szerző:
hvg.hu

Egy magán vasúttársaság Gyékényesre tartó mozdonya ment át szombaton Zamárdiban azon az átjárón, ahol nyitva volt a sorompó, és a szerelvény érkezésekor már a fényjelzés sem működött – derült ki a MÁV tájékoztatásából. A vasúttársaság szerint a masiniszta tudott arról, hogy nem jó a sorompó, de félreértette annak számát, és az átjáróban a megengedettnél nagyobb sebességgel haladt ár, bár próbált fékezni.

A Sonline számolt be hétvégén arról, hogy Zamárdiban, a Csap utcai átjárónál a lámpa kétszer fehéren villant, majd újra pirosra váltott, miközben a sorompó fent maradt. Végül a fényjelző elsötétült, és pár másodperc múlva átrobogott egy mozdony. Az autósok megdöbbenve szemlélték a történteket a szakadó esőben, videó is készült a helyszínen.

Biztonsági okokból a biztosítóberendezés áramköre olyan a sorompóban, hogy meghibásodás esetén a pózna lezáródik, majd 6-10 perc után, ha nem jön vonat, akkor úgynevezett „zavar” állapotba kerül. Ez az üzemzavar azt jelenti, hogy a közút felé nincs fényjelzés (a készülék sötét), ugyanakkor a csapórúd lassan, nagyjából másfél perc alatt felnyílik – tudta meg a vasúti hatóságtól a lap.

MÁV: a mozdonyvezető félreértette a sorompó számát

A hibanaplók alapján azt történt az érintett vasúti átjáróban, hogy a sorompó szombaton egy személyvonat érkezése előtt, 10 óra 17 perckor lezáródott, majd annak elhaladása után három perccel később felnyílt.

„Ezek után a biztonsági előírásoknak megfelelően vörösre váltott és három perc elteltével a fényjelzés lekapcsolt. Ekkor érkezett az átjáróhoz egy magán vasúttársaság Gyékényesre tartó mozdonya és áthaladt a sötétet jelző sorompón” – olvasható a MÁV reakciójában.

Vagyis, a sorompó valamiért már nem ereszkedett le, így lassan sem nyílhatott fel, ahogy ez üzemzavarnál szokott lenni.

A MÁV szerint a mozdonyvezetőt az irányító előzetesen értesítette a sorompó állapotáról. A mozdonyvezető később jelentette az irányítónak, hogy félreértette a sorompó számát és azon a megengedettnél nagyobb sebességgel haladt át.

A vasúttársaság reagálásában megjegyzik a hétvégén közzétett felvételt feltehetően megvágták, de látszik benne, hogy a mozdonyvezető kürtölt és gyorsfékezést alkalmazott, de már nem tudta lelassítani a járművet az ilyenkor előírt sebességre.

A MÁV a Közlekedésbiztonsági Szervezettől az esemény azonnali kivizsgálását kérte – tették hozzá.

Egy kis KRESZ-memo

A MÁV emlékeztetett, hogy ilyen esetekben is a KRESZ szabályai érvényesek, vagyis sötét sorompójelzésnél a sofőröknek meg kell győződniük arról, hogy a sorompó felé nem tart vasúti jármű illetve az áthaladás folyamatossága biztosított, mielőtt ráhajtanak az átjáróra.

A vasúttársaság is elmagyarázta, hogy a biztosítóberendezési áramkör kialakítása olyan, hogy meghibásodás esetén lezáródik a sorompó, majd 6-10 perc után, ha nem jön vonat, akkor úgynevezett „zavar” állapotba kerül. Ez az üzemzavar azt jelenti, hogy a közút felé nincs fényjelzés (a készülék sötét), ugyanakkor a csapórúd lassan felnyílik.

A csapórúd azért nyílik fel lassan, hogy a KRESZ betartása mellett a csapórudak kikerülése nélkül át lehessen haladni az átjárón akkor is, ha a fénysorompó elromlott. A biztonság érdekében ilyenkor a vonatokat is értesítik, és az átjárót fokozott figyelemmel, legfeljebb 15 km/órás sebességgel, szükség esetén hangjelzés adással közelíthetik meg.

A vasúti átjárón való áthaladásnál a KRESZ szabályai mindenkor érvényesek, akkor is, ha a villogó piros jelzést esetleg hiba miatt kapcsolja be a berendezés. Ha van piros jelzés, az útátjárón nem szabad áthaladni. A sötét fénysorompó jelző a közúton közlekedőket fokozott figyelemre készteti, a KRESZ szerint ez nem jelent szabad jelzést a közúti járművek részére.

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!