szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Az Egyesült Királyság döntéshozói megszavazták, hogy 3700 km autópályán lehessen legálisan használni a Ford BlueCruise technológiáját. Ez lehetővé teszi, hogy a sofőr csak figyelje az utat, de a kormányt nem kell fognia.

Aki a brit autópályákon közlekedik, az ne lepődjön meg, ha a jövőben olyan sofőröket lát a volán mögött, akik nem fogják az autó kormányát. Az Egyesült Királyság döntéshozói ugyanis jóváhagyták a Ford BlueCruise technológiájának használatát, ami a kormányzást, a gyorsítást és a fékezést is elvégzi a sofőr helyett.

Mindez nem jelent azt, hogy a volán mögött ülő személy lazsálhatna: egy kamera figyeli a szemét, hogy az illető biztosan az utat figyeli-e – illetve, hogy ébren van-e – írja a BBC.

A technológia eleinte csak a Ford elektromos Mustang Mach-E SUV-jának 2023-as modelljeiben lesz elérhető. A döntés nem az összes, csupán az Egyesült Királyságban futó autópályák egy részére vonatkozik.

Ford / BBC

A BlueCruise a Ford Intelligens Adaptív Sebességtartó Automatikájára (IACC) épül, ami a megengedett sebességhatáron belül automatikusan tartja a forgalom tempóját, és szükség esetén akár állóra is fékezi a járművet. A BlueCruise technológa akkor fog működni, ha érzékeli, hogy a jármű egy közúti Blue Zone útszakaszon halad, és az IACC be van kapcsolva. A Blue Zone elhagyása után a rendszer visszakapcsol az IACC-re.

Hogyan működik?

A BlueCruise aktiválásához a vezetőnek először a volánon kell tartania a kezeit, és az utat kell néznie. A műszeregység kijelzőjén megjelenő utasításra elengedheti a kormánykereket, de továbbra is az autó előtti útszakaszt kell figyelnie. Ezután a jármű:

  • tartja a forgalom tempóját a beállított maximális sebességig, szükség esetén akár állóra is lefékezve, csökkentve ezzel a vezetés okozta fáradtságot a Blue Zone autópálya-szakaszokon – a folyamatosan áramló és az araszoló forgalomban egyaránt;
  • szabályozza a sebességet az útmenti jelzőtáblák, az útpálya fölötti kijelzők vagy a navigációs rendszer adatainak megfelelően, illetve a Prediktív Sebességasszisztens használatával, ami szabályozza a tempót, amikor a jármű egy éles kanyar felé közelít;
  • a felfestett felező- és záróvonalaknak megfelelően tartja a sávot;
  • lehetővé teszi, hogy a vezető ideiglenesen visszavegye az irányítást, majd automatikusan újra aktiválja a BlueCruise kormányvezérlést, ha az autós (egy Blue Zone útszakaszon) elengedi a volánt.

Az autóipari kutatásokkal foglalkozó cég, a Thatcham Research szerint ugyanakkor fontos leszögezni, hogy ez nem egy önvezető autó, hanem „az asszisztált vezetési technológia következő fejlesztése”.

Ford

A Ford szóban forgó autója, amiben benne lesz a technológia, 50 830 fontba – nagyjából 21,2 millió forint – kerül, és bár az első 90 napban ingyenes lesz a használata, utána havidíjat kell majd fizetni érte. Ez nagyjából 7700 forintnyi összeget jelent.

A Ford közlése szerint jelenleg 193 ezer olyan Ford és Lincoln fut az utakon, ami képes a technológiára, összesen pedig 102 millió kilométernyi távolságot tettek meg velük a funkcióval az Egyesült Államokban és Kanadában. Az Egyesült Királyságban – Angliában, Skóciában és Walesben – összesen 3700 km autópályán lehet használni a BlueCruise-t.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!