Elő az érzelmekkel! Teszten az Alfa Romeo Tonale Veloce
Szívet melengető formatervvel és izgalmas utastérrel kecsegtet az olasz gyártó vadonatúj SUV-ja, a Tonale, melynek egészen a második világháborúig visszapillantó ősét is körbejártuk.
Az Alfa Romeo elég későn, csak 2017-ben mutatta be első divatterepjáróját, a BMW X3 méretkategóriájában támadó Stelviót, az X1 ellenfelének szánt kisebb Tonalét pedig csak 2022-ben leplezték le.
Utóbbiból egy lágyhibrid hajtásláncú és Veloce csúcsfelszereltségű példányt kaptunk tesztre, de mielőtt elvesznénk a részletekben, jöjjön egy rövidke történelemlecke!
Vissza a múltba!
Kevesen tudják, hogy az Alfa Romeónak már az 50-es években volt terepjárója. A Matta néven is emlegetett 1900 M-et nem titkoltan a második világháború legendás Willys Jeepje ihlette.
A mindössze 3,52 méter hosszú terepjáró mozgatásáról egy 65 lóerős teljesítményű és 123 Nm nyomatékú 1,9 literes 4 hengeres benzinmotor gondoskodik, mely egy négyfokozatú kézi váltón keresztül hajtja a négy kereket.
1951 és 1954 között mindössze 2007 darab Mattát kapott az olasz katonaság és csendőrség, a civileknek szánt verzióból pedig ennél is kevesebb, alig 154 példány készült.
A 105 km/h végsebességű terepjáró ezen példánya 1968-ban szervizautóként részt vett egy 24 országon átívelő 27 ezer kilométeres túrán:
Érdekesség továbbá, hogy az 1983 és 1995 között gyártott Alfa Romeo 33-ból is létezett egy 4x4-es kivitel, melyet a Pininfarinánál szereltek össze.
Irány 2023!
A Tonale-hágóról elnevezett kompakt SUV-ra olyan nagy szüksége volt az Alfának, mint egy falat kenyérre, hiszen sok vásárlónak egyszerűen túl nagy méretű és/vagy drága a közelmúltban ráncfelvarrt Stelvio.
A Stellantis olasz márkájának második divatterepjárója közel 16 centiméterrel rövidebb, 6 centiméterrel keskenyebb, 5 centiméterrel alacsonyabb és 18 centiméterrel szerényebb tengelytávú, mint a Stelvio, ami parkoláskor előnyt jelent, a 11,6 méteres fordulókör viszont nem könnyíti meg a szűk városi utcákban történő manőverezést.
A fő rivális BMW X1-nél 3 centiméterrel hosszabb Tonale fő ütőkártyája a sportosan elegáns design, az olasz tervezők ezúttal is alaposan kitettek magukért.
A hármas tagolású fényszórók, a pajzsot formáló filigrán hűtőrács és a márkajelzés felett finoman domborodó gépháztető még csak a kezdet. Az oldalnézetet a hátul izgalmasan felfelé kanyarodó övvonal, illetve a 380 ezer forintba kerülő gyönyörű 20 colos könnyűfém-felnik határozzák meg, utóbbiak alig takarják ki a vörös Brembo féknyergeket.
Hátul szintén hármas osztatú lámpatestekre lehetünk figyelmesek, melyeket látványos fénycsík köt össze. Veloce sportos csúcsfelszereltség ide vagy oda, a kipufogóvégek látványáról le kell mondanunk, ilyen földi hívsággal meglepő módon csak a "píszí" PHEV verzió szolgál.
A Tonalének igen jól áll a Montreal zöld szín, mely háromrétegű különleges fényezés felára 670 ezer forint.
Olasz hangulat
A talján tervezők szerencsére nemcsak a külső-, hanem a belső design tekintetében is alaposan kitettek magukért, a konszern egyéb modelljeinek bánatosan szomorú beltere után egyenesen jól esik egy kicsit legeltetni a szemünket a Tonale műszerfalán.
Az alul enyhén csapott bőrkormány bal oldalán található a motorindító gomb, és remek dolog, hogy a régivágású kormányon egyetlen érintésérzékeny felület sincs. A 12,3 colos digitális műszeregység kiváló minőségű és igényesen olaszos hangulatú grafikával támad. A minőségre a 10,25 colos infotainment kijelző kapcsán sem lehet panasz, ellenben a felhasználói felület lehetne némileg logikusabb felépítésű.
A könnyen kezelhető manuális klímavezérlés alatt egy szivargyújtót és egy USB-A, illetve USB-C aljzatot találunk, valamint a márka jól ismert üzemmódválasztó gombját, mellyel többek közt az adaptív felfüggesztés is állítható. A hatalmas váltókart enyhén divatjamúltnak gondoljuk, azért viszont jár a piros pont, hogy a középkonzolt finom kis olasz trikolor díszíti.
A nyolc irányban elektromosan állítható bőrülések közepes oldaltartást biztosítanak és egész kényelmesek, helyhiányra a hátul ülőknek sem lehet panaszuk. A középkonzol hátsó részén légbeömlőt és egy-egy USB-A/C portot helyeztek el a tervezők. Nem tudjuk, hogy az alapáras hathangszórós hi-fi hogyan szól, mindenesetre a tesztautó feláras Harman Kardon hangrendszere kellemesen masszírozza a hallószerveinket.
A motoros mozgatású ötödik ajtót felnyitva 500 liternyi csomagot pakolhatunk a Tonaléba, a plugin hibrid esetében viszont be kell érjük 385 literrel. Hasznos a síalagút, a 60/40 osztatú hátsó üléstámlák lehajtásával pedig egészen 1,5 köbméterig növelhető a puttony mérete.
Lágy is, meg nem is
A Jeep Compass által is használt platformra épülő Tonale 1,5 literes 4 hengeres turbós benzinmotorjára épülő 48 V-os lágyhibrid hajtáslánc 130 és 160 lovas változatban, 240 Nm-es csúcsnyomatékkal érhető el – tesztautónkban az erősebb verzió található.
A váltóba szerelt 20 lóerős és 55 Nm-es villanymotor egyrészt besegít a hajtásba, másrészt rövidebb szakaszokon lehetővé teszi a belsőégésű motor lekapcsolását. A 8,8 másodperces 0-100-as szintidő és a 212 km/h végsebesség korrekt, a hétköznapi gyakorlat során nem igazán van szükség ennél komolyabb produkcióra.
A 6,5 literre kijött átlagfogyasztás sem nevezhető rossznak, bár igazán jónak sem, a fő problémát inkább az enyhén darabos működés jelenti. A hétfokozatú duplakuplungos automata váltóra és a hibrid technikára ráférne némi optimalizálás, jelen formájában sokkal darabosabb produkciót kapunk, mint például az X1 esetében.
Dinamikus üzemmódban mintha kicsit kisimulnának a hajtáslánc ráncai, ekkor viszont az ideálisnál kicsit magasabb fordulatszámon kapcsol magasabb fokozatba a váltó. A kormány mögötti hatalmas váltófülek izgalmasan mutatnak, de valahogy egy ilyen crossoverben kevésbé érzünk késztetést a manuális váltásra, mint például egy sportosabb Giuliában.
A kormányzás meglepően direkt, a végállástól végállásig mindössze 2,3-at tekerhető kormánnyal pontosan, remek vezetési élmény mellett terelgethető az Alfa kisebbik SUV-ja.
A futómű egész ügyesen egyensúlyoz a komfort és a sportosság határmezsgyéjén, a két adaptív beállítás között viszont nem érezni jelentős különbséget. A fékrendszert sikerült jól eltalálni, az 1,6 tonnás Tonale hatékonyan és jól adagolhatóan lassítható.
Kanyarvadászatra egész biztosan ezzel a verzióval indulnánk el, és nem az 1910 kilogrammos plugin hibriddel, hiába van annak 280 lóereje.
A 0-ról 100-ra 6,2 másodperc alatt felpattanó PHEV benzinmotorja mindössze 1,3 literes, a 15,5 kWh kapacitású akkumulátor pedig ideális esetben 60 kilométer körüli elektromos hatótávot tesz lehetővé. A többi Tonalétól eltérően a zöld rendszámos verziónak nemcsak az első-, hanem mind a négy kereke hajtott.
A plugin hibridhez hasonlóan csak hat fokozattal bír a dízel kivitel automata váltója, kézi váltóval nem gyártják a típust. Az 1,6 literes gázolajos egység 130 lóerős és 320 Nm nyomatékú, szinte csoda, hogy még ilyen hajtást is kínál a gyártó.
Konklúzió, árak
+: izgalmas külső/belső design, egész tágas utas- és csomagtér, jó minőségérzet, korrekt vezetési élmény. –: enyhén darabos működésű hajtáslánc, nagy fordulókör, lehetne olcsóbb. |
Az Alfa Romeo Tonale nem annyira az eszünkre, sokkal inkább az érzelmeinkre próbál meg hatni. Teszi ezt többek közt izgalmas formaterve és olaszosan sportos hangulatú utastere révén, ezenfelül pedig a kategóriaátlag feletti vezetési élmény mellett sem mehetünk el szó nélkül.
Az egész tágas utas- és csomagtér szintén a napos oldalra sorolható, a vártnál darabosabb működésű hajtáslánc viszont már kevésbé, és sajnos az árcédula sem mondható éppen barátságosnak.
Cikkünk írásakor minimum 14,7 millió forintot kell fizetni egy 130 lovas Tonaléért, a nálunk járt 160 lóerős Veloce alaphangon 18 millió forintot kóstál, a 280 lovas plugin hibrid pedig 21 millió forinton nyit.
A 210 lóerős dízel Stelvio 21,3 millió, a 280 lóerős benzines pedig 22,3 millió forint kifizetését követően vezethető haza.
A BMW X1 136-170 lovas, bár csak 3 hengeres alapmodelljei 14,7-15,5 millió forinttól indulnak.
Szintén nem megvetendő a Mazda CX-60, mely egyrészt nagyobb a Tonalénál, másrészt 200 lóerős 3,3 literes dízelmotorral és hátsókerék-hajtással már 16,3 millió forinttól elérhető. A japán SUV 254 lovas összkerekes dízel verziója 18,8 forintos alapárral bír, a 328 lóerős PHEV nekifutás indulóára 21,1 millió forint.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.