szerző:
Tetszett a cikk?

Rendkívül alacsony a fordulatszáma, de 77 000 Nm a nyomatéka ennek a gigantikus zuglói motornak, mely nemcsak áramot, hőt is előállít. És három van belőle egymás mellett, ami még mindig csak feleannyi, mint amennyi az óceánjáró hajókban található.

Az Opel hazai képviseletének meghívására az Alteo budapesti központjában tettünk látogatást, ahol nemcsak a legújabb villám logós villanyautókkal és a legfrissebb elektromos autó töltési megoldásokkal ismerkedtünk meg, hanem az Alteo földgáz alapú energiatermelő üzemébe is bebocsátást nyertünk.

Mielőtt beléptünk az igen zajos és magas hőmérsékletű erőműbe, néhány pillantást vetettünk a Conte-Go nevezetű autótöltő konténerre. Az egyszerűen szállítható és lényegében bárhol ideiglenesen, vagy tartósan elhelyezhető dobozra egyszerre három elektromos autó csatlakoztatható, melyek a megfelelő bemeneti áram esetén akár 22 kW-os teljesítmény mellett tölthetők.

László Ferenc

A három oldalról könnyen körbeparkolható magyar fejlesztésű konténerrel elektromos rollerek és kerékpárok is egyszerűen tölthetők.

László Ferenc

És hogy a töltéshez legyen áram, az Alteo nemcsak a töltőkről, hanem az elektromos energiáról is gondoskodik. A többek közt megújuló energiákkal is foglalkozó vállalat zuglói üzemét ebből a többek közt mesterséges intelligenciára épülő vezérlőteremből irányítják:

László Ferenc

A gázerőmű "lelke" három darab hatalmas V18-as Wärtsilä motor, melynek dugattyúi 34 centiméter átmérőjűek és 40 centiméter hosszúságúak.

László Ferenc

A 8 200 lóerő körüli teljesítmény sem lebecsülendő, de ennél sokkolóbb a 77 000 Nm-es nyomaték, melynek elérésében a két hatalmas turbófeltöltőnek is komoly szerepe van.

László Ferenc

A turbók relatíve alacsony, 24 ezres percenkénti fordulatszámon üzemelnek és 2,5 baros nyomást állítanak elő.

László Ferenc

A fordulatszám fix és igen alacsony, a főtengely percenként mindössze 750-et forog.

László Ferenc

Az óránként 1450 köbméter gázt fogyasztó, mintegy 130 tonnás motor hatásfoka 44 százalékos, vagyis némileg jobb a személyautók belsőégésű benzines motorjainak hatásfokánál.

A minimális vízfogyasztású, szintetikus metanollal is üzemelni képes finn erőforrásból létezik nagyobb, 20 hengeres kivitel is, melynek teljesítménye megközelíti a 10 MW-ot.

László Ferenc

Az elektromos energiát ABB generátor állítja elő, ezenkívül pedig a felszabaduló hőenergiát is hasznosítják, betáplálják a távhőrendszerbe. Az épület tetején füstgáz távozik.

László Ferenc

A rendszer igen megbízható működésű, a motorok rendkívül tartósak. Az éjjel-nappal üzemelő gázerőmű motorjait csak 2,5 évente kell szervizelni, ezt az általában a fűtési időszak végén megejtett munkát 9 nap alatt 2 műszakban végzik el a szakemberek.

Mint arról a napokban beszámoltunk, a magyar kormány új gázerőműveket akar építeni, hogy az azokban elégetett orosz gázzal elégítse ki az ázsiai akkumulátorgyártók áramigényét.

László Ferenc
László Ferenc
László Ferenc
László Ferenc

Mint azt az Alteo munkatársaitól megtudtuk, a hatalmas óceánjáró hajókon nem három, hanem adott esetben hat darab ehhez hasonló 6 MW-os hatalmas motor található.

Az általunk néhány éve megtekintett, 339 méter hosszú és 156 ezer tonnás Independence of the Seas luxushajóban két darab 14 MW-os dízel-elektromos motor található. A 4370 utast és 1360 fős személyzetet szállító "ladik" végsebessége 43 km/h.

László Ferenc

Az ilyen és ehhez hasonló hajókat a közelmúltban sok kritika érte, hiszen míg az autógyártókat Európában szinte fojtogatják az egyre szigorúbb károsanyag-kibocsátási normák, addig a luxus- és konténerszállító hajók környezetszennyezésével nem igazán foglalkoznak a szabályozó szervezetek.

László Ferenc

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!