Autópornó Brad Pittel, magyar kanyarral - kritika az F1 című filmről
A kocsik hasítanak, de a sztárok csak gügyögnek Brad Pitt új filmjében.
Elődjénél is meghökkentőbb, kicsit még inkább megosztó designnal támad a második generációs Toyota C-HR, mely most először zöld rendszámos plugin hibrid hajtáslánccal és akár 20 colos kerekekkel is rendelhető. Árban pedig már sajnos a sokkal nagyobb RAV4 nyakán liheg.
Akadnak olyan autók, melyek egyszerűen nem akarnak kilógni a sorból és olyan ásítóan unalmas formatervvel bírnak, hogy még a leginkább retinaszaggató gyári fényezéssel is szinte alig lehet észrevenni őket a forgalomban.
Szerencsére olyan kocsik is mind a mai napig szép számmal léteznek, melyek pont ellenkezőleg, még unalmas patkányszürke színben is szinte csak úgy mágnesként vonzák magukra a tekintetet, mert hát a tervező látványosan szép formatervvel áldotta meg őket.
És aztán vannak a Toyota C-HR-hez hasonló különcködő delikvensek, melyek egyértelműen a vásárlóközönség megosztására játszanak, így vagy úgy, szeretve vagy utálva, de egyszerűen nem lehet megkerülni, feledni őket.
Az elsőtől az utolsó csavarig teljesen új második generációs C-HR menetpróbáján jártunk, a patika állapotú kanyargós utakkal és november közepi kellemes langymeleg tavasszal kényeztető Ibizán.
Az Európában tervezett, fejlesztett és gyártott új C-HR-ről első blikkre az általunk a közelmúltban alaposan letesztelt bZ4X villanyautó juthat eszünkbe, de ezúttal talán picit könnyebben befogadható a design, melyet elöl a karakteres fényszórók, oldalt a fekvő Y mintázat, hátul pedig a világító típusjelzést felvonultató lámpacsík határoz meg.
A hosszúság kivételesen nem nőtt, hanem minimális mértékben, 3 centiméterrel csökkent, ami mellé változatlan tengelytáv és magasság, illetve 3,5 centiméterrel nagyobb szélesség társul. A rövid első- és hátsó túlnyúlások mellett nem mehetünk el szó nélkül a síkba süllyesztett kilincsek mellett sem, Toyotán eddig még nem találkozhattunk ilyen jellegű aerodinamikai optimalizálással.
A kéttónusú fényezés új stílusban jelenik meg: a kontrasztos fekete szín a tetőn túl egészen a hátsó lökhárítóig és az autó hátsó részéig nyúlik. Emiatt bankrabláshoz ideális menekülőautó lehet az új Toyota, az elöl- és hátulnézetből teljesen eltérő szín alaposan megkeverheti a szemtanúk beszámolóját.
Míg az előd esetében a 19 colos kerekek jelentették a plafont, az új C-HR immár akár 20 colos felnikkel is rendelhető, melyek vélhetően kevésbé lesznek kompatibilisek a kétes minőségű hazai utakkal, de tény, hogy elképesztően látványosak. A fotókon látható kocsit eggyel kisebb, 19 colos kerekekkel szerelték.
A kocsi automatikusan üdvözli a felé közeledő vezetőt, életre kelnek a fényszórók és megvilágítást kap a csomagtérajtó középső típusjelzése, ezzel egy időben pedig az üléspozíció, a műszeregység, a HUD és az infotainment kijelző az adott személyre jellemző beállításokat veszi fel.
Az utastérben a korábbiaknál jobb minőségű anyagokkal és jelentősen modernizált technikával találkozhatunk, kicsit már olyan érzésünk lehet, mint a kisebb-olcsóbb Lexusokban. A kormány mögötti műszeregység most először teljesen digitális, a remek felbontású és háromféle üzemmódot felvonultató panel 12,3 colos képátlójú.
Alacsonyabb felszereltség esetén 8 colos az infotainment rendszer kijelzője, vagyis akkora, mint amekkora képernyő az elődben volt, a jobban felszerelt példányok viszont már 12,3 colos érintőkijelzőt vonultatnak fel. A felhasználói felület egész gyorsan teszi a dolgát, de lehetne némileg logikusabb felépítésű és a grafikai elemeken is lehetne még bőven csiszolni.
A Toyotánál újdonság a 64 színárnyalatú hangulatvilágítás, mely nem egyszerűen csak személyre szabható, hanem például az aktuális napszaknak megfelelően, vagy a légkondi hőfok állításának hatására automatikusan is képes változtatni a színét.
A hangulatfények a biztonságot is fokozzák: a kiszállást segítő rendszer hangjelzésén és vizuális figyelmeztetésein túl a pirosra váltó belső világítás is felhívja a vezető figyelmét arra, hogy ajtónyitáskor fennáll a veszélye a hátulról közeledő járművekkel vagy kerékpárosokkal történő ütközésnek.
Újdonság a digitális kulcs, melynek köszönhetően elég az okostelefonunkat magunknál tartani az ajtók nyitásához és a motor beindításához.
Egy 184 centiméter magas sofőr mögött helyet foglaló hasonló méretű utas térde előtt minimális légrés található, a feje felett pedig körülbelül 4-5 centiméteres. Elöl egész kényelmesen el lehet férni, bár az anyósülésen ülőt zavarhatja az öncélúan vaskosra vett középkonzol. Hátul elég furcsa az üléspozíció, a térdeink magasan vannak, és a kisméretű ablakok miatt garantált a bunker feeling.
Hátulra ráadásul légbefúvó sem jutott és USB-C aljzatból is csak egyet kapunk, arról nem is beszélve, hogy csak a jobb oldali első ülés hátoldalán alakítottak ki zsebet. A csomagtér nem túl öblös, kiviteltől függően 310-388 literes (Hyundai Kona 466 liter), de a C-HR nem is tágas családi autónak készült, hanem elsősorban egyedülállóknak és pároknak.
Míg az elődöt 1,2 literes turbós benzinmotorral, illetve 1,8 és 2 literes szívómotorra épülő hibrid hajtással gyártották, addig a friss jövevény már csak és kizárólag hibrid technikával támad, jelentősen modernizált és megerősített formában.
Az 1,8 literes verzió rendszerteljesítménye 122-ről 140 lóerőre nőtt, a 2 literes erőforrásra épülő kivitel pedig immár 198 lóerőt szabadít rá az első kerekekre. A legfrissebb ötödik generációs hibrid technika a közelmúltban felfrissített Corollából és a Corolla Crossból lehet ismerős, jelen esetben kiviteltől függően 8,1-9,9 másodperces 0-100-as szintidőt biztosít.
A korábban csak az 1,2 literes modellhez társítható összkerékhajtás a második generációs C-HR esetében a 2 literes normál hibridhez rendelhető, az AWD-i rendszer esetében egy kompakt villanymotor biztosítja a hátsó kerekek hajtását. Ez a kivitel 7,9 másodperc alatt tudja le a 0-100-as gyorsulást.
Az ibizai menetrpróba során mind a 98 lóerős szolídabb, mind a 152 lovas nagyobb motorra épülő combosabb öntöltő hibridet volt szerencsénk kipróbálni, előbbivel kicsivel 5 liter alatti, utóbbival némileg afeletti fogyasztást mértünk.
Jelentősen továbbfejlesztették a felfüggesztést, a kormányzást és a fékrendszert, a makuláltan minőségű spanyol utakon nagyon rendben volt a vezetési élmény. Ha kicsit alacsonyabb lenne a vezetési pozíció, simán azt hihetnénk, hogy nem is egy crossoverben, hanem egy hagyományos építésű kompaktban vadásszuk le egymás után a kisebb-nagyobb kanyarokat.
Most először zöld rendszámot is kaphat a C-HR, a 2 literes benzinmotorra épülő plugin hibrid hajtáslánc az új Priushoz hasonlóan 223 lóerős produkciót ad elő.
A navigációs rendszer használata közben a rendszer felismeri a legjobb lehetőségeket az akkumulátor töltésére, és automatikusan beállítja a vezetési módot az energiahatékonyság optimalizálása érdekében. Az új geofencing funkciónak köszönhetően a kocsi automatikusan elektromos üzemmódra vált, amikor az autó alacsony károsanyag-kibocsátású zónába (LEZ) lép be.
Az utastér alá szerelt nettó 13,8 kWh kapacitású és 60 kilogramm tömegű akkumulátor 7 kW-tal tölthető (új Prius: 3,3 kW) és 66 kilométeres e-hatótávot biztosít, a teljes hatótáv eléri a 804 kilométert. Ez a legfürgébb kivitel a maga 7,4 másodperces 0-100-as gyorsulásával, kipróbálni viszont még nem állt módunkban, a sorozatgyártás ugyanis csak januárban kezdődik meg Törökországban.
Elődjéhez képest az új generáció kétszer annyi újrahasznosított műanyagot tartalmaz, amelyet több mint 100 különböző alkatrészben használnak fel. Ezek közé tartozik az üléskárpitok új szövetborítása, amely újrahasznosított PET-palackokból készül.
A lökhárítók új gyantaanyagból készülnek, amelyet a formában előre színeznek – ez az innováció várhatóan több száz tonna szén-dioxidot takarít meg. További csökkentéseket értek el egy új, automatizált, vízbázisú festékeket alkalmazó fényezési eljárás bevezetésével, valamint a kormánykerék egész kellemes tapintásérzetet biztosító borításához bőr helyett új vegán anyagot használnak.
A fix panorámatető alacsony emissziós és infravörös-csökkentő rétegekkel rendelkezik, amelyek télen benntartják a hőt az utastérben, míg a napsütéses nyári időben megakadályozzák a túlmelegedést. Ezzel mellőzhető a hagyományos árnyékoló roló használata, ami 5 kilogrammot takarít meg, 3 centiméterrel növeli a belmagasságot és csökkenti a légkondicionáló használatának szükségességét a kényelmes hőmérséklet fenntartásához.
A gyártó számításai szerint a 300 ezer forintos áron kínált új panorámatető 0,5 g/kilométerrel csökkenti az autó szén-dioxid-kibocsátását - sok kicsi sokra megy, azért viszont kár, hogy gombnyomásra nem állítható a tető áttetszősége.
+: egyedi formaterv, minőségibb utastér, modern technika, korrekt vezethetőség és fogyasztás. –: a második üléssor el lett hanyagolva, a csomagtér lehetne nagyobb, az árcédula lehetne barátságosabb. |
Magyarországon 2016 óta bőven több, mint 11 ezer darab fogyott az első C-HR-ből, és várakozások szerint jövőre 2200 hibridet és 300 plugin hibridet értékesítenek majd a második generációból, így a Toyota meghökkentő formatervű kompakt szabadidő-autója elvileg könnyen megőrizheti dobogós helyezését.
A méret változatlan, a design kicsit még inkább megosztó, a technika pedig sokkal modernebb lett - az új C-HR körülbelül ilyen adottságokkal vág neki 2023 végének és az előttünk álló éveknek.
És olyan árcédulával, melyen a legjobb esetben is minimum 12,35 millió forintos összeg szerepel. Alaphangon ennyibe kerül az 1,8 literes alapmodell, az eggyel magasabb felszereltségen nyitó 2 literes verzió pedig 14,48 millió forinttól indul, illetve 760 ezer forinttal drágábban már összkerék-hajtással támad.
A plugin hibrid legalább 17,1 millió forint kifizetését követően vezethető haza, GR Sport Premiere Edition fullextrásan pedig 20,18 millió forintot kóstál.
Viszonyításképp, a 21 centivel hosszabb és jelentősen tágasabb RAV4 2,5 literes motorra épülő 218-222 lóerős normál hibrid hajtással 15,84-20,19 millió forintba kerül.
A kifutó C-HR készleten lévő 122 lóerős példányai 10,5 millió forinton nyitnak, a 184 lovasokért minimum 12,2 millió forintot kell fizetni.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.
A kocsik hasítanak, de a sztárok csak gügyögnek Brad Pitt új filmjében.
A párt fővárosi frakciója hajlandó részt venni a hétfői közgyűlésen, de kérnek is cserébe.
Nem tudni, mit hoz a jövő, de Litkai Gergely a BKK-leállás után kidolgozta a Fővárosi Csődelodázási Csomagot.