szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A pennsylvania-i Nemzeti Karóra-és Óramúzeumba látogató férfinak nem sikerült tökéletes fotót készítenie egy műtárgyról, így elkezdte igazgatni, húzogatni a falon lévő órát, ami természetesen ripityára tört.

A szerencsétlen esetről felvétel is készült, amin komoly próbálkozásokat láthatunk a faóra összerakására, mindhiába. A múzeum igazgatója közölte, hogy a tárgyat eljuttatták készítőjéhez javításra.

Az eset csak egy a sok közül - számos katasztrófa született már kiállítások és emberek találkozásából - monitorok és vitrinek törtek el, festmények szakadtak el vagy lyukadtak ki a kíváncsiság, az ügyetlenség, vagy a gondatlanság esetleg barbárság miatt.

Wayne LaBar, a múzeumi kiállítások nemzeti szövetségének elnöke elmondta, hogy csak a józanész határain belül tehetnek óvintézkedéseket, de még a legjobb rendszereknél is előfordul, hogy az emberek meglepik őket.

Múlt hónapban két fiú torzított el egy olyan 5000 éves történelmi faragványt, ami a síelés legkorábbi ábrázolásai közé tartozik. Egy éles tárggyal szerették volna még láthatóbbá tenni a művet, de sajnos tartósan megrongálták. A norvég hatóság nemzeti tragédiaként jellemezte az epizódot.

Szintén nemrég egy 90 éves néni látogatott meg egy nürnbergi múzeumot, ahol kihívásnak tekintette az egyik kiállított keresztrejtvény üresen maradt sorait. Az ismeretlen hölgy tollat használt a rongáláshoz, büntetőjogi eljárás indult ellene. A tárgy az avantgárd művész, Arthur Koepcke kezeit dicséri.

Júniusban egy kínai expón törtek össze egy hatalmas LEGO-szobrot. Az alkotó napokat töltött azzal, hogy összerakja.

Májusban két gyerek a shanghai-i üvegmúzeumban fogdosott egy szobrot, amit elhúztak a faltól, leesett és összetört - vigyázó szüleik videóra vették az esetet.

2015-ben egy másfél millió dolláros olajfestménybe "esett bele" egy taiwan-i kisfiú. Megbotlott, majd lyukat ütött a 300 éves képen.

Steve Keller, aki múzeumi biztonsági őrként dolgozik 1979 óta, azt mondja, a rongálás már évek óta jelen van a legkülönfélébb kiállításokon is - szerinte az ilyen jellegű viselkedés oka a mentális instabilitás lehet, vagy pusztán az, hogy a látogató tudatlan, nem értékeli a művészetet.

Keller dolgozott a chicagói művészeti múzeumban is, felidézte, hogy egyszer egy látogató szerette volna lefényképezni magát egy szoborral az előtérben és egy festménnyel a háttérben, de sehogy nem jött össze a megfelelő keret a fotóhoz, így átkarolta az emberméretű absztrakt szobrot, és kicsit igazított a talapzatán, hogy megtalálja a legmegfelelőbb szöget.

Ugyanebben a múzeumban egy tinédzser fiút felemelt egy erősen kirúzsozott lányt, hogy az megcsókolhasson egy portrét.

"Ez nem feltétlenül volt rosszindulatú cselekmény, csak gyerekes hülyeség. Nem védhetsz meg minden megtekinthető tárgyat, és nem garantálhatod, hogy nem sérülnek meg.”

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!