szerző:
hvg.hu

A haza AImotive nevű cég egyértelműen az önvezető autókban látja a jövőt, és olyan mesterséges intelligencia fejlesztésén dolgozik, ami mindezt képes lehet megvalósítani.

"A felmérések szerint évente mintegy 1,3 millió ember hal meg világszerte az utakon, ami olyan, mintha naponta átlagosan 10 darab Boeing 747-es repülőgép zuhanna le. Márpedig ha a repülésben egy ilyen szám elfogadhatatlan, akkor a közúton is annak kell lennie" – mondta az igen meggyőző érvet Takács Árpád, a budapesti székhelyű AImotive vezetője a SMART 2017 konferencián. A szakember szerint az autók számára mindezt a mesterséges intelligencia hozhatja el.

Tény, hogy az elmúlt években egy igen komoly autóipari forradalom vette kezdetét, néhány éven belül pedig akkorát változhatnak az autók – és ezzel együtt a közlekedés is –, amire az elmúlt nagyjából 100 évben nemigen volt példa. Az autógyártó cégek egymás után kezdtek neki az elektromos meghajtású járművek fejlesztésének, ami odáig vezetett, hogy ma már olyan cég is ilyen autókban képzeli el a jövőt, amelyik korábban mereven elzárkózott ettől a lehetőségtől.

A leglátványosabb változást azonban nem is az elektromos meghajtás, hanem az önvezető autók megjelenése jelenti. A korábbi BKK-vezér szerint a technológiának köszönhetően például 90 százalékkal csökkenhet az autók száma Budapesten is, ami mondanunk sem kell, minden szempontból egy élhetőbb várost eredményezne. Az önveztő autók fejlesztésében a jelek szerint a Tesla áll a legjobban, nemrég ugyanis bemutattak egy videót, ami megmutatta, mire képes az általuk készített szoftver. Takács Árpád szerint azonban még mindig lehetne hová fejlődni ezen a téren.

©

"A legnagyobb kérdés, hogy mit nevezünk önvezető autónak? A szakemberek egy hatfokozatú skálán, 0-tól 5-ig jelölik meg, hogy melyik autó milyen mértékben önvezető. A 0-a esetében például pittyeg a kocsi, ha tolatunk, míg az 1-es és 2-es besorolásnál van benne például távolságtartó vagy sebességtartó automatika. A 3-as esetében már dinamikusan vezet a robot és sávot is vált, de még ott kell ülni a volán mögött, a 4-es fokozatnál pedig önállóan vezet az autó, de félreáll, ha egy váratlan helyzet – például egy leszakadt faág – akadályozza a közlekedést. Az 5-ös viszont már az a szint, amit az ember nélkül képes elvégezni a gép" – mondta a szakember.

A csapat nem kisebb célt tűzött ki maga elé, mint hogy egy ilyen fejlesztéssel rukkoljanak elő. Mindennek feltétele, hogy a kamerák és szenzorok segítségével a kocsi minden létező közlekedési helyzetet felismerjen, a mögötte lévő hardver pedig ki tudja szolgálni az információk feldolgozását. Mindezt persze úgy, hogy közben nem kell egy komplett atomerőmű a működtetéséhez.

Az AImotive a jelek szerint jó úton halad, hogy egy tényleg önvezető autót fejlesszenek ki. A csapat egy hónapja egy igen meggyőző videót tett közzé, amiben azt mutatják meg, hogyan keres önállóan parkolóhelyet az általuk készített tesztautó.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

Állj mellénk!

Köszönjük a több mint 4000 tagnak és támogatónak, akik idáig
45 millió forinttal segítették munkánkat.
Ha neked is fontos a minőségi újságírás, csatlakozz!
A rendszerváltás egyik vívmányát söpörheti le a kormány

A rendszerváltás egyik vívmányát söpörheti le a kormány

Mészáros Lőrinc ismerőse megint jó nagyot szakított

Mészáros Lőrinc ismerőse megint jó nagyot szakított

Fogyatkozó csepeliek: Bangóné kicsit elszámolta magát

Fogyatkozó csepeliek: Bangóné kicsit elszámolta magát

Így számoljunk le a halogatással. Most!

Így számoljunk le a halogatással. Most!

Vécépapírt halmozott fel egy német beszállító, hátha kifogynak a britek a Brexit miatt

Vécépapírt halmozott fel egy német beszállító, hátha kifogynak a britek a Brexit miatt

Ahmed H. még mindig Magyarországon van

Ahmed H. még mindig Magyarországon van