Egypetéjű ikrek: teszten a Toyota bZ4X és a Subaru Solterra villanyautók
Megnéztük, hogy hogyan teljesít a gyakorlatban a Toyota és a Subaru szerelemgyermekének tekinthető két vadonatúj elektromos autó, a bZ4X és a tőle csak minimálisan eltérő Solterra.
A Toyota több évtizedes tapasztalattal rendelkezik hibrid fronton, azonban első célirányosan tisztán elektromosnak fejlesztett modelljére igen sokat kellett várnunk.
A hibrid, plugin hibrid, elektromos és hidrogénes fejlesztésekkel egyaránt foglalkozó, a lehető legtöbb lábon álló japán vállalat bZ4X típusjelzésű első igazi villanyautója most viszont végre itt van, megérkezett.
És nem egyedül jött, hanem azzal a Subaru Solterrával, mely tulajdonképpen nem más, mint a bZ4X enyhén átsminkelt, kicsit finomhangolt testvérmodellje. Mindkettőt kipróbáltuk.
Ikrek
Amikor először egymás mellé parkoltunk a bZ4X-szel és a Solterrával, kicsit olyan érzésünk támadt, mint amikor a rejtvénymagazinokban egykoron a "keresd meg a tíz különbséget a két kép között" oldalakra lapoztunk.
A méretek értelemszerűen szinte milliméterre pontosan azonosak, de a design kicsit eltér. Éppen csak annyira, hogy a testvérmodellek gyártása a lehető leggazdaságosabb maradhasson.
A Toyota orrán magasabban figyel a márkajelzés, a fényszórókon szemöldök található, a Subarun más a hűtőrács imitációt felvonultató lökhárító, melynek aljában két darab régivágású köralakú ködlámpára lehetünk figyelmesek.
Az oldalnézetet mindkét esetben a vaskos fényezetlen fekete műanyag elemmel ékesített kerékjárati ívek uralják. Hátul a márkaidentitást és a típust, valamint a Toyota esetében az összkerék-hajtást jelző logókon kívül a lámpatestek kapcsán fedezhetünk fel komolyabb eltéréseket. Más a lámpák rajzolata és a bZ4X-en a két lámpatestet látványos fénycsík köti össze.
Egyik design fellett sem törnénk pálcát, az eltérések minimálisnak mondhatók, és egyéni preferencia kérdése, hogy melyik japán delikvens tetszik egy picit jobban a másiknál.
A 4,69 méteres hossz azt jelenti, hogy a Toyota RAV4-nél 9 centiméterrel hosszabb a testvérpár, magasság fronton viszont 8,5 centiméterrel a hibrid bestseller modell tarol.
A 2,85 méteres tengelytávolság a prémium kategóriában versenyző harmadik testvérről, az általunk nemrégiben alaposan letesztelt Lexus RZ450e-ről lehet ismerős, mely a komolyabb első-hátsó túlnyúlások miatt 11,5 centiméterrel hosszabb.
Belső értékek
A bZ4X és a Solterra utastere szinte teljesen megegyezik egymással, az RZ450e viszont egyértelműen más ligában focizik, szebb a belső kialakítása és jobb minőségű anyagokat vonultat fel.
A digitális műszeregység a megszokottnál kisebb méretű és magasabbra pozícionált (így nincs is HUD), a jókora központi érintőkijelző nagyfelbontású, de nem különösebben igényes grafikájú. Jó hír, hogy a hangerő és a klíma hagyományos nyomógombokkal kezelhető, és a középkonzolra került PRND kapcsolóra sem lehet panasz.
A kormányon kicsit túl sok a gomb, de mivel ezek nem érintésérzékeny-, hanem hagyományos nyomógombok, nem okoz gondot a menüben közlekedni vagy a tempomatot vezérelni a segítségükkel.
A vezeték nélküli mobiltöltő egy félig átlátszó lehajtható fedelet kapott, adott az Apple CarPlay és Android Auto támogatás, a hi-fi közepes minőségi szintet képvisel. A Toyota 9 hangszórós JBL-, a Subaru 11 hangszórós Harman Kardon rendszert kínál felár ellenében.
Az ülések sokkal inkább kényelemre, semmint hangsúlyosan sportos oldaltartásra vannak hangolva, elöl és hátul egyaránt bőséges a helykínálat.
Elöl nem alakítottak ki kiegészítő csomagtartót, így a cókmókjainknak és a töltőkábeleknek a 450 liter körüli normál hátsó csomagtérben kell elférniük. Nem kicsi a puttony, de azért láttunk már nála terebélyesebbet (RAV4: 580 liter), illetve érthetetlen, hogy miért bukjuk el a kesztyűtartót.
Az RZ450e-ben már volt szerencsénk kipróbálni a mindössze 300 fokos elfordulási szögű, rendkívül közvetlen szarvkormányt, mely idővel a bZ4X-be is rendelhető lesz.
A sci-fi jellegű kormány az első találkozás során nem igazán győzött meg, és a japán gyártó is tisztában van a steer-by-wire rendszerrel kapcsolatos kihívásokkal, és vélhetően ez az oka annak, hogy még a Lexusnál is csak 2025-től lesz elérhető az újfajta kormánymű.
A szarvkormány a Subarunál később sem bukkan fel a kínálatban, viszont a Solterra kormánya mögött ott az a két kis fül, melynek révén a bZ4X-étől kicsit eltérően hangolt rekuperáció/motorfék akár manuálisan is kezelhető. Utóbbira nem sok késztetést éreztünk, ugyanis mindkét autóban remekül, egész finoman működik az automatikus rekuperáció.
Van bennük kraft?
A bZ4X elsőkerék-hajtású alapmodelljének 204 lóerős teljesítménye és 265 Nm-es nyomatéka 7,5 másodperces 0-100-as gyorsulást tesz lehetővé, ami ha nem is nevezhető letaglózónak, az előzesek biztonságosan gyors letudásához tökéletesen elegendő. A végsebesség 160 km/h-ra van korlátozva.
A hozzánk érkezett tesztautó összkerekes kivitelű és ennek jegyében kicsit nagyobb teljesítményű. A két darab 109 lovas és 168,5 Nm nyomatékú villanymotor 217 lóerős összteljesítménye a jobb trakcióval társítva 6,9 másodperces 0-100-as szintidőt tesz lehetővé.
A legsoványabb konfiguráció is 1,9 tonnás tömeget képvisel, fullos esetben pedig nem sokkal maradunk el a 2,1 tonnától, bár ezeken az értékeken ma már egyre kevésbé lepődünk meg. Viszonyításképp, egy fapados RAV4 kevesebb, mint 1,5 tonnás.
A Subaru a hagyományaihoz híven csak négykerék-hajtású változatban kínálja a Solterrát, melynek teljesítménye azonos a bZ4X-ével. A Subaruban picit talán feszesebbre van hangolva a futómű, de mivel a kipróbált Solterrán 18 colos, a jobban felszerelt bZ4X-en pedig 20 colos kerekek voltak, nem igazán tudtunk almát almával összehasonlítani.
A Subaru bábáskodásának köszönhetően mindkét modell az átlagnál komolyabb terepjáróképességekkel rendelkezik, olyannyira, hogy akár 50 centiméter mély patakon is átgázolhatunk a dedikált terep üzemmóddal és lejtmenetvezérlővel is rendelkező járgányokkal. A terepszögek konkrétan így alakulnak: 17,7, 18,2 és 25,4 fok.
A komolyabb menetdinamikára vágyók jobban járnak a Lexus testvérrel, a 313 lóerős RZ450e ugyanis akár 5,3 másodperc alatt is fel tud pattani 0-ról 100-ra, és a masszív extra hangszigeteléseknek köszönhetően tapasztalataink szerint picit még halkabb az amúgy sem túl hangos másik két delikvensnél.
Meddig gurulnak?
Mindkét modell egyetlen 71,4 kWh kapacitású akkumulátorral rendelhető, ami elvileg 450 kilométeres hatótávot biztosít. A gyakorlatban viszont lehetetlen hozni ezt az értéket, a tél végi körülmények mellett mi reálisan 280-320 kilométert tudtunk megtenni egy töltéssel.
A gyártó által ígért optimalizáció elvileg megnövelheti az alapáras hőszivattyú ellenére sem túl combos hatótávot, illetve adott esetben jobban járhatunk a csak első kerekein hajtott bZ4X-szel, melynek WLTP-értéke meghaladja az 500 kilométert.
A Toyota által kínált opcionális napelemes tető ideális esetben évente 1800 ajándék kilométerrel szolgál, és egy nap alatt annyi energiát termel, hogy azzal akár 140-szer is feltölthető egy iPhone. A spéci tető álló helyzetben a nagyfeszültségű-, menet közben a 12 V-os telepet tölti.
A lokális hőérzeten sokat javító és akár a hatótávra is lényegesen kiható különleges hősugárzó funkció csak az RZ450e-ben érhető tetten.
A hivatalos vállalás szerint 10 év vagy 240 ezer kilométer után sem csökken 90 százalék alá az akkumulátor töltöttsége. Kár, hogy tesztautóink AC-fronton csak 6,6 kW-tal tölthetők és emiatt közel 10 óra lehet egy teljes töltés, azonban jó hír, hogy az újabb gyártásból származó kocsik már 11 kW-ot is képesek felvenni.
DC-n elvileg 150 kW a legnagyobb töltési teljesítmény, azonban a hideg tesztkörülmények mellett ennek közelébe sem sikerült érnünk.
Konklúzió, árak
Ahogy design, úgy vezethetőség és egyéb fronton is minimális az eltérés az Év Autója 2023 szavazáson hetedik helyen végzett bZ4X és a Solterra között, a két modell közötti választást adott esetben leginkább az befolyásolhatja, hogy melyik szerezhető be könnyebben. És e tekintetben a Toyotának áll a zászló.
A kétkerék-hajtású bZ4X 23,2 millió forinton, összkerekes verziója pedig 25,7 millió forinton nyit, a csúcsverzió árcéduláján 28,2 millió forintos összeg szerepel. Ehhez képest nincs is rossz ára a Solterrának, mely kizárólag 4WD kivitelben kapható testvérmodellt 25,3-26,5 millió forintos áron jegyzik.
A prémium életérzéssel, nagyobb teljesítménnyel és méretesebb csomagtérrel kecsegtető Lexus RZ450e sem tűnik rossz választásnak 27,6-33,5 millió forint magasságában.
Más kérdés, hogy egy alap benzines RAV4-be már 13,4 millió forint ellenében bepattanhatunk, a hibrid verzió pedig 15,8 millió forinttól indul.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.