Cupra Formentor VZ5 - ízlelgessük egy picit jelen tesztalanyunk elnevezését! Cupra néven ugyebár sokáig a legsportosabb Seatokat jegyezték, a közelmúltban azonban önálló életre kelt a spanyol albrand, mely szépen lassan kezdi maga alá gyűrni szülőanyját.
A Formentor a Cupra első saját fejlesztése, melynek nem létezik Seat variánsa, és amely a Mallorca észak-keleti részén található Formentor-félszigetről kapta a nevét.
És akkor már csak a VZ5 típusjelzés maradt hátra, melynek eleje a spanyol veloz, azaz gyors szóból eredeztethető, az 5-ös pedig a hengerszámra utal.
A rövid etimológiai bevezetőt követően pedig gyorsan csapjunk is bele a Pisto Manchegóba, vagyis a spanyol lecsóba, és nézzük meg, hogy mit tud a gyakorlatban a legdurvább Cupra!
Csak finoman!
Korábban már volt szerencsénk alaposan meghajtani a Formentor úgymond polgári csúcsmodelljét, a 310 lovas VZ-t, melytől designt tekintetében nem tér el jelentősen a non-plus-ultra kategóriás, limitált mennyiségben gyártott VZ5.
Az első lökhárító alsó része picit máshogy lett kialakítva, jól mutatnak a fényezetlen karbon elemek, az oldalnézetet a hatalmas méretű és egyedi formavilágú könnyűfém-felnik határozzák meg, hátul pedig egy szolid VZ5 logóra, illetve az ezúttal átlósan egymás fölé helyezett négy kipufogóvégre lehetünk figyelmesek.
Ennyi, és nem több. Nyoma sincs bazári hangulatú, Homasita feelinges optikai tuningnak, a Cupra tervezői szerencsére nem lőttek túl a célon.
A Formentornak egyszerűen nincs szüksége ennél brutálisabb, sokkal hangsúlyosabban sportos megjelenésre. A VZ5 nem feltétlenül akar tekintetmágnes lenni, de persze a laikusok szép számban utánafordulnak a furcsán újszerű márkaemblémás újdonságnak, a petrolheadek pedig vigyázba állva tisztelegnek az öthengeres csúcsmodell előtt.
Kagyló jöhet?
A külsőhöz hasonlóan az utastér sem esett át radikális változásokon. A műszerfal ismerős lehet azok számára, akik nemrégiben ültek valamilyen VW konszernes modellben, a kormány mögött 10,25 colos és remekül személyre szabható digitális műszeregység figyel, a központi érintőkijelző 12 colos képátlójú és igényes grafikájú.
Az érintésérzékeny klímavezérlés némi megszokást igényel, illetve megjegyzendő, hogy itt-ott rangon aluli, kopogósan kemény műanyaggal találkozhatunk. A kagylóülés viszont még akkor is zseniális, ha nem elektromosan, hanem egyszerűen kézzel állítható: remek az oldaltartása, de még hosszú távon sem kényelmetlen, és ugyanúgy fűthető, mint a sportos hangvételű kormány.
Az alul csapott kormányon szatelitgombként figyel a Cupra logós üzemmód-váltó és az indítógomb, utóbbit az első napokban könnyű összekeverni a középkonzol hasonlóan kerek kialakítású középső gombjával, mely a menetstabilizátor vezérlésére hivatott.
A konzol hátsó részén egy apró klímavezérlő panelre és két USB-C aljzatra lehetünk figyelmesek, és a hátul ülőknek a helykínáltra sem lehet panaszuk. A Formentor alapvetően egy tágas családi crossover, melynek 420 literes csomagtere sem nevezhető rossznak, bár e tekintetben az Ateca 90 literes előnyt élvez.
Ötlövetű
Komoly fegyvertény, hogy a Cupra megszerezte az Audi Győrben gyártott 5 hengeres motorját, főleg annak ismeretében, hogy sem a Golf, sem a Leon nem kapja meg ezt az erőforrást. A hivatalos álláspont szerint helyhiány miatt, mely kijelentést persze illik kellő fenntartással kezelni.
A 2,5 literes turbós benzinmotor maga a mennyország. Ahogy szól, ahogy felépül az ereje, ahogy hátba vág a nyomatéka – nagyon más kávézó, mint a konszern legtöbb sportos kompaktjában lévő 2 literes 4 hengeres turbós egység.
A 390 lóerő 10-zel kevesebb, mint az Audik kereken 400 lovas teljesítménye, és a 480 Nm is hajszálnyival kevesebb, mint a négykarikás márka 500 Nm-es csúcsnyomatéka, ezeket a különbségeket azonban nem érezni a gyakorlatban. Az RS Audik picit mintha hangosabbak lennének a VZ5-nél, de ebben a WLTP által uralt korban egyébként már az ingolstadti csúcsmodellek is halkabbak, mint elődeik.
Az ércesen 5 hengeres petrolhead muzsika alapvetően a motor felöl érkezik, de a kipufogóból is hallani kellemes hangokat, még a megállást követően is, ahogy szépen pattog a hűlőfélben lévő technika.
Élménygenerátor
A gyorsulás letaglózó, a 0-100 ideális esetben akár 4,2 másodperc alatt letudható. E tekintetben valahol fél úton járunk az RS3 és az RS Q3 között, végsebesség fronton viszont be kell érnünk 250 km/h-val, az e feletti régióba csak az Audik képesek belenyalni. Az RS Q3 például 764 ezer forint kifizetését követően akár 280-nal is képes száguldani.
A hétfokozatú automata váltó picit mintha gyorsabb lenne a normál VZ-ben lévőnél, de a duplakuplungos egység néha még így is kicsit fogalmatlanul teszi a dolgát. Sport, illetve még inkább Cupra módban határozottan élénkebbé válik, és a kormány mögötti fülekkel szerencsére bármikor beleszólhatunk a működésébe.
400 lóerő magasságában már jól jön az összkerék-hajtás, drift módban pedig csak a hátsó kereket gyötri az ötlövetű, semmi akadálya a kilinccsel előre történő gumigyilkos közlekedésnek.
A Formentor eleve egy relatíve alacsony építésű szabadidő-autó, a VZ5-öt pedig további 10 milliméterrel lejjebb ültették, és a remek vezetési élményben többek közt a meglepően alacsonyra engedhető ülés is komoly szerepet játszik.
Ide az összes kanyarral!
A kormányzás közvetlen és pontos, a felfüggesztés Comfort és Cupra módban egyaránt villámgyorsan megszerethető. A VZ5 még az igen peres gumik ellenére is képes kényelmes családi autóként funkcionálni, és ha kell, akkor vicsorogva pattan rá a hegyvidéki szerpentinek apexeire, és az ideális ívekről le sem lehet robbantani.
A hétköznapi Cuprák feláras Brembo féke alapvetően patent, de hajlamos a fáradásra, ezúttal viszont olyan Akebono rendszert kapunk alapáron, melyet közúton semmilyen módon sem lehet kihozni a sodrából. A 18 colos hatalmas tárcsák csak 20 colos felnik mögött férnek el, hatalmasat lassítanak, kiválóan adagolható az erejük és a fáradás legkisebb jelét sem mutatják.
A VZ5 csak 40 kilogrammal nehezebb a 310 lovas verziónál, de ennél fontosabb, hogy 100 kilogrammal alulmúlja az RS Q3-at. Az 1683 kilogrammos tömeg nem a szuperkönnyű Porschék szintje, de 2023-ban bizony már kellemesen alacsonynak mondható akkor, amikor a hibrid és elektromos szörnyetegek már bőven 2-2,5 tonna magasságában járnak.
Az általunk mért 12,5 literes átlagfogyasztás a cserébe kapott élmény ismeretében lényegében barátinak nevezhető, és körülbelül 1 literrel haladja meg a 80 lóerővel szerényebb verzió fogyasztását.
Konklúzió, árak
+: remek formaterv, kiváló vezetési élmény, zseniális motor és fék, relatíve tágas utastér. –: nincs kézi váltó, érintős klímavezérlés, magas ár. |
Politikailag korrekt plugin hibridek és tisztán elektromos modellek mellett szerencsére hamisítatlan élménygenerátorok is találhatók a Cupra kínálatában. Az általunk korábban kipróbált, 20,7 millió forintos alapárú 310 lovas Formentor sem egy unalmas példány, azonban a VZ5 jelentősen túlmutat rajta, ami elsősorban a kiváló győri motornak köszönhető.
És a Formentor VZ5 úgy tud ördögien jó sportautó lenni, hogy közben bármikor képes kényelmes családi járgányként viselkedni.
És akkor jöjjön a fekete leves! Mindössze 7 ezer példány készül belőle, ebből alig pár darab jön Magyarországra és sajnos a horror magas ár mellett sem mehetünk el szó nélkül. Az alapár 29,1 millió forint, tesztautónk árcéduláján pedig 33,8 millió forintos összeg szerepel.
Egyelőre nem tudni, hogy a Cuprák értéktartása hogyan alakul majd, de nem lennénk meglepődve, ha egyesek befektetésnek vásárolnák a limitált szériás VZ5-ös csúcsmodellt. Más kérdés, hogy a kétféle karosszériaváltozatban készülő, alapvetően nagyon hasonló hangulatú Audi RS Q3 alapára 3 millió forinttal alacsonyabban alakul.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.