szerző:
hvg.hu/MTI
Tetszett a cikk?

Az 1-es villamos meghosszabbítására már 2025-ig sor kerülhet, a 2-es metrót viszont valószínűleg 10 éven belül nem kötik össze a HÉV-vel, és a 3-as és a 4-es metrót sem fogják egyhamar meghosszabbítani.

Elfogadta a 2030-ig szóló fővárosi közlekedésfejlesztési stratégiát, a Budapesti mobilitási tervet (BMT) a Fővárosi Közgyűlés szerdán. A tervet 21 igennel, 1 tartózkodás mellett fogadta el a testület.

A terv három forgatókönyvet határoz meg: az alacsony (300 milliárd) forráskeretre, a közepesre (600 milliárd) és a teljes forráskeretre (950 milliárd) vonatkozó forgatókönyvet. Alacsony forráskeret esetén a javasolt projektcsomagba 34 projektet, közepes forráskeret esetén 35-öt, a teljes forráskeret esetén pedig 41 projektet ütemeznek.

Az Index szúrta ki, hogy mindhárom forgatókönyvben szerepel ugyanakkor "A fővárosi személyforgalmi behajtási díj rendszer bevezetése és kapcsolódó infrastruktúra beruházások" sor, vagyis a dugódíj bevezetése és az ehhez szükséges infrastruktúra kiépítése is. Erre mindhárom forgatókönyvben 3,3 milliárd forintot irányoznak elő, és a 2021-2025 közötti időszakra teszik. A tervben emellett megjegyzik azt is, hogy a behajtási díj

nem feltétlenül kordonos határvonalat jelent, hanem a korszerű technológia alkalmazásával térben és időben differenciált tarifarendszert.

Hogy ez pontosan mit jelent, az nem derül ki a szövegből.

A tervben emellett a már eldöntött projektek listáján szerepel a többi mellett

  • az elektronikus, időalapú jegyrendszer és kapcsolódó új tarifarendszer bevezetése a közösségi közlekedésben,
  • az 1-es villamos vonal meghosszabbítása az Etele térig,
  • a Déli összekötő vasúti Duna-híd átépítése,
  • a 3-as metróvonal infrastruktúrájának rekonstrukciója,
  • a Hungexpo területének közlekedésfejlesztése,
  • a Pasaréti út komplex szemléletű felújítása,
  • a Lánchíd és a villamos- és közúti aluljáró felújítása, a Blaha Lujza tér, valamint az Orczy tér és a Széna tér felújítása.

További projekt a budai Váralagút felújítása, a Petőfi híd felújítása, P+R parkolók ütemes megvalósítása, valamint villamos- és trolibusz-járműpark megújítása.

Az alacsony forráskeretre vonatkozó forgatókönyvben, a 2021 és 2025 között megvalósítandó beruházások között szerepel

  • az integrált menetrend és menetdíjrendszer kialakítása, a BKK, MÁV, Volán szolgáltatásainak harmonizálása,
  • az 1-es metróvonal (millenniumi földalatti vasút) korszerűsítése és meghosszabbítása, valamint a járműfejlesztése,
  • a 3-as metróvonal állomásaihoz kapcsolódó gyalogos aluljárók és felszíni kijáratok rekonstrukciója
  • a Kossuth Lajos utca és a Rákóczi út közterületi megújítása,
  • a pesti belvárosi Duna-part Kossuth tér és Fővám tér közötti szakaszának megújítása,
  • a Nagy Lajos király útja fejlesztése,
  • városi és elővárosi hajók és kiszolgáló létesítmények fejlesztése, 
  • a 3-as villamosvonal meghosszabbítása a Kassai téren át észak felé és a Szegedi úti felüljáró megépítése,
  • a közbringa-rendszer továbbfejlesztése, egybefüggő városrészek biciklisbarát fejlesztése, átjárható, biztonságos kerékpárforgalmi főhálózat kialakítása a Hungáriagyűrűn kívül és belül, illetve a Szilas-patak menti bicikliút fejlesztése,
  • a XXII. kerületi Városház tér fejlesztése,
  • a csepeli autóbuszállomások megépítése.

A 2026 és 2030 között megvalósítani javasolt projektek alacsony forráskeret esetén – a többi mellett – a következők:

  • a Nagykörút komplex keresztmetszeti felülvizsgálata,
  • a körvasút menti körút kialakítása,
  • egy csepeli gerincút kialakítása,
  • a budai belvárosi Duna-part megújítása,
  • a Külső Bécsi úti villamosvonal meghosszabbítása (Vörösvári út–Aranyvölgy),
  • műegyetemi villamosvonal kialakítása a fonódó meghosszabbításával,
  • a 2-es villamos vonal déli meghosszabbítása, a 2-es és 24-es villamosok összekötése, valamint a 2-es villamosvonal rekonstrukciója,
  • a 42-es villamos vonal meghosszabbítása a Gloriett lakótelepig,
  • valamint egy józsefvárosi villamos-kocsiszín kialakítása.

A 2-es metrót és a gödöllői HÉV-et csak közepes forráskeret esetén kötnék össze a 2021 és 2025 közötti időszakban, alacsony forráskeret esetén ez 2031 utánra csúszna.

A tervbe bekerült a 3-as metró meghosszabbítása is Káposztásmegyerig, de ez alacsony forráskeret esetén csak 2031 után valósulhatna meg, közepes forráskeret esetén 2026 és 2030 között, teljes forráskeret esetén viszont már 2021 és 2025 között.

A 4-es metró nyugati meghosszabbítása csak a teljes forráskeret esetén került be a 2026 és 2030 között javasolt projektek közé, máskülönben 2031 utánra csúszna a megvalósítás.

A terv szerint az eldöntött projektek és a megvalósításra javasolt fővárosi intézményrendszer által kezelt projektek teljes beruházási költségigénye 2030-ig forgatókönyvtől függően körülbelül 1175-1818 milliárd forint. Ezt egészítik ki az állami eldöntött projektek 310 milliárd forint, valamint szintén az állami szervezetek által kezelt további fővárosi relevanciájú fejlesztések köre, közel 2500 milliárd forint nagyságrendben.

A forgatókönyvek konszolidált "CBA eredményei" alapján a leghatékonyabbnak az alacsony forráskeretre vonatkozó forgatókönyv megvalósítása bizonyul - áll az előterjesztésben.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
Jobban sújtja a bevándorlók munkahelyeit a koronavírus,  Magyarország viszont a kivételek között

Jobban sújtja a bevándorlók munkahelyeit a koronavírus, Magyarország viszont a kivételek között

A vasárnap nagy részét elmossa az eső

A vasárnap nagy részét elmossa az eső

Konok Péter: Cancel culture helyett kancellárkultúra

Konok Péter: Cancel culture helyett kancellárkultúra