szerző:
Tetszett a cikk?

Szívet melengető formatervvel és izgalmas utastérrel kecsegtet az olasz gyártó vadonatúj SUV-ja, a Tonale, melynek egészen a második világháborúig visszapillantó ősét is körbejártuk.

Az Alfa Romeo elég későn, csak 2017-ben mutatta be első divatterepjáróját, a BMW X3 méretkategóriájában támadó Stelviót, az X1 ellenfelének szánt kisebb Tonalét pedig csak 2022-ben leplezték le.

Utóbbiból egy lágyhibrid hajtásláncú és Veloce csúcsfelszereltségű példányt kaptunk tesztre, de mielőtt elvesznénk a részletekben, jöjjön egy rövidke történelemlecke!

László Ferenc

Vissza a múltba!

Kevesen tudják, hogy az Alfa Romeónak már az 50-es években volt terepjárója. A Matta néven is emlegetett 1900 M-et nem titkoltan a második világháború legendás Willys Jeepje ihlette.

A mindössze 3,52 méter hosszú terepjáró mozgatásáról egy 65 lóerős teljesítményű és 123 Nm nyomatékú 1,9 literes 4 hengeres benzinmotor gondoskodik, mely egy négyfokozatú kézi váltón keresztül hajtja a négy kereket.

László Ferenc

1951 és 1954 között mindössze 2007 darab Mattát kapott az olasz katonaság és csendőrség, a civileknek szánt verzióból pedig ennél is kevesebb, alig 154 példány készült.

A 105 km/h végsebességű terepjáró ezen példánya 1968-ban szervizautóként részt vett egy 24 országon átívelő 27 ezer kilométeres túrán:

László Ferenc
László Ferenc

Érdekesség továbbá, hogy az 1983 és 1995 között gyártott Alfa Romeo 33-ból is létezett egy 4x4-es kivitel, melyet a Pininfarinánál szereltek össze.

Alfa Romeo

Irány 2023!

A Tonale-hágóról elnevezett kompakt SUV-ra olyan nagy szüksége volt az Alfának, mint egy falat kenyérre, hiszen sok vásárlónak egyszerűen túl nagy méretű és/vagy drága a közelmúltban ráncfelvarrt Stelvio.

A Stellantis olasz márkájának második divatterepjárója közel 16 centiméterrel rövidebb, 6 centiméterrel keskenyebb, 5 centiméterrel alacsonyabb és 18 centiméterrel szerényebb tengelytávú, mint a Stelvio, ami parkoláskor előnyt jelent, a 11,6 méteres fordulókör viszont nem könnyíti meg a szűk városi utcákban történő manőverezést.

László Ferenc
László Ferenc

A fő rivális BMW X1-nél 3 centiméterrel hosszabb Tonale fő ütőkártyája a sportosan elegáns design, az olasz tervezők ezúttal is alaposan kitettek magukért.

A hármas tagolású fényszórók, a pajzsot formáló filigrán hűtőrács és a márkajelzés felett finoman domborodó gépháztető még csak a kezdet. Az oldalnézetet a hátul izgalmasan felfelé kanyarodó övvonal, illetve a 380 ezer forintba kerülő gyönyörű 20 colos könnyűfém-felnik határozzák meg, utóbbiak alig takarják ki a vörös Brembo féknyergeket.

László Ferenc
László Ferenc

Hátul szintén hármas osztatú lámpatestekre lehetünk figyelmesek, melyeket látványos fénycsík köt össze. Veloce sportos csúcsfelszereltség ide vagy oda, a kipufogóvégek látványáról le kell mondanunk, ilyen földi hívsággal meglepő módon csak a "píszí" PHEV verzió szolgál.

A Tonalének igen jól áll a Montreal zöld szín, mely háromrétegű különleges fényezés felára 670 ezer forint.

László Ferenc
László Ferenc

Olasz hangulat

A talján tervezők szerencsére nemcsak a külső-, hanem a belső design tekintetében is alaposan kitettek magukért, a konszern egyéb modelljeinek bánatosan szomorú beltere után egyenesen jól esik egy kicsit legeltetni a szemünket a Tonale műszerfalán.

Az alul enyhén csapott bőrkormány bal oldalán található a motorindító gomb, és remek dolog, hogy a régivágású kormányon egyetlen érintésérzékeny felület sincs. A 12,3 colos digitális műszeregység kiváló minőségű és igényesen olaszos hangulatú grafikával támad. A minőségre a 10,25 colos infotainment kijelző kapcsán sem lehet panasz, ellenben a felhasználói felület lehetne némileg logikusabb felépítésű.

László Ferenc
László Ferenc

A könnyen kezelhető manuális klímavezérlés alatt egy szivargyújtót és egy USB-A, illetve USB-C aljzatot találunk, valamint a márka jól ismert üzemmódválasztó gombját, mellyel többek közt az adaptív felfüggesztés is állítható. A hatalmas váltókart enyhén divatjamúltnak gondoljuk, azért viszont jár a piros pont, hogy a középkonzolt finom kis olasz trikolor díszíti.

A nyolc irányban elektromosan állítható bőrülések közepes oldaltartást biztosítanak és egész kényelmesek, helyhiányra a hátul ülőknek sem lehet panaszuk. A középkonzol hátsó részén légbeömlőt és egy-egy USB-A/C portot helyeztek el a tervezők. Nem tudjuk, hogy az alapáras hathangszórós hi-fi hogyan szól, mindenesetre a tesztautó feláras Harman Kardon hangrendszere kellemesen masszírozza a hallószerveinket.

A motoros mozgatású ötödik ajtót felnyitva 500 liternyi csomagot pakolhatunk a Tonaléba, a plugin hibrid esetében viszont be kell érjük 385 literrel. Hasznos a síalagút, a 60/40 osztatú hátsó üléstámlák lehajtásával pedig egészen 1,5 köbméterig növelhető a puttony mérete.

László Ferenc
László Ferenc

Lágy is, meg nem is

A Jeep Compass által is használt platformra épülő Tonale 1,5 literes 4 hengeres turbós benzinmotorjára épülő 48 V-os lágyhibrid hajtáslánc 130 és 160 lovas változatban, 240 Nm-es csúcsnyomatékkal érhető el – tesztautónkban az erősebb verzió található.

A váltóba szerelt 20 lóerős és 55 Nm-es villanymotor egyrészt besegít a hajtásba, másrészt rövidebb szakaszokon lehetővé teszi a belsőégésű motor lekapcsolását. A 8,8 másodperces 0-100-as szintidő és a 212 km/h végsebesség korrekt, a hétköznapi gyakorlat során nem igazán van szükség ennél komolyabb produkcióra.

László Ferenc
László Ferenc

A 6,5 literre kijött átlagfogyasztás sem nevezhető rossznak, bár igazán jónak sem, a fő problémát inkább az enyhén darabos működés jelenti. A hétfokozatú duplakuplungos automata váltóra és a hibrid technikára ráférne némi optimalizálás, jelen formájában sokkal darabosabb produkciót kapunk, mint például az X1 esetében.

Dinamikus üzemmódban mintha kicsit kisimulnának a hajtáslánc ráncai, ekkor viszont az ideálisnál kicsit magasabb fordulatszámon kapcsol magasabb fokozatba a váltó. A kormány mögötti hatalmas váltófülek izgalmasan mutatnak, de valahogy egy ilyen crossoverben kevésbé érzünk késztetést a manuális váltásra, mint például egy sportosabb Giuliában.

László Ferenc
László Ferenc

A kormányzás meglepően direkt, a végállástól végállásig mindössze 2,3-at tekerhető kormánnyal pontosan, remek vezetési élmény mellett terelgethető az Alfa kisebbik SUV-ja.

A futómű egész ügyesen egyensúlyoz a komfort és a sportosság határmezsgyéjén, a két adaptív beállítás között viszont nem érezni jelentős különbséget. A fékrendszert sikerült jól eltalálni, az 1,6 tonnás Tonale hatékonyan és jól adagolhatóan lassítható.

Kanyarvadászatra egész biztosan ezzel a verzióval indulnánk el, és nem az 1910 kilogrammos plugin hibriddel, hiába van annak 280 lóereje.

László Ferenc
László Ferenc

A 0-ról 100-ra 6,2 másodperc alatt felpattanó PHEV benzinmotorja mindössze 1,3 literes, a 15,5 kWh kapacitású akkumulátor pedig ideális esetben 60 kilométer körüli elektromos hatótávot tesz lehetővé. A többi Tonalétól eltérően a zöld rendszámos verziónak nemcsak az első-, hanem mind a négy kereke hajtott.

A plugin hibridhez hasonlóan csak hat fokozattal bír a dízel kivitel automata váltója, kézi váltóval nem gyártják a típust. Az 1,6 literes gázolajos egység 130 lóerős és 320 Nm nyomatékú, szinte csoda, hogy még ilyen hajtást is kínál a gyártó.

László Ferenc
László Ferenc

Konklúzió, árak

+: izgalmas külső/belső design, egész tágas utas- és csomagtér, jó minőségérzet, korrekt vezetési élmény.

: enyhén darabos működésű hajtáslánc, nagy fordulókör, lehetne olcsóbb.

Az Alfa Romeo Tonale nem annyira az eszünkre, sokkal inkább az érzelmeinkre próbál meg hatni. Teszi ezt többek közt izgalmas formaterve és olaszosan sportos hangulatú utastere révén, ezenfelül pedig a kategóriaátlag feletti vezetési élmény mellett sem mehetünk el szó nélkül.

Az egész tágas utas- és csomagtér szintén a napos oldalra sorolható, a vártnál darabosabb működésű hajtáslánc viszont már kevésbé, és sajnos az árcédula sem mondható éppen barátságosnak.

Cikkünk írásakor minimum 14,7 millió forintot kell fizetni egy 130 lovas Tonaléért, a nálunk járt 160 lóerős Veloce alaphangon 18 millió forintot kóstál, a 280 lovas plugin hibrid pedig 21 millió forinton nyit.

László Ferenc

A 210 lóerős dízel Stelvio 21,3 millió, a 280 lóerős benzines pedig 22,3 millió forint kifizetését követően vezethető haza.

A BMW X1 136-170 lovas, bár csak 3 hengeres alapmodelljei 14,7-15,5 millió forinttól indulnak.

Szintén nem megvetendő a Mazda CX-60, mely egyrészt nagyobb a Tonalénál, másrészt 200 lóerős 3,3 literes dízelmotorral és hátsókerék-hajtással már 16,3 millió forinttól elérhető. A japán SUV 254 lovas összkerekes dízel verziója 18,8 forintos alapárral bír, a 328 lóerős PHEV nekifutás indulóára 21,1 millió forint.

László Ferenc

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!