szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A rendőrség megelégelte, hogy romlanak a baleseti statisztikák, és mivel jogszabály nem tiltja, mostantól lesből is mérni fogja az autósokat.

Régóta vitatéma, hogy a rendőrség által előre bejelentett sebességmérésnek vagy a jól látható helyre kirakott traffipaxoknak van-e bármi értelmük. A dilemmát az jelenti, hogy ha egy autós alapvetően számít arra, hogy egy adott helyen dolgozik a mérőműszer, akkor az adott szakaszon eleve legfeljebb a maximálisan megengedett legnagyobb sebességgel fog közlekedni. Előtte-utána azonban teljesen másként viselkedhet a sofőr. Márpedig a közlekedési szabályokat – így a sebességhatárokat – nemcsak a traffipaxok miatt kell betartania minden autósnak.

Ez a probléma merült fel akkor is, amikor a rendőrség telepítette a VÉDA-rendszert, a mindennapos közlekedésben pedig éppen az tapasztalható, hogy az autósok többségénél elkezd világítani a féklámpa, amikor a kamera közelébe érnek. Mivel a rendszer átlagsebességet nem tud mérni – vagyis két mérési pont segítségével nem tudja kiszámolni, hogy az adott autós átlagosan mekkora tempóval haladhatott –, így a rendszernek túl nagy visszatartó ereje nincs. Igaz, ez hamarosan megváltozik, hamarosan ugyanis új módszerrel mennek neki a gyorshajtóknak. A probléma pedig nem csak a fixen telepített mérőpontok estében létezik, hasonló a helyzet a háromlábú traffipaxok esetében is.

Véd-e a VÉDA?
©

Ettől függetlenül a rendőrség egy jó ideje már azt kommunikálja, hogy tilos a rendőröknek "lesből" traffipaxozniuk, és volt olyan eset is, amikor emiatt fegyelmi eljárást indítottak egy egyenruhás ellen. Most azonban úgy tűnik, a baleseti statisztikákat látva a rendőrségnél elszakadt a cérna.

A Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint 2018 első felében 7570 baleset történt az utakon, ami több mint 4 százalékos emelkedés a 2017 azonos időszakában mért 7224 esethez képest. Bár a súlyos sérüléssel járó közlekedési balesetek száma valamelyest csökkent (2174-ről 2143-ra 2017 és 2018 első félévét összehasonlítva), a halálos balesetek száma nőtt: 245-ről 254-re. Mindez jelentősen rontja azt az uniós célkitűzést, amely szerint 2020-ra az egymillió lakosra vetített halálos balesetek számát a felére kell csökkenteni.

©

Ez 2010-ben Magyarországon 74 ilyen balesetet jelentett, amit 37-re kellene csökkenteni, jelenleg azonban ez a mutató 64-en áll – jegyzi meg az Alapjárat. A jelek szerint a rendőrségnek most lett elege abból, hogy a baleseti statisztika tovább romlott. Még szeptember elején adtak ki egy közleményt, amelyben elismerik, hogy

az előre bejelentett, jól látható módon végzett ellenőrzések nem jelentenek általános visszatartó erőt. A közlekedők egy része csak addig tartja be a szabályokat, amíg úgy érzi, hogy a hatóság látóterében van, és esetleges mulasztásának elmarasztalás lehet a következménye.

Mint írják, a jogszabályok által biztosított keretek között szükségesnek látják az ellenőrzési módszerek, eszközök bővítését. És

mivel jogszabály vagy közjogi szervezetszabályozó eszköz nem határozza meg, hogy az ellenőrzéshez használt készüléket a közlekedők számára jól láthatóan kell elhelyezni, ebből az is következik, hogy azok akár rejtve is használhatók.

Példaként említik Ausztriát, Szlovákiát, Szlovéniát, Csehországot, Németországot és Franciaországot is, ahol hasonló módszerrel mérik a közlekedők sebességét. Az Index szerint a rendőrség októbertől kezdve nem teszi közzé a honlapján a mérések helyszínét, vagyis mostantól kezdve számíthatunk a rejtett traffipaxokra. Bárhol, bármikor.

A rendőrség szerint az ellenőrzések célja nem a bírságbevételek növelése, hanem a negatív folyamatok megfékezése, a közlekedésbiztonsági helyzet javítása.

Ön egyetért azzal, hogy a rendőrök ne jelentsék be a sebességmérések helyszínét, és elrejtsék az autósok sebességét mérő traffipaxokat?

Elmondaná véleményét? Kövesse a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát, és ossza meg velünk a cikk Facebook-posztja alatt.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
Így lehet zöld rendszámmal is könnyen parkolási bírságba futni

Így lehet zöld rendszámmal is könnyen parkolási bírságba futni

A diákok szerint vírus támadta meg az SZFE honlapját

A diákok szerint vírus támadta meg az SZFE honlapját

Több mint tízezren álltak az ünnepen a színművészeti hallgatói mellé

Több mint tízezren álltak az ünnepen a színművészeti hallgatói mellé