Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"e24fa538-f086-4d9f-ae4e-25c8e674ad8e","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"A state department 1789-es megalapítása óta nem volt példa akkora felfordulásra az amerikai diplomáciában, mint amit most Donald Trump tervez.","shortLead":"A state department 1789-es megalapítása óta nem volt példa akkora felfordulásra az amerikai diplomáciában, mint amit...","id":"20250420_Donald-Trump-amerikai-kulugyminiszterium-atalakitas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e24fa538-f086-4d9f-ae4e-25c8e674ad8e.jpg","index":0,"item":"7c06f7b6-cac5-4ff0-a9f4-90d8d41a11b7","keywords":null,"link":"/vilag/20250420_Donald-Trump-amerikai-kulugyminiszterium-atalakitas","timestamp":"2025. április. 20. 19:54","title":"Trump fenekestül felforgatná az amerikai diplomáciát, kétszáz éve nem volt ekkora \"reform\"","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ca93516d-fdb7-4bcf-b1cc-297d3858af52","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"A tüdőgyulladástól független lehet a pápa hétfő reggeli hirtelen halála olasz sajtóértesülések szerint.","shortLead":"A tüdőgyulladástól független lehet a pápa hétfő reggeli hirtelen halála olasz sajtóértesülések szerint.","id":"20250421_ferenc-papa-halalanak-oka-agyverzes-lehetett-ansa-vatikan-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ca93516d-fdb7-4bcf-b1cc-297d3858af52.jpg","index":0,"item":"a9d9b9cd-bcaa-4334-9273-eda1677590f8","keywords":null,"link":"/vilag/20250421_ferenc-papa-halalanak-oka-agyverzes-lehetett-ansa-vatikan-ebx","timestamp":"2025. április. 21. 16:02","title":"Agyvérzés okozhatta Ferenc pápa halálát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"bf2a7982-867f-45ee-a33b-0c2dba9d4cb3","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Két kutatás is készült a közelmúltban a magyarok körében a mesterséges intelligenciával kapcsolatban. Ezekből kiderült: már rendkívül sokan használják a technológiát, és egyre fontosabb lenne az ezzel kapcsolatos edukáció.","shortLead":"Két kutatás is készült a közelmúltban a magyarok körében a mesterséges intelligenciával kapcsolatban. Ezekből kiderült...","id":"20250422_fiatalok-mesterseges-intelligencia-hasznalata-kutatas-valotlansagok-felismerese-oktatas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bf2a7982-867f-45ee-a33b-0c2dba9d4cb3.jpg","index":0,"item":"1631c7f5-a964-4267-8440-4c8cb771c444","keywords":null,"link":"/tudomany/20250422_fiatalok-mesterseges-intelligencia-hasznalata-kutatas-valotlansagok-felismerese-oktatas","timestamp":"2025. április. 22. 12:33","title":"Rákaptak a magyar fiatalok a mesterséges intelligenciára","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6b4a083d-861b-45e2-96ea-52a58043a32e","c_author":"hvg.hu","category":"sport","description":"A magyar csapatok összesen 2,75 millió eurót kaptak a 233 milliós összegből.","shortLead":"A magyar csapatok összesen 2,75 millió eurót kaptak a 233 milliós összegből.","id":"20250422_fradi-valogatott-jatekosok-szereples-kifizetesek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6b4a083d-861b-45e2-96ea-52a58043a32e.jpg","index":0,"item":"ff545a62-4d28-4104-90cf-a47e7f126b26","keywords":null,"link":"/sport/20250422_fradi-valogatott-jatekosok-szereples-kifizetesek","timestamp":"2025. április. 22. 13:59","title":"Több mint 347 millió forintot kapott válogatott játékosai után a Fradi focicsapata","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4061333f-a72c-45dd-a1a7-a6124d6e0f6f","c_author":"Dobszay János","category":"360","description":"Húsvéthétfőn elhunyt a katolikus egyházfő. Ferenc a maga egyszerűségével, közvetlenségével bármilyen helyzetben képes volt megragadni az emberek figyelmét, pápaságára mégis rányomta a bélyegét az a tény, hogy működése egyházának súlyos traumájából, XVI. Benedek lemondásából ered.","shortLead":"Húsvéthétfőn elhunyt a katolikus egyházfő. Ferenc a maga egyszerűségével, közvetlenségével bármilyen helyzetben képes...","id":"20250421_Meghalt-Ferenc-papa-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4061333f-a72c-45dd-a1a7-a6124d6e0f6f.jpg","index":0,"item":"9be210c6-f74d-4c23-b9b7-a1fdd78bc661","keywords":null,"link":"/360/20250421_Meghalt-Ferenc-papa-ebx","timestamp":"2025. április. 21. 10:06","title":"Meghalt Ferenc – a pápa, aki lezárt egy korszakot és valami újat hozott","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d10835fe-95b7-427d-9102-8f57e9d5a9a8","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Két kocsi hajtott egymásba Mosonudvarnál.","shortLead":"Két kocsi hajtott egymásba Mosonudvarnál.","id":"20250420_Autobaleset-86-os-ut","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d10835fe-95b7-427d-9102-8f57e9d5a9a8.jpg","index":0,"item":"5db54dc2-c97c-4ac0-ad17-32b75eeb1dd5","keywords":null,"link":"/itthon/20250420_Autobaleset-86-os-ut","timestamp":"2025. április. 20. 21:43","title":"Fejre állva landolt az árokban egy autó a 86-oson","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2575568f-a1e1-49c1-959b-9a8bac2cffdf","c_author":"MTI","category":"vilag","description":"Nagy közös hadgyakorlatot tartanak a Dél-Kínai-tengeren.","shortLead":"Nagy közös hadgyakorlatot tartanak a Dél-Kínai-tengeren.","id":"20250421_hadgyakorlat-usa-fulop-szigetek-del-kinai-tenger-kina-peking","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2575568f-a1e1-49c1-959b-9a8bac2cffdf.jpg","index":0,"item":"7c3f6baf-8953-44f5-b6d2-c96034ce4e0d","keywords":null,"link":"/vilag/20250421_hadgyakorlat-usa-fulop-szigetek-del-kinai-tenger-kina-peking","timestamp":"2025. április. 21. 08:28","title":"Összefog az USA és Fülöp-szigetek hadereje, hogy elvegyék Kína kedvét a déli nyomulástól","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fc8817cc-2c3c-4f92-bd2c-0d8a816887da","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Végighajtottak vele a hívek között, meghallgatta, hogy felolvassák beszédét, lekezelt az amerikai alelnökkel. A utolsó képek Ferenc pápáról.","shortLead":"Végighajtottak vele a hívek között, meghallgatta, hogy felolvassák beszédét, lekezelt az amerikai alelnökkel. A utolsó...","id":"20250421_az-utolso-felvetelek-a-hetfon-elhunyt-ferenc-paparol-husvet-vasarnap","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fc8817cc-2c3c-4f92-bd2c-0d8a816887da.jpg","index":0,"item":"1464a228-4022-422b-bb90-9475b201f5c1","keywords":null,"link":"/elet/20250421_az-utolso-felvetelek-a-hetfon-elhunyt-ferenc-paparol-husvet-vasarnap","timestamp":"2025. április. 21. 12:33","title":"Halála előestéjén még megáldott pár hívet – az utolsó felvételek Ferenc pápáról","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Versenypályán idegsebész pontosságú szuperkemény sportkocsi, amellyel komfort módban akár a hétvégi nagybevásárlás is viszonylag kényelmesen megoldható. Vázoljuk, mire képes a gyakorlatban a hivalkodó külsejű japán japán versenyző.
Michelisz Norbert élete legjobb teljesítményét nyújtva nemrégiben második lett a WTCC 2017-es, vélhetően utolsó szezonjában. Nyílt titok, hogy a katari futamokon nem Norbin múlt az ezüstnél is szebben csillogó vb-arany begyűjtése, a technikai hiba egyértelműen a Honda számlájára írandó. A japán gyártó a bajnokságban még az eggyel korábbi Civic-kel indult idén, az utcai Civicek viszont már a tizedik generációnál tartanak.
Nyáron volt szerencsénk kipróbálni az új Civic 1,5 literes turbómotoros változatát, és a Sport Plus kivitelű tesztautó láttán sokan azt gondolták, hogy az már kapásból a legsportosabb Type R kivitel. Pedig dehogy, hiszen a dizájnorgia fronton eggyel még magasabb szintet képviselő Type R csak nemrégiben érkezett meg a szerkesztőségünkhöz. Íme, mutatjuk:
László Ferenc
Szerethető, de nehezen emészthető
Az új Civic mind alapkivitelét, mind Type R változatát tekintve igencsak megosztó formatervvel rendelkezik. Vannak, akik rá sem bírnak nézni és akadnak olyanok, akik rajongásig szeretik - középút egyszerűen nincs. A Type R élőben szimpatikusabb, mint fotókon, és az egy hetes teszt során olyan érzelem-cunamit váltott ki a nézelődőkből és a többi autósból, amivel korábban egyetlen tesztautó esetében sem találkoztunk.
Mellénk parkoló opeles, párhuzamos sávban guruló volkswagenes, tátott szájú biciklis, járdán vigyorgó kisgyermek - mind az elismerés nemzetközi jeleivel üdvözölték a vörös sportgépet. Amiben persze áttételesen Norbi karizmája is szerepet játszhat.
Az összhatás tehát végeredményben pozitív, pedig a Honda a leggagyibb, leginkább bazárinak nevezhető dizájnelemekkel aggatta tele szegény Type R-t. Ezek közül némelyik önmagában még elmenne, de így összességében iszonyatosan sok. A kevesebb mindenképpen több lett volna. A történet a kisebb-nagyobb valódi/kamu légbeömlőkkel és a méretes alsó spliterrel kezdődik elöl és folytatódik az oldalsó szélesítésekkel és légterelő elemekkel.
Legnehezebben a hátsó traktus értelmezhető a maga szerteszét szabdalt felületeivel, felső cápauszonyaival, gigantikus szárnyával és hármas kipufogójával.
László Ferenc
Milyen belül?
Az ajtót feltárva két piros sportülésre lehetünk figyelmesek, melyek egyrészt kiválóan fognak a tempós kanyarokban, másrészt bár keménynek tűnnek, mégis kényelmesen puha a felületük. 10/10 pontos ülések ezek, melyekhez képest a hátsó ülések teljesen polgári ülőalkalmatosságok. Nem árt tudni, hogy a Type R csak négyszemélyes, tehát hátul szigorúan két biztonsági övet találunk. Az ötödik ajtó magasra nyílik, így a 420-1209 literes csomagtartó kiválóan pakolható.
A sportos hangulatról piros és karbonmintás betétek gondoskodnak, ezekből sem a műszerfalon, sem a kormányon nincs hiány. A kormány koppanástól koppanásig alig 2,1-et fordul, és sokkal, de sokkal komolyabb erőt igényel, mint a mezei Civicek kormányai. Városi forgalomban és parkoláskor nem éppen előny, de ha kanyarvadászatra kerül a sor, csak áldani tudjuk a japán tervezőket. A fordulókör hatalmas, 12,5 méteres, amivel általában csak kettővel nagyobb méretű autók esetében szoktunk találkozni.
László Ferenc
László Ferenc
Start!
A vörösen pulzáló indítógombra rányomva mindenféle különösebb hangbeli tűzijáték nélkül, visszafogott orgánummal kel életre a 2 literes turbómotor. A kipufogóvég triumvirátus láttán arra gondolnánk, hogy használat közben komolyabb lesz az audioprodukció, azonban csalatkoznunk kell. A motor nagy kedvvel pörög fel, csak éppen mindezt igen halkan, visszafogott mormogással teszi: a hang nagy része a motor felöl jön, hátulról minimális a zenei aláfestés.
A szupersportos hangot és a durrogást tehát elbukjuk, viszont autópálya tempónál mégis idegesítően hangos a kocsi. A minimális szigetelés és a széles sportgumik surrogása miatt nem szívesen vágnánk neki egy több száz kilométeres utazásnak.
A kuplung amolyan sportosan kemény, csakúgy, mint a hatfokozatú kéziváltó. Utóbbiról csak szuperlatívuszokban tudunk nyilatkozni, hasonlóan pontos, határozott megvezetésű és rövid kapcsolási úttal bíró manuálváltóval utoljára a 718-as Porschéban találkoztunk. És ez nagyon nagy dolog. Az elődhöz képest nem sokat változtattak a motoron, melynek 400 Nm-es csúcsnyomatéka változatlan maradt, teljesítménye pedig 310-ről 320 lóerőre nőtt.
Több mint elegendő erő ez egy elsőkerékhajtásó kocsiban, melynek útra történő átvitelében részlegesen önzáró diffizár van a rendelkezésünkre.
László Ferenc
Vezetési élmény?
Bár rajtelektronikát is kapunk, nagyon érződik, hogy a Civic ezúttal sem a 0-100-as gyorsulása révén akar maradandót alkotni. Az 5,8 másodperces gyorsulási értéktől nem is várhatnánk sokkal jobbat egy fronthajtásos autótól, az igazán elképesztő nem is ez, hanem az irtózatos kanyartempó. A tökéletesre hangolt futómű és az alacsony súlypont kombinációja olyan kanyarsebesség elérését teszi lehetővé, hogy még a tapasztalt sofőr is megijedhet saját magától, ha ilyenkor rápillant a kijelzőre.
Hajtási befolyásból nincs hiány a kormányon, a kerekek akár még harmadik fokozatban is túlpörögnek, tehát ez bizony már nem a gyerekjáték kategória. Az erőt meg kell tanulni uralni.
Közúton teljes képtelenség kiautózni a Type R tudását, így a Kakucs Ringen is próbára tettük a japán technikát. Az alaphelyzetben mindig Sport módban elinduló autót +R módra kapcsoltuk, és ennek hatására a lengéscsillapító, a kormánymű, a váltó és a gázreakció is a lehető legsportosabbra váltott. A Type R tapad, tapad és tapad a kanyarokban, egészen addig, amíg a 245-ös Continental gumik bírják - a nem éppen két filléres abroncsok a tucatnyi gyors kör végére sokat veszítettek futófelületükből.
László Ferenc
Visszaváltáskor automatikus gázfröccsöt kapunk, ami persze ma már nem olyan nagy szám, hiszen az olcsóbb Hyundai i30 N is tud ilyet, a felfelé váltásra pedig LED-sor hívja fel a figyelmet. A Brembo fékek elöl 18-, hátul 16 colos méretűek, iszonyatosan harapnak és tartós kínzásra sem veszítenek erejükből. A végsebességet nem volt módunkban kipróbálni, mindenesetre nem árt tudni, hogy 250-nél nem szabályoz le az elektronika, és akár 272-vel is száguldhatunk az Autobahnon.
Az elődjénél jelentősen hosszabb, illetve kicsit szélesebb és laposabb új Type R 1380 kilogrammot nyom a mérlegen. Többek közt ez is szerepet játszik abban, hogy óvatosan közlekedve akár 7-8 literes fogyasztás is hozható vele, de persze ha nagyon nehéz a jobb lábunk, akkor a 18 liter/100 km-es érték is benne van a pakliban. A tank mindössze 46 literes, tehát a Type R gyakori vendég a benzinkutakon.
László Ferenc
Mit tud még?
Az unalmas hétköznapokon érdemes Comfort módba kapcsolni, ilyenkor ugyanis meglepően puha lesz a lengéscsillapító. Az M0 rosszabb minőségű szakaszain olyan relatíve lágyan suhantunk a Type R-rel, hogy arról egy M-es BMW maximum csak álmodhat. A Honda mindkét irányban kitolta a kocsi határait: komfortban puhább, mint korábban, verseny módban pedig egy kicsit még jobban kiélezett lett.
Tesztautónk GT felszereltségi szintű, és 900 ezer forint felár ellenében sok különböző extrát tartalmaz. Ilyen például a holttérfigyelő, a kétzónás klíma, az elektromos tükrök, a Garmin navigáció, a LED-es ködfényszóró, illetve a 8 helyett 11 hangszórós hifi. Utóbbi sajnos messze a várakozásaink alatt teljesített, és legfeljebb arra jó, hogy autópálya tempó mellett kicsit elnyomja a monoton zúgást.
László Ferenc
Konklúzió
+ : sportos vezetési élmény, pörgős és erős motor, kiváló manuális váltó, jól hangolt adaptív futómű, erős fékek, alacsony tömeg.
–: a kipufogót jobban hangolhatták volna, nagy gördülési zaj, nagy fordulókör, csak négyszemélyes kis üzemanyagtartály, drágább az elődjénél.
Egy a visszapillantóban felbukkanó új Civic Type R igen komoly tiszteletet vált ki, és bizton állíthatjuk, hogy a vizuális túladagolás ezúttal maximális összhangban van a kocsi képességeivel. A formát lehet szeretni és nem szeretni, mint ahogy a két első kerékre jutó hatalmas teljesítményt is lehet kedvelni és túl soknak tartani. Ahhoz viszont kétség sem férhet, hogy a Type R egy haladó sofőröknek szánt kiváló precíziós sportautó, ami nemcsak pályanapokon, hanem hellyel-közzel a szürke hétköznapokban is képes a helytállásra.
Az elődjénél mintegy 1 millió forinttal drágább új Type R alapára 11,5 millió forint, a GT felszereltségű tesztautó pedig 12,4 millió forintba kerül. A négykerékhajtású, nagyobb színházat biztosító, de talán kevésbé precíz Ford Focus RS 12,2 millió forinttól indul, a német népautóból felbőszített Golf R pedig 11,8 millió forintos áron nyit.
Michelisz-életérzést viszont csak a Type R biztosít: Norbi egy fekete új CTR-rel rója a hazai közutakat.