szerző:
László Ferenc

Közel másfél évtized után visszatért Európába a Toyota nagy szedánja, amelyből egyetlen hibrid változat kapható nálunk. Az első találkozás során rögtön megtettünk vele néhány száz kilométert és jövünk a tapasztalatokkal.

A Toyota 1982-ben a Cressida utódjaként dobta piacra az első Camryt, amelynek különböző generációiból azóta világszerte több mint 19 millió példány talált gazdára.

Nekünk magyaroknak, illetve a többi európai országban élőknek azonban az elmúlt 14 évtizedben nélkülöznünk kellett a japán gyártó méretes szedánját, mely csak most, a nyolcadik generációval tért vissza hozzánk. Mostantól tehát már nem kell szürkeimportban gondolkodnia annak, aki ilyen típust szeretne vásárolni.

Konkrétan ilyen lett az öreg kontinensre most visszatért és az előző generációhoz képest az elsőtől az utolsó csavarig teljesen megújult Toyota Camry:

©

Valahonnan ismerős

Aki az utóbbi időben látta már a Toyota prémiummárkája, a Lexus által forgalmazott ES-t, annak déja vu érzése lehet. Nem is csoda, hiszen a Camry és az ES édestestvérek. Mondhatni az előbbi az utóbbi szélesebb rétegek számára szánt, polgári változata. A két típus arányai és befoglalóméretei nagyon hasonlóak, azonban a külső a Camry esetében sokkal visszafogottabb, és a két modell utastere is teljesen eltér egymástól.

A Camry nem titkoltan a tavaly kifutott és életpálya végére elöregedett Avensist váltja a gyártó termékpalettáján. És annál sokkal hosszabb, illetve szélesebb, miközben a magassága 3,5 centiméterrel kisebb. A végeredmény egy az Avensisnál sokkal nyújtottabb, érezhetően sportosabb külsejű nagy szedán.

©

Ami a nagy rivális VW Passatnál közel 12 centiméterrel hosszabb, de talán ennél is fontosabb, hogy tengelytávban 3,4 centiméter a Camry előnye. A Toyota újdonsága a Skoda Superbnél is hosszabb kicsit, de tengelytávolság fronton a csehek "mobil táncterme" azért már 1,6 centimétert ráver a Camryre. Elöl és hátul is kiválóan el lehet férni, bár a hátul ülők számára továbbra is a Skoda Superb-ben van a legtágasabb lábtér, és az ES-ben is picit több a hely. Negatívum, hogy az ajtókon kialakított tárolók nagyon kicsik.

A csomagtartó méretét úgy növelték még, hogy a 6,5 Ah-s NiMh akkumulátort nem a csomagtér, hanem a hátsó ülések alá helyezték el. Az így elért 524 literes kapacitás az Avensishez képest mindenképpen előrelépés, azonban a kategória e tekintetben eminens tanulói 60-100 literrel öblösebb puttonnyal rendelkeznek. A hátsó üléssor kiviteltől függően 60:40, illetve 40:20:40 arányban dönthető.

Komoly negatívum, hogy kombi egyáltalán nem készül a Camryből. A típus főtervezője, Masato Katsumata kérdésünkre elmondta, hogy bár az európai piacon lenne igény kombi Camryre, annak kifejlesztése és gyártása egyszerűen nem lenne gazdaságos a Toyotának. Aki kombit vásárolna a márkától, annak be kell érnie a nemrégiben debütált új Corolla kombival, ami tengelytáv tekintetében egyébként már hozza az Avensis szintjét.

©

Feleségül vennénk?

A nemzetközi menetpróbán együtt töltött hosszú órák során egy olyan autót ismertünk meg a Camry "személyében", mellyel akár hosszú távon is együtt tudnánk élni. Az utastérben alapvetően síri csend uralkodik, sehonnan sem hallani zajokat, az összeszerelési minőség példásnak mondható. A felhasznált anyagok minősége enyhén elmarad a Lexus ES szintjétől, de ezen nem is lepődünk meg, hiszen az egy eggyel magasabbra pozícionált termék.

A kellemes fogású kormány mögött két analóg műszer fog közre egy 7 colos színes kijelzőt, mely képminőségben elmarad a várakozásoktól, teljesen digitális műszeregység pedig felár ellenében sem rendelhető. A műszerfal közepén lévő képmegjelenítőnek jobb a felbontása, és érdekesség, hogy bár 8 colos mérete révén jelentősen kisebb, mint az ES-ben lévő 12,3 colos panel, cserébe viszont érintésérzékeny. És emiatt alapvetően intuitívabb módon kezelhető, viszont az Apple CarPlay és Android Auto támogatásról még mindig le kell mondanunk.

©

A szélvédőre vetítő HUD és a vezeték nélküli telefontöltés biztosított, viszont a középkonzol elülső részén lévő USB-port és szivargyújtó aljzat kialakítása a megboldogult 80-as évek igénytelenségét juttatja eszünkbe. A háromzónás klíma gyorsan és hangtalanul végzi el a rábízott feladatokat, a 9 hangszórós JBL hifi közepes hangminőségű.

A legjobban felszerelt Camrykben hátul elektromosan dönthető az ülések háttámlája, és a középső kartámaszban egy az igazi luxusautókat idéző érintésérzékeny vezérlőpanel található. Ennek segítségével nemcsak az ülést és a klímát, hanem a hifit és a hátsó árnyékolót is vezérelhetjük.

©

Vezetési élmény

A negyedik generációs hibrid hajtáslánc egy az egyben az ES300h-ból érkezett. Ennek megfelelően egyrészt része egy 2,5 literes 4 hengeres benzinmotor, mely rekordnak mondható 41 százalékos termikus hatásfokkal, illetve 178 lóerős teljesítménnyel, valamint 221 Nm-es nyomatékkal rendelkezik. Másrészt egy 120 lóerős és 202 Nm-es villanymotor is részt vesz a kocsi hajtásában, az összteljesítmény pedig 218 lóerőre jön ki.

Hálózatról ugyan nem lehet tölteni az emiatt a zöld rendszámos előnyöket elbukó új Camryt, de szinte süt róla, hogy a japánok tökélyre fejlesztették a hibrid rendszerét. Fékezéskor a lehető legtöbb energiát visszanyeri a technika, és amint a körülmények engedik, késedelem nélkül azonnal leáll a benzinmotor. És a legjobb az egészben, hogy ebből a bentülők szinte semmit sem érzékelnek.

©

A 0-100-as sprint 8,3 másodpercig tart, a végsebesség 180 km/h. Padlógázra persze már megjön a motor nem túl kellemes hangja, ami a fokozatmentes automataváltó miatt sokaknak igen furcsa lehet, de alapvetően együtt lehet élni vele. Virtuális fokozatból hatot kapunk, melyek között a váltókar pofozgatásával lehet haladni, de alapvetően kevés olyan élethelyzetet tudunk elképzelni, ahol erre szükség lehet. A kormány mögött nincsenek váltófülek.

A WLTP-szabvány szerint 100 kilométeren 4,5 liter benzint fogyaszt az 1,6 tonnás és elsőkerék-hajtású Camry, de ezt kivételesen nemcsak felül, hanem akár alul is lehet múlni. Egy visszafogottabb tempójú szakaszon ugyanis 4 literes értéket mértünk, ami egészen kiváló produkció egy ekkora autótól. Életszerű körülmények mellett 6-7 literes fogyasztási értékek adódhatnak, és erre sem igazán lehet panasz.

Az Eco, Normal és Sport mellett EV, vagyis tisztán elektromos üzemmód is választható, de ez egyrészt nem mindig áll rendelkezésre, másrészt mivel ez nem egy plugin hibrid, a villanymotoros hatótáv teljesen minimális.

©

A horvátországi menetpróba során rossz minőségű aszfalttal nem igazán találkoztunk, a kiváló kanyargós utakon azonban az elnyújtott és a szűk kanyarokban is jól teljesített a futómű. A felfüggesztés hajszálnyival előbb éri el a határait, mint a Lexus testvérmodell esetében, tehát itt is érződik a két testvérmodell közötti differenciálási szándék. Alapáron 17 colos, felár ellenében pedig 18 colos kerekeken gördül a Camry.

És egy kis kitekintés: az Egyesült Államokban 3,5 literes V6-os benzinmotorral kapható a típus. A nyolcfokozatú hagyományos automataváltós Camry ezzel a motorral 6,9 másodperces 0-100-as sprintre, illetve 220 km/h végsebességre képes.

©

Konklúzió, árak

+ : tágas utastér, opcionálisan dönthető hátsó üléstámla, kiforrott hibrid hajtáslánc, korrekt fogyasztás, jól eltalált futómű.

: nincs digitális műszeregység, elavult az infotainment rendszer, kis ajtózsebek, nem készül belőle kombi.

Bár világszerte tombol a divatterepjáró-őrület, a Toyotának nagy szüksége volt egy olyan méretes szedánra, mint amilyen az Európába most visszatért Camry. A nem megosztani, hanem visszafogott eleganciával a lehető legszélesebb körnek tetszeni próbáló újdonság elsősorban remek helykínálata és kiforrott hibrid technikája révén lehet jó alternatívája az európai gyártók hasonló modelljeinek. Azért viszont nagy kár, hogy kombi nem készül belőle.

A komplett biztonsági arzenállal és vezetéstámogató rendszerrel támadó Toyota Camry hazai alapára 10,5 millió forint, ami 3,5 millió forinttal barátibb, mint a hasonló adottságú Lexus ES300h kezdőára. A minden földi jóval felszerelt abszolút topmodell, az Executive VIP 12,7 millió forint ellenében vezethető haza.

©

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.
Itt a bizonyíték: a BMW dolgozik a debreceni beruházáson

Itt a bizonyíték: a BMW dolgozik a debreceni beruházáson

A tiszta orosz olaj egy héten belül érhet Magyarországra

A tiszta orosz olaj egy héten belül érhet Magyarországra

Nem fizeti a szomszéd a társasházi közös költséget, a vízdíjat? Van megoldás!

Nem fizeti a szomszéd a társasházi közös költséget, a vízdíjat? Van megoldás!

Más befejezést kap a Trónok harca-könyv, mint a sorozat – maga a szerző jelentette be

Más befejezést kap a Trónok harca-könyv, mint a sorozat – maga a szerző jelentette be

Szobor készül az Egri csillagok főszereplőiről, Vicuskáról és Gergőről

Szobor készül az Egri csillagok főszereplőiről, Vicuskáról és Gergőről

Az arisztokrata autóknál mindig van feljebb, 3D-s kárpittal jön az új Bentley

Az arisztokrata autóknál mindig van feljebb, 3D-s kárpittal jön az új Bentley