szerző:
hvg.hu

Akár egy pocsolyába hajtva is komoly károk keletkezhetnek az autóban.

A fenti eset akkor fordulhat elő például, ha a pocsolya felszíne alatt egy 20-30 centiméter mélységű gödör van, amely aztán nem fogja kímélni a futómű elemeit. Az ilyen, a kátyúk által a gépjárművekben okozott károkat az illetékes útkezelők csak a panaszok mintegy felében térítik meg, az évi néhány ezer forintos kátyúbiztosítás azonban alapvetően növeli a kártérítés esélyét – hívja fel a figyelmet a Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetsége (FBAMSZ).

Léteznek ugyan kátyúbiztosítások, azonban ha az autós nem kötött ilyen jellegű kiegészítő biztosítást, akkor a kártérítés az érintett útszakasz kezelőjétől kérhető. Ez lakott területen belül az illetékes önkormányzat, kivéve Budapest fő- és tömegközlekedési útvonalait, ahol a Budapest Közút Zrt. az útkezelő. A lakott területen kívüli utak egységesen a Magyar Közút Nonprofit Zrt. kezelésében állnak.

Az FBAMSZ szakemberei azt javasolják egy kátyúkár esetén, ha lehet, maradjunk közvetlenül a helyszínen. Az utólagos dokumentáció kevésbé hiteles, ilyenkor már sem tanúkat, sem rendőri jegyzőkönyvet nem tudunk szerezni. Két esetben kell kivételt tennünk: ha az azonnali megállás balesetveszélyt idéz elő, illetve autópályán: ha képesek vagyunk rá, hajtsunk inkább a legközelebbi pihenőhelyre, és kár esetén onnan értesítsük a legközelebbi autópálya-mérnökséget, ahonnan útellenőrt küldenek a helyszínre.

Kátyúkár esetén készítsünk minél több fényképet – ezeken mind a kátyú, mind a sérülés, mind a helyszín legyen jól beazonosítható. Ha van mérőszalagunk, azt használjuk, ellenkező esetben tegyünk hétköznapi tárgyakat a képre az arányok pontos érzékeltetésére, és igyekezzünk tanúkat szerezni. Emellett a bizonyítási eljárás lezárásáig tartsuk meg a sérült alkatrészeket.

Legyen profi: így juthat pénzhez, ha kátyúkárt szenved

Napi 500 új kátyú keletkezik csak a főváros útjain, elég komoly esély van belefutni egybe. Az ilyen károknak, statisztikák szerint csak mintegy felét térítik meg. Érdemes rögtön mindent a lehető legjobban dokumentálni.

A kátyúbiztosítások egyébiránt már évi 2-3 ezer forintért megköthetőek, és jellemzően a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás (kgfb) vagy casco mellé kötik kiegészítő biztosításként, de egyes biztosítóknál önállóan is elérhetők. Megkötésük casco biztosítás birtokában is indokolt, mivel a casco csak jelentősebb károsodásnál fizet kártérítést, a kátyúkárok átlagos költsége pedig 30-35 ezer forint, vagyis a legtöbbször a casco minimális önrészének mértékén belül marad.

A kátyúbiztosítások további előnye, hogy az autós az útkezelő helyett a biztosítója felé jelenti a kárt, egyes módozatok a figyelmeztető táblával jelölt útszakaszokon keletkezett károkra is kiterjednek, a térítést nem terheli önrész, és összességében a sikeres kárrendezések aránya jóval kedvezőbb az útkezelőkkel folytatott ügyintézésnél.

Állj mellénk!

Köszönjük a több mint 4000 tagnak és támogatónak, akik idáig
45 millió forinttal segítették munkánkat.
Ha neked is fontos a minőségi újságírás, csatlakozz!
Az azeri elnök kegyelemben részesített aktivistákat és ellenzékieket

Az azeri elnök kegyelemben részesített aktivistákat és ellenzékieket

Meglepheti, bár logikus: azért beszélünk ma máshogy, mert az őseink elkezdtek mást enni

Meglepheti, bár logikus: azért beszélünk ma máshogy, mert az őseink elkezdtek mást enni

Új, négysávos híd épül Győrben

Új, négysávos híd épül Győrben

CÖF-szóvivő a Néppárt-ügyről: "Hasznos idiótákkal nem érdemes küzdeni"

CÖF-szóvivő a Néppárt-ügyről: "Hasznos idiótákkal nem érdemes küzdeni"

Letiltja Michael Jackson dalait a brit X-Faktor

Letiltja Michael Jackson dalait a brit X-Faktor

Megszűnhet a Magyar Krónika

Megszűnhet a Magyar Krónika