Ha elvileg gyorsabb a Tesla, miért verheti meg a gyakorlatban a Porsche?

A Model S és a Taycan Turbo S közötti gyorsulási versengés néhány apró dolgon dőlhet el, vázoljuk őket.

  • hvg.hu hvg.hu
Ha elvileg gyorsabb a Tesla, miért verheti meg a gyakorlatban a Porsche?

A Tesla immár jó néhány éve forgalomban lévő villanyautójának, a Model S-nek a legizmosabb változata a gyártó amerikai weboldala szerint 2,4 másodperces gyorsulási idővel büszkélkedhet. A Porsche nemrégiben debütált – és nem mellesleg jelentősen drágább – első elektromos autójának a legsportosabb kivitele, a Taycan Turbo S 2,8 másodperces szintidőt tudhat magáénak.

Elvileg tehát a Teslának le kell aláznia a Porschét, de akkor hogyan fordulhat elő, hogy utóbbi a gyakorlatban mégis legyorsulhatja amerikai riválisát?

Tesla

Fontos különbség, hogy míg a Tesla általában 0-60 mérföld/órás, vagyis 0-96 kilométer/órás gyorsulási értéket ad meg, addig a Porsche az európai szabványnak megfelelő 0-100 kilométer/órás mérés eredményével szolgál. A Tesla német weboldalán már a 0-100-as adat van feltüntetve, ami 2,6 másodperc.

Ennél is jelentősebb különbség, hogy míg a Tesla az úgynevezett rollout időt nem számolja bele a gyorsulási idő mérésébe, addig a Porsche ténylegesen 0-100 km/h gyorsulást mér. Ennek hátterében az áll, hogy az USA-ban bevett szokás a profi gyorsulási versenyekhez hasonló módon mérni a gyorsulást: a stopper csak akkor indul el, amikor a méréshez használt fénynyalábot elhagyta az autó első kereke.

Porsche

A kerék átmérője által befolyásolt rollout általában 30 centiméteres távolságot jelent, és ezen távolságot mintegy 0,2-0,3 másodperc alatt teszi meg a Tesla Model S, illetve a stopper indulásának időpontjában a sebessége már közel 9,5 km/h. És amennyiben a rollout idejét hozzáadjuk a Tesla által kommunikált gyorsulási időhöz, máris kijön, hogy a Model S körülbelül 2,9 másodperc alatt tudja le a 0-100 km/h-t.

Vagyis hosszabb idő alatt, mint az egyébként nem egysebességes, hanem a jobb gyorsulás miatt kétfokozatú váltóval szerelt Porsche Taycan Turbo S, ami ráadául egymás után nemcsak néhányszor képes az ilyen rajtelektronikás gyorsulási mutatványra. Nyílt titok, hogy a Porsche a tartós dinamikára hegyezte ki a Taycant, így nem csoda, hogy a hatótávja szerényebb a Model S-énél.

Porsche

Érdekesség, hogy a Tesla kezdetekben 3,5 másodperces 0-60 mérföld/órás értéket tüntetett fel a Model 3 Performance kapcsán, de egy ideje már 3,3 másodperces értékkel reklámozza azt. Mint kiderült, nem hardveres vagy szoftveres fejlesztésnek köszönhető a dolog, hanem annak, hogy a gyártó áttért a rollout idő nélküli, jobban hangzó gyorsulási érték feltüntetésére.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

Tíz évbe telt, mire rájöttünk, hogyan lehet tökéletes a bécsi szelet – Wolfgang Puck és fia a HVG-nek

Tíz évbe telt, mire rájöttünk, hogyan lehet tökéletes a bécsi szelet – Wolfgang Puck és fia a HVG-nek

Budapesten is kitart a jó minőség mellett Wolfgang Puck és fia, Byron Lazaroff-Puck – deklaráltan meg is kérik az árát. A világ egyik legismertebb séfje ma is töretlenül aktív a globális étteremhálózatának ügyeiben, de a Spago éttermeket már fiára bízza. Apát és fiát a menü összeállításáról, az öröklés terhéről, egymással való viszonyukról és arról is kérdeztük, milyen kést használnak. Arról is szó esett, hogy miben erősek a budapesti piacok.