Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"ab2d401b-059a-4246-8236-a68f6e0f62c7","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Nemcsak a mondanivaló maga, hanem a közlő személye is fontos.","shortLead":"Nemcsak a mondanivaló maga, hanem a közlő személye is fontos.","id":"20250314_Nem-mindegy-ki-mondja-Median-Orban-Magyar-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ab2d401b-059a-4246-8236-a68f6e0f62c7.jpg","index":0,"item":"649691a1-5ace-4e14-bb94-d5004bb19736","keywords":null,"link":"/itthon/20250314_Nem-mindegy-ki-mondja-Median-Orban-Magyar-ebx","timestamp":"2025. március. 14. 18:50","title":"Medián-kutatás Orbánról és Magyarról: Nem mindegy, ki mondja","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a75968ff-a443-4d45-81be-5adcd766344a","c_author":"Tornyos Kata","category":"360","description":"Optikai kábellel kötnék össze Magyarországot és Azerbajdzsánt. A tízmilliárd eurós beruházásról a Puskás Arénában egyezkedett Szijjártó Péter azeri, román, grúz és bolgár miniszterekkel. Magyarország néhány éven belül a tenger alatti kábelek nagyhatalma lehet, de nagyon nem mindegy, hogy demokratikus vagy diktatórikus országok kezébe kerül-e az infrastruktúra.","shortLead":"Optikai kábellel kötnék össze Magyarországot és Azerbajdzsánt. A tízmilliárd eurós beruházásról a Puskás Arénában...","id":"20250314_Szijjarto-adatkabel-kibervedelem-hackertamadas-Azerbajdzsan-EU-Gruzia","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a75968ff-a443-4d45-81be-5adcd766344a.jpg","index":0,"item":"65107c69-2beb-43e4-afc2-df792e0cf401","keywords":null,"link":"/360/20250314_Szijjarto-adatkabel-kibervedelem-hackertamadas-Azerbajdzsan-EU-Gruzia","timestamp":"2025. március. 14. 10:28","title":"Mi van, ha rossz kezekbe kerül Szijjártó Péter azerbajdzsáni álomprojektje?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c480049e-f869-46ea-9823-1fc03360b675","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A hajtómű kapott lángra az American Airlines dallasi járatán. Tizenkét ember sérült meg.","shortLead":"A hajtómű kapott lángra az American Airlines dallasi járatán. Tizenkét ember sérült meg.","id":"20250314_szarny-utasok-kigyulladt-repulogep-denver-repter","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c480049e-f869-46ea-9823-1fc03360b675.jpg","index":0,"item":"6bdf4d2d-9b37-49ad-8eb8-6693fb657054","keywords":null,"link":"/tudomany/20250314_szarny-utasok-kigyulladt-repulogep-denver-repter","timestamp":"2025. március. 14. 08:38","title":"A szárnyra menekültek az utasok a kigyulladt repülőgépen a denveri reptéren","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8fe99477-6bb7-4c7d-a4fa-ab54e14c3ceb","c_author":"HVG","category":"360","description":"A megújuló energiafajták előnyeit szem előtt tartva egyre több országban jelennek meg napelemes farmok, gyakran mezőgazdasági területeken. Milyen hatással van ez a vadon élő állatokra?","shortLead":"A megújuló energiafajták előnyeit szem előtt tartva egyre több országban jelennek meg napelemes farmok, gyakran...","id":"20250314_hvg-napelempark-mezogazdasag-madarak-elohelye-biodiverzitas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8fe99477-6bb7-4c7d-a4fa-ab54e14c3ceb.jpg","index":0,"item":"08eb4a71-84dc-45eb-ad86-21ef87c0f9a4","keywords":null,"link":"/360/20250314_hvg-napelempark-mezogazdasag-madarak-elohelye-biodiverzitas","timestamp":"2025. március. 14. 14:30","title":"Az óriási napelemparkoknak van egy meglepően fényes oldala","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6c79c59c-8236-474e-899e-879e17482b26","c_author":"Nagy Gábor","category":"360","description":"A vámháborúval bedöntötte a tőzsdéket és szétzilálja a világgazdaságot Donald Trump, aki aligha van tisztában azzal, milyen károkat okoz, és nincs senki a környezetében, aki megmondaná neki.","shortLead":"A vámháborúval bedöntötte a tőzsdéket és szétzilálja a világgazdaságot Donald Trump, aki aligha van tisztában azzal...","id":"20250313_hvg-trump-vamhaboru-usa-kina-mexiko-kanada-kaosz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6c79c59c-8236-474e-899e-879e17482b26.jpg","index":0,"item":"f5fd4c55-44f8-4bec-903c-6765fe6901e8","keywords":null,"link":"/360/20250313_hvg-trump-vamhaboru-usa-kina-mexiko-kanada-kaosz","timestamp":"2025. március. 13. 13:43","title":"Trump úgy dönti be a világgazdaságot, hogy abból igazából semmi haszna nem származik","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c0ada3c2-a8e3-472c-81c3-400ed861d3ea","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Maria Branyas Morera túlélt két világháborút, a spanyol polgárháborút, a spanyolnáthát és a koronavírus-járványt is. Katalán kutatók a DNS-ét és a mikrobiomát vizsgálva jutottak igen fontos eredményre.","shortLead":"Maria Branyas Morera túlélt két világháborút, a spanyol polgárháborút, a spanyolnáthát és a koronavírus-járványt is...","id":"20250314_maria-branyas-morera-vilag-legidosebb-embere-dns-genom-mikrobiom","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c0ada3c2-a8e3-472c-81c3-400ed861d3ea.jpg","index":0,"item":"0a3dd05c-17f6-4ba6-a50d-e740fc5f2756","keywords":null,"link":"/tudomany/20250314_maria-branyas-morera-vilag-legidosebb-embere-dns-genom-mikrobiom","timestamp":"2025. március. 14. 20:03","title":"Megfejtették, miért élhetett 117 éves koráig a világ volt legidősebb embere","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6d8fdd31-5a04-47c7-ad48-606897848f6b","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Célzott támadásokhoz használhattak több fertőzött androidos programot is, ezekkel gyakorlatilag minden létező adatot el lehetett lopni a készülékekről. Legalább egy az Android hivatalos alkalmazásboltjába is bekerült.","shortLead":"Célzott támadásokhoz használhattak több fertőzött androidos programot is, ezekkel gyakorlatilag minden létező adatot el...","id":"20250313_eszak-korea-hackerek-kospy-fertozott-android-alkalmazasok-adatok-ellopasa","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6d8fdd31-5a04-47c7-ad48-606897848f6b.jpg","index":0,"item":"c5a44bcc-9fc9-48c5-9e16-ad6f24376b95","keywords":null,"link":"/tudomany/20250313_eszak-korea-hackerek-kospy-fertozott-android-alkalmazasok-adatok-ellopasa","timestamp":"2025. március. 13. 11:03","title":"Letöltötte ezt az androidos alkalmazást? Akkor Észak-Koreában landolhattak az adatai","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"01cb26d3-b450-4681-951c-2901ce5c7073","c_author":"HVG","category":"gazdasag.ingatlan","description":"A település és ipari parkja kétirányú betáplálást kap.","shortLead":"A település és ipari parkja kétirányú betáplálást kap.","id":"20250313_Meszaros-Lorinc-95-milliard-forintert-fejleszt-vizkozmuvet-az-acsi-katodgyarhoz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/01cb26d3-b450-4681-951c-2901ce5c7073.jpg","index":0,"item":"553ca928-4f82-4c05-875f-a35314aa074a","keywords":null,"link":"/ingatlan/20250313_Meszaros-Lorinc-95-milliard-forintert-fejleszt-vizkozmuvet-az-acsi-katodgyarhoz","timestamp":"2025. március. 13. 08:40","title":"Mészáros Lőrinc 9,5 milliárd forintért fejleszt vízközművet az ácsi katódgyárhoz","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Az Egyesült Királyság döntéshozói megszavazták, hogy 3700 km autópályán lehessen legálisan használni a Ford BlueCruise technológiáját. Ez lehetővé teszi, hogy a sofőr csak figyelje az utat, de a kormányt nem kell fognia.
Aki a brit autópályákon közlekedik, az ne lepődjön meg, ha a jövőben olyan sofőröket lát a volán mögött, akik nem fogják az autó kormányát. Az Egyesült Királyság döntéshozói ugyanis jóváhagyták a Ford BlueCruise technológiájának használatát, ami a kormányzást, a gyorsítást és a fékezést is elvégzi a sofőr helyett.
Mindez nem jelent azt, hogy a volán mögött ülő személy lazsálhatna: egy kamera figyeli a szemét, hogy az illető biztosan az utat figyeli-e – illetve, hogy ébren van-e – írja a BBC.
A technológia eleinte csak a Ford elektromos Mustang Mach-E SUV-jának 2023-as modelljeiben lesz elérhető. A döntés nem az összes, csupán az Egyesült Királyságban futó autópályák egy részére vonatkozik.
Ford / BBC
A BlueCruise a Ford Intelligens Adaptív Sebességtartó Automatikájára (IACC) épül, ami a megengedett sebességhatáron belül automatikusan tartja a forgalom tempóját, és szükség esetén akár állóra is fékezi a járművet. A BlueCruise technológa akkor fog működni, ha érzékeli, hogy a jármű egy közúti Blue Zone útszakaszon halad, és az IACC be van kapcsolva. A Blue Zone elhagyása után a rendszer visszakapcsol az IACC-re.
Hogyan működik?
A BlueCruise aktiválásához a vezetőnek először a volánon kell tartania a kezeit, és az utat kell néznie. A műszeregység kijelzőjén megjelenő utasításra elengedheti a kormánykereket, de továbbra is az autó előtti útszakaszt kell figyelnie. Ezután a jármű:
tartja a forgalom tempóját a beállított maximális sebességig, szükség esetén akár állóra is lefékezve, csökkentve ezzel a vezetés okozta fáradtságot a Blue Zone autópálya-szakaszokon – a folyamatosan áramló és az araszoló forgalomban egyaránt;
szabályozza a sebességet az útmenti jelzőtáblák, az útpálya fölötti kijelzők vagy a navigációs rendszer adatainak megfelelően, illetve a Prediktív Sebességasszisztens használatával, ami szabályozza a tempót, amikor a jármű egy éles kanyar felé közelít;
a felfestett felező- és záróvonalaknak megfelelően tartja a sávot;
lehetővé teszi, hogy a vezető ideiglenesen visszavegye az irányítást, majd automatikusan újra aktiválja a BlueCruise kormányvezérlést, ha az autós (egy Blue Zone útszakaszon) elengedi a volánt.
Az autóipari kutatásokkal foglalkozó cég, a Thatcham Research szerint ugyanakkor fontos leszögezni, hogy ez nem egy önvezető autó, hanem „az asszisztált vezetési technológia következő fejlesztése”.
Ford
A Ford szóban forgó autója, amiben benne lesz a technológia, 50 830 fontba – nagyjából 21,2 millió forint – kerül, és bár az első 90 napban ingyenes lesz a használata, utána havidíjat kell majd fizetni érte. Ez nagyjából 7700 forintnyi összeget jelent.
A Ford közlése szerint jelenleg 193 ezer olyan Ford és Lincoln fut az utakon, ami képes a technológiára, összesen pedig 102 millió kilométernyi távolságot tettek meg velük a funkcióval az Egyesült Államokban és Kanadában. Az Egyesült Királyságban – Angliában, Skóciában és Walesben – összesen 3700 km autópályán lehet használni a BlueCruise-t.