szerző:
László Ferenc
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Az ős GTi hátulról indított, az előző Sport-modellek finom cselekkel meghódították a középpályát és a turbó erejét élvező teljesen új Sport most ívesen kapura rúgja a játékszert. Hazai vallatáson a lakossági sportkocsi friss generációja.

A mi autónk. A Suzuki Swiftről mind a mai napig sokan így gondolkodunk, akár annak ellenére is, hogy a tavaly bemutatkozott aktuális generáció már nem Esztergomban, hanem a távoli Japánban készül. A Swift egy az átlagnál jobb megbízhatósággal kecsegtető elérhető árú kisautó, amelyet méretei ellenére sokan családi autóként használnak. Mások pedig a filléres sportgépet látják benne.

A Suzuki mindig is gondolt azokra, akik az átlagnál dinamikusabban szerettek volna közlekedni a Swiftjükkel. Számukra készült a jó öreg Swift GTi, ezt aztán két Swift Sport modell követte, és most itt az utóbbi széria harmadik képviselője.

A legújabb lakossági sportkocsit a közúti tesztet megelőzően a tököli repülőtéren, forgalomtól elzárt területen fogtuk vallatóra. Érdemes kattintani a galériára, rengeteg részletfotót lehet találni benne.

©

Izompóló helyett

Nyílt titok, hogy a sportos kompaktok közül nem a Swift Sport a legerősebb példány, ezért furcsán is állna rajta az izompólóként felfogható túl sok spoiler és egyéb hatásvadász díszítőelem. Nem, ez nem egy a már-már a jó ízlés határait feszegető Honda Civic Type R, hanem egy szolidan sportossá faragott egyszerű kis Swift.

Amelynek igen jól áll a méhsejt rácsozatú hűtőrács, az enyhén agresszívre vett lökhárító, a karbon hatású első- és oldalszoknya, a diffúzort imitáló hátsó-alsó betét, illetve az ötödik ajtóra szerelt visszafogott spoiler. A teljesen kereknek mondható vizuális képhez egyedi 17 colos könnyűfémfelnik társulnak és persze az elmaradhatatlan dupla kipufogóvégekről is gondoskodtak a gyáriak.

©

A 195/45-ös gumikat kapott 17-es kerekeknél a gyártó nem kínál nagyobbat, de szinte biztosra vehető, hogy a téma iránt fokozott érdeklődést mutató tulajok nyitnak majd a 18 col felé. És bár az alapmodellnél 1,5 centiméterrel alacsonyabbra került a kasztni, véleményünk szerint egy további 2 centiméteres ültetés egy kicsit még hozzá tudna tenni a sportos összképhez.

A trendi kétszínű fényezés jól állna neki, ilyet viszont nemigen rendelhetünk. Mert akkor még a jelenlegi 3-6 hónapnál is többet kellene rá várni.

©

Belső értékek

A külsőhőz hasonló mértékben, vagyis óvatosan vadították meg az utasteret. Fénylő vörös műanyag betétek ékesítik a műszerfalat és az ajtók oldalát, és hasonló díszítés került a középkonzol két szélére is. Apróságnak tűnhet, de tetszetős szépészeti beavatkozás, hogy az alul csapott kormány bőrborítása, a váltószoknya és az ülések piros cérnás varrást kaptak.

Az ülésekről csak jót tudunk mondani, ami nem is csoda, ugyanis az előző Swift Sport sportüléseinél jobb oldaltartást biztosító ülőalkalmatosságokról beszélünk. Azt nem tudjuk, hogy egy Budapest–Frankfurt távot követően hogyan nyilatkoznánk a kényelméről, az viszont kétségtelen, hogy a reptéri forszírozott kanyartempók tökéletesen kompatibilisnek bizonyultak velük.

Piros betétet kapott a bal oldali műszer, vagyis a fordulatszámmérő, az általa és a sebességmérő által közrefogott 4,2 colos színes kijelzőn pedig nemcsak az éppen lehívott teljesítmény és nyomaték mértéke, hanem a gyorsulási erők és a turbónyomás is leolvasható. Nem mellesleg pedig fémből készült sportpedálokat tiporhatunk.

©

©

Pályára vele!

A hagyományoktól eltérően már csak ötajtós kivitelben készülő új Swift Sport Magyarországon csak és kizárólag kéziváltóval rendelhető. A kényelem hívei talán hiányolják az egyes piacokon elérhető automata egységet, mi azonban nem teszünk így. A hatgangos manuál remek társunk a tempós haladásban, bár egy japán váltótól egy hajszálnyival jobb pontosságot és megvezetést várnánk el.

Az elődjénél 4 centiméterrel szélesebb nyomtávú új modell még mindig egy mai mércével mérve kellemesen kompakt autó. A Sport 3,89 méter hosszú, vagyis 5 centiméterrel hosszabb az alapmodellnél, de ez persze csak a más formájú lökhárítóknak tudható be.

Minden adott tehát ahhoz, hogy egy remek kanyarvadászt kapjunk, és szerencsére ebben a gyakorlatban sem kell csalatkoznunk. A Monroe sportlengéscsillapítók kiváló társak a tempós haladásban, a Swift Sport sokáig atomstabilan mozog és szinte csak szándékos provokációval hozható mozgásba a feneke. A menetstabilizátor ilyenkor sem csap rá a sofőr kezére és lábára, hanem csak szelíden jobb belátásra próbálja bírni.

©

A zárt pályán kikapcsolt menetstabilizátorral és vizes gyantás útfelületen is próbára tettük a technikát, ami ekkor sem okozott csalódást. Relatíve nagy tempóig semlegesen viselkedik a kocsi, aztán persze jön az orrtolás, de kis gyakorlással mind a gépből, mind magunkból ki lehet hozni a maximumot. És a Swift Sporttal nem feltétlenül kell gyorsan haladni ahhoz, hogy meglegyen a vezetési élmény.

Ez utóbbin egy picit még tovább javíthatna egy kicsit közvetlenebb kormány, illetve a lehetőség, hogy 1-2 centiméterrel még lejjebb engedjük a sofőrülést. Az anyósülés magassága nem állítható.

©

Az erő vele van?

Az 1,6 literes szívó benzinmotort egy 1,4 literes turbós egység váltotta, elsősorban a nagyobb nyomaték miatt, másodsorban pedig az egyre szigorodó emisszíós normáknak történő megfeleltetés miatt. A teljesítmény alig 3 százalékkal nőtt, így most 140 lóerő, a nyomaték viszont 160-ról 230 Nm-re katapultált. Ezzel a kocsival végre nyomatékból is lehet autózni, és még hogy!

A négyhengeres motor már ismerős lehet a Vitarából és az SX4 S-Crossból, de finomhangolták a mérnökök. Emiatt 10 Nm-rel többet kapunk, igaz, szűkebb fordulatszám-tartományban 1500-4000 helyett 2500-3500 között. Ez utóbbi a gyakorlatban nem érződik szűknek, a japánok jó munkát végeztek.

©

A 8,1 másodperces 0-100-as szintidő, illetve a 210 km/h végsebesség is jobb, mint az előd esetében, de ez az autó továbbra sem az autóskártyák aduásza. Legalábbis lóerő és stopper vonatkozásban semmiképp. 140 lóerővel nehéz a 200 lóerő körüli kis hot hatch riválisok ellen versenyzni, az alacsony tömeg viszont hellyel-közzel ellensúlyozza a szerény teljesítményt.

A gyártól eltérően a 4,2 kg/Nm arányt mi nem neveznénk a kategória új rekordjának, ettől függetlenül nagyon nem mindegy, hogy egy ilyen kisautó 1,2 tonnát vagy a Swift Sporthoz hasonlóan csak 975 kilogrammot nyom a mérlegen. Ez utóbbi egyébként 80 kilogramm mínuszt jelent az elődhöz képest, viszont furcsa, hogy a Sport még így is 100 kilóval nehezebb egyliteres turbós testvérénél.

A zárt pályás teszt során nagyon sok volt a padlógáz és padlófék, így az általunk mért 11,5 literes fogyasztás nem mérvadó. Hétköznapi használat mellett ennél egész biztosan jóval kevesebbel is beéri a kis turbómotor, mely nem mellesleg 15 százalékkal kevesebb CO2-t ereget a szabadba, mint szívó elődje. Ráadásul a legszigorúbb környezetvédelmi normáknak mindenféle extra szűrő bevetése nélkül képes megfelelni.

©

Achilles-sarok

A Suzuki váltig állítja, hogy a teljesítményadatok elérésében egyebek közt a sportkipufogónak is komoly szerepe van. Ebben nem is kételkedünk, ellenben ha már ott szerepel a "sport" szó a kipufogó előtt, akkor annak illene legalább valami kevéske vérpezsdítő hangot kiadnia magából.

Ehhez képest szinte semmi nem hallatszik hátulról, egyedül a nem túl karakteres, nem éppen elementáris motorhang jut el a füleinkhez. Ebben a kategóriában ez így kevés, nagyon kevés, sokat levon az élményfaktorból. És ugyebár a Swift Sportot nem elsősorban a gyerkőcöket lopakodó módban oviba szállítgató anyukák fogják megvásárolni.

©

"A kipufogóhang a motor fordulatszám-növekedésével együtt lineárisan erősödik" – állítja a gyártó. A gyakorlat viszont azt mutatja, hogy sem belül, sem kívül nincs hang. Az adaptív kipufogók korában ez így nagyon nincs rendben, gondoljunk csak például a szuperhalk bevásárlókocsiként és ordító sportautóként egyaránt használható Hyundai i30 N-re.

Az nem magyarázat, hogy turbómotorból nem lehet jó hangot kicsiholni. Mert ez egyszerűen nem igaz. Az más kérdés, hogy a japán filozófia szerint a gyors haladáshoz nem kell nagy hang. Viszont a Swift Sportot a világ számtalan egyéb országában is forgalmazzák.

Megkérdeztük, a hazai Suzuki opcionálisan sem kínál majd hangosabb kipufogót a típushoz. Tehát a hazai kipufogótuning-cégeknél cseng majd a kassza.

©

Árak, konklúzió

+ : szolidan sportos külső és belső, pörgős és nyomatékos motor, remek futómű, alacsony tömeg.

: néhány lóerő lehetne még benne pluszban, a kipufogó egyáltalán nem sportos, a váltó lehetne kicsit pontosabb.

A mostantól rendelhető Suzuki Swift Sport hazai akciós alapára 5,49 millió forint, ami 800 ezer forinttal több, mint amennyi pénzt egy jól felszerelt 1 literes turbós Swift GLX-ért elkérnek. És ezt a felárat véleményünk szerint nagyon megéri az új Sport.

Messze nem ez a legerősebb és leggyorsabb kisautó mostanság, hiszen az eminens riválisok már 200 lóerő környékén járnak, viszont sokkal nehezebbek, és nem mellesleg 7 millió forintnál is cudarabb összeg olvasható az árcédulájukon. Gondoljunk csak például az általunk nemrégiben alaposan tesztelt Ford Fiesta ST-re.

A Swift Sport ár/érték, illetve ár/élvezet mutatóját sikerült remekül belőni, bár igazán széles csak akkor lenne a mosoly az arcunkon, ha találták volna még 20-30 extra lóerőt a motorban és némi muzsikát a kipufogóban.

©

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
Feltűnt már, mennyire megugrott a 90 év fölöttiek száma?

Feltűnt már, mennyire megugrott a 90 év fölöttiek száma?

Kisvárosnyi ember vonul keresztül Mexikón, hogy belépjen az USA-ba

Kisvárosnyi ember vonul keresztül Mexikón, hogy belépjen az USA-ba

Vegye fontolóra a következményeket - üzeni a nukleáris megállapodást felmondó Trumpnak a német külügyminiszter

Vegye fontolóra a következményeket - üzeni a nukleáris megállapodást felmondó Trumpnak a német külügyminiszter

Dobi István elnök az '56-os forradalomban – egy árulás anatómiája

Dobi István elnök az '56-os forradalomban – egy árulás anatómiája

A városban élő patkányok igazi gourmet-k a vidékiekhez képest

A városban élő patkányok igazi gourmet-k a vidékiekhez képest

Csontfűrésszel és gúnyos vigyorral a kritikus újságírók ellen

Csontfűrésszel és gúnyos vigyorral a kritikus újságírók ellen