December 1-jén, pénteken új állandó oldtimer-kiállítás nyílik Budapesten, a III. kerületi helyszín egész évben várja az autózás múltja iránt fokozott érdeklődést mutató látogatókat.
Az általunk még a hivatalos megnyitó előtt felkeresett 365 Oldtimer Kiállítás ötletgazdája, Arie Yom-Tov, a Gozsdu udvar megálmodója, aki családjával együtt négy évtizede gyűjti a világ minden tájáról származó autókat, és most elérkezettnek látta az időt, hogy a kocsikat megmutassa a nagyközönségnek.

A 37 márkát felvonultató 100 darabos gyűjteményből egyszerre 40 autót lehet megtekinteni a 2000 négyzetméteres kiállítótérben, a repertoárt időről időre rotálni tervezik, és minden hónapban kijelölik a „hónap autóját", amelybe bele is lehet ülni. Az első hónapban ez egy különleges lila fényezésű G-sorozatú Porsche 911 Cabriolet lesz.
A kiállítás része többek közt egy filmszínház és egy oktatási központ, amely bemutatja az autógyártás 100 éves történelmi fejlődését. A kurátorok kiemelt figyelmet szenteltek a magyar úttörőknek, például Bánki Donátnak, Csonka Jánosnak, Galamb Józsefnek, Járay Pálnak, Viktor Jánosnak és Barényi Bélának.
A hétfőtől vasárnapig 10–19 óra között látogatható kiállításra többek közt kedvezményes diák-, családi- és nyugdíjas jegyek is válthatók.


A gyűjtemény egyik leginkább szeretetre méltó kocsija egy sárga Citroën 2CV, mely a többmilliós példányszámban készült Kacsa egyik legritkább limitált szériája.
Ehhez hasonló francia járgányt használt Roger Moore a Szigorúan bizalmas című 1981-es James Bond filmben, az ezres mennyiségben gyártott autón gyárilag helyezték el a lövésnyomokat imitáló matricákat:

A 110 éves Renault Skiff Labourdette Carrose a gyűjtemény legidősebb darabja, melyhez hasonló Renault volt az 1912-ben elsüllyedt Titanic által szállított egyetlen négykerekű jármű:

Az 1926-os Ford T-modell kisteherautóval egykoron jeget szállítottak az Egyesült Államokban:

Ez az eredeti fényezésű, 7,7 literes erőforrású Rolls-Royce Phantom II 1927-ben hagyta el a gyártósort, azonban a holland megrendelő szofisztikált személyreszabási igényei miatt végül csak két évvel később állt forgalomba:

A brit luxusautóval nagyjából egyidős ez az igen komoly értéket képviselő Bugatti Type 44:


Kevesen tudják, hogy az Alfa Romeónak már az 50-es években volt terepjárója. A Matta néven is emlegetett és általunk nemrégiben a gyártó olaszországi múzeumában körbejárt 1900 M-et nem titkoltan a második világháború legendás Willys Jeepje ihlette, és alig több, mint 2 ezer példány készült belőle:

Az 1986-ban debütált Chrysler TC Maseratiból 1990-ig 7 300 darab látott napvilágot, az amerikai-olasz kooperáció végeredménye finoman szólva sem aratott komoly sikert:


A megnyitót követő első hetekben még nem lesz megtekinthető, a későbbiekben azonban a tárlat részét képezi majd az a keveset futott és igen kiváló állapotú Lotus Omega, melyet mi már láttunk, fotózni azonban egyelőre még nem nyílt lehetőségünk. A 950 példányban gyártott 382 lóerős különleges „Opel" korának leggyorsabb szedánja volt.
A 365 Oldtimer Kiállításon készült további felvételeink:


















Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.