolgozott, hétfokozatú, kettős tengelykapcsolós DSG automata sebességváltóval. A 150 lóerős aggregát 9,5 másodperc alatt gyorsítja fel az óránkénti 100 kilométeres sebességre a közel másfél tonnás kocsit, ami egy családi egyterűnél elfogadható érték, de azért erősebb motor alighanem jobban passzol ehhez a kategóriához. A mintegy 1,4 tonnás Grand Picassóban a Peugeot-Citroen csoport jól ismert kétliteres HDI dízele dohogott, ugyancsak automata váltóval. A szintén 150 lovas erőforrás gyorsulási értéke az óránkénti 100 kilométeres sebességre 10,4 másodperc, viszont maximális nyomatéka 370 Newtonméter (szemben a Touran 250 Nm-es adatával.) A HDI-dízel javára szól a parádésan alacsony fogyasztás: többnyire városi forgalomban 100 kilométeren 6 liter körüli értéket mértünk, míg az 1,4-es benzines Touran 7,5 litert fogyasztott. Mindemellett érdemes megemlíteni, hogy aki szereti a lágy rugózású járgányokat, ezúttal sem csalódhat. A Citroennél már hagyományszámba megy az ilyen finomhangolás, de a Touran is – szemben a Golf többi modelljével – hajóként ringatódzik.
Volkswagen Touran - galéria
D.P.
Végül is arra a kérdésre, melyiket válasszam, aligha lehet kategorikus választ adni. Sok függ a márkapreferenciáktól, s nem utolsó sorban a pénztárcától. A Touran 6,8 millió forint felett, a Grand Picasso 5,6 millió forintnál startol, s az árkülönbség a csúcskivitelű változatokban is megmarad: a VW modell felkúszik 10 millió fölé, míg a Citroenné jóval ez alatt marad.
Még több autós tesztért lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.
Az Európai Néppárt pánikjelenségnek, a Fidesz kétségbeesett kísérletének tekinti az átláthatósági törvényt, amellyel a törzsszavazóikat akarják megszólítani.